Triumph Tiger 1050 tråden

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Du måste fått fel justerare. Det är bara att lägga på dem och spänna insexskruvarna.
Hur fanken fick du på gaffeljusteringsmuttrarna?! Beställde ett par från ebay men kunde inte komma på hur de skulle monteras :3freak Börjar tror att jag har fått fel storlek...

I vinter har jag gjort följande:
Satt på 3-parts handtagsvärme
KTM handskydd
Moddat luftburken (skurit upp snabeln i luftburken)
Mappat om ECU till senaste TOR-mappen. (Ej kunnat provköra än)
Satt i Iridiumstift
Satt i K&N luftfilter
Beställt Osram night breaker halvljus
Beställt kopplingar till uttagen i nosen för handtagsvärme (http://easternbeaver.com/) och GPS.
Köpt nytt yuasa mc batteri
Beställt ett fäste för extra LED lampor fram http://www.adventuremotorcycleparts.com/product/TTLTWT-LAH-11-007-100.html
Samt så ska nya däck på i vår, Dunlop Road smart 2

Sitter och funderar på om jag ska byta ut framfjädrarna till några mer styva. Men har inte riktigt kommit fram till om det är progressiva eller linjära jag ska välja, samt om det enbart räcker med fjäderbyte eller om man ska byta ut fler delar för att uppnå ett tillfredsställande resultat.
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
Tjenis !
Köpte mig en tiger sport förra året å undrar om det är nån här som vet vart man kan få tag i nåt ombyggnads kit så att man slipper den långa läppen där bak?
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Rece Tech-fjädrar längre än original?

Var hos MC-verkstan och bytte däck. Tänkte att jag samtidigt skulle ta hjälp och byta ut originalfjädrarna i framgaffeln mot ett par linjära Race Tech-fjädrar som jag har investerat i. Fjädrarna jag har köpt är följande RT FRK SPR 36.7x34.5x315 .90kg, Modellnr: FRSP S3732090. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Tiger 1050/2007-09 Det är den rekommendationen man får på Race Techs hemsida när man slår in Märke, modell och vikt.

När vi väl har fått ur en av fjädrarna och synar originalfjädern mot Race Techs ser vi att Race Tech är 16 mm längre än Original!? I paketet från Race Tech finns även en(!?) lång distans. Men hur ska man få användning av en distans när Race Tech-fjädern är längre än original?! Hade RT-fjädern varit kortare hade man kunnat kapa till distansen så den hade blivit lika lång som original… Men samtidigt inser vi att medföljande distans har en större omkrets än originaldistansen så det hade inte gått iaf.
IMG_20140429_112640.jpg RT till vänster & Original till höger
IMG_20140429_112646.jpg
IMG_20140429_112702.jpg RT distans till höger och Original till vänster
IMG_20140429_194114.jpg Det här vad som finns i kartongen från RT

På Race Techs hemsida kan man även läsa följande: Recommended Preload - Actual 15 mm. På originalfjäderna var preload 9 mm. Det innebär att det fortfarande diffar med 7 mm. Eller menar dom att 15 mm preload är den extra längd som RT-fjädrarna faktiskt är mot original så det är helt i sin ordning?! Vår slutsats blev att en 16 mm längre fjäder (som dessutom är styvare än originalet) skulle bli alldeles för styvt samt att vi hade blivit tvungna att kapa originaldistansen men då hade vi kapat bort de hål där oljan rinner genom…

Sammanfattningsvis: Skall RT-fjädrarna vara 16 (15)mm längre än originalfjädrarna eller har jag köpt/fått fel fjädrar?
 
Last edited:

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Nä nu får ni lägga av....det är sånt drag här så att man baxnar....ett inlägg i kvartalet! ???
 

TommyTiger

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2014
Ort
Gävle
Hoj
2007, Triumph Tiger 1050
Hallå

Nu är man lycklig ägare till en Triumph Tiger 1050 -07

Nu är det dags att blåsa liv i tråden.

Jag är i första läget ute efter väskor..
- Några heta förslag ? vad har ni ?
- PowerCommand är det något att sattsa på ?
- Comfortsadel ? skilljar mycket i pris, har någon av er en sådan ?
/ Tommy
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hallå

Nu är man lycklig ägare till en Triumph Tiger 1050 -07

Nu är det dags att blåsa liv i tråden.

Jag är i första läget ute efter väskor..
- Några heta förslag ? vad har ni ?
- PowerCommand är det något att sattsa på ?
- Comfortsadel ? skilljar mycket i pris, har någon av er en sådan ?
/ Tommy

Har precis fått hem mina kriegaväskor. US 20 & US 10. Riktigt smidiga som man fäster på bönpallen. Har även originalväskorna i hårdplast med de orkar man inte haka på om man kör korta rundor.

Skit i powercommander, kolla in TuneECU istället. Gratis och enkelt att använda.
 

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Hejhej! Originalstyret på min Tiger från 2010 är jättebekvämt på landsväg men knepigt vid aktiv körning när jag försöker få ner överkroppen. Kan någon tipsa om ett lägre styre som skulle passa rakt av?
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Hallå

Nu är man lycklig ägare till en Triumph Tiger 1050 -07

Nu är det dags att blåsa liv i tråden.

Jag är i första läget ute efter väskor..
- Några heta förslag ? vad har ni ?
- PowerCommand är det något att sattsa på ?
- Comfortsadel ? skilljar mycket i pris, har någon av er en sådan ?
/ Tommy

Jag köpte en comfortsadel på blocket efter min första långtur. Det är en betydlig skillnad. Originalsadeln får röva att somna efter en stund. Comfortsadeln är gel fyllld och betydligt snyggare och skönare. Väl värd pengarna. Själv har jag bytt bromsar (se tidigare inlägg) samt satt på värmehandtag. Handtagen är också en bra investering. Nästa steg blir nog fjädringen. Mer effekt behövs inte tycker jag.....
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Här var det livat!
Idag köpte jag mig en 07:a iaf.
Ser fram mot en lång sommar med denna.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tackar!
Får testa och se hur den känns ett tag först.
Men man måste bara älska motorn må jag säga.
Något annat man bör veta om dessa hojar?
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Tackar!
Får testa och se hur den känns ett tag först.
Men man måste bara älska motorn må jag säga.
Något annat man bör veta om dessa hojar?

Vindavvisaren suger men sätt distanser mellan så blir det mycket bättre. Byt ut 12Ah batteriet mot ett 14Ah så blir det mycket lättare att starta. Skulle även rekommendera att du inhandlar ett par stoltec batterikablar, hojen kommer starta i alla väder! Googla på Stoltec så hittar du. Du kanske vill mappa om ecu, finns en hel del på nätet om hur man gör och vilken mapping man ska ladda ner.

Annars är det en klockren hoj! :)
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Har bytt till ett så långt styre man kan ha och resultatet är otroligt bra

Mycket lättare att köra aktivt

Orginalrutan funkar bättre
 

jk44

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2017
Ort
Göteborg
Hoj
-
Väcker liv i tråden lite, Nybliven ägare till en 1050 - 08. Helt underbar hoj! Behöver ha tag i en toppbox, givi eller liknande. Vad behöver jag? Behövs Triumph Originalplattan eller går det montera med något annat, universal eller liknande?
 

Hans Triumph 07

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2017
Ort
Hammarö
Hoj
Triumph Tiger 1200 2018
Hejsan köpte en Triumph Tiger 07 för ca en månad sedan otroligt rolig å skönt hoj att köra kört ca 600 mil redan ????
Nästa vecka blir det semester i Norge på den ca 250 mil ska bli så kul ..hade in den på översyn på verkstan idag byte av bakdäck lager i bakhjulet och även ny ryckutgämnare så nu är den klar för resan....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lösa skruvar till oljetråg, brukar det förekomma ofta eller? 2 av 2 innehavda tripplar har haft det för min del. Dängan om läckande Triumph (If it's not leaking it has no oil) lever vidare :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top