"Det här köpte jag idag!"-tråden

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
"Det här köpte jag idag!"-tråden

17123d3efe7cd75602ab34f25b6fc6c9.jpg


Kostade på med en ny antenn från Jula för 349kr för gratiskanalerna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Plötsligt känner jag mig ganska ensam som golfare här inne :D Hörru slöis, kom nu och stötta upp här :7peta :D

Jaja, hoppas ni har kul iallafall! :) Jag väljer att se ert tutande som en hälsning, så nästa gång jag hör något ska jag vinka tillbaka lika glatt :hej
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag blir alltid sugen på att ta ut endurohojen när jag ser en böljande golfbana.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Verkar rätt stadig i det billigare segmentet, så nära automatisk det går att komma sägs det. När den landat blir det naturligtvis dom obligatoriska testerna; skjuta legogubbe, hur många rotationer när den självkatapultar och fjäderns styrka i måttangivelsen - antal gummisnoddar från Posten.

A25-V-1-201904151499997900.jpg


SW-BLOP3b.jpg
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Bor du i Sverige?
Hur funkar isf köpet?
Har funderat på något liknande några gånger, gärna OTF-modell... de jag har är av marknadstyp, dvs omöjlig att få skärpa på osv.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jodå men denna klassas som assisterande så den kan du köpa hos valfri dåligt-självförtroende-butik ;)

Ser den som ett verktyg, gillar fällbart som jag kan ha i fickan men hur många gånger står man inte där med bara en hand fri och ska försöka straffa upp ett icke assisterat blad? :4skrika

Tror denna finns med tre olika blad och om jag orkat leta vidare hade jag valt ett vanligt droppformat men detta ska nog vara praktiskt nog. Det tredje är ett sådant med oregelbundna tänder längst in som ingen vet vad det ska vara bra för.

OTF kan vara koolt hantverk men blir säkert bara gnäll om den används vardagligt.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vad skillnaden i en "assisterad" mot en riktig?
(ser detta mest som samlarprylar och i tex hemmet är de alla fullt lagliga)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mig behöver du inte försöka övertyga =)

Assisterad innebär att det krävs manuell förflyttning av bladet innan fjädern tar över och sköter resterande utfällning. Inte studerat reglerna grundligt men om jag minns rätt av det jag hört så ska 30% av rörelsen ske för hand.

Säljs kniven i svensk handel, dessutom av flera åf ser jag mig inte som bandit men känns ändå som att någon fått tänka till med denna. Vanligast vid assisterad är nog tumskruv men även ganska vanligt att en förlängning på bak/kortsidan av bladet tittar fram i infälld position. Dessa är logiska nog men min kommande så sitter "flippern" inte ihop med bladet och även om det är en skjutrörelse så ser det inte ut mer än ett knapptryck, typ.

Kniven är dock ihopskruvad istället för nitad så en vacker dag kanske jag plockar isär och kikar.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Insåg genast att jag behövde testa en sån, gillar dock den mer klassiska designen dvs utan sågtänder, kantiga handtag osv.
Beställde nu en Kershaw då dessa ju brukar vara bra.
Tack för tipsen!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
SW-kniven ser nästan ut att ha en knapp där på baksidan, men oftast är det en del utav bladet som sticker ut där bak som man alltså trycker ut... tills en fjäder kastar ut det helt.

Denna beställde jag:
https://www.youtube.com/watch?v=V6R0SXgAE6w&t=31s

Känns lite som om de kringgått regeln med springknivar genom att inte trycka på knapp... för skillnaden i snabbhet är ofta marginell... har det ju visat sig.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Missuppfattade jag det här med assisterad?
Du gör ingen manuell förflyttning av bladet alls?

Nja, det är ingen knapp som släpper en spärr och tjong. Om det ens kontrolleras tror jag att man räknat/tolkat reglerna till knivmakarens fördel =)

Flippern är inte en del av bladet, den trycker på bladet så att det flyttas och fjädern aktiveras. Minns inte exakt men tror fjädern hjälper till halva utfällningen eller lite mindre. När jag fäller in bladet och jag håller mot med flippern stannar bladet en bladhöjd utanför infällt läge. Det i sig kanske är tillräckligt men fjädern aktiveras långt tidigare så.. :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hett tips om någon annan gjort samma misstag o köpt den här (vilket många bevisligen gjort) ;) Inte nog med att jag fick åka halvvägs till Södertälje innan jag hitta en kommun med låga skatteintäkter till den grad att Julkalendern inte var slutsåld.

Ge inte bort den som en byggsats, kommer få motsatt effekt och bygg ihop den i tid! Tog mig lätt en timma, försökte t.o.m. tuba fram en video men piff o puff och misslyckade läppar som avslöjar allt innehåll ljög alla ihop någon ursäkt "ja ni förstår principipen"...

Borde stått något i stil med upp till 12 år, sånna här pysselnerver har jag aldrig haft.

Stolt.

20191128-144143.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ok köpte inte idag men väl på Black Friday. Men första turen idag med JBL-högtalarna till Packtalk. Förväntade mig inte stora skillnader, men det är det! Klarare ljud, mer bas (om man vill), högre ljud. Toppen måste jag säga. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top