Triumph Tiger 1050 tråden

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ville bara veta om någon annan på detta forum kör omkring på den nya Tigern. SKulle vara bra att ha någon att dela / få erfarenheter av samt lite tips och tricks...

Ger er till känna :tummenupp

Mvh Tomas
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Jag kör en Tiger och trivs som en kung mellan bilarna på väg till jobbet. Hojen funkar perfekt för mina behov och jag kan garantera att mina gränser ligger långt innanför vad Tigern kan prestera (kanske inte säger så mycket men helt usel på att åka är jag inte). Har även ett mullrigare slip-on system så jag kan njuta av motorljudet fullt ut.

Min HD-kompis blev lite trumpen vid korvmojjen i somras när min Tiger fick mer uppmärksamhet än hanses fat-soft-nosport-tail fick. Där föll ju hela poängen med att köra HD:tummenupp

Tycker att motorns karaktär är helt sanlös då man har bottendraget från en Twin kombinerat med toppeffekten hos en radfyra. Den drar utan svackor över hela registret och det känns som man kan växla vid önskat varvtal utan att för den skull tappa tempo. Längtar efter att få komma iväg till Norge eller kontinenten och bara få åka, åka, åka......
 
Last edited:

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Småland
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Någon som har erfarenhet av andra däck än de Michelin Pilot Road som sitter på original?:confused:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Låt ingen övertyga Er om att Ni inte har en sporthoj...

http://video.google.com/videoplay?docid=-6321058314500509948

Eller denna:

[YOUTUBE-ID]nfGXUsII38Y&hl=sv[/YOUTUBE-ID]

Hittade övre länken på Triumph675.net och ville bara visa hur bra den presterar på bana (med rätt chaufför naturligtvis):tummenupp .

Imponerande...
 
Last edited:

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Småland
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Kört några hundra mil på Sportec M3 nu och det är hur bra som helst jfrt med Pilot Road. Dessutom bytt fjädrarna i framgaffeln till Öhlinare; funkar mycket bättre vid hård inbromsning. Väntar på ny bakdämpare från Öhlins; dyrt men varför förstöra en i övrigt kanonhoj med svampig originalfjädring!?
 
Last edited:

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Småland
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Kört några hundra mil på Sportec M3 nu och det är hur bra som helst jfrt med Pilot Road. Dessutom bytt fjädrarna i framgaffeln till Öhlinare; funkar mycket bättre vid hård inbromsning. Väntar på ny bakdämpare från Öhlins; dyrt men varför förstöra en i övrigt kanonhoj med svampig originalfjädring!?

Nu sitter ny bakdämpare från Öhlins på plats sedan ett par veckor. Betydligt mera distinkt i sitt uppträdande och ju hårdare man pressar desto mera uppskattar man just det. Dessutom ger det också mera rättvisa åt de hårdare fjädrarna i framgaffeln. Vill du ha ut max av din Tiger rekommenderas denna förändring varmt!! Det tog några månaders väntan att få fram prylarna, men det var det värt:tummenupp
Sammanfattning: nya däck och annan fjädring har lyft hojen till en annan dimension. Saknar inte längre min Daytona 955...
 

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Ort
08
Hoj
Gixer Tysen K6
Crash puckar ?

Hej,

Någon som har en bild på en Tiger med crash puckar ?

Tänkte först köpa med motorbåge men det vart nog inte så snyggt men så har jag nu hittar några sidor som säljer puckar ... men jag vill ju gärna vet var de skall sitta och hur det ser ut.

Här är väl de jag hittat än så länge:

http://www.british-customs.com/lsl-frame-sliders-triumph-speed-triple-1050cc-triumph-motorcycles-pr-1830.html

http://www.solomotoparts.com/product.php?productid=29327&cat=0&page=1

// Per
Triumph Tiger 1050 -08
 

skynikk

Tigerfrälst hojåkare!
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
2010 Triumph Tiger 1050 SE
Hej,

Någon som har en bild på en Tiger med crash puckar ?

Tänkte först köpa med motorbåge men det vart nog inte så snyggt men så har jag nu hittar några sidor som säljer puckar ... men jag vill ju gärna vet var de skall sitta och hur det ser ut.

Här är väl de jag hittat än så länge:

http://www.british-customs.com/lsl-frame-sliders-triumph-speed-triple-1050cc-triumph-motorcycles-pr-1830.html

http://www.solomotoparts.com/product.php?productid=29327&cat=0&page=1

// Per
Triumph Tiger 1050 -08


Tjaba Per!

Jag har oxå ett litet sug efter kraschpuckar och har varit inne på Touratechs variant men skulle oxå vilja se bilder på diverse fabrikat och ha ett par utlåtanden innan... ;-)

Har du köpt några ännu eller går du och väntar du med?


//niKKe -nybliven Tigerfantast!!!
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Pelacrash finns hos Britalian Racing
 

Bifogat

  • pp_04.jpg
    pp_04.jpg
    5.8 KB · Visningar: 4,386
  • pelacrash-presenta-el-segundo-protector-para-motos-disenado-por-i-mas.jpg
    pelacrash-presenta-el-segundo-protector-para-motos-disenado-por-i-mas.jpg
    9.9 KB · Visningar: 309

kalpdal

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FJR 1300 ABS
Tjena!

Ska eventuellt köpa en begagnad tiger 1050 abs årsmodell 2007 med runt 3000 mil på mätaren. Hur bra håller tigrarna egentligen? Tycker att den har gått ganska mycket.
 

Jonas ktm

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
cb1000
batteri laddar ut:(

någon som har el har haft problem med ur laddning av batteri????? kolla upp den den drar tydligen inte tjuvström o bra batt så fattar inte mkt på min nya fucking tiger :huvet
 

kalpdal

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha FJR 1300 ABS
Jag har haft problem med urladdning av batteriet på min 07:a. Jag bytade bara batteriet så var det bra igen men så har min rullat 3200 mil också. Om du har en ny så borde du kanske kontakta återförsäljaren...
 

maajt

Guest
Strålkastare

Hej!
Har en fråga då jag tycker bilisterna kör ut framför mig oftare nu än förut då jag körde KTM 990.

Finns det någon sats för att få båda strålkastarna att lysa på halvljus ?

I övrigt kan jag bara instämma i att det är en kanon hoj,jag (trots att det är en svordom här) använder min på lika mycket grus som asfalt o tycker den går suveränt på båda underlagen,mixtrar man lite med innställningarna för fjädringen så hittar man något som passar för sin körstil,visst lite mjuk för bana men vadå, mig är det inte hojen som begränsar.:tummenupp
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Ful bakskärm Tiger 1050

Hej

Någon som vet hut man kan göra om bakskärmen på en Tiger 1050 -08, så att det ser bra ut.
/Walle
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Verkar inte va så livat i den här tråden men gör ett försök iallafall. Funderar på att skaffa mig en tiger 1050 års 2007/08.
Hur driftsäkra är dom? typ växellåda, bromsar, fjädring motor mm.
 

jskan

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Nora
Hoj
2012 Triumph Tiger Explorer
Jag hade 2007 Tiger 1050 ABS, inga problem, 3500mil.
Bytte den mot en Explorer, om inte Explorer hade kommit hade jag skaffat en nyare 1050.
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
Jag hade 2007 Tiger 1050 ABS, inga problem, 3500mil.
Bytte den mot en Explorer, om inte Explorer hade kommit hade jag skaffat en nyare 1050.

Hmm okej, har du fått byta bromsskivor på den nångång? såg en annons på blocket på en tiger 1050/2007 som hade fått byta skivor och belägg väldigt tidigt men det va ett garanti jobb. Tänkte om det är nåt som alla av den modellen drabbats av?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top