"Det här köpte jag idag!"-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mycket shopping på sistone, har äntligen börjat röja och få ordning på garaget så nu kan jag äntligen köpa på mig alla de där maskinerna jag villhövt ett bra tag :) Idag blev det en kallsåg, en Sajo RC230 :)

Sajo RC230 Kallsåg 2.jpg
Sajo RC230 Kallsåg.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mycket shopping på sistone, har äntligen börjat röja och få ordning på garaget så nu kan jag äntligen köpa på mig alla de där maskinerna jag villhövt ett bra tag :) Idag blev det en kallsåg, en Sajo RC230 :)

View attachment 457304
View attachment 457305

Härligt att se en gammal kallsåg! :tummenupp

För de som är lite yngre kanske det finns lite frågor! :D

Men utan internetuppkoppling? :va
Så hur sköter du uppdateringarna? :va
Och hur vet du om något är fel utan felkoder? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Härlig blandning med kallsåg från före kalla kriget, och en biltema 20t domkraft

jag antar att domkraften är till ett hydraulpressbygge?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Härligt att se en gammal kallsåg! :tummenupp

För de som är lite yngre kanske det finns lite frågor! :D

Men utan internetuppkoppling? :va
Så hur sköter du uppdateringarna? :va
Och hur vet du om något är fel utan felkoder? :va

Ja, jag skulle vilja se den yngling som reder ut att handha den här utan instruktion :hihi bara att hitta huvudströmbrytaren kan ju vara nog så komplicerat, sköts ju inte med voice command precis :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Härlig blandning med kallsåg från före kalla kriget, och en biltema 20t domkraft

jag antar att domkraften är till ett hydraulpressbygge?

Faktum är att det mesta i min maskinpark består av gamla tunga gjutjärnsklumpar. Det är det enda jag har råd med :näsblod men just eftersom de är så stora och otympliga kan man ju få gamla kvalitetsmaskiner för nästan inga pengar. Det är få som har plats eller ork till att baxa runt dem så de säljs nästan för skrotpengar ibland. En modern liten metallbandsåg kan ju kosta tiotusentals kronor, den här gamla kallsågen som funkat utmärkt i över 70 år och antagligen kan fortsätta lika länge till gav jag tre för :)

Stämmer bra det. Tanken var att bygga en hydraulisk rörbockare, men det hittade jag en billig en som jag köpte istället så nu är tanken att bygga en vanlig verkstadspress av domkrafter :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, jag skulle vilja se den yngling som reder ut att handha den här utan instruktion :hihi bara att hitta huvudströmbrytaren kan ju vara nog så komplicerat, sköts ju inte med voice command precis :D

Det kanske bara är någon inställning som du måste göra i appen?

Jag tillhör ju generationen som kan avläsa ett analogt skjutmått, och fortfarande föredrar en klocka med visare, jag kan fortfarande ringa från en fast telefon oavsett om den har knappar eller snurrskiva.

Jag kan använda appar, men hatar när saker ska ha en app, helt i onödan, och ännu värre när appen är ett måste.

Jag hörde häromveckan att någon inte kunde göra kaffe, för att kaffebryggarens app inte fungerade efter att hen hade uppdaterat sin ajjjfån

Sen läste jag om något säkerhetshål som gjorde att hackers kunde ta över och låsa en annan typ av kaffebryggare.

https://www.youtube.com/watch?v=bJrIh94RSiI&feature=emb_logo

Min kok-panna fungerar bra så länge man har någon form av värmekälla....
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kanske bara är någon inställning som du måste göra i appen?

Jag tillhör ju generationen som kan avläsa ett analogt skjutmått, och fortfarande föredrar en klocka med visare, jag kan fortfarande ringa från en fast telefon oavsett om den har knappar eller snurrskiva.

Jag kan använda appar, men hatar när saker ska ha en app, helt i onödan, och ännu värre när appen är ett måste.

Jag hörde häromveckan att någon inte kunde göra kaffe, för att kaffebryggarens app inte fungerade efter att hen hade uppdaterat sin ajjjfån

Sen läste jag om något säkerhetshål som gjorde att hackers kunde ta över och låsa en annan typ av kaffebryggare.

https://www.youtube.com/watch?v=bJrIh94RSiI&feature=emb_logo

Min kok-panna fungerar bra så länge man har någon form av värmekälla....

Får kolla Google play efter en sajo kallsågsapp :D

Jag tillhör förvisso inte samma generation, men jag identifierar mig nog mer med den än med min egen. Min första telefon hade sifferskiva, och självklart kunde jag alla kompisarnas hemnummer utantill. Mobiltelefon fick jag ingen förrän i tonåren, en gammal hajfena. När jag fick den hade kompisarna redan haft sina moderna diton med polyfåna ringsignaler och fan vet allt i x antal år. Så jag var inte direkt bortklemad med det allra senaste under min uppväxt, och det tror jag gjort mig gott. Det är skrämmande hur oteknisk majoriteten av min egen generation är...

Analogt skjutmått, finns det något annat menar du? :va :D
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag tillhör ju generationen som kan avläsa ett analogt skjutmått, och fortfarande föredrar en klocka med visare, jag kan fortfarande ringa från en fast telefon oavsett om den har knappar eller snurrskiva.

Jag kan använda appar, men hatar när saker ska ha en app, helt i onödan, och ännu värre när appen är ett måste.

Jag hörde häromveckan att någon inte kunde göra kaffe, för att kaffebryggarens app inte fungerade efter att hen hade uppdaterat sin ajjjfån

Sen läste jag om något säkerhetshål som gjorde att hackers kunde ta över och låsa en annan typ av kaffebryggare.

https://www.youtube.com/watch?v=bJrIh94RSiI&feature=emb_logo

Min kok-panna fungerar bra så länge man har någon form av värmekälla....

Jag kan också läsa analoga skjutmått och urtavlor (åtminstone sedan jag skaffat åldersrelaterade glasögon), men jag tillhör ändå dem som gillar appar. Till allt. Ja, allt. (Säkerligen har väl kallsågen blåtand även om den kanske inte är ansluten till interwebben?!?) Utom kaffebryggare, för jag har fortfarande inte förstått nyttan när man ändå måste fysiskt närvara för att ställa dit en kopp. Eller vafan? Finns det maskiner med koppmagasin och serveringsfunktion nu för tiden?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan också läsa analoga skjutmått och urtavlor (åtminstone sedan jag skaffat åldersrelaterade glasögon), men jag tillhör ändå dem som gillar appar. Till allt. Ja, allt. (Säkerligen har väl kallsågen blåtand även om den kanske inte är ansluten till interwebben?!?) Utom kaffebryggare, för jag har fortfarande inte förstått nyttan när man ändå måste fysiskt närvara för att ställa dit en kopp. Eller vafan? Finns det maskiner med koppmagasin och serveringsfunktion nu för tiden?

Hmm, jag har byggt mig en egen AI-smarthögtalare, jag har sett dom som har kombinerat det med en en ombyggd robotdammsugare som bas, och någonstans har jag en byggsats till en robotarm liggandes....

Kaffe robot kanske inte är så långt borta för mig ändå...

En kompis till mig som jobbar med IT säkerhet säger att den smartaste utrustning han har hemma (utöver datorer) är brödrosten som har knappförval, och en gammal skrivare, men han har ett baseballträ brevid skrivaren för att kunna slå ihjäl den om den gör något oväntat...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, jag skulle vilja se den yngling som reder ut att handha den här utan instruktion :hihi bara att hitta huvudströmbrytaren kan ju vara nog så komplicerat, sköts ju inte med voice command precis :D

Det kanske bara är någon inställning som du måste göra i appen?

Jag tillhör ju generationen som kan avläsa ett analogt skjutmått, och fortfarande föredrar en klocka med visare, jag kan fortfarande ringa från en fast telefon oavsett om den har knappar eller snurrskiva.

Jag kan använda appar, men hatar när saker ska ha en app, helt i onödan, och ännu värre när appen är ett måste.

Jag hörde häromveckan att någon inte kunde göra kaffe, för att kaffebryggarens app inte fungerade efter att hen hade uppdaterat sin ajjjfån

Sen läste jag om något säkerhetshål som gjorde att hackers kunde ta över och låsa en annan typ av kaffebryggare.

https://www.youtube.com/watch?v=bJrIh94RSiI&feature=emb_logo

Min kok-panna fungerar bra så länge man har någon form av värmekälla....

Jag kan också läsa analoga skjutmått och urtavlor (åtminstone sedan jag skaffat åldersrelaterade glasögon), men jag tillhör ändå dem som gillar appar. Till allt. Ja, allt. (Säkerligen har väl kallsågen blåtand även om den kanske inte är ansluten till interwebben?!?) Utom kaffebryggare, för jag har fortfarande inte förstått nyttan när man ändå måste fysiskt närvara för att ställa dit en kopp. Eller vafan? Finns det maskiner med koppmagasin och serveringsfunktion nu för tiden?

Min senast borrskruvdragare har blåtandskoppling och en app.
Jag har faktiskt inte testat ännu fast jag är lite nörd där.
Inte helt säker på vad som kan styras?
Fram och bak är ju knapp, lampan är automatisk och appen lär nog knappast byta bits...
Så vettefan va de ska va bra för? :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
5400 pengar billigare..

5400 pengar billigare...

5400 pengar billigare....

20201125-143405.jpg
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
En kompis till mig som jobbar med IT säkerhet säger att den smartaste utrustning han har hemma (utöver datorer) är brödrosten som har knappförval, och en gammal skrivare, men han har ett baseballträ brevid skrivaren för att kunna slå ihjäl den om den gör något oväntat...

Det enda man kan vara helt säker på med skrivare är att de gör nåt oväntat, så det är ju bara en tidsfråga.

https://www.youtube.com/watch?v=WYQ_8z2WqQk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A

Det är onsdag :7peta

Nä men i helgen sa damen att trumman på tvättmaskin levde om som ett dåligt hjullager, hon fråga även om jag ville byta lagret och här står jag nu.. :notme

Edit:

9kg
1600varv
Automatisk dosering
Wajjfajj
A+++
15 min snabbtvätt (enda jag kommer använda)

..och den dök upp i Kungens kurva under dagen, annars hade jag fått åka 10 mil till Strängnäs istället.

20201125-150608.jpg


Höll örnkoll på bilens fälgar under hela vistelsen, nu ska jag köra fort härifrån innan jag blir rånbögmördad.
20201125-145056.jpg
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det enda man kan vara helt säker på med skrivare är att de gör nåt oväntat, så det är ju bara en tidsfråga.

https://www.youtube.com/watch?v=WYQ_8z2WqQk

Satan va ja skrattade! Detta skulle jag vilja göra med min skrivare ....som straff för alla andra skrivare som drivit en till vansinne de senaste 40 åren ( eller när det nu var när man lärde känna en skrivare för första gången ).
@uppbyggdfrustrationunderalladessaår
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror jag har ett par sprillans nya (då var de nya iaf) batterier till hajfenan liggandes - ifallatt. Har själv ingen fena att testa med.

Har tyvärr inte min kvar, det var sisådär en 17 år sedan... Kan vara att den ligger i någon låda hemma hos päronen i och för sig, de slänger sällan grejer så man vet ju aldrig... :D funkar ens så gamla telefoner med moderna simkort? :va är det ens samma nät nuförtiden? :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De som idag kör med 2G/GSM har tillstånd (just nu) fram till 2025. Fullstora SIM-kort har ju inbyggda adapters för att funka i nästan alla typer av mubiler.

Aha, där ser man :) Tror inte jag kommer byta tillbaka till hajfenan dock, har vant mig vid moderna spartphones och deras funktioner så att gå tillbaka till en lur som möjligen kan ringa och sms:a känns sådär :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tycka vad man vill om Black Friday, men så länge man är noga och gör sin prisjämförelse så finns det ju tusenlappar att spara på grejer man ändå tänkt köpa om man bara har lite is i magen och väntar tills det kommersiella jippot drar igång. Det farliga är väl just det där att låta sig ryckas med av stora reaskyltar och handla grejer man egentligen inte alls hade tänkt köpa utan att faktiskt kolla vad skiten egentligen kostar på ordinarie pris. Men gör man bara det så ser jag inget problem med att dra nytta av shoppinghysterin, jag profiterar gärna på skiten :D
Jag missade Julas Bahcorea i fjol, så i år var jag desto snabbare med att beställa hem deras verktygsvagn:
Bahco verktygsvagn.jpg
Med deras rea får man vagn plus verktyg för samma peng som bara vagnen kostar hos Bahco i vanliga fall, så det kan ju inte gärna vara en dålig affär. Har flera kompisar som köpt denna vagn på rean och varit nöjda, oridinarie pris på 10k hade jag ju inte gett men reapriset känns mer skäligt :) Även om de verkar ha höjt priset något i år, hade för mig att den var ännu billigare i fjol men men...

Sen passade jag på att köpa hem lite mer lagring till datorn också. Har villhövt det länge men har känt att det varit lite för ganska mycket dyrt, så när det nu råkar vara rea på en snabb disk så kändes det lika bra att klappa till :)
Corsair Force MP510 970gb.jpg

Visst ja, ett par jeans på dressman blev det också. Kostar 600kr paret i vanliga fall och nu 400. Slipper handla fler byxor på ett tag framöver iallafall.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top