"Det här köpte jag idag!"-tråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycka vad man vill om Black Friday, men så länge man är noga och gör sin prisjämförelse så finns det ju tusenlappar att spara på grejer man ändå tänkt köpa om man bara har lite is i magen och väntar tills det kommersiella jippot drar igång. Det farliga är väl just det där att låta sig ryckas med av stora reaskyltar och handla grejer man egentligen inte alls hade tänkt köpa utan att faktiskt kolla vad skiten egentligen kostar på ordinarie pris.

En bekant i USA (som har haft black friday längre än oss) gör så att hon lägger undan pengar för saker hon villhöver, den summa den saken kostar i vanliga fall, och sedan handlar hon grejorna på BF rean, pengarna som blir över (mellan ordinariepriset som hon lagt undan och reapriset) köper hon sånt som hon inte villhöver, utan bara vill ha, eller så sparar hon dom till nästa år.

Men jag har en känsla av att det är betydligt bättre deals där, då vissa saker har haft sjuka priser
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En bekant i USA (som har haft black friday längre än oss) gör så att hon lägger undan pengar för saker hon villhöver, den summa den saken kostar i vanliga fall, och sedan handlar hon grejorna på BF rean, pengarna som blir över (mellan ordinariepriset som hon lagt undan och reapriset) köper hon sånt som hon inte villhöver, utan bara vill ha, eller så sparar hon dom till nästa år.

Men jag har en känsla av att det är betydligt bättre deals där, då vissa saker har haft sjuka priser

Smart :tummenupp Jag är långtifrån lika planerande, däremot försöker jag tänka till inför vissa köp. En verktygsvagn har jag villhövt länge exempelvis, men det har varit Bahcorea hos jula varje Black Friday sen ett par år tillbaka så just det inköpet har jag helt enkelt väntat ut. Det har inte känts lönt att köpa för fullpris eller leta begagnat när man kan känna sig hyfsat trygg med att samma rea återkommer nästa år. Sen passar jag på att köpa sånt jag ändå behövt när det nu råkar vara billigt, det blir hyfsat stora utgifter just denna månaden men det tänker jag att man sparar in på att inte behöva köpa sakerna till fullpris under resten av året.

Men ja, Black Friday i USA är ju något alldeles extra verkar det som... Fullsize platt-TV för ett fåtal dollars som gör att folk mer eller mindre stormar butikerna och pucklar på varandra för att komma över de bästa kampanjvarorna... Jag är ändå glad att vi inte är där riktigt ännu :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Smart :tummenupp Jag är långtifrån lika planerande

Samma här, jag har länge villhövt en ny skruvdragare, Är Ryobi One+ systemet något att ha?

Jag hittade några paket som var nersatta, IOFS är det väl bara skruvdragare jag behöver, men jag hittade ett paket med skruvdragare/vinkelslip, laddare och 2 batterier för 1999:-

Jag behöver inga proffsgrejor, men när jag ska använda grejorna vill jag ha (minst) 2 batterier så att man kan fortsätta jobba medans det ena laddar.

Sticksågar och hörnslipar och sån't behöver jag väldigt sällan, så dom paketen kändes inte prisvärda.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Samma här, jag har länge villhövt en ny skruvdragare, Är Ryobi One+ systemet något att ha?

Jag hittade några paket som var nersatta, IOFS är det väl bara skruvdragare jag behöver, men jag hittade ett paket med skruvdragare/vinkelslip, laddare och 2 batterier för 1999:-

Jag behöver inga proffsgrejor, men när jag ska använda grejorna vill jag ha (minst) 2 batterier så att man kan fortsätta jobba medans det ena laddar.

Sticksågar och hörnslipar och sån't behöver jag väldigt sällan, så dom paketen kändes inte prisvärda.

Jag använder själv One+ och jag gillar dem. Det man ska vara medveten om är väl att de mer effektkrävande verktygen typ vinkelkap etc fullständigt massakrerar batterierna. Kör du skruvdragare räcker ett 4ah hur länge som helst, men sätt det i vinkelslipen och kör så matar du igenom batterierna snabbare än vad snabbladdaren kan få liv i dem medan du alternerar. Om du har tre batterier eller fler med var sin normalsnabb laddare så går det att köra kontinuerligt, men med färre hinner du inte ladda snabbt nog. Jag vet inte vilka krav du har på den typen av kontinuerlig drift men ska man säga något negativt om serien så skulle det väl vara just att batterierna går tomma snabbt när du kör tyngre verktyg, men då det är väl i princip det som är negativt. Jag tycker att kvalitén i övrigt är riktigt bra. Inga av mina verktyg har strulat, och då har jag ändå haft dem i typ fyra-fem år vid det här laget och har kört ganska hårt med dem. Framförallt skruvdragaren, den har både blandat grovbetong och agerat kylfläkt med en stor plåtpropeller i kontinuerlig drift för att kyla min stackars okylda migsvets i ett par timmar i stöten. Den går fortfarande hur fint som helst, vilket jag är ordentligt imponerad av :tummenupp Så jag skulle säga att One+ serien funkar väldigt bra för gemene mans hobbybruk :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har en hel del One+ sedan ca 10år och har aldrig haft bekymmer.
Min första var en skruvdragare / borrmaskin och den chucken börjar ge upp, men den har haft ett hårt liv.
Vinkelslip, tigersåg och cirkelsåg funkar utmärkt.
Jag har några 4Ah och ett 5Ah utöver småbatterierna så jag kan jobba på rätt länge med dem.
Har faktiskt en färgspruta köpt på superrea som jag inte ens har tagit ur väskan, på 5 år.
En mutterdragare står på önskelistan, men är lite tveksam till om den uppgivna effekten verkligen stämmer. 400Nm känns mycket för en sådan maskin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har en hel del One+ sedan ca 10år och har aldrig haft bekymmer.
Min första var en skruvdragare / borrmaskin och den chucken börjar ge upp, men den har haft ett hårt liv.
Vinkelslip, tigersåg och cirkelsåg funkar utmärkt.
Jag har några 4Ah och ett 5Ah utöver småbatterierna så jag kan jobba på rätt länge med dem.
Har faktiskt en färgspruta köpt på superrea som jag inte ens har tagit ur väskan, på 5 år.
En mutterdragare står på önskelistan, men är lite tveksam till om den uppgivna effekten verkligen stämmer. 400Nm känns mycket för en sådan maskin.

Tja, 400N är ju inte omöjligt om den snurrar svänghjulet utav satan och slår väldigt sällan..

Annars får du väl köpa Ingersol Rands krafthylsor med svänghjul till den :D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tja, 400N är ju inte omöjligt om den snurrar svänghjulet utav satan och slår väldigt sällan..

Annars får du väl köpa Ingersol Rands krafthylsor med svänghjul till den :D

Jag har redan både luftmutterpicka och elektrisk men det är så mycket smidigare med en batteridriven när drevmuttrar, koppling och annat skit ska loss.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har också tryckluft och 230V verktyg, jag ser främst fördelen med att dom är användbara "i fält"

Jag behöver inte någon superkvalitet, min förra skruvdragare var Biltemas första med LiPo acc, tyvärr dog batteriet och något ersättningsbatteri fanns inte att köpa (utgången modell)
Den drog ett par tusen skruv i ett projekt när den var ny, sedan användes den ett par gånger om året tills den dog.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köpte denna Kina-maskinen tidigare i år och har använt den till en totalrenovering av en 50 år gammal jänkarpickup. Fungerar förvånansvärt bra. Batteritiden är inga problem, kraften är tillräcklig, och den har även använts som hammare då andra verktyg inte varit inom räckhåll...

Det var nära att den gick bet på muttern på växellådans utgående axel. Stor rackare som suttit och gottat in sig i ett halvt sekel. Lite WD40, sen kom den också.

Den har också fått stå pall för drivning av pressverktyg till nedre kulleder. Något man givetvis inte ska göra, men som denna lille rackare trots det klarade av.


Avid Power 20V MAX Cordless Impact Wrench with 1/2"Chuck, Max Torque 330 ft-lbs (450N.m), 3.0A Li-ion Battery, 4Pcs Driver Impact Sockets, 1 Hour Fast Charger and Tool Bag, Avid Power https://www.amazon.com/dp/B07Z91YKLC/ref=cm_sw_r_cp_api_fabt1_XrvWFbKKEQGHC
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Luftfuktare och robotdammsugare. Båda egen-julklapparna motiverar jag med förbättrad hälsa -> minskad frekvens av hjärtklappning när man råkar kika under sängen eller soffan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har också tryckluft och 230V verktyg, jag ser främst fördelen med att dom är användbara "i fält"

Jag behöver inte någon superkvalitet, min förra skruvdragare var Biltemas första med LiPo acc, tyvärr dog batteriet och något ersättningsbatteri fanns inte att köpa (utgången modell)
Den drog ett par tusen skruv i ett projekt när den var ny, sedan användes den ett par gånger om året tills den dog.

Jag kör AEGs grejjer. Mycket nöjd.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En Arai RX-7V lämnade Lincoln 20.06...

Jag har fått framhjulspunka utanför Lincoln och bytte ett M7RR där.

£535 kändes som ett bra pris...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Köpte denna Kina-maskinen tidigare i år och har använt den till en totalrenovering av en 50 år gammal jänkarpickup. Fungerar förvånansvärt bra. Batteritiden är inga problem, kraften är tillräcklig, och den har även använts som hammare då andra verktyg inte varit inom räckhåll...

Det var nära att den gick bet på muttern på växellådans utgående axel. Stor rackare som suttit och gottat in sig i ett halvt sekel. Lite WD40, sen kom den också.

Den har också fått stå pall för drivning av pressverktyg till nedre kulleder. Något man givetvis inte ska göra, men som denna lille rackare trots det klarade av.


Avid Power 20V MAX Cordless Impact Wrench with 1/2"Chuck, Max Torque 330 ft-lbs (450N.m), 3.0A Li-ion Battery, 4Pcs Driver Impact Sockets, 1 Hour Fast Charger and Tool Bag, Avid Power https://www.amazon.com/dp/B07Z91YKLC/ref=cm_sw_r_cp_api_fabt1_XrvWFbKKEQGHC

Ser onekligen klumpig ut för ynka 450nm. :va
Kanske var ekonomiskt försvarbar dock? (ser ej pris, ej tillgänglig)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top