Triumph Street Triple-tråden

The Ufo

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2015 Yamaha YZF R1
Nu har jag en fråga till er gubbar & gummor. När jag gasar på ibland låter det som ett litet metalliskt rassel. Det låter inte speciellt högt och det låter som om det kommer från främre delen av hojen. Den har bara rullat strax över 100 mil och uppkommer just när jag gasar. Hörs mest när jag lutar hojen åt vänster sida. Är det jag som e nojjig? :confused:

Sedan låter det som om bromsarna ibland ligger på (typ skev bromsskiva) men det är ju lite märkligt just med tanke på det låga miltalet.

I övrigt en fantastiskt rolig bike :Bugar

Skrev ett inlägg tidigare i forumet om exakt samma ljud. Man hör det inte nar man sitter vanligt på hojen men när man flyttar ut vänster benet och böjer sig ner för att lyssna så hör man det klart och tydligt när man ger lite gas. Tror att vid 4000-5500 rpm 3-6 gear låter det som mest. Har testat 5 andra st3:eek:r och alla låter samma. vissa mer och vissa mindre men jag tror att alla låter så. På johans mc visste dom inte riktigd va det va men dom trodde att de va nåt med koppling/växellåda att göra. Men som sagt inget att oroa sig för.
MvH sandi
 

FLeXible

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
Aprilia RS 660 -21
Nu har jag haft en 2011 ST3R i en månad och delar med mig några tankar om hojen:

- Inkörning efter bok är tråkigt efter ett tag men ett bra sätt att lära sig hojen i lugna farter samt att bränsleförbrukningen blir låg. 0.55 landsväg och 0.6 blandat, 0.7 vid mer aktiv körning.

- Lättkört och förtroendeingivande till tusen. Öva på gocartbana med SMC känns som rätt väg att gå för att lära sig hojen på ett säkert sätt.

- Note to self. Kör lungt när det är blött. Även vid gradvis gaspådrag på 2'an spinner hjulet vid ca 8k varv.

- Tail tidy när det är blött skyddar inte ryggen och hojen mot vattensprut(och småsten).

- Quickshift tycker jag är bland det häftigaste och roligaste som finns! Skön känsla och gött ljud. Plus för att slippa flytta fingrarna från styret till kopplingen(=känsla av mer kontroll)

- Skönt klipp i hojen och roligt att det är så många som intresserar sig för Trajjan.

Så det var det för den här gången.
Är det någon som har några tips till en nybliven ST3R-ägare? :)
 

Hoken

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
K-hamn
Hoj
klx 450 -08
Hej
Är nybliven ägare till en mattgrå street .
Har kollat igenom alla sidor nu men inte sett någon som gjort om avgasröret till ett low/slipon! Dvs kapa grenröret innan katten o sen koppla på ett slipon med några rörböjar .
Tänkte ge mig på det själv o tänkte höra om ni har några tips!
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Hade tankar på detta, köpte tom avgasburk för ändamålet men fegade ur då jag kom fram till att det krävdes en hel del meckande så fort man skulle till bilprovningen eller till bankörning. Fastnade för slipons ist. Blev fullt nöjd med detta och har fått ett härligt ljud.

Dock ska det bli spännande att se din kreation om du fullföljer! :)


Hej
Är nybliven ägare till en mattgrå street .
Har kollat igenom alla sidor nu men inte sett någon som gjort om avgasröret till ett low/slipon! Dvs kapa grenröret innan katten o sen koppla på ett slipon med några rörböjar .
Tänkte ge mig på det själv o tänkte höra om ni har några tips!
 

evil sibling

Calcatea Bellator
Gick med
7 May 2007
Ort
Strawtown
Hoj
R R R [Triple R]
Hej
Är nybliven ägare till en mattgrå street .
Har kollat igenom alla sidor nu men inte sett någon som gjort om avgasröret till ett low/slipon! Dvs kapa grenröret innan katten o sen koppla på ett slipon med några rörböjar .
Tänkte ge mig på det själv o tänkte höra om ni har några tips!

har däremot vissa tankar på att göra tvärtom... att bygga lite mellanrör och på så sätt höja upp arrowdämparen, för att få lite mer frigång till marken. vet från säker källa att dämparen tar i om man pressar riktigt hårt i högerböjarna :näsblod

ska bli spännande att se vad du lyckas med :yoparty
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Kan säga såhär väldigt långt i efterhand, tack för dem svaren på mitt inlägg, har införskaffat en tankväska som jag är helnöjd med! Hallmark(?) En bar-end spegel är beställd samt ett bar-raiser-kit för oversized bars :) JÄVLAR vad rolig hoj jag (vi) äger :D
 

Atticus

Medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
Ingen för tillfället... Street Triple 08, Yamaha XS400 Caferacer samt Suzuki Bandit 1200 fighter har avverkats.
Kan säga såhär väldigt långt i efterhand, tack för dem svaren på mitt inlägg, har införskaffat en tankväska som jag är helnöjd med! Hallmark(?) En bar-end spegel är beställd samt ett bar-raiser-kit för oversized bars :) JÄVLAR vad rolig hoj jag (vi) äger :D

Får man fråga vilken bar-end spegel du valde? Letar själv alternativ...
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Får man fråga vilken bar-end spegel du valde? Letar själv alternativ...

Det blev triumph egna spegel

bar-end-mirror-black.jpg
 

Atticus

Medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
Ingen för tillfället... Street Triple 08, Yamaha XS400 Caferacer samt Suzuki Bandit 1200 fighter har avverkats.

Hoken

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
K-hamn
Hoj
klx 450 -08
har däremot vissa tankar på att göra tvärtom... att bygga lite mellanrör och på så sätt höja upp arrowdämparen, för att få lite mer frigång till marken. vet från säker källa att dämparen tar i om man pressar riktigt hårt i högerböjarna :näsblod

ska bli spännande att se vad du lyckas med :yoparty


Har du några bilder på "skrapet" på din dämpare så jag vet vart man ska bygga in röret maximalt så jag inte får samma problem?

Har även en ev tanke på o bygga ett kort system som slutar innan fotpinnarna ! Kan det bli problem med ett så kort system?
Typ
www.youtube.com/watch?v=4WRTGNijRoI

Men helvete vilken rolig hoj man köpt, åkte tdm 900 innan o vridet i den är roligt men efter 7000 varv är det ju slut på den o det är ju då det börjar bli roligt på trippeln . o jag måste säga att vridet är ju helt ok på 3 an med . bästa av 2 världar.

nuvarande hojjar:
Street R -09
KLX 450 Kawa

tidigare :
TDM 900 -08
Ktm 525 -06
Honda Crf 450 -04
Honda Cr 250 -01
Yamaha TDR 250 2cyl 2takt -90
 

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Har du några bilder på "skrapet" på din dämpare så jag vet vart man ska bygga in röret maximalt så jag inte får samma problem?

Har även en ev tanke på o bygga ett kort system som slutar innan fotpinnarna ! Kan det bli problem med ett så kort system?
Typ
www.youtube.com/watch?v=4WRTGNijRoI

Men helvete vilken rolig hoj man köpt, åkte tdm 900 innan o vridet i den är roligt men efter 7000 varv är det ju slut på den o det är ju då det börjar bli roligt på trippeln . o jag måste säga att vridet är ju helt ok på 3 an med . bästa av 2 världar.

nuvarande hojjar:
Street R -09
KLX 450 Kawa

tidigare :
TDM 900 -08
Ktm 525 -06
Honda Crf 450 -04
Honda Cr 250 -01
Yamaha TDR 250 2cyl 2takt -90

Jag kör med Zards "low boy" system och jag tror inte att det skrapar i vid nedlägg. Synbart skarpare vinkel än Arrow. Kika på det om det kan ge något för ditt bygge.
 

evil sibling

Calcatea Bellator
Gick med
7 May 2007
Ort
Strawtown
Hoj
R R R [Triple R]
Har du några bilder på "skrapet" på din dämpare så jag vet vart man ska bygga in röret maximalt så jag inte får samma problem?

har inte "lyckats" dra i dämparen själv än, men hör med illebror så kan han säkert skicka nån bild...

finns stor risk att det blir lite mer dramatiskt än lite "skrap", snarare en lowsider :död

kolla länken(lyckades inte lägga in bild i inlägget), där ser man att det inte är mycket marginal mellan fotpinneskrap och ljuddämparskrap (även om jag inte har fullt nedlägg på bilden)
http://www.flickr.com/photos/52509042@N04/4838274309/
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Har du några bilder på "skrapet" på din dämpare så jag vet vart man ska bygga in röret maximalt så jag inte får samma problem?
Har ingen bra bild tyvärr..

Ställ dig framför hojen o försök se en linje mellan bakdäckets kant (närmast asfalten) och spetsen på fotpinnen. Då ser du att det är den lilla tårtbiten som sitter precis i vinkeln på dämparen som sitter farligt till.

Alternativt tar du en planka o lägger/lutar mellan bakdäcket o fotpinnen så ser du ungefär hur det kommer bli när hojen närmar sig vägbanan. Sätt gärna en tung polare på hojen samtidigt, eftersom svingen kommer att pressas ihop, inte bara av dig som förare, utan ytterligare av g-krafterna i kurvan när man kör.
 

Henrikzzon

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2008
Ort
oskarshamn
Hoj
honda nsr 125-00 Yamaha YZF r-125-08 Triumph street triple R-09
Kör du med orginalstyret då? Har ett LSL fatbar så vet inte om dom passar då. Dom såg rätt coola ut trots att dom är runda. Har du ingen bild där dom är monterade?


Nej ja har inte orginalstyret, men när ja köpte speglarna så fick ja med adapters så de passade mellan 11mm-19mm så de passade perfa!
har tyvärr inga bättre bilder... :död
 

Bifogat

  • 20100806460.jpg
    20100806460.jpg
    240.4 KB · Visningar: 250
  • 20100808465.jpg
    20100808465.jpg
    250.4 KB · Visningar: 248
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top