"Det här köpte jag idag!"-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Feta prestanda på papperet. Hur upplever du kvaliten?

Har tyvärr inte fått hem den ännu, bara beställt :) Lovar att återkomma med recension så fort den anländer! :tummenupp
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hallå! Lever du kvar på 80-talet?

Vi lever 2020 nu och kvalitet handlar inte längre om hur bra prylarna håller utan hur man upplever känslan i produkten. Hur det känns när man trycker på knapparna. :(
Jag missuppfattade Bushidos inlägg som att han redan hade datan i handen.
Har dåliga erfarenheter av Asus och är därför ganska skeptisk, men det var några år sedan och jag inser att de har på papperet prisvärda datorer. Därför vill jag veta om de ryckt upp sej kvalitetsmässigt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

Brorsan sa "Jag hörde dig inte komma". Detta med db-killern monterad. Dovt ljud på snäll-gas men ryter över 4k. Det det vanliga konceptet - rensat mellanrör och perforerat i dämparen med plenty dämpmaterial. Längden på dämparen är ca 10 cm kortare än de flesta andra. Tidigare satt original mellanrör kvar (en form av minidämpare) och ett Yosh - som lät för bedrövligt ljust och krackligt vid övergången från tomgång till låg fart när bränsleblandningen oftast är på den klena sidan.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Härligt!!


Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag missuppfattade Bushidos inlägg som att han redan hade datan i handen.
Har dåliga erfarenheter av Asus och är därför ganska skeptisk, men det var några år sedan och jag inser att de har på papperet prisvärda datorer. Därför vill jag veta om de ryckt upp sej kvalitetsmässigt.

My bad, jag som var otydlig :) Vad jag menade var bara att jag köpte datorn den dagen, dvs la en beställning samt betalade :) Nu har jag dock fått hem den! :banana

Initiala synpunkter:
Chassit på den äldre generationen var till del gjort av metall. De nya är av plast men känns skapligt gedigna, om än inte fullt så stadiga som de gamla. De gamla ROG:arna var ju stora bastanta åbäken med mycket tyngd, så de kändes ju av naturliga skäl stadigare. Man kan helt klart konstatera att de har blivit bra mycket mindre på sistone! Jag är van vid deras gamla ROG-rymdskepp (gått igenom tre generationer av dem) som snarast borde klassas som släpbara datorer, de här nya varianterna känns definitivt smidigare och mer bärbara. Så att den känns inte fullt så solid som de äldre generationerna ser jag nog ändå mest som positivt. Skönt att slippa tyngden i knät när man sitter med datorn i soffan om inte annat. Känns inte lågkvalitativ på något sätt, bra finish på allt, tangentbordet känns bra, gångjärnen till locket löper smidigt men känns stadiga, inget som gnisslar eller knarrar när man rör på grejerna... Rent spontant kan jag inte klaga på kvalitetskänslan. Snygg är den med :)

En sak jag var lite orolig för var att man skulle ha prioriterat bort kylning för utseende. De äldre generationerna var hade ju helt enorma chassin med rejält tilltagen ventilation. De här nyare känns nästan som att de borde vara för tunna för att kunna cirkulera luften på samma sätt. Men datorn känns sval och fin trots belastning så det fungerar säkert. Fläktarna väsnas dock en del när de går på högvarv, mer så än min gamla. Så lite kanske det påverkar när man minskar ner chassit trots allt...

Det jag främst var ute efter var ju bra prestanda för pengarna och det tycker jag mig verkligen ha fått. Den är snabb. Har inte märkt av några begränsningar när jag försökt spela med lite högre inställningar heller, får väl dra igång skyrim med ett par hundra mods och ge den vad den tål så får vi se hur det går :D

Jag gillas Asus och deras ROG-datorer, har som sagt haft ett par stycken och jag har aldrig haft några problem med dem. Och den här nya känns definitivt inte sämre. Den känns mindre/lättare och därmed kanske den upplevs som lite sladdrig jämfört med sina föregångare, men den känns inte ömtålig eller klen. Ytfinishen är bra som sagt, allt som ska röra på sig gör så stadigt och distinkt och ger ett gediget intryck och resten känns som laptops gör mest tycker jag. Jag är nöjd såhär långt, ser fram emot att testa mer framöver :)

Några små klagomål har jag dock:
- Piltangenterna är mindre än på min gamla dator. På den hade de en fullstor uppåtpil mitt emellan numpad och resterande tangentbord med de tre övriga piltangenterna planterade undertill. På den nya har man valt att trycka ihop allting och göra piltangenterna drygt hälften så stora som övriga tangenter så att alla de tre undre får plats mellan höger ctrl och nollan. Kan inte förstå varför man valt att göra så på en gaminglaptop...
- Fläkten väsnas. När jag spelar så har jag förvisso ofta hörlurar med noise cancelling och störs inte själv, men finns det andra i rummet så lär de märka av den... och gör man något prestandakrävande som inte kräver hörlurar, då störs man antagligen själv också. Ur den aspekten så föredrog jag det gamla chassit med dess utformning på kylningen, den var klart tystare.
- De har flyttat raden av f-knappar ett steg åt höger och skapat ett mellanrum mellan esc och f1 som inte fanns på min gamla dator. Nu hittar jag alltid f12 istället för delete... Vanesak jag vet, men lite störd blev jag när jag insåg att de ändrat layouten :hihi

I övrigt har jag inte upptäckt något annat att klaga på, jag är helnöjd :) Och för mig är priset en avgörande faktor så även om man fått en lite lyxigare produkt från något av de andra märkena så känns det som att man får mest prestanda för pengarna hos Asus. Och med tanke på att kvalitén inte på något sätt känns horribel så tycker jag helt klart att jag gjort en bra affär :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tvätta skåpan, valde Kärchern. Förstår att von puts sliter sitt hår men fungera helt ok, vindrutan har aldrig blivit så ren med liten insats. Körde foamlans, spola av, foam igen, denna borste o spola av. Hade jag bara haft lite vassare avfettning så men helt klart mindre åverkan på kroppen än svamp och hinkar.

20200628-122344.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Knox Urbane Pro blev det häromdagen från Handelsboden. Jag har letat och letat efter en liknande överdel, och äntligen hittade jag en perfekt. Nu kan jag plocka ur de sladdriga D3O-skydden ur min Rukka-jacka och variera klädseln efter väder. Slut på att toksvettas! Går att variera hur jag vill, när jag vill med lager på lager principen.

Dessutom sitter skydden där de ska, som på mitt helskinnställ. Verkligen en genomtänkt och bra produkt det lilla jag hunnit köra med den än.

https://www.planet-knox.com/product/urbane-pro-armoured-shirt/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top