Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vänner, nu var det länge sedan jag skrev här men hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en street triple från 2009 som är paj :-(.

Efter googling och hjälp med mek har det konstaterats att det brunnit i en kabelhärva vilket gör att den inte tar laddning. Jag behöver byta dessa kabelhärvor.
Var köper man sådant?
De borde heta Regulator rectifier cable MOSFET och den andra heter Stator.
Nån som kan hjälpa till med part number eller hinta mig om var jag kan köpa dessa kablar utan att bli ruinerad?

:Bugar

Om kablarna inte brunnit upp totalt så bör det finnas en klisterlapp på där du kan läsa ut delnummer. Jag hade sedan försökt hitta kabelhärvorna på mc-skrot eller Ebay i UK.

Sedan är ju frågan varför kablaget har brunnit - det är en orsak jag skulle vilja ha reda på. Kortis? Reg/rec slut? Något annat? Annars är ju risken att du bränner ditt nya kablage med en gång.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Tack för era svar.... :kär

Det står "no safety recall" när jag trycker in mitt vin-nr. Betyder det att den är utbytt tidigare?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för era svar.... :kär

Det står "no safety recall" när jag trycker in mitt vin-nr. Betyder det att den är utbytt tidigare?

Japp. Jag kollade på min Daytona och mina bränslekopplingar i plast är inte bytta men jag behöver inte metallkopplingar utan backventil så jag har köpt egna CPC-kopplingar.

£ 200 någonting tar WoT för original men det finns andra som är billigare men det kan betyda ombyggnad.
£ 100 och det verkar som det är längden på kablaget som skiljer.
https://www.electrexworld.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=daytona 955&PN=RR690.html#SID=439
https://www.electrexworld.co.uk/cgi...I-Speed-Triple-Tiger-Sprint-1050.html#SID=439
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
nummer 2 här på skissen, är det inget jag behöver byta? Kablarna som brunnit går ju ihop med den delen, själva infäsntingen verkar ju skadad.
https://www.worldoftriumph.com/collections/100061975-0-2?type=street-triple-r-to-vin-560476

Då är det troligen inte laddningsregulatorn som är problemet utan kablaget som brunnit. Det de flesta skulle gjort är bara kapat, skarvat och satt ihop med den koppling man hittar. Skitjobbigt för nästa ägare men fungerar för stunden. Vet tyvärr inte vilka som tillverkar originalkopplingarna... :(
Att köpa en extra alternator, nr 2, och sladden, nr 16, känns ju lite dyrt men skulle lösa ditt problem. Träligt kan man säga. Tidigare var det ett sydkoreanskt företag som tillverkade de elektriska kopplingarna men kommer inte ihåg namnet och vet inte om det är samma på Stret Triple. Tyvärr... :(
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, hur gör jag det? Jag ser ju bara att kablarna har brunnit av.

Vi tänker hard wajra kablaget och hoppas på det bästa :-/

Du måste ändå kapa bort det som smält för att skarva. Hur man gör för att få fram rätt värden i laddregulatorn vet jag inte men mellan de tre faserna ska det inte vara avbrott och mot jord ska det vara oändligt.

Någon kan det kanske bättre men det skulle jag gjort. Och mätt kablaget till laddregulatorn så det inte är kortis där. Har du kortis och hoppas på det bästa så brinner det igen. Den sitter lite utsatt framför bakhjulet så har du tur har det blivit överslag där. :)

Nu har jag inte semester än annars är det trevliga vägar till Borlänge. :)

Läs länken i inlägget ovan. Jag har bara skummat men vet att DEcosse vet vad han pratar om!
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Kunde inte testa eftersom den är demonterad (tank borta, den brunna kabelkopplingen bortklippt etc - men nu är kablarna rensade, förstärkta och hopkopplade med krympslang och allt vad det heter.
Snart dags för funktionstest.... :nervös

trajja.jpg

Har gjort enligt den här prnicipen: https://www.youtube.com/watch?v=I7aEfThHS2Q


edit, youtubelänk
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En gummifråga. Eller rättare sagt, tryck i gummit.

På min -17 sitter nu M7rr. Inget ont sagt om dem. Men vilket tryck anser ni bättre vetande att det ska vara för gatkörning? Som utgångspunkt menar jag, är medveten om att smaken och egenskaper är olika för olika piloter.

Specat enligt handboken är väl typ 2,9 bar bak och 2,5 bar fram som i "alla andra handböcker"
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
En gummifråga. Eller rättare sagt, tryck i gummit.

På min -17 sitter nu M7rr. Inget ont sagt om dem. Men vilket tryck anser ni bättre vetande att det ska vara för gatkörning? Som utgångspunkt menar jag, är medveten om att smaken och egenskaper är olika för olika piloter.

Specat enligt handboken är väl typ 2,9 bar bak och 2,5 bar fram som i "alla andra handböcker"

2.35 bar fram och 2,9 bar bak står det i min manual. På tok för högt tryck bak tycker jag. Kör också M7RR. För min körstil och vikt (73 kg i kallingarna) så är 2,5 bar både fram och bak lagom vid gatkörning. Riktigt varma dagar med aktiv körning sänker jag till 2,4 bar. Med 50 liters väskor på cutsen så höjer jag till 2,7 ish bak beroende på värmen.

När jag hade hojen på service nu sist hade verkstaden justerat upp trycket till 2,9 bar bak - och det märktes. Kändes som om någon skruvat ett varv eller två på preloaden bak, stenhårt och studsigt.

Jag har provat mig fram, 2,2, 2,4, 2,5 och 2,6 bar. Valde det som kändes bäst. Gör jag rätt? Vet inte... Men känns det bra, är det förmodligen det också. Och 2,9 bar är rena studsfestivalen för mig.

Den här videon tycker jag är bra och Dave Moss vet vad han snackar om:

 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
En gummifråga. Eller rättare sagt, tryck i gummit.

På min -17 sitter nu M7rr. Inget ont sagt om dem. Men vilket tryck anser ni bättre vetande att det ska vara för gatkörning? Som utgångspunkt menar jag, är medveten om att smaken och egenskaper är olika för olika piloter.

Specat enligt handboken är väl typ 2,9 bar bak och 2,5 bar fram som i "alla andra handböcker"

Alltid kört efter manual på gatdäck, både på bana och gata. Såvida däcktillverkaren inte anger något annat.
Många gatdäck blir lätt överhettade vid för lågt däckdryck och aktiv körning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Alltid kört efter manual på gatdäck, både på bana och gata. Såvida däcktillverkaren inte anger något annat.
Många gatdäck blir lätt överhettade vid för lågt däckdryck och aktiv körning.

Du får ha en jeffla fart för att överhetta ett modernt sportdäck på gata är min erfarenhet. Det är inte många vägsträckor där jag ligger på sidan av däcket hela tiden, det är raksträckor med långsammare tempo ganska ofta.

Men därav att däcktryck är individuellt. Jag tycker väl det är kul att ifrågasätta manualens däcktryck. Vilka parametrar måste tillverkaren tänka på och sätta trycket efter? Jag tror att maxlast är nära sanningen med 2,9 bar bak.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Alltid kört efter manual på gatdäck, både på bana och gata. Såvida däcktillverkaren inte anger något annat.
Många gatdäck blir lätt överhettade vid för lågt däckdryck och aktiv körning.

Har kört bana som gata uteslutande med PR4 i flera år på tre olika hojar av olika typ med manualens tryck. De gånger jag klotat har det inte varit pga trycket iaf. Inte för att jag har jättehögt tempo men 1.12 på sviestad med en 701sm känns ok som glad amatör utan tävlingsinstinkt.

Varför jag frågade är pga att det är ett för mig nytt däck och att jag nu är mer nyfiken på däckdryck och fjädringsinställning än tidigare.

Hursom så tror jag att jag kommer jag utgå från manualen. Är jag nöjd så stannar jag där. Men det gör jag nog inte...

Dave Moss är intressant att titta på. :)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nu kör jag inte samma däck utan D.sportsmart TT, tryck bak 2,5 och fram 2,2 vid gatkörning. På banan sänker jag till 2,0 bak och 2,0 fram. Att överhetta ett däck på gatan är väl nästan omöjligt!?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Håll utkik i brevlådan ni som kör RS - fick idag hem "Safety Recall" angående bromsbeläggen fram, där friktionsmaterialet kan lossna från beläggen. Det är ett fel jag INTE vill råka ut för!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Håll utkik i brevlådan ni som kör RS - fick idag hem "Safety Recall" angående bromsbeläggen fram, där friktionsmaterialet kan lossna från beläggen. Det är ett fel jag INTE vill råka ut för!

Verkar inte gälla samtliga rs. Får inte upp något när jag söker på mitt VIN-nummer iaf.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top