Dieseltråden.

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Det är helt normalt att inte förstå, det är bara en Merca-internbenämning för de nyare kolvar som kom mot slutet i MB:s alla OM-förkammardieselar. De har radiella flödesförbättrande urtag för flamfronten från förkammares öppningar. Det ser ut som att någon mejslat ut en stjärna i kolvtopparna. Med denna mod samt de härtill införda nyare förkamrarna så steg effekten med några häst och motorn fink en mjukare gång.
/J

Aha, då förstår jag. Tackar för infon! Förbränningsrum i kolvar har ju utformats på alla möjliga vis. Bedömer att det är lite "mode" i det området också.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Aha, då förstår jag. Tackar för infon! Förbränningsrum i kolvar har ju utformats på alla möjliga vis. Bedömer att det är lite "mode" i det området också.

Jupp! Varje vår visas det hattar, klänningar och förbränningskammare på smala fransyskor längs catwalken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
"Välkommen till 2007 års bikini- och förbränningsrumsshow"
Du anar inte vilka associationer jag fick nu.... ojojoj.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att kanske bli lite "on-topic" så kör OK/Q8 20% RME i dieseln i bl.a Mälardalen. Detta informeras det tydligen inte om på mackarna utan bara via hemsidan.
http://www.okq8.se/omokq8/omokq8/halsa,miljo-sakerhet/dieseleco20
Kan vara intressant för folk med äldre fordon och äldre gummiblandningar i bränslesystemet.

Vad jag vet så innbär det nackdelar framförallt i båtar samt andra farkoster där dieselbränslet kan komma att lagras länge i tanken. Problemen som uppstår är främst accelerade utfällningar vid vattenförekomst. Det har varit artiklar i ny teknik om det där av bla en bekant som är motorutvecklare på penta.

Annars är det ju förstås bra. FAME-inblandningen ökar smörjningen en smula samt minska CO2-utsläppen. Jag tycker att avgaserna luktar godare redan med den 5% inblandning som är på mackarna i MK1 sedan 1 år. Det är som att man fått tillbaks lite grann av den där riktiga dieseldoften om miljöbränslet, det doftar som den riktiga starkdieseln av sommarkvalle med 0.5% svavel som man växte upp med på 70-talet!! :yoparty
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Ett faktafel från mig: det är inte RME utan palmolja som blandas i, vilket framgår om man läser längst ned. Hade fått uppgifter från OK-personal (som tydligen inte hade koll heller), ursäkta.
Ett annat bekymmer, frånsett lagringsproblematiken, är ju att RME är aggressivt mot vissa gummikvaliteter som normalt sett finns i bränslesystemet. Om palmoljan (RSPO) är bättre har jag ingen aning om än, jag ska forska i det. Återkommer!
Och jodå, jag tycker också pannkaksdoften är kul!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ahhhhh äntligen en meningsfull tråd i OT-delen!

Håller på att så sakterliga fixa till en VW LT45 4x4 TD -90 med dubbelhytt och diffspärrar runt om till brukbart skick (för att sedan sänka den i närmsta lerhål, om och om igen).

Ska bli en trevlig expeditionsbil/racebuss när den är klar...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett faktafel från mig: det är inte RME utan palmolja som blandas i, vilket framgår om man läser längst ned. Hade fått uppgifter från OK-personal (som tydligen inte hade koll heller), ursäkta.
Ett annat bekymmer, frånsett lagringsproblematiken, är ju att RME är aggressivt mot vissa gummikvaliteter som normalt sett finns i bränslesystemet. Om palmoljan (RSPO) är bättre har jag ingen aning om än, jag ska forska i det. Återkommer!
Och jodå, jag tycker också pannkaksdoften är kul!

Det är ingen större skillnad om det är palm eller raps, det är ju förestrat till metylester ändå. Det är detta som gör det aggressivt på vissa gummislangar. Riktigt fint miljödieselbränsle blir det ju först om man gör syntetdiesel från förnyelsebart mha FischerTropf-metoden. Då kan man tillverka bränslen till en perfekt annpassing och med minst lika bra egenskaper som mineraldieselbränsle. Helt utan ökad aggressivitet mot gummi mm.

Det är det som man skull vilja se istället för RME. Jag undrar om Nestlé produkt som igår med 20% är FisherTropf, isf är det strålande!

/J
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Under glada 80-talet var jag värnpliktig kock på HMS Tordön, 13 patrullbåtsdivisionen, Berga.
På den Båten tror jag det var två st V-20 mtu turbodieslar.
Satan vilken skön sång när avgasblåset kom över vattenytan i rullningarna.
Jag undrar om den båten finns kvar?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Diesel ska det vara :tummenupp Jag har bara ägt dieselbilar - mestadels skåp då förstås (för hojtransporter och öl-inköp). Men även på personbilssidan har det varit bl.a. Skoda Octavia och nu en VW Touran med lite lull-lull. Även om det kunde vara ännu mer drag i spisen. Fast då är det svårt att kunna blitz-pendla med förbrukning under 0.7 l/milen (det går att köra i 90 på under halvlitern, men vem kör så sakta ?).

För lite bus har jag en - givetvis avställd och oskattad - sugdiesel från -83 på nånstans 50 ystra hästar. Startar i alla väder med ett rökmoln och ett morrande från det svårt rostangripna avgasröret. Delvis fungerande elsystem, lufthål här och var, samt mögel och pissdåliga bromsar är bara bonus. Har man väl fått upp farten vill man ändå inte behöva bromsa...
 

Bifogat

  • passaten.jpg
    passaten.jpg
    38.3 KB · Visningar: 142

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under glada 80-talet var jag värnpliktig kock på HMS Tordön, 13 patrullbåtsdivisionen, Berga.
På den Båten tror jag det var två st V-20 mtu turbodieslar.
Satan vilken skön sång när avgasblåset kom över vattenytan i rullningarna.
Jag undrar om den båten finns kvar?

Alla patrullisar är utrangerade, tyvärr.
Ja motorerna du tänker på hette MTU 672 och var V-20 på 3500hk st och hade förskutningsbara kamaxlar med vars hjälp man reverserade hela motorn och startade den baklänges vid backning.

Samma motorer satt på Plejadbåtarna på sextio-/sjuttiotalet, men då tre i varje båt. Då med mekaniska turbokompressorer och lägre effekt, de hette då 518 och var då Mercor. Maybach och Mercedes marindivision gick ju ihop och bildade MTU.

/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alla patrullisar är utrangerade, tyvärr.
Ja motorerna du tänker på hette MTU 672 och var V-20 på 3500hk st och hade förskutningsbara kamaxlar med vars hjälp man reverserade hela motorn och startade den baklänges vid backning.

Samma motorer satt på Plejadbåtarna på sextio-/sjuttiotalet, men då tre i varje båt. Då med mekaniska turbokompressorer och lägre effekt, de hette då 518 och var då Mercor. Maybach och Mercedes marindivision gick ju ihop och bildade MTU.

/J

Vilket vevvla meck! Var det innan man kom på backväxel? Lite svårt att pannikbacka när bryggan närmar sig.. måste ner i varv, stänga av, starta om fel...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilket vevvla meck! Var det innan man kom på backväxel? Lite svårt att pannikbacka när bryggan närmar sig.. måste ner i varv, stänga av, starta om fel...

Ja orsaken var just att det inte fanns backslag för den effekten som var lätta nog på den tiden. Motorn var ju från början en 30-talskonstruktion som satt i Zeppelinarnas motorgondoler. Samma princip för backning redan då!

Ja det såg rätt spejsat ut när de kom, 7 knop mot bryggan (lägsta fart på en axel) sedan vart det helt tyst när det var 20 meter kvar till bryggan. Motorerna kuperades, kamaxlarna förskjöts och startluftfördelaren ställdes i back. Sedan mullrade det bara till när de startade på back, båten krängde till av vridmomentet och stannade sedan direkt. Sedan stopp och helt tyst igen så när som på hjälpkärran!

/J
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Har ingen bild men har ägt en Mazda 626 Diesel -85 ! :yoparty
Tyvär så la kopplingen av och det slirade bara i uppförsbackar.
Behöver lyfta motorn för att byta koppling så jag skrota siiten :gråta
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja orsaken var just att det inte fanns backslag för den effekten som var lätta nog på den tiden. Motorn var ju från början en 30-talskonstruktion som satt i Zeppelinarnas motorgondoler. Samma princip för backning redan då!

Ja det såg rätt spejsat ut när de kom, 7 knop mot bryggan (lägsta fart på en axel) sedan vart det helt tyst när det var 20 meter kvar till bryggan. Motorerna kuperades, kamaxlarna förskjöts och startluftfördelaren ställdes i back. Sedan mullrade det bara till när de startade på back, båten krängde till av vridmomentet och stannade sedan direkt. Sedan stopp och helt tyst igen så när som på hjälpkärran!

/J
Fan va ballt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har ingen bild men har ägt en Mazda 626 Diesel -85 ! :yoparty
Tyvär så la kopplingen av och det slirade bara i uppförsbackar.
Behöver lyfta motorn för att byta koppling så jag skrota siiten :gråta

Sälja gammelgixxern och skrota dieselbilen!! Hedning! :mad: :tungan
/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men vafan... Är det diesel i tennkulemotorerna? Hur funkar en så´n Jürgen? säg säg!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åkte MB 240 diesel i sex år.
Före detta taxi, som hade gått 47000 mil när jag köpte den.
Skrotade den när den gått lite över 60000.
Inte en enda större reperation på den tiden jag ägde den.

Finns dock en bil jag saknar mer: Izusu trooper.
Fyrcylindrig turbodiesel på 2,8 liter.
En riktig traktor...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top