Triumph Street Triple-tråden

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Fast nu finns det väl nån dom som säger att man inte behöver serva på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla?

Oavsett vad konsumentköplagen säger så blir det väldigt tråkigt och krångligt om Triumph bestämmer sig för att trilskas när din nya motorcykel går sönder.

Jag var hos en verkstad som jag hört är duktiga på Triumph för att kolla vad de tar betalt för service. De rekommenderade mig att komma tillbaka efter att garantin gått ut. De vill förstås tjäna pengar som alla andra och skulle inte säga så om det inte fanns en stark anledning.

(Jag har haft tre garantiärenden på min 10 månader gamla hoj, varav två gjorde att den ibland inte gick att starta.)
 

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
När ni justerar kedjan, hur kollar ni att bakhjulet är rakt? Förlitar ni er endast på markeringarna? Snören? Laserverktyg?

Jag har aldrig behövt spänna kedjan själv än. Det har gjorts vid service och det har räckt.

När jag släpper styret tippar hojen ganska rejält åt höger, så jag misstänker att mitt bakhjul pekar snett. Kollade markeringarna och det är en synlig skillnad; på höger sida syns hela femte markeringen, på vänster sida syns bara halva.

När jag snurrar på bakhjulet pressar drevet bak mot vänstra sidan av kedjan, vilket också tyder på att hjulet pekar åt vänster.

Är det naivt att tro att verkstaden kollat sånt här vid service?

rwadjust.jpg
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
När ni justerar kedjan, hur kollar ni att bakhjulet är rakt? Förlitar ni er endast på markeringarna? Snören? Laserverktyg?

Jag har aldrig behövt spänna kedjan själv än. Det har gjorts vid service och det har räckt.

När jag släpper styret tippar hojen ganska rejält åt höger, så jag misstänker att mitt bakhjul pekar snett. Kollade markeringarna och det är en synlig skillnad; på höger sida syns hela femte markeringen, på vänster sida syns bara halva.

När jag snurrar på bakhjulet pressar drevet bak mot vänstra sidan av kedjan, vilket också tyder på att hjulet pekar åt vänster.

Är det naivt att tro att verkstaden kollat sånt här vid service?

View attachment 419042
Jag brukar förlita mig på markeringen och har inte känt att det varit nått problem ännu. Annars kan man alltid skaffa en sån här.
2000023564.jpg

Naivt? Borde inte vara det men det beror nog på hur verkstan upplevs.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
(Jag har haft tre garantiärenden på min 10 månader gamla hoj, varav två gjorde att den ibland inte gick att starta.)

Det där med att dom inte startar ibland är inget nytt hos Triumph...ganska vanligt fel och dom vet inte änns riktigt vad det beror på. Har haft samma vid något tillfälle.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När ni justerar kedjan, hur kollar ni att bakhjulet är rakt? Förlitar ni er endast på markeringarna? Snören? Laserverktyg?

Jag har aldrig behövt spänna kedjan själv än. Det har gjorts vid service och det har räckt.

När jag släpper styret tippar hojen ganska rejält åt höger, så jag misstänker att mitt bakhjul pekar snett. Kollade markeringarna och det är en synlig skillnad; på höger sida syns hela femte markeringen, på vänster sida syns bara halva.

När jag snurrar på bakhjulet pressar drevet bak mot vänstra sidan av kedjan, vilket också tyder på att hjulet pekar åt vänster.

Är det naivt att tro att verkstaden kollat sånt här vid service?

View attachment 419042

Justera och se om det blir bättre. Utöver markeringarna brukar ögonmått vara gott nog.
 

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Det där med att dom inte startar ibland är inget nytt hos Triumph...ganska vanligt fel och dom vet inte änns riktigt vad det beror på. Har haft samma vid något tillfälle.

Vi pratar inte om något enstaka stopp i mitt fall. Först var det immobilizern som krånglade. De fick byta ut tändningslåset och en hel del elektronik. Nu senast var det tydligen glapp i startknappen. Kunde få trycka på den 50 gånger innan startmotorn gick igång.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Vi pratar inte om något enstaka stopp i mitt fall. Först var det immobilizern som krånglade. De fick byta ut tändningslåset och en hel del elektronik. Nu senast var det tydligen glapp i startknappen. Kunde få trycka på den 50 gånger innan startmotorn gick igång.

Japp trist att drabbas av sånt :zpy
Men det var precis det jag menade..dom byter mycket för dom vet inte riktigt var felet ligger.
Står en del om detta på olika forum.
 

Twotacker

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Street triple r
Lite vårkärlek ska man väl ge sin hoj.. :) Före och efterbilder. Tidytail, bellypan och radiator covers :smasha

b146635.jpg


b146636.jpg

:tuttar
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Någon vill ha lite prylar till 2008-2012 Street Triple R?

* Komplett original ljuddämpare, grenrör, mid-pipe och burkarna.

* Seat Cowl, färgad Matte Blazing Orange.

* Skjutsstag, kompletta med fotpinnar


Pris: ???? vad vill du ge?annaons.jpg
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Någon vill ha lite prylar till 2008-2012 Street Triple R?

* Komplett original ljuddämpare, grenrör, mid-pipe och burkarna.

* Seat Cowl, färgad Matte Blazing Orange.

* Skjutsstag, kompletta med fotpinnar


Pris: ???? vad vill du ge?
Jag är intresserad av seat cowlen. Skickar ett PM!
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Hej
Jag har lyckats slarva bort skruven som används till dB killern på Arrow pipan nån som vet dimension och typ?
Tack
//Peter
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hej
Jag har lyckats slarva bort skruven som används till dB killern på Arrow pipan nån som vet dimension och typ?
Tack
//Peter

Ledsen om jag inte bidrar med lösningen men ville bara säga att jag är lika paranoid varje gång den ska i och ur. Lätt att "tappa ner den i röret" så är det kört :p
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?

Arrow och ny tändkurva fixade det på vår hoj! http://www.tuneecu.com/ :tummenupp
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Tidigare i våras köpte jag en Striple R för ett par lappar mindre, men den hade gått 1500 mil längre och var uttagen 1,5 år tidigare, så det där priset känns ju helt ok jämfört med hur marknaden såg ut då. Jag hade väl hellre tagit den du länkade om den fanns ute då om man säger så, men det är ju bara pengar... :banana

Något som kan vara värt att kolla är om laddregulatorn är bytt eller ej. Eftersom den där är så pass ny så kan den ha den nya regulatorn, men det är lätt att kolla på egen hand då den sitter lättillgängligt framför bakstöten. Om du bara har en platta som den övre bilden så är det den gamla, ser du flänsarna så är det den nya. http://imgur.com/a/uT1z3

Om du har den gamla regulatorn finns risken, förutom att den slutar ladda och kan resultera att du blir stående, att den kan ta med sig andra grejor om/när den havererar. Min hade börjat smälta kontakter och ha sig och det hade kunnat bli ännu värre, vilket jag märkte efter köp då kontakterna inte var direkt lättillgängliga, men det gick som tur var lätt att åtgärda. Själva regulatorn är med i en återkallelse så Triumph ska ta den på garantin, det gjorde de åtminstone med min för ett par månader sedan så det borde inte vara något problem för den där heller om den nu inte redan är åtgärdad.
 

E1M7

Medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple R '14
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?

Det där var någonting som jag verkligen störde mig på när hojen var ny förra året. Nu märker jag det inte längre. Kanske har jag kompenserat för det på något vis med min körning, men i så fall är det helt omedvetet.


Arrow och ny tändkurva fixade det på vår hoj! http://www.tuneecu.com/ :tummenupp

Fast det funkar väl inte på en '15?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top