Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag åker omkring i en prima Renault trafic -82. Kombinerad crossbuss och firmabil. 2.1 liters diesel på 58 ystra hästar, 4växlad låda och en toppfart på 100kmh det tar ca 15minuter att nå toppfart.. men den funkar hur bra som helst fast jag försöker ta död på den. 1liter/mil drar den, inte så hypersnålt direkt.

Såhär ser den ut med en pall grovbetong+lite till i skåpet.

Dom där minns jag! Sommarjobbade på Bilia under gymnasieåren.De då Renault-ovana volvomekarna slogs inte direkt när en sån där rullade in. Det vartr tillslut samma kille som fick meka med dem jämt. De var sanslöst stora inuti minns jag!

/J
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Under avdelningen "overifierade-och-egentligen-helt-onödiga-kuriosa-påståenden" kan jag nämna att somliga bekanta hävdar att den brittiska firma Ruston-Bycurus (tillverkade bl.a lingrävare, tror dom är saligen avsomnade idag) hade en fungerande dieselmotor färdig före kamrat Rudolf och att dieselmotern således egentligen skulle heta Rustonmotor. Eller kanske då Bycurusmotor...
Har ingen aning om det stämmer men nån annan kanske vet? Jörgen?
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Dom där minns jag! Sommarjobbade på Bilia under gymnasieåren.De då Renault-ovana volvomekarna slogs inte direkt när en sån där rullade in. Det vartr tillslut samma kille som fick meka med dem jämt. De var sanslöst stora inuti minns jag!

/J

Dom är inte direkt lättmeckade, längsmonterad motor där allt sitter på samma sida av motorn utom avgasröret. Man får inte ens ner handen för att spänna generatoremmen. Men det finns hur mycket plats som helst i lastutrymmet, skåpet är nästan 2meter högt invändigt. Dom tillverkades ända fram till 2000 i princip oförändrad, så det måste varit en väldigt modern grej när den var ny.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dieselvänner, vad beror det på att en scania-diesel luktar gott att köra in i verkstan, men en volvo-diesel kan röka ut den mest inbitne sotsniffaren ur ett bussgarage?
Har det med förbränningsrummen/kompressionsförhållanden att göra?

Jag jobbade med Scania dieslar och lärde mig att gilla den runda feta doften av nystartad Scania, men volvolukten klarar jag inte av....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under avdelningen "overifierade-och-egentligen-helt-onödiga-kuriosa-påståenden" kan jag nämna att somliga bekanta hävdar att den brittiska firma Ruston-Bycurus (tillverkade bl.a lingrävare, tror dom är saligen avsomnade idag) hade en fungerande dieselmotor färdig före kamrat Rudolf och att dieselmotern således egentligen skulle heta Rustonmotor. Eller kanske då Bycurusmotor...
Har ingen aning om det stämmer men nån annan kanske vet? Jörgen?

Ingen aning, men det var nog tur att dieselmotorns vagga kom att stå i Tyskland. Vet inte vad jag tycker om engelska marindieslar: Blackstone, Ruston, osv. Ruston satt det bla i den snabbfärja som sattes in mellan Nynäs-Visby med skrov från Fincantieri. de motorerna gick ju sällan alla på en gång, ofta försenad.

Mekaniska regulatorer kunde de iaf göra engländarna! Woodward-regulatorer hade ju nästan världsherravälde, Woodward var väl engelskt :va

1893 patenterade Rudolf Diesel sin motor. Tyvärr fick han aldrig se sitt geniala patent erövra världen. Desillusionerad tog geniet självmord genom att en mörk natt hoppa i engelska kanalen ...från en stenkolseldad ångbåt :gnissla
Dieselmotorn är den sist uppfunna förbränningsmotorn, modernare än gasturbinen, och är den idag kända förbränningsmotor med högst verkningsgrad.

Wallenbergarna har fö i år köpt prestigedieselmotortillverkaren MTU (Motoren Turbinen Union, eller Much Trouble Unit som de kallades på patrullbåtarna :hihi). Så MTU är svenskt!! :yoparty

/J
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Ruston satt det bla i den snabbfärja som sattes in mellan Nynäs-Visby med skrov från Fincantieri. de motorerna gick ju sällan alla på en gång, ofta försenad.

Fasen du kan ju allt ju. Har du inget kul att berätta om international eller cummins? Chrysler äger ju cummins och har således 5.9 liters sexorna i sina dodgepickisar på samma sätt som ford har sina international 7.3:eek:r i sina truckar. Kul med stordieslar i pickisarna!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dieselvänner, vad beror det på att en scania-diesel luktar gott att köra in i verkstan, men en volvo-diesel kan röka ut den mest inbitne sotsniffaren ur ett bussgarage?
Har det med förbränningsrummen/kompressionsförhållanden att göra?

Jag jobbade med Scania dieslar och lärde mig att gilla den runda feta doften av nystartad Scania, men volvolukten klarar jag inte av....

Du vet... Scania är ju en Stockholmsmaskin, Vavlov är Jöttebörj! :hihi

Nej men seriöst så har Scania på många modeller haft högre komp och ibland även högre spridartryck, medans Volvo (speciellt de små 6- och 7-litermotorerna haft lägre komp och högre ladd) De var samma med startrök och sånt på marinsidan. Mer startrök med Volvo TAMD6 samt 7 och 10 än med Scania DSI9, -11 ocg 14.
Men det berodde säkert på en massa andra saker också.

Men på moderna elektroniska Volvo- och Scania-motorer har jag aldrig känt ngn skillnad. Euro3 är så strängt så det finns inte mycket som kan skilja emissionsmässigt tycker jag.

/J
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Ingen aning, men det var nog tur att dieselmotorns vagga kom att stå i Tyskland. Vet inte vad jag tycker om engelska marindieslar: Blackstone, Ruston, osv. Ruston satt det bla i den snabbfärja som sattes in mellan Nynäs-Visby med skrov från Fincantieri. de motorerna gick ju sällan alla på en gång, ofta försenad.

Mekaniska regulatorer kunde de iaf göra engländarna! Woodward-regulatorer hade ju nästan världsherravälde, Woodward var väl engelskt :va

1893 patenterade Rudolf Diesel sin motor. Tyvärr fick han aldrig se sitt geniala patent erövra världen. Han tog självmord genom att en mörk natt hoppa i engelska kanalen ...från en stenkolseldad ångbåt :gnissla
Diselmotorn är den sist uppfunna förbränningsmotorn, modernare än gasturbinen, och är den idag kända förbränningsmotor med högst verkningsgrad.

Wallenbergarna har fö i år köpt prestigedieselmotortillverkaren MTU (Motoren Turbinen Union, eller Much Trouble Unit som de kallades på patrullbåtarna :hihi). Så MTU är svenskt!! :yoparty

/J

Visst är det så! Britterna har ju alltid haft en svaghet för egendomliga konstruktioner. Vi minns ju alla med stor saknad "Napier Deltic", den trippla motkolvsmotorn som satt i torpedbåtar. Har haft en mekaniker (från Norge!) som faktiskt jobbade med dem i lumpen! Det var mycket intressant att höra på honom
Att polarn Diesel tog livet av sig är väl inte en helt okontroversiell uppfattning? Nu är jag inte direkt konspirationsteoretiker men jag har läst diverse tvivel här och var. S.k. "oklara omständigheter". Men jag har inte studerat det närmare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Att polarn Diesel tog livet av sig är väl inte en helt okontroversiell uppfattning? Nu är jag inte direkt konspirationsteoretiker men jag har läst diverse tvivel här och var. S.k. "oklara omständigheter". Men jag har inte studerat det närmare.

Det kan säkert finnas fog att tro, vilken kolhandlare som helst hade nog viljat strypa Rudolf :hihi

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Att polarn Diesel tog livet av sig är väl inte en helt okontroversiell uppfattning? Nu är jag inte direkt konspirationsteoretiker men jag har läst diverse tvivel här och var. S.k. "oklara omständigheter". Men jag har inte studerat det närmare.

Ägarmässigt utmanövrerad ur sitt verk och sedan instängd i en skrubb för att uppfinna mera. Sedan har ju många av våra stora uppfinnare tenderat ha diverse psykiska sjukdommar....
Finns dom som tagit livet av sig för mindre
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
What about this!
Nästa generation?
Det känns som att dom har lite utveckling på tätningssidan att göra där...

Ujuj... Men hur är det? (Jag har knappt sett en wankelmotor, än mindre jobbat med nån), hur skiljer sig förbränningstrycken från en vanlig diesel? Inbillar mig att det borde vara motsvarande eller möjligen något lägre? En wankelkolv tätar väl enligt samma princip som en vingpump?
(Ja, jag kanske ska läsa på bättre innan jag frågar men jag är hemma med influensa och har ägnat kvällen åt medicinsk wisky och pilkastning.)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Som uppföd med en farsa som körde lastbil så har jag sniffat diesel sedan barnsben,satt i babysittern när han meckade i garaget,otaliga mil sovande i passagerarsätet när det plogades snö under 70-talet,minns fortfarande ljudet av Volvodieslen,plogens skrap och split nedväxlingar när det gick tungt.

Averkat en Opel 2,5 td med BMW 6:a i ,vi hade 27000 mil ihop ,saknar fortfarande vridet i den.

I dagsläget så är en Massey Fergusson 35 X -68 det enda dieselfordonet jag rattar.

Bra tråd!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jörgen, sa jag tidigare att jag är impad?
Du är otrolig. Diesel, maskin, fartygskunskap, u name it... värsta gurun och historiementor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jörgen, sa jag tidigare att jag är impad?
Du är otrolig. Diesel, maskin, fartygskunskap, u name it... värsta gurun och historiementor.

Det är bara för att han är så jäkla gammal...

Oraklet i Delfi var också hundra år!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen, sa jag tidigare att jag är impad?
Du är otrolig. Diesel, maskin, fartygskunskap, u name it... värsta gurun och historiementor.

Tack!

Inga barn, ingen sambo -> mycket tid hittills i livet att läsa och göra det jag gillar :hihi

Det är bara för att han är så jäkla gammal...

Oraklet i Delfi var också hundra år!

Gris! :mad:

Men du räddade dieseltråden! :tummenupp
En dieseltråd utan en norrlänning blir ju lika lite trovärdig som en svetstråd utan en finne! :hihi
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gillar den här, men jag tror han har nå't tjall på partikelfiltret!:hihi

http://youtube.com/watch?v=u2WVBP1QYd0&mode=related&search=

Skulle gärna ha en Dodge Ram med diesel. När jag var i USA för några år se'n stod det nya Dodge-pickisar utanför var och varannan trailer i de... lite sämre områdena. Men här i Sverige får man ju fan betala en gaziljon svenska pesetas för en. :mad:

Det är grymt att kunna köra låga 11:eek:r/höga 10:eek:r med en 3-tons dieselpickis!
Cummins 6:eek:rna levererar V R I D! Polaren smälde en bromsbänk med sin dodge, efter att dom förstärkt den mätte den 1400 newton bå bakhjulen med 35" hjul! Hatten av!

Om du ska ha vrit i en dodge så kolla på första/andra generationen (88-95) Dom har 12 v i stället för 24 vilket främjar vridet och Jag tror 24:an kom 96.

Det lite sorgliga är att trenden går mot mindre volymer i dieselpickisarna. Bortsett från att nya cumminsen har 6.0 så har forden klivit ner från 7.3 till 6.8 och chevas duramax från 6.6 ner till 4.8 eller nå´t i den stilen till 2008. Givetvis har de både mer vrid/hk och är miljövänligare men ändå...


Men du räddade dieseltråden! :tummenupp
En dieseltråd utan en norrlänning blir ju lika lite trovärdig som en svetstråd utan en finne! :hihi

haha eller en kryssning till ålandstråd utan en busslast östgötar:D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top