"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Styret, sadelns brorsa har likadana flyEyes 2000 och..

Var bra ljust på vägen hem idag tyckte jag, tog på mig ett par blåa (elbil..) uslingar vilket blev mycket bättre men jag såg inte ett skit förstås =/

Inte riktigt så illa men någon som har erfarenhet av solskydd med styrka? Helst som inte kostar skjortan & femti och väger bly.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
En Landroid M700.
Funderar på om den inte behöver lite ögon? (ACS)
Den blir jäkligt frustrerad under studsmattan, men vill inte stänga av zonen helt heller utan behåller gärna gräset under den.

worx-landroid-m500-robotplaeneklipper-wr141e-36908-1.jpg
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
En Z1000J -83, med 3724mil på mätaren. En ägare sen 1985 då den hade gått 400mil! :tummenupp

Nu har man ännu mer att pyssla med......:dummer
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
:D Jaså, du har pratat med honom?

Nä jag läste annonsen. Rätt årsmodell, färg och pris. Lite för långt bort för att hämta med släp. Sen har jag platsbrist.
Å två hojar som borde göras iordning innan det köps något mer.

Om jag köpt den skulle jag byta till bakåtflyttade fotpinnar. Original fotpinnsfästen ser så klumpiga ut. Sen vill jag ju ha ett 4-1 med ljuddämparen på höger sida. Eventuellt hjul från gpz1100 -83.

Vad är planen med hojen nu då?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En Landroid M700.
Funderar på om den inte behöver lite ögon? (ACS)
Den blir jäkligt frustrerad under studsmattan, men vill inte stänga av zonen helt heller utan behåller gärna gräset under den.

View attachment 454448

Skriv gärna en kort sammanfattning av hur den funkar, särskilt om du har lite gropigt någonstans.
Förutom ultraljudsystemet finns ju en annan (dyr) tillsats där du lägger ett magnetband runt områden som inte ska klippas.
Jag står och velar lite om jag ska köpa en sådan där eller något större o häftigare.
I så fall blir det 2000m2-versionen.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nä jag läste annonsen. Rätt årsmodell, färg och pris. Lite för långt bort för att hämta med släp. Sen har jag platsbrist.
Å två hojar som borde göras iordning innan det köps något mer.

Om jag köpt den skulle jag byta till bakåtflyttade fotpinnar. Original fotpinnsfästen ser så klumpiga ut. Sen vill jag ju ha ett 4-1 med ljuddämparen på höger sida. Eventuellt hjul från gpz1100 -83.

Vad är planen med hojen nu då?

Första steget blir renovering till körbart skick. Däck, kedja/drev, batteri, elfel, olja/filter, luftfilter, förgasare m m.
Sen uppstart och förhoppningsvis känna på den under sommaren, för att sen göra en mer grundlig renovering.
Motorn behöver blästras och målas bl a. Kanske en sån där snygg liten toppkåpa som på Z1000R.

Skall bli spännande. Jäkligt snygg färg också! :tummenupp
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Skriv gärna en kort sammanfattning av hur den funkar, särskilt om du har lite gropigt någonstans.
Förutom ultraljudsystemet finns ju en annan (dyr) tillsats där du lägger ett magnetband runt områden som inte ska klippas.
Jag står och velar lite om jag ska köpa en sådan där eller något större o häftigare.
I så fall blir det 2000m2-versionen.

Jag ser att Robotexperten säljer ut fjorårets modell av L1500 för 8000-9000:-
Kanske vore nåt för dig?

Det enda jag har som referenspunkt i robotväg är min Xiaomi robotdammsugare som jag köpte för ett antal år sen på black friday för 2000kr.

I jämförelse med den så känns inte detta inte särskilt prisvärt.
Den kör in i saker och ting så pass hårt att man det känns som man måste komplettera med ACS. Jag har lite för mycket saker uppställt som torkvinda, gunga osv för att känna att ett magnetband funkar som alternativ.

Bruksanvisningen är förenklad och ganska rak, men där finns saker och önska (okej, här vinner den ju iofs mot en kinesisk talande robot :rodnar).

Den fastnade i en grop modell större, lyfte tillbaka den till sin docka och försökte starta igen, står bara "manuellt stop" i appen och den vägrar gå igång. Tydligen skulle man stänga av den och placera den utanför dockan och sen starta den med "start + ok". Felet saknas i manualen och jag fick klura mig lite i huvudet innan jag kom på det.

Appen har en bra GPS inbyggd för att räkna ut hur ofta den ska klippa genom att man stegar in tomten med gps.

Min modell är M700 och efter stegningen kom den fram till att jag har 381m2 tomt. Har nog ca 10m tråd kvar.
Så hade jag köpt lillebror M500 hade jag absolut fått komplettera med mer kabel.

Mindre gropar fixar den bra, den backar och fixar rätt bra om det är jobbigt någonstans. Har absolut ingen golfgreen så. :rodnar

Den känns även väldigt bra kring hur den hanterar kantklippningen.

Mycket svammel, men överlag är jag nog nöjd än så länge, även om jag tycker att det är mycket pengar för funktionen. Jag menar hur dyrt ska det egentligen vara med en motor, en rotor, ett batteri och nåt litet kretskort? :fyllisar
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack.
Kul med jämförelsen med Xiaomi dammsugare, vi har två sådana en S5 o en S6 och är väldigt nöjda med dem.
Jag är förvånad över hur enkel (för enkel) autonomiteten är hos robotklipparna.
Jag jobbar med autonoma system i en större skala och inser att det inte är superenkelt, men nog borde en klippare vara lika smart som dammsugaren.
Det är alltså lite snålt med tråd i lådan, det får man väl lösa om det behövs mer.
Ska kolla Robotexperten och se vad som skiljer årsmodellerna åt.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Tack.
Kul med jämförelsen med Xiaomi dammsugare, vi har två sådana en S5 o en S6 och är väldigt nöjda med dem.
Jag är förvånad över hur enkel (för enkel) autonomiteten är hos robotklipparna.
Jag jobbar med autonoma system i en större skala och inser att det inte är superenkelt, men nog borde en klippare vara lika smart som dammsugaren.
Det är alltså lite snålt med tråd i lådan, det får man väl lösa om det behövs mer.
Ska kolla Robotexperten och se vad som skiljer årsmodellerna åt.

Jag har generation 1 och den tuggar på bra än :).

En observation till är att den är verkligen tyst, hörs inte på 2m. Grannens hör jag ju genom häcken 20m bort.

Även om jag inte jobbat med just autonoma system, så har jag egentligen också jobbat med tillräckligt mycket systemutveckling att jag vet att jäkligt mycket kan gå fel, men lite får man ju raljera :D

Märlorna kommer också ta slut ungefär samtidigt som tråden. Fattar heller inte kabelpriset på ca 5-6kr/m.
Behöver man förlänga borde man kunna ta vanlig FK för 2kr/m?

ACS beställt, återkommer med rapport!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Olagligt som f-n men hyfsad ljusbild och skapligt stick i helljuset.

012448.jpg


20200604-233150.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har generation 1 och den tuggar på bra än :).

En observation till är att den är verkligen tyst, hörs inte på 2m. Grannens hör jag ju genom häcken 20m bort.

Även om jag inte jobbat med just autonoma system, så har jag egentligen också jobbat med tillräckligt mycket systemutveckling att jag vet att jäkligt mycket kan gå fel, men lite får man ju raljera :D

Märlorna kommer också ta slut ungefär samtidigt som tråden. Fattar heller inte kabelpriset på ca 5-6kr/m.
Behöver man förlänga borde man kunna ta vanlig FK för 2kr/m?

ACS beställt, återkommer med rapport!

Köp en rulle DL1000 från försvarets överskott, du får en kilometer tråd för kaffepengar.

Vi radioamatörer köper och använder till antenner och jordtråds nät under våra antenner.

Den är alltså tvåtrådig, men så billig att ingen ids dela den utan man tvinnar ihop båda trådarna i ändarna och använder som enkeltråd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tvunget att vara orienterare för att hitta dit men annars gick det bra. Var inställd på den starkare maskinen men när jag sa vad jag skulle ha den till sprang hon o hämta den lilla. Fråga då om den starkare Inte var att rekommendera för ex. bilar..

-Precis, den kommer göra mer skada än nytta.
-Tack, var det jag ville höra. (när man ställt sig in på värsta värsta, spräckt spargrisen & pantat alla burkar)
-Hur många kvm duger den till?
-70kvm.
-Då är det safe, förresten det var ett helsike att hitta hit.
-Det säger alla........ vi flytta hit för ett år sen.

Och så fick jag en snabb genomgång, lite tips och så fick hon lura på mig en enkel separat timer om jag skulle köra den utöver vad vredet tillät.

20200609-105203.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:banana Öhlins från en 97 KX250 dök upp på blocket för en tusing och enda skillnaden mot den på min 90 KX500 är att den är runt 8mm längre.(Svårt mäta längden exakt)
Och tusen spänn brukar jag nästan begära för beggade dämpare utan fjäder så det känns som att jag fick mig en gratis uppdatering.

Tydligen hade många ringt och frågat säljaren om den passar till både den ena och den andra hojen men eftersom säljaren inte visste så var den osåld ett par dagar så jag kunde hitta den.

Och jag har gjort en ganska lång lista med mått på stötdämpare.
 

Bifogat

  • IMG_20200609_153748.jpg
    IMG_20200609_153748.jpg
    1.1 MB · Visningar: 38

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
En Landroid M700.
Funderar på om den inte behöver lite ögon? (ACS)
Den blir jäkligt frustrerad under studsmattan, men vill inte stänga av zonen helt heller utan behåller gärna gräset under den.

View attachment 454448

Med ACS blev den gladare.
Kommit fram till att man nog bör sätta märlor på 50cm mellanrum och inte 80 som i manualen dock.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top