"Det här köpte jag idag!"-tråden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
F
Nae, missade den biten. Men däremot har jag automatlåda med fem olika körprogram, ljudsystem från Burmester, navigator och aktiv parkeringsassistent (automatiskt fickparkering). Vad gäller den sista punkten så har jag väl aldrig haft problem med fickparkeringar men det är en rätt underhållande funktion även om det är en smula skrämmande.

Fem program? Min har bara fyra (c63s, ED1)...

Har inte heller luftfjädring, men provkörde en med och himmelskt bekvämt :)

En fråga: vad har man WiFi i bilen till? Har lyckats koppla upp det mot telefonen, men förstår inte riktigt vad det ska vara bra för... :va

ImageUploadedByTapatalk1450999843.156995.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
F

Fem program? Min har bara fyra (c63s, ED1)...

Har inte heller luftfjädring, men provkörde en med och himmelskt bekvämt :)

En fråga: vad har man WiFi i bilen till? Har lyckats koppla upp det mot telefonen, men förstår inte riktigt vad det ska vara bra för... :va

View attachment 425966

Jo, men det är fyra fasta program och det femte är tydligen någon form av custom/personligt som man får lägga parametrarna själv. Har inte hunnit rodda så mycket i något ännu, men det ger sig nog.

Angående WiFi kan det väl vara bra om man vill köra t.ex. Spotify eller annan webbtjänst i stereon utan att behöva göra det via telefonen. Tror hur som helst inte jag har WiFi i min bil, det var åtminstone inget som säljaren pratade om.
Däremot fick jag veta att jag hade kunnat läsa mina sms och mail i bilens display om jag hade haft en Android-telefon, det funkar dock inte med min iPhone. Känns väl lika bra det.

Edit: Riktigt fet bil du har. Min är ju lite mer vardagsbil, om man säger så.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
"Det här köpte jag idag!"-tråden

Jo, men det är fyra fasta program och det femte är tydligen någon form av custom/personligt som man får lägga parametrarna själv. Har inte hunnit rodda så mycket i något ännu, men det ger sig nog.

Angående WiFi kan det väl vara bra om man vill köra t.ex. Spotify eller annan webbtjänst i stereon utan att behöva göra det via telefonen. Tror hur som helst inte jag har WiFi i min bil, det var åtminstone inget som säljaren pratade om.
Däremot fick jag veta att jag hade kunnat läsa mina sms och mail i bilens display om jag hade haft en Android-telefon, det funkar dock inte med min iPhone. Känns väl lika bra det.

Edit: Riktigt fet bil du har. Min är ju lite mer vardagsbil, om man säger så.

Hela c-serien har tagit ett fantastiskt kliv framåt, oavsett motor. Interiören slår Audi, BMW mfl med hästlängder. Skulle till och med påstå att de med mindre motor som då är något lättare är bekvämare att åka i. Jag slog till på AMG mest för att jag inte längre har tid för hojåkning och därför sålt mina hojar - måste ha någon form av penisförlängare!

Kollade lite på Mercedez hemsida igår och tydligen fungerar bilen som mobil hotspot med Mbrace aktiverat. Inget som min försäljare försökte sälja på mig heller så är du intresserad kan det vara värt att kolla upp.

Angående iPhone så är det en besvikelse att MB är försenade med CarPlay och att det därför inte finns i våra bilar som det var tänkt. Dock fungerar iPod och BT interfacen bra och ihop med Burmeister tror jag du blir riktigt nöjd. :)

Ska jag sen vara riktigt vardaglig så är bagagenätet något av det jag uppskattar mest med bilen...

Grattis igen till bilen - en fantastisk julklapp!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är ju knappast någon merit att vara grym på fickparkering i trånga utrymmen längre om de moderna bilarnas automatiska fickparkeringsfunktion gör det lika bra om inte bättre...

Grattis till nya bilen Bonzo. Mercedes har tagit kliv framåt under senare år. Gått från att ha varit ett bilmärke med gubbstämpel till något som attraherar 30+ åringar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hela c-serien har tagit ett fantastiskt kliv framåt, oavsett motor. Interiören slår Audi, BMW mfl med hästlängder. Skulle till och med påstå att de med mindre motor som då är något lättare är bekvämare att åka i. Jag slog till på AMG mest för att jag inte längre har tid för hojåkning och därför sålt mina hojar - måste ha någon form av penisförlängare!

Kollade lite på Mercedez hemsida igår och tydligen fungerar bilen som mobil hotspot med Mbrace aktiverat. Inget som min försäljare försökte sälja på mig heller så är du intresserad kan det vara värt att kolla upp.

Angående iPhone så är det en besvikelse att MB är försenade med CarPlay och att det därför inte finns i våra bilar som det var tänkt. Dock fungerar iPod och BT interfacen bra och ihop med Burmeister tror jag du blir riktigt nöjd. :)

Ska jag sen vara riktigt vardaglig så är bagagenätet något av det jag uppskattar mest med bilen...

Jag kikade lite på Audi och var väldigt nära att slå till på en BMW, men det var innan jag kollat på MB. Som du säger är interiören ljusår snyggare och när jag väl satt mig i en Mercedes fanns ingen återvändo.

Jag streamar Spotify via telefonen och kopplar upp den via BT i bilen, så jag har inga klagomål alls på den fronten. Det ska tydligen bli en aning bättre ljud om man kör via USB-porten, men jag har inte testat det ännu och det känns enklare att köra trådlöst så slipper man plocka fram telefonen ur fickan.

Grattis igen till bilen - en fantastisk julklapp!

Tackar så mycket. Har kört ca 50 mil hittills i samband med allt julfirande och jag blir mer och mer övertygad att jag gjort rätt val.


Det är ju knappast någon merit att vara grym på fickparkering i trånga utrymmen längre om de moderna bilarnas automatiska fickparkeringsfunktion gör det lika bra om inte bättre...

Jag har bara testat funktionen ett par gånger än så länge och då på onödigt stora fickor, mest för att kolla om det över huvud taget fungerade. Gissar att det tar en stund att bli bekväm med att lämna över hela jobbet till bilens automatik.

Grattis till nya bilen Bonzo. Mercedes har tagit kliv framåt under senare år. Gått från att ha varit ett bilmärke med gubbstämpel till något som attraherar 30+ åringar.

Tackar så mycket. Jag har inte haft så bra koll på MB tidigare just på grund av det du nämner; att de känts lite gubbiga. Men det verkar vara som du säger, att de föryngrat sig på sistone så de duger gott och väl åt en pojkspoling på 30+ (41) som jag. :D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag kikade lite på Audi och var väldigt nära att slå till på en BMW, men det var innan jag kollat på MB. Som du säger är interiören ljusår snyggare och när jag väl satt mig i en Mercedes fanns ingen återvändo.

Jag streamar Spotify via telefonen och kopplar upp den via BT i bilen, så jag har inga klagomål alls på den fronten. Det ska tydligen bli en aning bättre ljud om man kör via USB-porten, men jag har inte testat det ännu och det känns enklare att köra trådlöst så slipper man plocka fram telefonen ur fickan.

Tackar så mycket. Har kört ca 50 mil hittills i samband med allt julfirande och jag blir mer och mer övertygad att jag gjort rätt val.

Jag hör ingen större skillnad, men kopplar in via USB på längre resor för att ladda telefonen. Annars tycker jag ljudet via BT duger gott och väl.

Interiören är snyggare, men framförallt känns bilen tystare och bättre byggd än sina tyska kusiner.

Härligt att vara nöjd med ett bilköp :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trevlig bil Bonzo!

Mercedes är det enda tyska märket som idag kan klassas som premium även i de mer "allmänna" modellerna.
Visst, Audis 7-8serie och bmws 6-7 är inte helt illa (men fortfarande efter rent utseendemässigt inne som ute):3freak

Bara en sån som CLA shooting brake är ju en fröjd för ögat
:yoparty
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Trevlig bil Bonzo!

Mercedes är det enda tyska märket som idag kan klassas som premium även i de mer "allmänna" modellerna.
Visst, Audis 7-8serie och bmws 6-7 är inte helt illa (men fortfarande efter rent utseendemässigt inne som ute):3freak

Bara en sån som CLA shooting brake är ju en fröjd för ögat
:yoparty

Tackar.
CLA är riktigt snygg och jag provkörde en sådan också, men den kändes en aning för liten i måtten invändigt för att jag skulle trivas fullt ut.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu ska vi se här...

ro-rigt.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nejdå, många ggr tänkt att det vore trevligt med en precisionsspruta för olika ändamål; Smörja/olja specifika detaljer utan att grisa ner allt annat, mäta exakt hur mkt de snålat med olja från fabrik i stötdämpare och för den delen fylla utan risk med förbjudna luftbubblor o.s.v.. Går att nörda ner sig i det mesta, i detta fall alltså RC :tummenupp

Inte provkört någon pump ännu men snart så..

shock_oil_b.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nu är min RTR-edition så exklusiv ;) att det inte finns några bilder på den ännu men nära nog som denna:

1234576947b.jpg

..och en extra karsoss med magiska egenskaper, minst:

1234577777b.jpg

Edit; Hemma:

2xib1.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top