"Det här köpte jag idag!"-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Worx 20V kombo stick/tigersåg, riktigt trevlig maskin!
5731cc01d28ccfe260be13f786d4abff.jpg

d7d92223a6ebd5445b552074f7431d18.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
SONY.jpg

Magic! Skrämmande tyst.... Coolt, men jag hör min tinnitus hela tiden om jag inte har ljud på....
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle ju inte ha fler projekt :huvet Nåja, ibland blir det som det blir. Den här damen är nu mitt ansvar att försöka rusta upp och göra sjöduglig :)

DSC_0320.JPG
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Najs.

Behöver du ny motor i den där så har du väl en liggande?

Det vore fan något, fiskebåt med stjärnmotor :rofl

Men nej, Penta marindieseln som sitter i nu (MD50A på dryga fem liter och 75hk) startar hur fint och helst och spinner som en liten katt. Dock behöver jag byta två impellrar i kylsystemet innan hon är körbar, Plus skrapa rent botten/propeller, montera rodret, se över hydraulstyrningen... Men körbar borde jag kunna få henne hyfsat fort. Sen börjar det "roliga", hitta och byta ut ruttet trä, slipa, lacka, måla, tvätta och göra snyggt :D
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det vore fan något, fiskebåt med stjärnmotor :rofl

Men nej, Penta marindieseln som sitter i nu (MD50A på dryga fem liter och 75hk) startar hur fint och helst och spinner som en liten katt. Dock behöver jag byta två impellrar i kylsystemet innan hon är körbar, Plus skrapa rent botten/propeller, montera rodret, se över hydraulstyrningen... Men körbar borde jag kunna få henne hyfsat fort. Sen börjar det "roliga", hitta och byta ut ruttet trä, slipa, lacka, måla, tvätta och göra snyggt :D
Ballhetsfaktorn hade dock varit enorm om du utrustade din båt med en liggande stjärnmotor kopplad till ett voith-sneideraggregat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ballhetsfaktorn hade dock varit enorm om du utrustade din båt med en liggande stjärnmotor kopplad till ett voith-sneideraggregat.

Fick googla vad det där är för något, men nu förstår jag! Genom att ändra attackvinkeln på rotorbladen kan man åstadkomma rörelse i alla riktningar. Absolut en frän idé! Dock tror jag inte att det är något för mig, Elly sticker redan ca 2 meter och med ett sådant nedåtriktat skovelhjul lär jag fan inte kunna gå i hamn någonstans :D För att inte tala om det faktum att min motor är tänkt att stå upp, tror att det kan bli en hel del problem med smörjning och annat om man lägger den ner... Men du har absolut rätt i att det hade varit ballt som fan :D Men nej, några sådana planer har jag inte kring detta projekt. Hon ska renoveras varsamt och bevaras, röta och annat skit ska stoppas och avlägsnas så att hon inte vittrar bort, sen ska inredningen anpassas efter mina behov och hon ska få gå som flytande sommarstuga :) Då är det nog bättre med den befintliga pentadieseln än med en enorm stjärna som dricker kubikmeter med både olja och högoktanig bensin :näsblod
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vattenslang á 50m men så skulle det tydligen vara fyra grader under imorgon bitti så då kanske det inte är optimalt att blåsa av båten ikväll, ursäktar mig med det i.a.f...

Men imorrn då jävlar ska dom väck, sänkte farten med 4 knop så snart hinner kanotplaskarna ifatt när jag övat svall :gnissla

20181025-191529.jpg
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Vattenslang á 50m men så skulle det tydligen vara fyra grader under imorgon bitti så då kanske det inte är optimalt att blåsa av båten ikväll, ursäktar mig med det i.a.f...

Men imorrn då jävlar ska dom väck, sänkte farten med 4 knop så snart hinner kanotplaskarna ifatt när jag övat svall :gnissla

20181025-191529.jpg
Ser nästan nytvättat ut jämförelsevis.

Snipan tappade också 4 knop under sommaren, från 8 knop vid sjösättning...
Man ska inte ha Östersjöfärg på västkusten.
21e743d25db53e32e02da2596b340b50.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fi sablarns, där ligger man i lä =) Med rotojet flög dom som käglor i vilket fall, tur att gammal gelcoat är hårdare än sten men bottenfärgen flydde på sina ställen. Men men blir något dugligare till 2019 som sagt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top