KTM 690 Smc 2008

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
TBH står för Throttle Body Housing (House kanske) alltså storleken på insprutningen.
Utan att veta kan jag nästan lova att de har samma insprutning.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vad står EPT för?

Electronic Power Throttle


Jag har granskat lite noggrannare vad de olika modellerna heter osv.

Den som i år heter 690 Supermoto kommer fortsätta heta 690 Supermoto (ekerhjul mm). Dagens 690 Supermoto Prestige kommer heta 690 Supermoto R (gjutna hjul mm) och få orange ram som de andra R-bröderna . De båda väger 152 pannor.
690 SMC får den andra "karossen" med snyggare front, auspuffningssystemet osv och väger "endast" 139,5. Var tog de 12.5kilona vägen :confused:
690 Duke säger väl sig självt vad det är!? 148,5 kg.
690 Enduro blir en "SMC med stora hjul" och tjänar på det ett kilo (138,5).

In alles FEM olika modeller med nya rovan i varav tre helt nya (duke, smc + enduro) och en nästan ny (690 R).
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
TBH står för Throttle Body Housing (House kanske) alltså storleken på insprutningen.
Utan att veta kan jag nästan lova att de har samma insprutning.

Tack, låter ju orimligt att de skulle ha satt en gammal förknasare på den. Undrar om kompressionen verkligen är olika, varför skulle de ha gjort förändringar i motorn för så lite (0,1). Å andra sidan kanske de ville försöka öka vridet på låga varv på SMC:n?

Supermoton lider ju av att ha två ljuddämpare helt i onödan. Där går väl ett par kilo...
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Vet någon om den kommer i annan färg än svart å orange?

\Masonit

??? Det är ju en färg för mycket som det är. Orange är ju KTM och KTM är ju orange. Men visst kommer det att finnas en massa plast att köpa i olika färger, det har det ju alltid gjort. Sen när man bytt så byter man tillbaka till det enda rätta - orange...
;-)
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
??? Det är ju en färg för mycket som det är. Orange är ju KTM och KTM är ju orange. Men visst kommer det att finnas en massa plast att köpa i olika färger, det har det ju alltid gjort. Sen när man bytt så byter man tillbaka till det enda rätta - orange...
;-)

Enda rätta är vit plast. Det tillsammans med svarta fälgar som ska lackas till nästa år. Fyfan vad brudarna kommer :tuttar.
Sugigt bara att -08:an var det snyggaste jag sett och kommer troligtvis köpa en så fort den finns i affärerna.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
På sidan innan i denna tråd är det en lyllost som har beställt en, lutar åt leverans i februari, så provkörningar blir det nog först till våren skulle jag tro.

Jag ringde upp Lelles idag och luskade lite, de bekräftade leverans under Feb-Mars. Pris ~85 000 SEK. Mer info skulle komma i början på december.
 

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Lund
Hoj
.
Hur är KTM 690 motorn jämnfört med gamla LC4 640 tex?

Jag har inte läst så mycket om 690n... men när jag såg den nya KTM 690 Duke 2008 så blev jag riktigt sugen på att köpa en!
 

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Hur är KTM 690 motorn jämnfört med gamla LC4 640 tex?

Jag har inte läst så mycket om 690n... men när jag såg den nya KTM 690 Duke 2008 så blev jag riktigt sugen på att köpa en!

Hur den beter sig och hur registret ser ut vet ja ej, men är det inte samma cylinder volym som i 660n ?
Vad ja har hört av kompisar som prövat 690 så är 660 råare och mycket mer bus..
Ska åka o pröva en i vår:)
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Hur den beter sig och hur registret ser ut vet ja ej, men är det inte samma cylinder volym som i 660n ?
Vad ja har hört av kompisar som prövat 690 så är 660 råare och mycket mer bus..
Ska åka o pröva en i vår:)

690 är mer sportig, verkar varva mer och ha jämnare gång. Effekten är hög och momentet likaså men har antagligen lite flackare kurva än på 660. Därför upplevs 660 som råare och kanske starkare. Men detta jämfört alltså med den gamla 690:an. SMC:n är ju lättare och har en annan spec på insprutningen verkar det som. Dessutom inte exakt samma komp, även om det skiljer så lite att det kan vara en felskrivning. Men det är ju möjligt att de försökt att få SMC att bli mer lik gamla 660:an.

Ska bli kul när den kommer...
 

Patrik.L

Velpelle....
Gick med
26 Jun 2006
Ort
-
Hoj
Ducati 1098s Tricolore
Hur många "kw" har 690:in tänkte ang försäkring, är lite sugen på att sälja 660in och köpa 690.
//Patrik
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Hur många "kw" har 690:in tänkte ang försäkring, är lite sugen på att sälja 660in och köpa 690.
//Patrik

Den borde ha 46 kW (63 hk * 0,735).

Kollade med If, de skulle ha över 40 tkr för helförsäkring-helår i Stockholm.

Kollade sedan med MC-Bilsport, de skulle ha 6700 kr för samma sak (krav på låst garage).

Häpp!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top