Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men vafan... Är det diesel i tennkulemotorerna? Hur funkar en så´n Jürgen? säg säg!

Nej de går på smält tenn, det var därför de försvann, alla dog.

TÄNDkulemotor heter det! :hihi Det är tvåtakts semidieslar, dvs de litar inte enbart på kompressionsvärmen som en fulldiesel utan har därtill en okyld hålighet i förbränningsrummet. Det är denna hålighet som är själva tändkulan. Kula här alltså i den gammelsvenska betydelsen, dvs hålrum, kavitet. Som i rövarkula, lejonkula osv

Bränsle sprutas i denna tändkammare som först upphettats med tex blåslampa, bränslet tänder sedan mot de heta väggarna samt av kompressionsvärmen. När motorn är i drift klarar den själv av att hålla värme uppe på kulan. Så blåslampan behövs bara vid start.

I bränsleväg kan tändkulor kan gå på det mesta som brinner och är flytande. Det vanliga bränslet förr var råolja, direkt som det kom ur jorden, endast filtrerat.

I instruktionsboken till min Seffle kula står det att man skall "låta råoljefat få vila ngt dygn med sprundet uppåt på det att ökensand och andra föroreningar må sjunka till botten" :hihi

Dieselolja är ett väldigt rent och fint bränsle till en kula men det flesta kör på det idag, det är ju enklast att få tag på.

Smörjsystemet är till de flesta tändkulor av typen förlustsmörjning mha lubrikator, dvs samma typ av smörjning som är vanlig på ångmaskiner.

/J
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
En polare köpte en gammal tändkulemotor samt en råoljemotor från ett dödsbo för ett litet tag se'n. Ska se till att det blir hans vinterpyssel att fixa iordning dem så vi har nå't att lyssna på när vi sitter och dricker öl på hans veranda i sommar. Kommer inte ihåg vad det var för fabrikat på dem, men råoljemotorn var amerikansk.

I övrigt kan jag bara stämma in i lovsången om diesel. Kör liten pytte-fiat med diesel och trots min körstil ligger jag på 0,6 lit/milen. Det är trevligt när man pendlar nästan 20 mil om da'n. Med KCR-chip blev den dessutom riktigt pigg.

Undrar hur Neander Motors ( http://www.neander-motors.com/ ) dieselmotor för hojar är. Det är ju ett intressant koncept med parallelltwin med dubbla vevaxlar, motroterande dessutom tror jag. Tyvärr verkar det bara vara nå'n sorts glidare som ska gå i produktion. Vore ju ballt med nå't streetfighter-artat istället.

Personligen skulle jag vilja ha tag på en Detroit Diesel 2-takts diesel. Finns som jag förstår det från 2 till 12 cylindrar där varje cylinder är 71 kubiktum. Vet inte vad jag skulle ha den till, men en V4 skulle man nog kunna skohorna ner i en gammal pickis.

Intressant är att de kompressorer som en gång i tiden hamnade på div. trimmade jänkare kommer från dessa motorer. Om kompressorn heter GMC 6-71, så är det en kompressor anpassad för en tvåtaktsdiesel med 6 cylindrar och 71 kubiktum i varje cylinder (avdelningen för helt onödigt vetande).
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
diesel e coolt!

Gillar ni dieslar ska ni gå på tractorpulling! Trimmade std traktorer på upp mot 3000 häst på diesel! Satan va de ylar i skitet! Går sönder gör det oxå o flyger prylar åt alla håll =)


Jag hade en gammal Junkers 1cyl diesel ståendes hos farsan men gubbfan slängde den för ett tag sen utan att fråga =( Den drev ett elverk modellen lite större och det var gott stånk i den!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
.....Personligen skulle jag vilja ha tag på en Detroit Diesel 2-takts diesel. Finns som jag förstår det från 2 till 12 cylindrar där varje cylinder är 71 kubiktum. Vet inte vad jag skulle ha den till, men en V4 skulle man nog kunna skohorna ner i en gammal pickis.

Intressant är att de kompressorer som en gång i tiden hamnade på div. trimmade jänkare kommer från dessa motorer. Om kompressorn heter GMC 6-71, så är det en kompressor anpassad för en tvåtaktsdiesel med 6 cylindrar och 71 kubiktum i varje cylinder (avdelningen för helt onödigt vetande).

En kompis har 2 sådana i sin stora taxibåt som går mellan 3000-4000 timmar per år. Funkar perfekt!


Det där är inte onödigt vetande!! tack!

/J
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej de går på smält tenn, det var därför de försvann, alla dog.

TÄNDkulemotor heter det! :hihi Det är tvåtakts semidieslar, dvs de litar inte enbart på kompressionsvärmen som en fulldiesel utan har därtill en okyld hålighet i förbränningsrummet. Det är denna hålighet som är själva tändkulan. Kula här alltså i den gammelsvenska betydelsen, dvs hålrum, kavitet. Som i rövarkula, lejonkula osv

Bränsle sprutas i denna tändkammare som först upphettats med tex blåslampa, bränslet tänder sedan mot de heta väggarna samt av kompressionsvärmen. När motorn är i drift klarar den själv av att hålla värme uppe på kulan. Så blåslampan behövs bara vid start.

I bränsleväg kan tändkulor kan gå på det mesta som brinner och är flytande. Det vanliga bränslet förr var råolja, direkt som det kom ur jorden, endast filtrerat.

I instruktionsboken till min Seffle kula står det att man skall "låta råoljefat få vila ngt dygn med sprundet uppåt på det att ökensand och andra föroreningar må sjunka till botten" :hihi

Dieselolja är ett väldigt rent och fint bränsle till en kula men det flesta kör på det idag, det är ju enklast att få tag på.

Smörjsystemet är till de flesta tändkulor av typen förlustsmörjning mha lubrikator, dvs samma typ av smörjning som är vanlig på ångmaskiner.

/J

Grymt! Tackar, nu vet man det!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jörgen skrev:
Ja det såg rätt spejsat ut när de kom, 7 knop mot bryggan (lägsta fart på en axel) sedan vart det helt tyst när det var 20 meter kvar till bryggan. Motorerna kuperades, kamaxlarna förskjöts och startluftfördelaren ställdes i back. Sedan mullrade det bara till när de startade på back, båten krängde till av vridmomentet och stannade sedan direkt. Sedan stopp och helt tyst igen så när som på hjälpkärran!
Jag blir imponerad av hur mycket historik du kan!
Jag får flashbacks när jag läser din beskrivning.
Kommer så väl ihåg alla ljuden av hysteriskt pysande och fnysande från pneumatikmanövreringen. Och vilken tid det tog.
Jag gängade ofta roder. Och vid angörande av kaj kunde det bli lite svettigt i befälets panna innan motor frustade igång och skakande började arbeta för back.
En gång var det en av båtarna som så tyst och fint bara gled vidare och dunsade in grannbåten.
Det var väl något som gick fel i manövreringen.

Maskinisterna hade ofta mycket att göra på motorerna.
Jag kommer ihåg att de fick skruva sent på nätterna för att lyfta/byta cylindrar.
Det var tydligen lösa cylindrar som kunde lyftas individuellt har jag för mig.
Motorerna verkade känsliga, och det var sällan hela divisionen var fulltalig pga. Maskinfel.
Jag tror att de tog ut ganska mycket effekt ur materialet.
Men de gick ganska rart och bra när de fungerade, ca 28 knop vill jag minnas.

Båtarna användes till ubåtsjakt, och vi var ofta ute på sjön. (Detta var 80 talstider då det jagades ubåtar)

Patrullbåtarna är alltså utrangerade?
Betyder det att de är skrotade och upphuggna?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bah, får jag vara med här även om jag för tillfället inte har något dieselfordon?

Farsan har en Mazdapickis och Fordson traktor och sonen har en Duett A-traktor med en Pega 504 diesel i.

Själv har jag haft en Land Rover med en Volvo Penta MD32 i...

Mina första Diesel-erfarenheter var av farsans Mercedes 220 Diesel, ett under att jag någonsin skaffade en diesel efter det, definitionen är "Trött, tröttare, Mercedes 220D"
Dom harvade på 30 tusen mil mellan kamkedjebytena, fast här i stan fanns det en gubbe som livnärde sig på att ha utbytesmotorer på hyllan, när man hade uppnått 30 tusen mil åkte man dit och lämnade bilen på kvällen och hämtade den med en nyrenoverad motor dagen efter, dom motorerna gick sedan problemfritt 30 tusen till.

Vid ett besök i hans verkstad stod det 8 renoverade motorer under arbetsbänken och väntade (och dom var BLANKA!), en satt i motorstället och en hängde kvar i Hiab kranen han hade bultat fast i garage-golvet som motorlyft..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen skrev:

Jag blir imponerad av hur mycket historik du kan!
Jag får flashbacks när jag läser din beskrivning.
Kommer så väl ihåg alla ljuden av hysteriskt pysande och fnysande från pneumatikmanövreringen. Och vilken tid det tog.
Jag gängade ofta roder. Och vid angörande av kaj kunde det bli lite svettigt i befälets panna innan motor frustade igång och skakande började arbeta för back.
En gång var det en av båtarna som så tyst och fint bara gled vidare och dunsade in grannbåten.
Det var väl något som gick fel i manövreringen.

Maskinisterna hade ofta mycket att göra på motorerna.
Jag kommer ihåg att de fick skruva sent på nätterna för att lyfta/byta cylindrar.
Det var tydligen lösa cylindrar som kunde lyftas individuellt har jag för mig.
Motorerna verkade känsliga, och det var sällan hela divisionen var fulltalig pga. Maskinfel.
Jag tror att de tog ut ganska mycket effekt ur materialet.
Men de gick ganska rart och bra när de fungerade, ca 28 knop vill jag minnas.

Båtarna användes till ubåtsjakt, och vi var ofta ute på sjön. (Detta var 80 talstider då det jagades ubåtar)

Patrullbåtarna är alltså utrangerade?
Betyder det att de är skrotade och upphuggna?

Ja det var mycket pyssel med dessa motorer, dels pga att effekten höjts i omgångar med nära 200% i dem sedan 30-talet. Dels att patrullisarna vart tyngre och tyngre av all ubåtsjaktutrustning och sjömålsrobotar. De ökade i vikt från 120 till 170 ton under sin livstid tror jag. Den gamla propellerkurvan vart väldig tung för de tyska fullbloden.

Patrullisarna var ju dessutom från början tänkta som enkla och snabba lätta kanonbåtar som likt vedettbåtar skulle patrullera kusten och idka havsövervakning och identifiera fartyg. Hela halvdäck var rent i början. Maskineriet var aldrig tänk att ligga och harva på lågfart med många start och stopp samt omkastningar, dvs det hattande som är typisk för ubåtsjakt. Maskineriet var tänkt att så fort det var varmkört ligga i drift på mcp (maximum continous power) utefter kusten.

Det vart som att dela ut post med en Ferrari, konstruerad på 30-talet.

Varför då dessa motorer frågar ngn, ja de var de starkaste dieslarna i den viktklassen då på 70-talet när båtarna projekterades. Rätt fantaskisk tysk ingenjörkonst från 30-talet mao! :hihi

Det finns inga patrullbåtar som går i linjen, sist jag såg dem låg de utrangerade avrustade på Muskö samt Kna. Några höggs upp på Muskö, genomkorkat beslut för att hålla varvspersonalen med jobb. Hur bra är det för arbetsmoralen hos varvsarbetarna att skära ned båtar man varit med att underhålla i så många år...

De båtarna skulle man sålt istället, de är ju i gott skick.

/J
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Varför drog Jag inte igång denna tråden tidigare. Sjukt kul att läsa allt du skriver Jürgen. Du har dieselkoll!
 

Glenn-Ove

Drunk as hell
Gick med
1 May 2006
Ort
smålandsstenar (skeppshult)
Hoj
R1-03 KX450f-08 å en bandit 1200-96
Kul med dieseltråd.

Själv kör jag min audi A4 1,9 tdi med 50% villaolja och 50% begagnad hydraulolja, snittar ungeför 0,6 l milen.

Villaoljan är bottenskrapet från utskrotade källartankar (5-7kr/litern) och hydrauloljan som är begagnad tar jag från jobbet gratis..

Behöver jag säga att jag åker billigt :D

Ryker en heldel, speciellt när jag körde med trimmbox.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför drog Jag inte igång denna tråden tidigare. Sjukt kul att läsa allt du skriver Jürgen. Du har dieselkoll!

Haha, Jag kallades dieselkarlsson i Flottan :hihi
Nu jobbar jag med projektering av nya framdrivningsmaskinerier till fartyg, så det är både diesel och gasturbiner på jobbet sedan många år.

Erkänn, du tänkte skriva "Du är ju dieselbög" :rofl

Kul med dieseltråd.

Själv kör jag min audi A4 1,9 tdi med 50% villaolja och 50% begagnad hydraulolja, snittar ungeför 0,6 l milen.

Villaoljan är bottenskrapet från utskrotade källartankar (5-7kr/litern) och hydrauloljan som är begagnad tar jag från jobbet gratis..

Behöver jag säga att jag åker billigt :D

Ryker en heldel, speciellt när jag körde med trimmbox.

Åh fifan! Hoho! En sån kärra som de där motorcykeldårarna bara äälskar att ligga bakom! :hihi

/J
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Lägger upp en halvkass bild på Jörgens Düskmaskin!
 

Bifogat

  • Jmb.jpg
    Jmb.jpg
    102.1 KB · Visningar: 526

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Åker modern commonrail i MB Viton. Int så spännande, men bra och billigt. På familjens fäbodvall står en BM Victor, årsmodell okänd, men innan någon fick för sig att hotta den med volvoröd var den grön med orange fälgar. Alltså en tidig, mitten på femtiotalet. Tvåcylindrig diesel på 2.2l, jag brukar okynnesåka på somrarna, ibland hänga något tungt bakefter och fascineras över vilken ork det är i gammeln. Jag gillar kombinationen av diesel och järn...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
jag brukar okynnesåka på somrarna, ibland hänga något tungt bakefter och fascineras över vilken ork det är i gammeln. Jag gillar kombinationen av diesel och järn...

Haha!:D inlägget i kombo med din avatar är oslagbart!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är vid tex sånna här tillfällen man är glad att kameran ofta finns med! :tummenupp

Ja jag satt vid jobbdatorn när Teo frågade, men här i datorn hemma har jag den där bilden du tog åt mig (och fyndigt döpte till "Dieselloket"), men du hann först med att skicka den! :hihi
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag åker omkring i en prima Renault trafic -82. Kombinerad crossbuss och firmabil. 2.1 liters diesel på 58 ystra hästar, 4växlad låda och en toppfart på 100kmh det tar ca 15minuter att nå toppfart.. men den funkar hur bra som helst fast jag försöker ta död på den. 1liter/mil drar den, inte så hypersnålt direkt.

Såhär ser den ut med en pall grovbetong+lite till i skåpet.
 

Bifogat

  • 20070830(001)-resized.jpg
    20070830(001)-resized.jpg
    56.1 KB · Visningar: 182

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag åker omkring i en prima Renault trafic -82. Kombinerad crossbuss och firmabil. 2.1 liters diesel på 58 ystra hästar, 4växlad låda och en toppfart på 100kmh det tar ca 15minuter att nå toppfart.. men den funkar hur bra som helst fast jag försöker ta död på den. 1liter/mil drar den, inte så hypersnålt direkt.

Såhär ser den ut med en pall grovbetong+lite till i skåpet.

Vilken skönhet! Har du strajpat den själv?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top