"Det här köpte jag idag!"-tråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mm drivaxlarna är jag medveten om men de i stål verkar faktiskt inte de bästa = det finns en anledning att det vidhåller de i plast =) Dels medger plast lite flex istället för att bara flytta svagaste länken i drivlinan, de är även dessutom teleskopiska och medger alltså olika inställningar jämfört med stål med noll giv. Inget jag själv har listat ut med det lilla jag kört utan kollat flitigt på nätet, en lirare som hade uppgraderat med fina RPM länkarmar klippte en stum stolpe i sådär 50km/h varav länkarmarna höll men drivaxeln vänster fram sa oh snapp. Naturligtvis inget konstigt i det krockvåldet men när han sedan visade bytet berätta han att han testat stålaxlar men p.g.a. uppdaterade länkarmar och annan höjd på kärran höll de ungefär 10 min 6S utan krasch eller hopp.

Original har dock tveksam konstruktion av drivknutar så lösningen är att byta till Summits drivaxlar med bättre utformning av drivknutarna, fortfarande plaströr men drivknutar helt i stål jämfört med E-Revons hybrid. Det man får tänka på är att Summit med låsbara diffar har två olika längder på drivaxlarna och de är de långa du vill ha till E-Revo.

Klart jag vill testa bana men troligtvis inget jag kommer sysselsätter mig mest med, ang. Svenska handlarna så ligger de faktiskt rätt i pris många ggr när det kommer till high end produkter. Ebay, kina etc. har jag också testat men finns det på hyllan någonstans inom räckhåll så väger det ganska tungt för mig =)

Anledningen att de vidhåller plast är pengar pengar pengar. Även stål är teleskopiska även om det inte är lika mycket. Och jag tvivlar på att plastaxlarnas flex skyddar drivlinan det är nog bara en internetsanning.
Överallt där någon pratar om att förstärka rc-bilar så kommer någon dragandes med den där logiken som förvisso stämmer ibland men lång ifrån alltid. Min bil håller betydligt bättre än original och enligt de där teorierna så borde min förstärkta bil hålla sämre...

Plastaxeln är väl 8-10 mm i diameter och stålaxeln är kanske 3 mm i diameter, eftersom vridstyvheten ökar i kubik med diameter så är jag inte ens säker på att stålaxeln är mer vridstyv trots att den är av stål. Bortsett från själva knutkorsen då som är den svaga punkten som också spricker. Vill man att axeln ska flexa mer kan man minska diametern.

Sen om jag minns rätt tror jag det står någonstans att man inte ska kombinera höjningskitet med ståldrivaxlar men jag vill inte ha min bil högre, den har tillräckligt dålig väghållning som i lågt utförande.

Men summitens drivaxlar kanske också håller och plastaxlarna är ju lättare så de sågar jag inte. Bara originalaxlarna. Nu har jag ju redan stålaxlar plus reserv så jag tänker inte byta bara för bytandet.

Köp ett par summitaxlar du och montera bak redan nu så tar du dina befintliga bakaxlar och sparar som reserv till fram. Det är bättre än att köra sönder dem på några repor.

Här har du bilder på mina förstärkningar, baktill mellan stötdämparna brukar dom ju tipsa om att man ska montera ett styrstag eller vad det nu var för stag, jag bockade till en plåtprofil istället. Sen har jag gjort en egen undertray bak som sträcker sig lite lägre fram så att jag kam skruva ihop den med den svarta bottenplattan.

Fram har jag borrat igenom undertrayen och skruvat ihop den med samma bottenplatta så mina undertrays är numera bärande delar av chassi och styvar upp chassit enorm. Därav knäcks inga dyra bulkheads längre. Gamla bilder förresten då jag knäckt främre undertray senare och numera har alu.
 

Bifogat

  • DSC00291.JPG
    DSC00291.JPG
    1.4 MB · Visningar: 108
  • DSC00292.JPG
    DSC00292.JPG
    1.4 MB · Visningar: 104
  • DSC00293.JPG
    DSC00293.JPG
    1.2 MB · Visningar: 103
  • DSC00296.JPG
    DSC00296.JPG
    1.4 MB · Visningar: 94
  • DSC00297.JPG
    DSC00297.JPG
    569.2 KB · Visningar: 102
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kände mig tvungen att testa LiPo igår även om det kommer dröja ett tag innan jag åker ut o kör med dem. Skotta på bra trots att jag ställde ner throtteln till 50% =) Kopplingen var inte helt imponerad med floor it från stillastående dock, hade även 100% TSM och bromsen nedställd till 75%.

Efter 10min började hjulen leka vobbler, kollade däcken och hjulmuttrarna utan resultat. Förhoppningsvis är det bara lite skruv för hjulupphängningen som behöver kärlek och gänglåsning, är det lager som gett sig redan blir det reklamation! =)

 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har länge tänkt köpa mig ett par schyssta in-ear lurar som komplement till de Philips Fidelio L2 jag lyssnar på hemma. Hatar det kassa ljudet i mina billiga 100kr in-ear som fått hänga med alldeles för länge...

Så idag fyndade jag ett par Supra Nitro på Elgiganten för 499:- (ord. 900:), tyckte först att det var alldeles för mycket bas i dom och var inte imponerad. Men efter 4-5h inspelning så har dom blivit grymt mycket bättre och jag har gått från besviken till imponerad.

Passa på och fynda ett par nu i helgen ni också, 44% rabatt är inte fel :tummenupp'
View attachment 425391

**Edit**

Glömde ju att det blev en pulsklocka också. En Magellan Echo, prissänkt från 1200:- till 200:-
Får försöka kompensera min dåliga kondition med coola grejer... :D

View attachment 425392

200 spänn för en bra pulsklocka låter fint... Gick in på Elgigantens hemsida men det fanns inga Magellan pulsklockor öht?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kände mig tvungen att testa LiPo igår även om det kommer dröja ett tag innan jag åker ut o kör med dem. Skotta på bra trots att jag ställde ner throtteln till 50% =) Kopplingen var inte helt imponerad med floor it från stillastående dock, hade även 100% TSM och bromsen nedställd till 75%.

Efter 10min började hjulen leka vobbler, kollade däcken och hjulmuttrarna utan resultat. Förhoppningsvis är det bara lite skruv för hjulupphängningen som behöver kärlek och gänglåsning, är det lager som gett sig redan blir det reklamation! =)


Hjullagren är inget underverk konstruktionsmässigt kolla dom så inte glappet är där. Det är ingen dum ide att kolla igenom samtliga skruvar du hittar för den är troligen ihopskruvad av mexikanska illegala invandrare utan kvalitetskänsla.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jodå, varit med förr =) Men den var skapligt väl ihopskruvad faktiskt, hjulupphängning och lager var ok = det är TSM som spökar. Går alltid fint att köra 0% TSM och 100% TSM om den är inställd på det när batterierna kopplas in men om jag justerar ned och sedan upp igen till 100% så blir det som i filmklippet.

Felsöker as we spikar...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag är helt enkelt för känslig ;) Frågade USA igår natt/dag over thär och fick ganska snabbt svar:

Stalltipset är alltså att inte köra med 100% TSM på asfalt. Med 100% försöker den korrigera så mycket att det blir väl error för den när greppet är så bra som det är på torr asfalt, gick på första promenaden med den utomhus idag och sablar i gatan vad stabil den är!

Tycker faktiskt den sköter sig förvånansvärt bra, med tanke på vad jag sett på Youtube, även utan TSM. Nu körde jag i.o.f.s. endast med NiMH men fullt ös från stillastående = en del hjulspinn ändå så gick den hyggligt rakt och absolut inga kymmer att korrigera. När man provocerar den med powerslides etc så är det dock ganska lätt hänt att den plötsligt i Vinslöv siktar runt sin egen axel, med TSM är det i princip svårt att göra bort sig. Visst den rår inte på naturlagarna så dumkör man lär det väl hända grejjer men jag är i.a.f. riktigt riktigt nöjd med denna valmöjlighet! :tummenupp

Nu blev den ju skitig.. ju!

6qXz3.jpg

Om någon kommer på något bra fulfilter som släpper igenom luft plättlätt men stoppar grus och sand så är jag tacksam, typ ett ark av något som man klipper efter behag.

Nu har vi kanske varit OT för länge :4skrika

Denna tjöpte jag idag och jag vet att det finns bättre flash men jag gillar deras enhandszoom vilket gör den bra mkt mer användbar än många andra, när Clas i sjön nu sålde ut den för 299:- inkl 6st batterier (åtgår 3st) slog jag till:

c2DzK.png

Batterierna på bilden köpte jag dock separat, lithium AAA och AA som jag även fick med mig låter lovande, hoppas.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
200 spänn för en bra pulsklocka låter fint... Gick in på Elgigantens hemsida men det fanns inga Magellan pulsklockor öht?

Det var CDON som sålde dom på Black Friday, har kommit en nyare modell så dom ville väl bli av med de gamla som fanns kvar i lager. Tyvärr visade den sig fungera så där med min android mobil och klockrent med fruns Iphone, så hon får den i julklapp :tungan
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nån gång ska de väl tusan bli vinter !?
764222.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
ImageUploadedByTapatalk1450937504.298297.jpg

Visserligen beställd i september men uthämtad igår.
Så; God Jul Bonzo, önskar jag själv.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Grattis! Med luftfjädring?

Nae, missade den biten. Men däremot har jag automatlåda med fem olika körprogram, ljudsystem från Burmester, navigator och aktiv parkeringsassistent (automatiskt fickparkering). Vad gäller den sista punkten så har jag väl aldrig haft problem med fickparkeringar men det är en rätt underhållande funktion även om det är en smula skrämmande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nae, missade den biten. Men däremot har jag automatlåda med fem olika körprogram, ljudsystem från Burmester, navigator och aktiv parkeringsassistent (automatiskt fickparkering). Vad gäller den sista punkten så har jag väl aldrig haft problem med fickparkeringar men det är en rätt underhållande funktion även om det är en smula skrämmande.

Jag har den funktionen på min med men jag litar inte på tjejens fickparkeringar och knappast på bilens heller. Jag har testat den en gång men sen får det vara. Lite läskigt när bilen åker längs med gatan och själv letar upp en lucka och sen ska backa in :brinnerup
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top