KTM 690 Smc 2008

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Ser riktigt, riktigt bra ut om du frågar mig! Ser betydligt mer slimmad ut än 690 SM och jag gillar att de gått tillbaka till en ljuddämpare istället för två, mer ändamålsenligt! Är det deussutom insprutning och slirkoppling på den där så har den ju allt man kan önska sig.

Med ett helsystem på den där så börjar det likna kärlek! :nicka

Menar det! Nån som har sett nåt från akra eller så redan nu? :tungan

Förresten så heter den "gamla" 690 SM numera SMR.
Den här modellen heter SMC.

Frågan är hur mycket som skiljer SXC och SMC, på bild ser de ju nästan snarlika ut. Knappt så att däcken är olika...
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Menar det! Nån som har sett nåt från akra eller så redan nu? :tungan

Förresten så heter den "gamla" 690 SM numera SMR.
Den här modellen heter SMC.

Frågan är hur mycket som skiljer SXC och SMC, på bild ser de ju nästan snarlika ut. Knappt så att däcken är olika...

en gissning är att den vanliga 690n fortfarande heter sm, men det finsn en smr modell (känns igen på orangea ramen) bara gissning såklart men det har ju varit så med SDn och 950n
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Menar det! Nån som har sett nåt från akra eller så redan nu? :tungan

Förresten så heter den "gamla" 690 SM numera SMR.
Den här modellen heter SMC.

Frågan är hur mycket som skiljer SXC och SMC, på bild ser de ju nästan snarlika ut. Knappt så att däcken är olika...

Som någon skrev i tråden är SMR en ny modell och ska nog inte blandas ihop med SM. Den nya enduromodellen heter 690 Enduro. Många hoppas dock på en SXC-modell med lite mer ready to race-stuk (jämför 640 Enduro och 625 SXC).

Men annars var det ju rätt... ;).
 

Dan

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Rimbo
Hoj
Suzuki turbo, ktm 690 duke, ktm 250 excf
menar du att smr är en "ny" hoj? är det någon som helst skillnad mot 690 prestige? dom verkar ju vara ganska lika...
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Bokade en igår. Kommer i februari tydligen. Undrar hur många anknäbbar de kommer att sälja nu? Som dessutom är tyngre...

Intressant är att KTM själva hävdade att alla nya motarder kommer att se ut som den gamla 690:an...och så tar de fram den här som mer påminner om 660:an.

Sen blir den säkert ännu snyggare om man rensar upp ändan och byter röret. Ser ju ut lite som Husqvarnas 610-rör ju.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Bokade en igår. Kommer i februari tydligen. Undrar hur många anknäbbar de kommer att sälja nu? Som dessutom är tyngre...

Fick du nåt pris?

Jag har svårt att tro att NÅN vill ha en anknäbb nu när smc:n kommer.
Förmodligen bara de som har råkats köpa en. Det är ju bara de som har uttryckts sig tråkigt mot nya smc:n hittils också :hihi
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Betydligt snyggare än SM,blir kanske å köpa en såndär då när det börjar komma ut begagnade med helsystem och alla modifieringar:)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Intressant är att KTM själva hävdade att alla nya motarder kommer att se ut som den gamla 690:an...och så tar de fram den här som mer påminner om 660:an.

De må ha haft en underlig designstrategi för 2007. men de är inte dumma i huvet eller döva, så när 99,999% av mc-kollektivet dömer ut en design, så kommer ekonomerna fram ur sina gömmor och rättar till lite underligheter på designavdelningen.
Och vipps så får vi snygga KTM'er igen. :)
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Fick du nåt pris?

Jag har svårt att tro att NÅN vill ha en anknäbb nu när smc:n kommer.
Förmodligen bara de som har råkats köpa en. Det är ju bara de som har uttryckts sig tråkigt mot nya smc:n hittils också :hihi

Nej, jag bokade en i alla fall. Kosta vad det kosta vill. Priserna kommer om ett par veckor enl Ragnar på lelles

Blir kul att se hur Acrat ser ut som sagt.

J
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Den var verkligen vacker!

Btw är det någon som kan gissa eller som rentav vet serviceintervaller på den ? Är det 500 mils intervaller ?

I våras var jag spekulant på en 690 SM men avböjde då jag såg näbben och skorstenarna live... Har för mig att det var 500 mils intervall på den och eftersom det är samma motor i de två (har inte hört om några förändringar?) så borde ju SMC:n också ha det.

Detta är ju det närmaste man kan komma en riktig motard trrots att man är en lat gatåkare som är trött på att skruva. Undrar förresten varför inte tillverkare som t.ex. Husa sätter in en motor med längre intervaller i deras fina och lätta ram för oss anti-mekare? De hade ju sålt 1000-tals fler hojjar på det viset.

För vem vill egentligen ställa in ventiler och byta olja var tredje timme?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Dom färdiga supermotard hojarna till gata ser mer och mer INTE ut som supermotarder längre. Elr hur man ska beskriva det. Nog ramen som gör utseendet lite mer annorlunda. Och att det ska handla så mkt om design överallt på hojarna. Inte längre bara en skogs maskin med lyse/mindre hjul och annan fjädring. :)

Snygg hoj helt klart!
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Undrar förresten varför inte tillverkare som t.ex. Husa sätter in en motor med längre intervaller i deras fina och lätta ram för oss anti-mekare? De hade ju sålt 1000-tals fler hojjar på det viset.

För vem vill egentligen ställa in ventiler och byta olja var tredje timme?

Det är av den enkla anledningen att det inte är chassit på husan som är så mycket lägre i vikt utan motorn. Det finns en anledning att en extremt lättad motor håller sämre mindre än en stridsvagns motor ala LC4...
Den äldre LC4 motorn som sitter på bla 640,625 och 660 väger i runda slängar 42-45 kg.. Utan förgasare och olja.....
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Det är av den enkla anledningen att det inte är chassit på husan som är så mycket lägre i vikt utan motorn. Det finns en anledning att en extremt lättad motor håller sämre mindre än en stridsvagns motor ala LC4...
Den äldre LC4 motorn som sitter på bla 640,625 och 660 väger i runda slängar 42-45 kg.. Utan förgasare och olja.....

Jag trodde också att det var så... att det helt enkelt är motorn som blir betydligt tyngre om den ska ha långa serviceintervaller. Skulle vara intressant om JoReimer kunde svara på hur mycket mindre Husas fina lätta ram väger. Nyfiken blir man ju.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Jag trodde också att det var så... att det helt enkelt är motorn som blir betydligt tyngre om den ska ha långa serviceintervaller. Skulle vara intressant om JoReimer kunde svara på hur mycket mindre Husas fina lätta ram väger. Nyfiken blir man ju.

Ingen aning men lite räkning ger:

Eftersom Husan väger runt 115 kg (har jag för mig) och motorn sannolikt ca 30 så borde det ju bli 85 kvar. Detta plus 42 kg för en KTM-motor ger 127 kg vilket hade varit helt ok. Om man sedan gör ramen i titan i stället för Krom-molybdenlegerat stål så borde det ju gå att få ner vikten lite till. Jag skulle köpt en direkt, och gärna betalat 30 kkr till för det. Som det har varit så har ju maskinerna vägt 20 kg för mycket.

Men nu har ju KTM kommit en bit på väg med 690 SMC i alla fall och det tackar vi för.

Tittade på KTMs hemsida:

690 Supermoto (anknäbben) har en kompression på 11,7 till 1
690 SMC har en kompression på 11,8 till 1

690 Supermoto har Keihin EMS EPT (insprutning med EPT)
690 SMC har Keihin TBH 46

TBH 46 låter som en förgasare men så kan det väl ändå inte vara?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top