"Det här köpte jag idag!"-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, någe bra umph i dom då?

Var o titta på inomhuskörning igår, verkar skoj! =) Jobbade över idag, sen förhandla jag o skaka hand med mig själv och kom hem med ett paket:

WkXxt.jpg


z7Rah.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kool, någe bra umph i dom då?

Var o titta på inomhuskörning igår, verkar skoj! =) Jobbade över idag, sen förhandla jag o skaka hand med mig själv och kom hem med ett paket:

WkXxt.jpg


z7Rah.jpg

Välkommen till klubben :)
Tyvärr fel bil för att vara med i Swedish Micro Challenge men kul ändå. RC verkar vara en växande sport.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Ännu en pryl till Bushidos samling :rock vi har sett stora fräsar, svets, bil, mc, säckpipa inköpas. Man ligger lite efter här känns det som.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ännu en pryl till Bushidos samling :rock vi har sett stora fräsar, svets, bil, mc, säckpipa inköpas. Man ligger lite efter här känns det som.

Hahaha, jag jobbar på´t :D

Men det är väl flest prylar när man dör som vinner, eller?? :confused: :hihi

- - - Updated - - -

Perfekt, gör nu några legobitar som är pyttelite för små och strössla ut bland bekantskapskretsen ungar.

Av alla möjliga omöjliga användningsområden jag redan tänkt ut så har jag faktiskt inte ens föreställt mig de oanade möjligheterna att jävlas med folk sådär... Brilljant! :D :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då kan jag passa på att fråga: hur stark är egentligen plasten i såna däringa bitar? Bräcklig som en leksak från ICA eller seg som en skärbräda typ?

Vad jag förstått så bror det på vilket material du printar med. Nylon exempelvis ska bli riktigt segt och starkt jämfört med exempelvis ABS som är lättare att knäcka. Men det finns ju tydligen även kolfiberförstärkt filament har jag fått berättat för mig, och det torde ju kunna vara inåthelvete starkt! :)

Jag har sett en exempelvideo på en kille som printade i nylon, han kunde knäcka och bräcka i materialet med tång och även om det böjdes så bröts det inte av.

- - - Updated - - -

Hur är det med möjligheterna att tillverka kåpor i en sån? Borde ju funka om man bara har ritningar ��

Du behöver ju en 3d-ritning typ cad-fil, och sen handlar det nog mest om storleken på printern. Min kan inte printa större än 225x150x150 mm, så kåpor blir nog lite svårt :D
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vad jag förstått så bror det på vilket material du printar med. Nylon exempelvis ska bli riktigt segt och starkt jämfört med exempelvis ABS som är lättare att knäcka. Men det finns ju tydligen även kolfiberförstärkt filament har jag fått berättat för mig, och det torde ju kunna vara inåthelvete starkt! :)

Jag har sett en exempelvideo på en kille som printade i nylon, han kunde knäcka och bräcka i materialet med tång och även om det böjdes så bröts det inte av.

- - - Updated - - -



Du behöver ju en 3d-ritning typ cad-fil, och sen handlar det nog mest om storleken på printern. Min kan inte printa större än 225x150x150 mm, så kåpor blir nog lite svårt :D
Aj då, så smått. Blir mycket tejpande för att få ihop en kåpa då ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du behöver ju en 3d-ritning typ cad-fil, och sen handlar det nog mest om storleken på printern. Min kan inte printa större än 225x150x150 mm, så kåpor blir nog lite svårt :D

Får lura herr _Johansson_ att bygga nya printerbäddar när han blivit klar med sin jethoj. :hihi
Men, det borde väl gå att bygga om en skrivare med längre löpare och större bädd iaf, hade ju kunnat vara lite skoj projekt att bygga en printer som kan skriva ut kåpor. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Aj då, så smått. Blir mycket tejpande för att få ihop en kåpa då ��

Finns ju såklart större varianter, men de kostar multum. Den här är en budgetmaskin :D

Men vissa material går ju faktiskt att limma hållbart, så gör man en överlappande fog skulle det nog kunna gå att pussla ihop en kåpa... Men vetefan om det är värt det :D

- - - Updated - - -

Får lura herr _Johansson_ att bygga nya printerbäddar när han blivit klar med sin jethoj. :hihi
Men, det borde väl gå att bygga om en skrivare med längre löpare och större bädd iaf, hade ju kunnat vara lite skoj projekt att bygga en printer som kan skriva ut kåpor. :hihi

MAn kan ju bygga en egen skrivare efter behov har jag förstått, men jag tänkte att det nog är bättre
att börja i denna änden och jobba mig uppåt :D
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Finns ju såklart större varianter, men de kostar multum. Den här är en budgetmaskin :D

Men vissa material går ju faktiskt att limma hållbart, så gör man en överlappande fog skulle det nog kunna gå att pussla ihop en kåpa... Men vetefan om det är värt det :D

- - - Updated - - -



MAn kan ju bygga en egen skrivare efter behov har jag förstått, men jag tänkte att det nog är bättre
att börja i denna änden och jobba mig uppåt :D
Skriv ut en större skrivare bara vetja ?
Men seriöst, vad ska du använda maskinen till egentligen?
Man ska ju tydligen kunna tillverka vapen, det hade jag gjort :)
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Vad jag förstått så bror det på vilket material du printar med. Nylon exempelvis ska bli riktigt segt och starkt jämfört med exempelvis ABS som är lättare att knäcka. Men det finns ju tydligen även kolfiberförstärkt filament har jag fått berättat för mig, och det torde ju kunna vara inåthelvete starkt! :)


- - - Updated - - -

Tips, kolla på www.markforged.com , jag har brutit i bitar endast med nylon samt jämfört med de med kolfiber och det är stor skillnad.

Förtydligande, den printern jag skickat länk till använder kontinuerlig fiber. Det finns de som har små små korta fibrer inblandade i filamentet också, de blir också starkare.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad jag förstått så bror det på vilket material du printar med. Nylon exempelvis ska bli riktigt segt och starkt jämfört med exempelvis ABS som är lättare att knäcka. Men det finns ju tydligen även kolfiberförstärkt filament har jag fått berättat för mig, och det torde ju kunna vara inåthelvete starkt! :)

Jag har sett en exempelvideo på en kille som printade i nylon, han kunde knäcka och bräcka i materialet med tång och även om det böjdes så bröts det inte av.

Det är ju najs. Jag pysslar nämligen med RC bilar och de har en tendens att gå sönder titt som tätt. Hade nog fan tjänat på att köpa en 3D skrivare och göra egna delar istället för att köpa delarna till bilarna :p
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skriv ut en större skrivare bara vetja ��
Men seriöst, vad ska du använda maskinen till egentligen?
Man ska ju tydligen kunna tillverka vapen, det hade jag gjort :)

Det verkar finas de som köper en billig liten skrivare och skriver ut delar för att bygga en större, men jag får nog lugna mig lite och öva på annat innan jag ger mig på något sånt :D

Lite allt möjligt :) Fick idén av _Johansson_ att man kan skriva ut delar till metallgjutning, och då jag sysslar med silversmide tänkte jag ha det till att göra gjutformar och sandformsflaskor bland annat. men sen tänkte jag försöka använda den till diverse andra tekniska och mekaniska projekt, skriva ut diverse plastdetaljer (små, inte kåpor) till hoj och sådär :) Just nu håller jag på att öva på det här med att skapa former i 3d och mitt första projekt är en liten säckpipa, så kallad scottish smallpipe :) Så ja, allt och inget :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tips, kolla på www.markforged.com , jag har brutit i bitar endast med nylon samt jämfört med de med kolfiber och det är stor skillnad.

Förtydligande, den printern jag skickat länk till använder kontinuerlig fiber. Det finns de som har små små korta fibrer inblandade i filamentet också, de blir också starkare.

Starkare än nylon menar du? Ja, jag har ju aldrig testat något av det så jag tänkte köpa lite olika sorts filament och se vad jag gillar bäst. Beror ju på vad man ska ha det till, funktionsdugliga bitar kanske man måste ha något slags fiberfilament för att bitarna ska hålla men vanliga simpla gjutformar kan man ju ha något billigt skit till eftersom det ändå bara ska has till att pressa sand :)

Länken verkar död :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top