Triumph Street Triple-tråden

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Funderar på att köpa bar end mirrors men stämmer det att ett ”kit” bara innehåller 1 spegel. Jäkligt dyrt i så fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Tidigare ägare till min triumph ordnade all utrustning, inklusive bar end mirrors. Visst må det vara dyrt, men jäklar vad mycket bättre det ser ut. I priset ingår det naturligtvis kvalité på grejerna. Sitter som det ska utan att vrida och vända på sig oavsett hastighet. Till skillnad från min tidigare hoj.
 

Exxo_11

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Ronneby
Hoj
04,Yamaha r1
Är sugen på en Triumph street triple R 675 - 2009 med 1800mil på sig.
Några barnsjukdomar man ska se upp för?
hojen ska användas enbart på gata
kommer ifrån duke 690 & mt09
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Är sugen på en Triumph street triple R 675 - 2009 med 1800mil på sig.
Några barnsjukdomar man ska se upp för?
hojen ska användas enbart på gata
kommer ifrån duke 690 & mt09

Nu svarar jag inte riktigt på dina frågor, men..... Vad är det du är ute efter specifikt? Känns som att en Street Triple jämfört med de hojar du haft tidigare bjuder på mer egenskaper som lämpar sig för bana. Motormässigt kan den nog inte jämföra sig med MT09 och risken är kanske att du upplever den som trött. Men den kommer nog att kännas stabilare och med bättre bromsar. Frågan är bara om du kommer att bli nöjd om du enbart ska köra gata med den. Jag körde mycket bana med mina och det är nog framförallt där Street Tripelns goda egenskaper lyser igenom jämfört med andra hojar i samma marknadssegment.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Är sugen på en Triumph street triple R 675 - 2009 med 1800mil på sig.
Några barnsjukdomar man ska se upp för?
hojen ska användas enbart på gata
kommer ifrån duke 690 & mt09

Jag körde en Street Triple R 675 09 från ny till och med sommaren 2016. Fick väl in ca 15-1600 mil på den om jag inte missminner mig. Inte minsta lilla tillstymmelse till problem med någonting. Servade en gång om året hos märkesverkstad, bytte däck och bromsbelägg vid behov och vid ett tillfälle efter lång vinter (utan underhållsladdning) även batteri, men that was it.

My two cents.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Triple-lovers!
Helt ny här och söker nu lite råd i köp av Street Triple. Spanar på 675 av typ 2015-2016 års modell.
Tänkte höra mer er experter kring R eller RX. Står och väger mellan en R modell 2016 som är uttagen -18 och därför har kvar maskingaranti osv nåt år till eller en RX -16 som inte har det...
Hur kul är quickshifter? Överskattad eller lätt värt det? Spontana tankar?
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Triple-lovers!
Helt ny här och söker nu lite råd i köp av Street Triple. Spanar på 675 av typ 2015-2016 års modell.
Tänkte höra mer er experter kring R eller RX. Står och väger mellan en R modell 2016 som är uttagen -18 och därför har kvar maskingaranti osv nåt år till eller en RX -16 som inte har det...
Hur kul är quickshifter? Överskattad eller lätt värt det? Spontana tankar?

Har inte själv kört RX'en, men fått höra att den är mer lämpad för bana. Detaljerna kring varför minns jag inte, men det är vad jag hört ang. de reviews jag tittat på. Så om man "kör bana" på offentlig landsväg kan det väl vara aktuellt, i övrigt är R'en att föredra enligt reviews.

QS är kul som fasen, men i mina ögon inget som är avgörande för val av motorcykel. Lite av ett lyx-tillbehör för mig som vardagsåkare.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har inte själv kört RX'en, men fått höra att den är mer lämpad för bana. Detaljerna kring varför minns jag inte, men det är vad jag hört ang. de reviews jag tittat på. Så om man "kör bana" på offentlig landsväg kan det väl vara aktuellt, i övrigt är R'en att föredra enligt reviews.

QS är kul som fasen, men i mina ögon inget som är avgörande för val av motorcykel. Lite av ett lyx-tillbehör för mig som vardagsåkare.

QS hade jag på min Street -13. Som Richard1 skriver, inget avgörande men fantastiskt kul.
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Triple-lovers!
Helt ny här och söker nu lite råd i köp av Street Triple. Spanar på 675 av typ 2015-2016 års modell.
Tänkte höra mer er experter kring R eller RX. Står och väger mellan en R modell 2016 som är uttagen -18 och därför har kvar maskingaranti osv nåt år till eller en RX -16 som inte har det...
Hur kul är quickshifter? Överskattad eller lätt värt det? Spontana tankar?

Är det just årsmodell 15-16 som är intressant? Annars har jag en mattgrå Street Triple R -2013 som kanske ska säljas... Ingen annons ute men har funderingar på att kliva upp på en 1000cc efter 3 säsonger med Triumphen!
Både Arrow blås, QS, tail-tidy, carbon heelguards etc...

Om inte så är detta i alla fall en brasklapp om någon annan är sugen på en fin STR3. :yoparty
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Enda märkbara skillnaden mot vanliga R är ju Daytona-sadeln. Precis allt annat är ju lika.

Om den är bättre vid bankörning eller ej kan jag inte svara på men många kör ju bana med vanliga banan-sadeln så det hade jag inte lagt nån större vikt vid.

Quickshifter är kul som fan och värt vid bankörning. Att det blev RX och inte R för mig var mest för att jag ändå skulle kastat på Arrow-pipa, QS och all plast då blev liksom priset detsamma. Tycker dock att vanliga Ren har snyggare färger att välja på. Matt metallic är väl OK men hade föredragit blank om det hade funnits när jag handlade.

Garanti, behövs det nu för tiden? Vad ska hända på en ny hoj?
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Är det just årsmodell 15-16 som är intressant? Annars har jag en mattgrå Street Triple R -2013 som kanske ska säljas... Ingen annons ute men har funderingar på att kliva upp på en 1000cc efter 3 säsonger med Triumphen!
Både Arrow blås, QS, tail-tidy, carbon heelguards etc...

Om inte så är detta i alla fall en brasklapp om någon annan är sugen på en fin STR3. :yoparty

Intressant SneJe! Pris? Hur långt har den gått?

Tack ni andra också för input, bekräftar väl lite vad jag har tänkt, känns lite som onödig lyx egentligen...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Enda märkbara skillnaden mot vanliga R är ju Daytona-sadeln. Precis allt annat är ju lika.

Om den är bättre vid bankörning eller ej kan jag inte svara på men många kör ju bana med vanliga banan-sadeln så det hade jag inte lagt nån större vikt vid.

Quickshifter är kul som fan och värt vid bankörning. Att det blev RX och inte R för mig var mest för att jag ändå skulle kastat på Arrow-pipa, QS och all plast då blev liksom priset detsamma. Tycker dock att vanliga Ren har snyggare färger att välja på. Matt metallic är väl OK men hade föredragit blank om det hade funnits när jag handlade.

Garanti, behövs det nu för tiden? Vad ska hända på en ny hoj?

På min Street Triple R -13 så var det ett par saker som åtgärdades på garantin, så helt onödigt är det väl inte. Men den var ju då en helt ny modell och led av några barnsjukdomar, som bör vara åtgärdade nu.

Men egentligen håller jag med dig, garantin är inte jätteviktig för mig på en tre-fyra-fem år gammal hoj. Maskinskada finns ju oftast i kasko-delen på försäkringen ändå, så rasar motorn eller växellådan täcks det av försäkringen (6 år/6000 mil hos Svedea tex). :)
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Hur tänker ni med försäkring nu när Länsförsäkringar dumpar Triumph?
Min kostar idag ca 9tusen på LF men Svedea vill ha 15tusen..

Är Triumph så jobbiga att ha å göra med? Finns knappt några återförsäljare kvar och försäkringen blev precis mycket dyrare..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur tänker ni med försäkring nu när Länsförsäkringar dumpar Triumph?
Min kostar idag ca 9tusen på LF men Svedea vill ha 15tusen..

Är Triumph så jobbiga att ha å göra med? Finns knappt några återförsäljare kvar och försäkringen blev precis mycket dyrare..

Jag förstår inte vad Triumph pysslar med. :va För 15 år sedan var det så här i England men i Sverige var det inte så, nu är vi tydligen där... :(

Gjensidige har bättre premie men hur det fungerar vid en skada vet jag inte för vi har sällan sådana och har därmed inte provat det med Gjensidige.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag hade bestämt mig för att köpa en beggad Speed Triple, men efter att ha läst om Street Triple RS så blir det nog en sådan istället, ska naturligtvis provköra och så, men hade ju sist en Street Triple R -13, och det känns som RS:en kan bli rätt hoj.

Tänker en svart RS med Arrow (som egentligen verkar onödigt, men snyggare), värmehandtag och sen det vanliga gottiset med Evotech tailtidy, bort med skjutspinnar, kylarskydd. Tyvärr köpte vi precis ny bil, så avtalet med frun är att jag får köpa först i vår, så får sukta fram till dess.

Någon som lyckats förhandla in första servicen i priset? Samt vad den ligger på? Har för mig den var rätt dyr trots att det bara är olja och filter samt koll på grejer.

Min närmsta Triumphnasare är JE68, hade min gamla Street där för service osv och dom var alltid jättebra, så hoppas på liknande nu.

Spanar också försäkring, och har upptäckt att lilltriplen är dyr (bor i lägenhet Limhamn/Malmö). Jag hittar dock inte någon "räkna på pris" hos Gjensidige? Är det bara jag, eller måste man maila dom för prisuppgift? Annars verkar Bilsport vara minst dyra, för en gångs skull. Jag är ju ändå 43 bast och har haft A-kort i typ 10 år.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag hade bestämt mig för att köpa en beggad Speed Triple, men efter att ha läst om Street Triple RS så blir det nog en sådan istället, ska naturligtvis provköra och så, men hade ju sist en Street Triple R -13, och det känns som RS:en kan bli rätt hoj.

Tänker en svart RS med Arrow (som egentligen verkar onödigt, men snyggare), värmehandtag och sen det vanliga gottiset med Evotech tailtidy, bort med skjutspinnar, kylarskydd. Tyvärr köpte vi precis ny bil, så avtalet med frun är att jag får köpa först i vår, så får sukta fram till dess.

Någon som lyckats förhandla in första servicen i priset? Samt vad den ligger på? Har för mig den var rätt dyr trots att det bara är olja och filter samt koll på grejer.

Min närmsta Triumphnasare är JE68, hade min gamla Street där för service osv och dom var alltid jättebra, så hoppas på liknande nu.

Spanar också försäkring, och har upptäckt att lilltriplen är dyr (bor i lägenhet Limhamn/Malmö). Jag hittar dock inte någon "räkna på pris" hos Gjensidige? Är det bara jag, eller måste man maila dom för prisuppgift? Annars verkar Bilsport vara minst dyra, för en gångs skull. Jag är ju ändå 43 bast och har haft A-kort i typ 10 år.

Kolla på trygg hansa, på-och avställningsbar. Beroende på hur ofta man luftar hojen kan det vara ett alternativ. Min Street triple r -12 gick på knappt 13 om den var påställd året runt. Bodde då i kranskommun till Stockholm.

Annars har Gjensidige varit billigast på alla andra hojar jag har och haft. Deras skadeservice har jag blivit tvungen att utnyttja och de skötte ärendet med bravur. Fick en rättvis lösensumma för en av hojarna efter en incident.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kolla på trygg hansa, på-och avställningsbar. Beroende på hur ofta man luftar hojen kan det vara ett alternativ. Min Street triple r -12 gick på knappt 13 om den var påställd året runt. Bodde då i kranskommun till Stockholm.

Annars har Gjensidige varit billigast på alla andra hojar jag har och haft. Deras skadeservice har jag blivit tvungen att utnyttja och de skötte ärendet med bravur. Fick en rättvis lösensumma för en av hojarna efter en incident.

Tack! Kollar med TH också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det era adresser som gör försäkringen så dyr eller är det ålder? Jag minns inte vad jag betalar, men jag slog in en random Street Triple -15 från Blocket på Svedeas sida och hamnar på 3400 kr/år. En -18 RS kostar 4700 kr/år.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top