Bygga MegaSquirt

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Har äntligen fått fingrarna ur och påbörjat projekt MegaSquirt :) Mitt första så det ska bli kul att se vad det blir av det. Förbaskat bra pris genom elektronikföreningen på skolan med :tummenupp

Några tips utöver det som står i manualen? :tummenupp


Många delar blev det:


allparts.jpg
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ser ut som en version 2.2. Då är mitt tips att inte köra med lågohmiga spridare om du inte kör med motstånd i serie, och in med extrakoden från början så slipper du mappa om sen.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Ser ut som en version 2.2. Då är mitt tips att inte köra med lågohmiga spridare om du inte kör med motstånd i serie, och in med extrakoden från början så slipper du mappa om sen.

Hur många spridare kan man köra med Megasquirt och finns det någon funktion så man kan köra med tilläggssprut?

Tänkte ev.köra med ett sådant system på mitt kommande 440 Mopar Bi-turbo
 

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Bollebygd
Hoj
Yamaha R1 02
Byggt ett MS-sprut med tilläggskod till min kompressormatade miata.
Tips: Läs, läs och läs... Övningslöd innan du ger dig på kortet om du är ovan.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Med en standard MS kan du driva ca 8 spridare per utgång, alltså 16st. Sen kan man ju bygga till fler utgångar och då finns det ingen övre gräns.

Extrakoden kan du köra som extrasprut, men jag har aldrig förstått varför? Driv alla spridare med samma box, det är ju mycket lättare att mappa då. 8st 1600cc spridare räcker till över 2000HK. Jag körde med 2st på HD'n jag byggde, iofs på E85 men ändå.. inga problem annat än att den går lite rikt om man har tramsigt låg tomgång.

Hur många spridare kan man köra med Megasquirt och finns det någon funktion så man kan köra med tilläggssprut?

Tänkte ev.köra med ett sådant system på mitt kommande 440 Mopar Bi-turbo
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Med en standard MS kan du driva ca 8 spridare per utgång, alltså 16st. Sen kan man ju bygga till fler utgångar och då finns det ingen övre gräns.

Extrakoden kan du köra som extrasprut, men jag har aldrig förstått varför? Driv alla spridare med samma box, det är ju mycket lättare att mappa då. 8st 1600cc spridare räcker till över 2000HK. Jag körde med 2st på HD'n jag byggde, iofs på E85 men ändå.. inga problem annat än att den går lite rikt om man har tramsigt låg tomgång.

Låter ju toppen, tänkte bygga eget plenum och spjällhus, köra med 8st lämpliga spridare, och kanske eventuellt en eller ett par extra i plenumet som aktiveras tex vid 0,8bar och då kanske vi tilläggskoden.

Tänkte köra med JE-lågkompskolvar och 2st lämpliga precision turbos :)

Enligt min vän Lasse (LAHI) så är det dig man ska snacka med den dagen det skall mappas, kan vara bra att veta... :tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ska jag mappa så bygg som jag säger ;)
8 spridare, vanlig fördelare (låst) och en bra spole som du också matar från Megasquirt. Enligt mina erfarenheter så är alla fina och dyra tändsystem bara slöseri med pengar, om du inte bygger en ProMod eller nått. Samma med tubon, ta en (två) som ser bra ut så funkar det bra nog.. (nu blir det väl liv på alla som kan, men jag tycker ju så..)
Och kör på E85 utan IC (eller med IC om du tycker det ser coolt ut)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur befattar sig MS med vinkelmotorer? Kan man ställa insprutningstidpunkt så det blir på öppen/stängd ventil vid resp. rätt varvtal (flöde) för detta? (Sen på höge varv är det nästan skitsamma, men ändå..)
Nu handlar det om vinkelfyra i mitt fall. Kanske ska hålla mig till grundtanken Autronic SM8..
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hur befattar sig MS med vinkelmotorer? Kan man ställa insprutningstidpunkt så det blir på öppen/stängd ventil vid resp. rätt varvtal (flöde) för detta? (Sen på höge varv är det nästan skitsamma, men ändå..)
Nu handlar det om vinkelfyra i mitt fall. Kanske ska hålla mig till grundtanken Autronic SM8..

Är det MRM du har pratat med och är det inte en SM4 du tänker på?
 
Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Ska jag mappa så bygg som jag säger ;)
8 spridare, vanlig fördelare (låst) och en bra spole som du också matar från Megasquirt. Enligt mina erfarenheter så är alla fina och dyra tändsystem bara slöseri med pengar, om du inte bygger en ProMod eller nått. Samma med tubon, ta en (två) som ser bra ut så funkar det bra nog.. (nu blir det väl liv på alla som kan, men jag tycker ju så..)
Och kör på E85 utan IC (eller med IC om du tycker det ser coolt ut)

Misstänker ganska starkt att jag sett dig på MECA en jädra massa gånger, varje onsdag kanske?
Sry för OT!

/Jens
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Last edited:

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Det tar sig.. En liten bit kvar nu bara. Elfa hade inte alla kondingar och fettar inne, ska komplettera med dom när dom behagar dyka upp. Sen ska jag byta ut skruvarna till plast istället för metall (när dom behagar dyka upp).

På lådan ska jag borra några hål bara och skruva ihop allt ordenligt. Hittils ser det ut såhär :rodnar :rodnar :rodnar

IMG_3353%20(Small).jpg


ms_back.jpg


ms_front.jpg




Det ser inte jättesnyggt ut i dagsläget, men det kommer bli :yoparty Dock verkar allt funka såhär långt. :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top