Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Blev en göttig runda på 15 mil i solen och runt 7-8 grader idag!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Det hade dom redan fixat när jag frågade om det. Mycket riktigt var noteringen borta på min hoj när jag kollade igen.

Ja men det var ju bra, testade söka på min men hittade ingen recall. Undra om man på något sätt kan se om den vart inne för ett byte? Eller så har den inte vart föremål för en recall helt enkelt
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja men det var ju bra, testade söka på min men hittade ingen recall. Undra om man på något sätt kan se om den vart inne för ett byte? Eller så har den inte vart föremål för en recall helt enkelt

Nej stämmer man kan inte se utförda recalls så vitt jag vet. Men din återförsäljare ska kunna se vilka som är utförda tror jag. Huvudsaken är såklart att de faktiskt är gjorda, inte vad som står på internet. Din handlare kanske kan slå på ditt chassinummer och se vilka som eventuellt är gjorda?
 

argusc

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2019
Ort
Solna
Hoj
Triumph Street Triple R 2009
Motorn bytt

Min 2009 Street Triple R tvärdog för mig igår kväll när jag var ute o körde. Helt utan förvarning skar motorn och vägrade gå runt. Det skedde i en långsam högersväng på en lugn väg, så ingen fara så sett, men känns rätt pissigt nu idag efter jag hörde från Probike i Sollentuna där hojen nu står. De har lagt en timmes felsökning (1300kr) än så länge och ville ha ca 10k för att demontera motorn innan de kan säga vilka delar som behöver bytas, men sannolikt minst cylinderhus och kolvar, så vi snackar nog dryga 25k i delar, plus sen ytterligare 10k för att montera ihop allt så klart.

Jag köpte hojen begagnad för drygt 37k tidigare i våras. Den är servad enligt boken och allt verkar vara i utmärkt skick i övrigt. Den har gått utan anmärkning fram tills den plötsligt dog. Gott om olja och kylvätska. Inga varningssignaler.

Nån som har nån bra idé om andra alternativ än att låta Probike fixa den? Försäkringen (If) tar ingenting på maskin om hojen är äldre än 8 år (den är 10år). Det blir på tok för dyrt för att ens överväga fixa den hos Probike utan stöd från försäkringen, så det alternativet finns nog egentligen inte.

En kompis föreslog att hitta en begagnad motor och bara byta. Nån som kan sånt i stockholmsområdet och vill hjälpa mig, eller kan rekommendera mig en bra mekaniker som kan tänka sig ge sig på det?

Jag hittade en begagnad motor på Blocket som såg ok ut för 10k. ProBike erbjöd sig att byta motorn för drygt 9k inklusive service av nya motorn. Mycket nöjd, hojen fungerar som den ska igen. Precis lagom till att frosten kom :D Fick in tre fina dagar innan det började bli för halt. Tack för alla förslag och tips på hjälp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tyvärr läcker min hoj runt kopplingskåpan nu, inga skruvar var lösa så vete fan om packningen sitter rätt. Blir en sväng till JE68 i morgon, hoppas på snabb lösning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Blev 11 mil idag, pendlade mellan 6-8 grader. Var sol när jag stack ut, men blev såklart regn och leriga vägar. Men en go runda!

sol.jpg

skitig.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Brrrrr :D

Min står uppställd och väntar på sommar :tungan

Bra kläder, full fräs på handtagsvärmen och jag klarar mig fint ner till nollan. :) Fin första halva av turen idag iaf, tills regnet kom. Var trist med regnet, mest pga att mina finvägar delas med lantbruksmaskiner, och de drar upp mycket bös så här års. Så fort det blir blött blir det halt.

Mina nya M7RR är jag mycket imponerad av i kallt och blött. Massvis med grepp och de blir verkligen varma fort. Bra skit så här års iaf. Visst, det blir inga större nedlägg direkt i vätan, men jag har kul ändå.

Så jävla fint att få komma ut, musik på, Arrowblåset brölande som bakgrundsmatta och lite egentid. Guld värt! :rock
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Blev 11 mil idag, pendlade mellan 6-8 grader. Var sol när jag stack ut, men blev såklart regn och leriga vägar. Men en go runda!

View attachment 451321

View attachment 451322
Härligt att se någon trotsa vädret.
Min OCD hjärna har lite problem att bearbeta fotot på din skitiga hoj.

Kul att du har positiva erfarenheter av nya gummit. Har hört gott om dem.

Har inte haft förmånen att testa uppvärmda handtag tidigare. Gör dom stor skillnad? Värt att investera i?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Värmehandtag är en game changer!! Har du en gång provat och gillar att köra även om förhållandena inte är "opti" så kommer du aldrig kunna vara utan sedan :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Härligt att se någon trotsa vädret.
Min OCD hjärna har lite problem att bearbeta fotot på din skitiga hoj.

Kul att du har positiva erfarenheter av nya gummit. Har hört gott om dem.

Har inte haft förmånen att testa uppvärmda handtag tidigare. Gör dom stor skillnad? Värt att investera i?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Värmehandtag är bästa tillbehöret. Även en sval sommarkväll är det rätt gött att köra värmen på lägsta. Köp! Enorm skillnad och en äkta säsongsförlängare. :) Slippa frysa om händerna gör mycket för körningen!

Det blir tvätt i morgon, så då blir allt återställt. Jag hann inte med det idag... :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Japp, värmehandtag är vanebildande. :tungan

Och det behöver inte bara vara för höst- eller vårturer heller. En kort regnskur på sommaren klaras galant med sommarhandskar och värmehandtag. En sval sommarmorgon behöver man inte byta sommarhandskarna mot varmare!
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
Härligt @doolar @Falk1n @Old Badger... Överväldigande positiva erfarenheter alltså. :D
Blir det mer värme i handtagen än t.ex i uppvärmd bilratt?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Härligt @doolar @Falk1n @Old Badger... Överväldigande positiva erfarenheter alltså. :D
Blir det mer värme i handtagen än t.ex i uppvärmd bilratt?

Det beror på vilka du köper. Men generellt ja. De är gjorda för att du ska ha handskar på. Triumphs original (som inte är kända för att vara de varmaste precis) är obehagligt varma på högsta läget utan handskar. Originalhandtagen är till Triumph är snyggt integrerade med TFT:n och med en liten diskret knapp på vänster handtag. Kostar betydligt mer än tex Oxford, men installationen är riktigt snygg.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Japp, värmehandtag är vanebildande. :tungan

Och det behöver inte bara vara för höst- eller vårturer heller. En kort regnskur på sommaren klaras galant med sommarhandskar och värmehandtag. En sval sommarmorgon behöver man inte byta sommarhandskarna mot varmare!

Det är en stor fördel tycker jag - att jag slipper ha så tjocka handskar. Jag kör med mina sommarsportisar när det hade varit för kallt för dem utan handtagsvärme. Tjocka handskar är som tjocka kådisar, tar bort känslan. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att kunna köra med tunna sommarhandskar är guld värt! :tummenupp

En sak man bör tänka på är att ladda batteriet om man kör korta sträckor och använder värmare. Oxford rekommenderar att man laddar under natten om man kör så.
Så på längre resor där det kan tänkas bli kallt länge, som Ishavet, så följer laddare med.

Datorn klipper vid låg spänning så med dåligt batteri kan man inte slå av allt utom tändning och springa igång.
Man får rycka säkringen till lyset och springa igång. Inte lätt trots att det är en lätt cykel. 120-gradersvev gör att det blir svårt att få snurr utan bakhjulet hasar...
Men det går med lite känsla...:)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att kunna köra med tunna sommarhandskar är guld värt! :tummenupp

En sak man bör tänka på är att ladda batteriet om man kör korta sträckor och använder värmare. Oxford rekommenderar att man laddar under natten om man kör så.
Så på längre resor där det kan tänkas bli kallt länge, som Ishavet, så följer laddare med.

Datorn klipper vid låg spänning så med dåligt batteri kan man inte slå av allt utom tändning och springa igång.
Man får rycka säkringen till lyset och springa igång. Inte lätt trots att det är en lätt cykel. 120-gradersvev gör att det blir svårt att få snurr utan bakhjulet hasar...
Men det går med lite känsla...:)

Mina första värmehandtag på min ZZR1100 kopplade jag direkt på batteriet... och glömde att stänga av, så klart. :dummer

Men den grisen gick att springa igång. :D

Fördelen med originalhandtagen är att de är lite smartare. Stängs av om spänningen börjar bli låg, samt går naturligtvis inte att sätta på utan att motorn går.

Jag har faktiskt aldrig haft problemen som du beskriver, och det har blivit många korta svängar genom åren med Oxfordhandtag. Men underhållsladdning då och då gör jag, fast ganska sällan nu för tiden. Och till Ishavet har jag aldrig varit. :)

Goda råd oavsett!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I vårt fall var det ett dåligt batteri så det var inte Oxfords fel.

Men det har hänt en gång när den stått en längre tid att den inte ville starta. Några timmar på laddning så startade den utan problem och det har inte hänt igen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Härligt att se någon trotsa vädret.
Min OCD hjärna har lite problem att bearbeta fotot på din skitiga hoj.

Kul att du har positiva erfarenheter av nya gummit. Har hört gott om dem.

Har inte haft förmånen att testa uppvärmda handtag tidigare. Gör dom stor skillnad? Värt att investera i?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

ren.jpg

Känns OCD:n bättre nu? :D

Inget concours-jobb, men det duger tills nästa gång den blir skitig. :tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top