"Det här köpte jag idag!"-tråden

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
(ja det kommer något häftigare tillslut, förarbete)

https://youtu.be/ZrnqM5TreJM



Fint litet glockenspiel där ett tag.

Men du.
Du arbetar med något som ser ut som en slägga, men i själva verket är ett tortyrredskap.
Plastskaftet kickar tillbaka så elakt det bara kan, och faktiskt förstör både underarmar och handleder på ingen tid alls.

Det är INTE dyrt att köpa en riktig slägga, inte med tanke på att ett helgjobb kan ge månader av lidande med fel redskap.
Eller borra dig in i epoxin och byt skaft. Ett riktigt träskaft gör en otrolig skillnad.

Tips 14:

Gå man på bonnaauktion så brukar det ropas ut klumpar av olika handredskap för någon eller några hundringar.
Det praktiska bruksvärdet på några av grejerna brukar vara ovärderligt, även om man får ställa undan hälften av prylarna för att man vet vad dom skall användas till...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det har du säkert helt rätt i, tack för tipset :) Tidigare har jag kört med liten handslägga i mässing för att skona verktygen men katten vet var jag lagt den, för att knacka ner kilarna spelar det annars mindre roll om jag använder denna fulslägga eller en sten men efter spräckningen innan denna slägga jag bort delar av bergsknallen och där är jag helt med i vad du menar :smasha
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förview 3.7
https://youtu.be/mX3Z50dYubs

20200808-141839.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Grymt skön, ett riktigt kap! :tummenupp

flowlife_flowgun_44388_x8.jpg
https://flowlifesweden.com/produkt/flowgun/

Bra klipp i motorn, sackar inte mycket, även om man trycker på hårt. En nackdel är kanske att slaglängden (10 mm) inte är justerbar vilket ibland kan vara på gränsen. Men hellre det än tvärtom. Absolut bäst är om man har någon som kör åt en, det är ju lite svårt att komma åt överallt.

Visst finns det billigare maskiner, men jag drog till ordentligt och blev riktigt nöjd! :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Den här rörelsedetektorn med ett rejält ljussken som lyser upp hela uppfarten. Solcellsladdad med panelen på taket.
Justerbar ljusstyrka och justerbart skymningsrelä. Prissänkt till ca 300 SEK på Rusta.

rörelsedeckare.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den här rörelsedetektorn med ett rejält ljussken som lyser upp hela uppfarten. Solcellsladdad med panelen på taket.
Justerbar ljusstyrka och justerbart skymningsrelä. Prissänkt till ca 300 SEK på Rusta.

View attachment 455790

Jag har inte exakt en sån men fyra liknande varianter och dom har tyvärr ganska begränsad livslängd. Just nu har jag en som inte riktigt tänds utan bara flimrar svagt. Ofta slutar dom tändas eller så slutar dom att släckas.

Nästa gång jag handlar ska jag köpa två att ha som reserv.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har inte exakt en sån men fyra liknande varianter och dom har tyvärr ganska begränsad livslängd. Just nu har jag en som inte riktigt tänds utan bara flimrar svagt. Ofta slutar dom tändas eller så slutar dom att släckas.

Nästa gång jag handlar ska jag köpa två att ha som reserv.

- Det var en rejäl solcellspanel till den här 900 lumen-lampan iallafall. Sådär 25x15 cm. Ljusskenet var över förväntat, så än sålänge känns den som ett fynd t.o.m.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Det var en rejäl solcellspanel till den här 900 lumen-lampan iallafall. Sådär 25x15 cm. Ljusskenet var över förväntat, så än sålänge känns den som ett fynd t.o.m.

Missade solcellerna, jag har såna med kabel, från Jula och Biltema. Iofs verkar det vara sensorn som går sönder så det kanske inte gör någon skillnad för livslängden.
Solcellerna går väl använda till nåt annat sen för såna tror jag håller ganska länge.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En tisha blev det idag.
Herr_Gfau-OG_Black-Grey-527x600-1.jpg


Samtidigt bidrar man till välgörande ändamål. :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den här rörelsedetektorn med ett rejält ljussken som lyser upp hela uppfarten. Solcellsladdad med panelen på taket.
Justerbar ljusstyrka och justerbart skymningsrelä. Prissänkt till ca 300 SEK på Rusta.

View attachment 455790

Om den beräknas "jobba" dagligen så håll i kvittot, vi har också köpt deras varianter i omgångar och livslängden är som sagt begränsad. Skulle gissa att vi snittar ett år när dom brukar börja spöka, har även en som används mindre frekvent ovanför grillen men den tuffar på fint efter två år plus en sommar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om den beräknas "jobba" dagligen så håll i kvittot, vi har också köpt deras varianter i omgångar och livslängden är som sagt begränsad. Skulle gissa att vi snittar ett år när dom brukar börja spöka, har även en som används mindre frekvent ovanför grillen men den tuffar på fint efter två år plus en sommar.

- Ja vi får väl se. Håller den ett år så har den säkerligen betalat sig : )
Köpte en liknande från Biltema för ett antal år sedan, med nätansluten och med halogenlampa. Den håller prima ännu, o jag har bara behövt byta lampa en gång. (pga att en katt passerade inom avkänningsområdet x antal gånger på nätterna)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top