Kon-filter på vakuum fjucke t.ex Cafe-byggen?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Många kör med Kon-filter på mikuni vakuum fjucks, frågan är ju hur det funkar utan att bestycka om i år-tal. Nån som testat och kan berätta?

Min Fzr 600 går knappt om man tar av luftburken, ett kon-filter borde ju ha ungefär samma motstånd som nästan ingenting..?

T.ex som på bilden, är ju samma hoj som mitt knappt påbörjade bygge och är mikuni vakuum förgasare va?
 

Bifogat

  • anthony.jpg
    anthony.jpg
    94.9 KB · Visningar: 237

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Min Monster ( med vacuumfuggar ) hade separata podfilter när jag köpte den, den gick jättebra utan några konstigheter som det påstås ibland.

När jag satte dit en luftburk med KN filter gick den precis likadant.

Många gamla radfyra-ök från åttiotalet har ju konfilter, och alla har ju vacuumförgasare.


I övrigt har jag inga experttips.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kolla inlägg 62 i min byggtråd. Ett klart intressant inägg, då jag också går i samma tankar som dig.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142615&page=4

Jo jag läste det där! Köpte nåt dynojet kit till gamla skithojen lär jag nog dock inte kosta på, men kan man bestycka om lite enkelt själv så...

Ähh, jag rycker bort luftburks gummina och testar utan, då får man ju ett rätt bra svar.

Funderar förresten på att svarva och "kon:a" till några trattar i rostfritt istället, mer hard-core? :yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En del är känsligare än andra.
Tjöp billiga filter så har du ofta större motstånd än original.
Men sämre filtrering.


Skall det vara någon mening med att pyssla, så satsa på filter med gott rykte och en noggrann ombestyckning/inställning.
Har just bytt ut mina dubbla Hitachi 36mm förgasare på 1000cc twinen mot en enkel (gammal) 38mm Mikuni (trottel).
Blev ett djävla rapp i motorn!
Skall bli kul att se om jag tappar något på topp.
Tycker inte om CV-knasare.
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Jo jag läste det där! Köpte nåt dynojet kit till gamla skithojen lär jag nog dock inte kosta på, men kan man bestycka om lite enkelt själv så...

Ähh, jag rycker bort luftburks gummina och testar utan, då får man ju ett rätt bra svar.

Funderar förresten på att svarva och "kon:a" till några trattar i rostfritt istället, mer hard-core? :yoparty


Att svarva egna koner är inte alls att rekomendera, konerna som du nämner heter "Velocity stacks" och är faktiskt extremt nogrannt uträknade för den förgasaren som dom är till. Det är inget man kan göra själv och resultatet kan bli mycket sämre än utan. Se till att få tag på riktiga för just dina förgasare.
Om ni ska ha podfilter så måste ni ha velocity stacks, det fungerar inte utan pga för mycket turbulens.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att svarva egna koner är inte alls att rekomendera, konerna som du nämner heter "Velocity stacks" och är faktiskt extremt nogrannt uträknade för den förgasaren som dom är till. Det är inget man kan göra själv och resultatet kan bli mycket sämre än utan. Se till att få tag på riktiga för just dina förgasare.
Om ni ska ha podfilter så måste ni ha velocity stacks, det fungerar inte utan pga för mycket turbulens.

Så jäkla noga är det inte. Där har utförts mängder med tester på området och där finns 1000 skolor kring hur de bäst skall utföras och ingen beräkningsmodell är i dagsläget rätt. Skillnaden mellan ingen tratt alls och en optimal tratt är några få hästkrafter och i viss mån försämrad körbarhet då en felaktig längd gröper ur vridkurvan vid ett visst varvtal pga missmatchade pulser.

Bygg något som ser bra ut med en lagom kon så blir det inte helt fel.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
typ alla nyare glidare har väl cv gasare o så vitt jag vet inge luftburk
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Så jäkla noga är det inte. Där har utförts mängder med tester på området och där finns 1000 skolor kring hur de bäst skall utföras och ingen beräkningsmodell är i dagsläget rätt. Skillnaden mellan ingen tratt alls och en optimal tratt är några få hästkrafter och i viss mån försämrad körbarhet då en felaktig längd gröper ur vridkurvan vid ett visst varvtal pga missmatchade pulser.

Bygg något som ser bra ut med en lagom kon så blir det inte helt fel.

Frågan är ju bara om man kanske skulle satsa på snik kon filter iaf. för att få "lite" motstånd. Jag och bestyckningar på 4-t har inte lyckats än så länge....

Ozeo: Blir kon-filter på ditt bygge oxå?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Frågan är ju bara om man kanske skulle satsa på snik kon filter iaf. för att få "lite" motstånd. Jag och bestyckningar på 4-t har inte lyckats än så länge....

Ozeo: Blir kon-filter på ditt bygge oxå?

blir mer motstånd komma använda 2 konfilter fast det är 4 fuggar o hur jag gör sen säger jag inte :tungan
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
blir mer motstånd komma använda 2 konfilter fast det är 4 fuggar o hur jag gör sen säger jag inte :tungan
Jag tror inte att du är först!
Såg i MCM för Lääänge sedan ett budgetbusbygge (apcoolt) på någon japanparalelltwin på sisådär 400cc, där han räknat fel och inte fått plats med luftfilter.
Kopplade gasarna till ett tvärsgående 2"rör med ett Amalfilter i varje ände.
Blev både snyggt och annorlunda.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag tror inte att du är först!
Såg i MCM för Lääänge sedan ett budgetbusbygge (apcoolt) på någon japanparalelltwin på sisådär 400cc, där han räknat fel och inte fått plats med luftfilter.
Kopplade gasarna till ett tvärsgående 2"rör med ett Amalfilter i varje ände.
Blev både snyggt och annorlunda.

shhyyyYY!!!!!! :tungan
vet att jag inte e först men vet att det är coolt... :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Testade att enbart plocka ur filtret ur luftburken och köra hojen. Varvar knappt över 5000 rpm.

Att det ska vara så grymt känsligt, det kan man inte tro?

Men riktiga filter och testa att bestycka upp så borde man väl lyckas?

Hojen är ju för övrigt precis på gränsen till att gå snålt nu på hösten så.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top