"Det här köpte jag idag!"-tråden

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nå, berätta vad för slags varselväst du köpt - som du inte vågar visa! :D

View attachment 456625

- Jag är inte riktigt där ännu. Med tanke på att det tog 20 år att skaffa skyddsjackan, så siktar vi på 2040 någongång. Men det var en riktigt snygg, den där. *Googlar priser*

Observera att det är en fjollponny, klimakteriemoppe, lavaget på västen, dvs ingen riktig häst. :D
(Nu måste jag ju visa hustrun denna väst så hon kan leta efter en sån :gnissla )
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Idag blev det ett Abba stand. Köpte med armen för att lyfta framhjulet och tillbehören för att plocka av svingen. Jag beställde direkt ifrån Abba, passade på innan frihandeln med UK förmodligen slutar. Finns också att beställa från Joytime i Sverige - men jag kom inte överens med prisskillnaden...

abba1.jpg

abba2.jpg

För övrigt har jag köpt Motionpro däckjärn med inbyggd beadbreaker. Funkerade alldeles lysande. Hittade dem i Finland av alla ställen. Dessa järn finns i två varianter, en kortare i alu som lättare kan packas, och en längre verkstadsvariant i stål. Jag beställde de sistnämnda. Fungerade som sagt utmärkt tillsammans med fälgskydd, bytte bakdäck häromdagen. Och jag slipper ha den där Biltemadäckkrängaren ligga och skräpa...

Lånad bild från nätet:

unnamed.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snart dags att öppna snickeri! :D
View attachment 456595

Kul! Vad skall du snickra? Har själv byggt upp en liten snickarverkstad här de senaste åren. Trivs riktigt bra med att pyssla där. Kliar i fingrarna så fort jag inte har något projekt på G!

Du kommer snart behöva en till fräs till ditt färsbord som du inte vet att du behöver ännu. Jag köpte en från AEG med dubbla basar som är kanon. En liten batteridriven kantfräs kommer du också vilja ha. Och en spånsug, bandsåg, hyvel, pelarborr, bandslip............... och en massa virke!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kul! Vad skall du snickra? Har själv byggt upp en liten snickarverkstad här de senaste åren. Trivs riktigt bra med att pyssla där. Kliar i fingrarna så fort jag inte har något projekt på G!

Du kommer snart behöva en till fräs till ditt färsbord som du inte vet att du behöver ännu. Jag köpte en från AEG med dubbla basar som är kanon. En liten batteridriven kantfräs kommer du också vilja ha. Och en spånsug, bandsåg, hyvel, pelarborr, bandslip............... och en massa virke!

Det är ju så j@vla kul att snickra när man har lite verktyg! :banana

I sommar, och till viss del fortfarande, har det varit mest grovsnickerier utomhus.
Ett altan-tak, ett entré-tak och ny plåt på en gammal bod.
Sedan bara-för att blev det en ny entré-trapp, ett katthus, lite uppsnyggning av framsidan på en gammal altan.

Nu under vintern blir det mer finsnickeri inomhus därav bordsågen.
Det närmaste är att konvertera två gamla skafferier till drag-lådor.
Eftersom det är platsbyggt i ett gammal hus så blir det en intern stomme och nya draglådor. Kul. :D

ALLT du skriver finns på inköpslistan men behöver smygas igenom fru-filtret. ;)

Vi kanske skall starta en snickar-tråd? :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi kanske skall starta en snickar-tråd? :va

Jo det är kul att snickra. Jag har börjat hålla på lite med metall också, men har inte riktigt maskinerna för det. Skulle behöva en riktig fräs och kanske en svarv också, men finns varken cash eller plats tyvärr.

I början spottade jag ur mig lådor och skrin i alla upptänkliga varianter. Det är ett enkelt och kul sätt att öva på olika sammanfogningstekniker. Sen började jag hålla på med lite mer organiska former, böjda grejjer, kåsor, lampor och annat. Nu på sistone har jag tillverkat lite möbler i miniatyr, mest för att testa att jag klarar av det innan jag ger mig på något riktigt. Testade lite bildhuggning också, men det funkade inte med mina slöa verktyg, så köpte en tormek. Det var en riktig game-changer. Nu är allt i verkstan (och hushållet) sylvasst. Gör saker lite lättare.

Beträffande bandsåg så började jag med en liten bordsmodell som jag köpte på blocket för en femhunka. Den står på bästa platsen och används dagligen. Har en större nu, men använder fortfarande den lilla mycket mer för fin-pul. En bandputs/skivputs är också guld värd!
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fy sjutton för att hålla på med trä! Det är alltid försett med försvagningar som spricker när det är nästan klart och bitarna kröker sig av varierande fukthalt. Jag råkade välta en 4,5 meter lång limträbalk igår och det var på vippen att den krossade en slipmaskin.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fy sjutton för att hålla på med trä! Det är alltid försett med försvagningar som spricker när det är nästan klart och bitarna kröker sig av varierande fukthalt. Jag råkade välta en 4,5 meter lång limträbalk igår och det var på vippen att den krossade en slipmaskin.

Jo, så är det ju. Det får man ta med i beräkningarna. Jag bygger mest ganska små grejjer, och då blir effekten inte så stor. Tycker också att det är bättre med "finträ" (ek, björk osv) än furu (som för övrigt är hopplöst på flera sätt)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nedsatt pris hos Clasan, kunde inte motstå efter att ha provkört den i butik inkl. felhantering, satte mig och "hoppa" på den utan att bryta röven. Känns bra stabil för tryck uppifrån och tillräckligt för belastning från sidan. Satte även foten på undre skivan och ställde mig upp vilket gick bra utan minsta knarr men kommer inte använda den som ett steg för att ställa mig uppepå vid behov, känns som något kommer ge sig då förr eller senare.

https://youtu.be/Mn61Ft8UIJU
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nedsatt pris hos Clasan, kunde inte motstå efter att ha provkört den i butik inkl. felhantering, satte mig och "hoppa" på den utan att bryta röven. Känns bra stabil för tryck uppifrån och tillräckligt för belastning från sidan. Satte även foten på undre skivan och ställde mig upp vilket gick bra utan minsta knarr men kommer inte använda den som ett steg för att ställa mig uppepå vid behov, känns som något kommer ge sig då förr eller senare.

https://youtu.be/Mn61Ft8UIJU

Jag blev också lite sugen.
Såg smidig nog ut för att kunna bära med sig dit man behöver den.
Och plus för tvingarna som ingick.
Har dock inte beställt ännu.
Tror extrapriset gick ut på julafton.

Edit
Shit också. Såg att dom hade pelarborren jag tittat på på extra också.
Måste dra det med ekonomiavdelningen.
Jag gör dom vanligt.
1- säger att jag hittat en DeWalt för 9papp.
2- får svaret "Absolut inte!".
3- kontrar med boschen för 2000.
4- "Det lät bättre!"
Kirrat. :)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ska snickra lite imorrn, kanske får till något omdöme då :) Har kollat på några recensioner och Dewalt/Stanley verkar vara konkurrenten, Worx har en snarlik men sämre ben/bock i mitt tycke. Eventuellt är det Keter som tillverkar allihop, dom gör enl. internet sortimentlådor till ex. Dewalt och Milwaukee.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag blev också lite sugen.
Såg smidig nog ut för att kunna bära med sig dit man behöver den.
Och plus för tvingarna som ingick.
Har dock inte beställt ännu.
Tror extrapriset gick ut på julafton.

Edit
Shit också. Såg att dom hade pelarborren jag tittat på på extra också.
Måste dra det med ekonomiavdelningen.
Jag gör dom vanligt.
1- säger att jag hittat en DeWalt för 9papp.
2- får svaret "Absolut inte!".
3- kontrar med boschen för 2000.
4- "Det lät bättre!"
Kirrat. :)

Hade hellre köpt en Biltema än Dewalt hur som haver ändå!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett gäng såna här :) Plötsligt blev det plättlätt att få plats med massor av bilar i det lilla garaget :banana

Hjuldolly.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ett par skyddsbrallor/sågbrallor som ska skydda mina ben från avsågning när jag ska ta ner o stycka upp träd på gården vi köpte för någon vecka sedan. Skyddsklassen är typ 20 m/s...vilket är rena finskan för mig. Hoppas de fixar en studsande klinga eller halkande yxa...annars får jag väl sälja hojarna sen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag blev också lite sugen.
Såg smidig nog ut för att kunna bära med sig dit man behöver den.
Och plus för tvingarna som ingick.
Har dock inte beställt ännu.
Tror extrapriset gick ut på julafton.

Edit
Shit också. Såg att dom hade pelarborren jag tittat på på extra också.
Måste dra det med ekonomiavdelningen.
Jag gör dom vanligt.
1- säger att jag hittat en DeWalt för 9papp.
2- får svaret "Absolut inte!".
3- kontrar med boschen för 2000.
4- "Det lät bättre!"
Kirrat. :)

Pelarborr med lite mer kapacitet för bara lite mer pengar
https://www.biltema.se/verktyg/stat...ngsmaskiner/pelarborrmaskin-bd5512-2000043635
Jag kikade på en och den gav ett gott intryck för priset. Ingen Arboga såklart men duglig.
Ska bara jobba upp WAFen igen efter inköpet av svarven förra veckan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Pelarborr med lite mer kapacitet för bara lite mer pengar
https://www.biltema.se/verktyg/stat...ngsmaskiner/pelarborrmaskin-bd5512-2000043635
Jag kikade på en och den gav ett gott intryck för priset. Ingen Arboga såklart men duglig.
Ska bara jobba upp WAFen igen efter inköpet av svarven förra veckan.

Kolla på https://koneita.com/sv/1070-borrmaskiner
Alla elmaskiner jag har köpt (fått) på Biltema har gett mig besvikelse tyvärr (Vinkelslip, värmepicka, handborrmaskin, cirkelsåg)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top