Idag är jag förbannad därför att...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
:mad: Vi måste fokusera på problemet! :mad:

Toalettborste.jpg

Den viktigaste frågan är väl fortfarande:


HUR TORKADE DU DIG!?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ja blir nästan lite förbannad för att ja tycker att endel gnäller på Kia i saker de inte fattar nåt om.. skjut mig..

De gäller saken att hon skickar ungarna på dagis fast hon e hemma.
Barn SKA gå på dagis o de finns tyvärr allt för många barn som inte får möjligheten att gå så mkt på dagis som de bör.
Ungar ska inte va hemma me mamma hela dan o leka me nån unge lite på kvällen, de ska va på dagis o leka me massa ungar hela dagarna för de lär sig så otroligt mkt mer där än hemma.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ja blir nästan lite förbannad för att ja tycker att endel gnäller på Kia i saker de inte fattar nåt om.. skjut mig..

De gäller saken att hon skickar ungarna på dagis fast hon e hemma.
Barn SKA gå på dagis o de finns tyvärr allt för många barn som inte får möjligheten att gå så mkt på dagis som de bör.
Ungar ska inte va hemma me mamma hela dan o leka me nån unge lite på kvällen, de ska va på dagis o leka me massa ungar hela dagarna för de lär sig så otroligt mkt mer där än hemma.

Håller med dig. Lite annorlunda var det när jag själv var liten. Då var det väldigt många mödrar som var hemma med sina barn, så det fanns alltid en massa kompisar att leka med. Nu är det inte längre så, så är barnen hemma idag blir de ganska ensamma.

Vad gäller det sista så blev jag nog inte dum av att vara hemma, men det är det antagligen bara jag som tycker. :gnissla :D
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Håller med dig. Lite annorlunda var det när jag själv var liten. Då var det väldigt många mödrar som var hemma med sina barn, så det fanns alltid en massa kompisar att leka med. Nu är det inte längre så, så är barnen hemma idag blir de ganska ensamma.

Vad gäller det sista så blev jag nog inte dum av att vara hemma, men det är det antagligen bara jag som tycker. :gnissla :D

Pratar inte bara om kunskap utan om sociala kompetenser :D
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
...Barn SKA gå på dagis o de finns tyvärr allt för många barn som inte får möjligheten att gå så mkt på dagis som de bör.
Ungar ska inte va hemma me mamma hela dan o leka me nån unge lite på kvällen, de ska va på dagis o leka me massa ungar hela dagarna för de lär sig så otroligt mkt mer där än hemma.


Med så stora barngrupper som det är idag på dagis är det mer stressande än utvecklande.
Små människohjärnor har svårt att skapa relationer och hålla reda på många individer. Dessutom finns det ofta inte personal nog för alla barn. Så dagis är faktiskt inte speciellt bra alls generellt sett.

Barn ska vara hemma med mamma och många syskon... eller hos dagmamma tills de är så stora att de kan klara större grupper bra och då är de i redan i skolåldern.

:)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Första dagen på nya jobbet kunde ha börjat bättre:gnissla ; först var "alla" spårvagnar och bussar som gick till SU en halvtimme försenade och jag hade naturligtvis en tid till en intern utbildning att passa. På lunchen fungerade inte uttagsautomaten, efter en halvtimme i kö till den som fungerade kunde jag till slut ta lunch. På eftermiddagen var jag åter på en utbildning för ett intern program och under 2 timmar hade vi totalt tre strömavbrott. Arbetskamraterna gick hem tidigare och jag likså, glad över att komma med ett x2000-tåg hem men jahop det är torsdag och många som ska hem så priset på biljetten var svindyr. Jag fick heller ingenting gjort förutom att gå på utbildningarna då man inte lyckats få fram mina användaruppgifter till datorn.. :huvet

Det regade dessutom i göteborg och lika säkert som fan läser bibeln:rolleyes: kommer det bombis hit upp till skövde som snö.


:huvet x:huvet :måste tvätta håret, stryka och annat tjejtrams då det ska tas kort i morgon, ÄLSKLING VI HAR SCHAMPO HEMMA VA....ANNARS ÄR DET BÄST ATT DU GÅR UT :4skrika *atombombsvarning*

:mad: katten leker med mina "angora"sockar
 
Last edited:

Kia

Guest
Med så stora barngrupper som det är idag på dagis är det mer stressande än utvecklande.
Små människohjärnor har svårt att skapa relationer och hålla reda på många individer. Dessutom finns det ofta inte personal nog för alla barn. Så dagis är faktiskt inte speciellt bra alls generellt sett.

Barn ska vara hemma med mamma och många syskon... eller hos dagmamma tills de är så stora att de kan klara större grupper bra och då är de i redan i skolåldern.

:)

För det första så är barngrupperna väldigt olika på olika dagis. För det andra så är väl barn precis som vi vuxna dvs väldigt olika. En del trivs i grupp medan andra är mer ensamvargar. Personligen märkte jag en väldigt stor skillnad på min dotter när hon började på dagis. Dessutom är fröknarna utbildade och erbjuder väldigt pedagogisk hjälp.
Innan jag själv fick barn så tyckte jag precis som du att barn ska vara hemma med mamma och syskonen tills de börjar skolan. Men när jag själv fick barn och upptäckte hur kul hon tyckte det var och hur mycket hon utvecklades på dagis så ändrades min uppfatting. Hennes syskon är i skolan på dagarna så de är inte heller hemma, utan då får hon vara ensam med mig. Dagmammor är någonting som håller på att försvinna från systemet och här där vi bor finns det bara ett fåtal platser varje år. Dagispersonalen gör ju så att de ibland låter hela stora gruppen leka och ibland delar de upp barnen i mindre grupper också. Att de inte skulle klara av att skapa relationer och hålla reda på många individer är skitsnack. Min dotter har sina närmaste kompisar hon oftast leker med. Hon kan namnen på alla barnen och alla fröknarna på hennes avdelning. Hon känner igen vilken förälder som hör till vilket barn. Hon är snart 4 år. Barn är smartare än vad vi vuxna tror.

Blir inte förbannad men lite irriterad över att många har fördomar och vet hur barn fungerar utan att ens ha barn eller ha besökt nämaste dagis en hel dag.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Med så stora barngrupper som det är idag på dagis är det mer stressande än utvecklande.
Små människohjärnor har svårt att skapa relationer och hålla reda på många individer. Dessutom finns det ofta inte personal nog för alla barn. Så dagis är faktiskt inte speciellt bra alls generellt sett.

Barn ska vara hemma med mamma och många syskon... eller hos dagmamma tills de är så stora att de kan klara större grupper bra och då är de i redan i skolåldern.

:)

Har du spenderat en dag på dagis nångång?
Vet du hur de ser ut där?
Barn är bra på att dela upp sig i små lagom grupper o leka me dem de gillar bäst men även tillbringa lite tid me många av de andra barnen lite då o då.
Barn är betydligt bättre på att skapa relationer osv än va du tydligen tror.
Dom är inte små outvecklade barn som inte klarar sig utan mamma, de klarar sig tvärtom utmärkt.
Sen finns de såklart alltid undantag som inte klarar av att va på dagis, men de brukar vara de stackars ungarna som gått hemma tills de är 3-4 år gamla o sen kastas in på dagis.

Ska man uppfostra barn till att bara känna till en värld med mamma pappa o några syskon?
De blir ju jävligt vettiga ungar av de, blyga små stackare.
Nej, dagis med massor av ungar ska de va.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
För det första så är barngrupperna väldigt olika på olika dagis. För det andra så är väl barn precis som vi vuxna dvs väldigt olika. En del trivs i grupp medan andra är mer ensamvargar. Personligen märkte jag en väldigt stor skillnad på min dotter när hon började på dagis. Dessutom är fröknarna utbildade och erbjuder väldigt pedagogisk hjälp.
Innan jag själv fick barn så tyckte jag precis som du att barn ska vara hemma med mamma och syskonen tills de börjar skolan. Men när jag själv fick barn och upptäckte hur kul hon tyckte det var och hur mycket hon utvecklades på dagis så ändrades min uppfatting. Hennes syskon är i skolan på dagarna så de är inte heller hemma, utan då får hon vara ensam med mig. Dagmammor är någonting som håller på att försvinna från systemet och här där vi bor finns det bara ett fåtal platser varje år. Dagispersonalen gör ju så att de ibland låter hela stora gruppen leka och ibland delar de upp barnen i mindre grupper också. Att de inte skulle klara av att skapa relationer och hålla reda på många individer är skitsnack. Min dotter har sina närmaste kompisar hon oftast leker med. Hon kan namnen på alla barnen och alla fröknarna på hennes avdelning. Hon känner igen vilken förälder som hör till vilket barn. Hon är snart 4 år. Barn är smartare än vad vi vuxna tror.

Blir inte förbannad men lite irriterad över att många har fördomar och vet hur barn fungerar utan att ens ha barn eller ha besökt nämaste dagis en hel dag.

Det är inte jag som säger. Det finns experter som uttalat sig om det du hetsar upp dig över. Dessutom svarade jag inte på ett av dina inlägg öht.

Vad bra att du har ett bra dagis. En skillnad mellan din familj och andra har du ju själv påpekat... du behöver inte dumpa dina ungar på dagis 8-12 h om dagen för att få det att funka med arbetet. :)

Intressant dock att du anser att man blir en fullfjädrad expert på alla barn och deras utvecklingspsykologi bara för att man klämt ur sig egna. :tungan

Har du spenderat en dag på dagis nångång?
Vet du hur de ser ut där?
Barn är bra på att dela upp sig i små lagom grupper o leka me dem de gillar bäst men även tillbringa lite tid me många av de andra barnen lite då o då.
Barn är betydligt bättre på att skapa relationer osv än va du tydligen tror.
Dom är inte små outvecklade barn som inte klarar sig utan mamma, de klarar sig tvärtom utmärkt.
Sen finns de såklart alltid undantag som inte klarar av att va på dagis, men de brukar vara de stackars ungarna som gått hemma tills de är 3-4 år gamla o sen kastas in på dagis.

Ska man uppfostra barn till att bara känna till en värld med mamma pappa o några syskon?
De blir ju jävligt vettiga ungar av de, blyga små stackare.
Nej, dagis med massor av ungar ska de va.


Jag har småsyskon (sladdbarn) och har varit "bonusmamma" åt andras barn i två omgångar. Dessutom har jag "jobbat" på dagis i nåt sånt jäkla praktikarbete för hundra år sedan... i flera veckor. :hihi Så jag har sett mer av ungar/dagis/barnomsorg än vad jag egentligen behöver. :rolleyes:
 
Last edited:

Kia

Guest
Det är inte jag som säger. Det finns experter som uttalat sig om det du hetsar upp dig över. Dessutom svarade jag inte på ett av dina inlägg öht.

Vad bra att du har ett bra dagis. En skillnad mellan din familj och andra har du ju själv påpekat... du behöver inte dumpa dina ungar på dagis 8-12 h om dagen för att få det att funka med arbetet. :)

Intressant dock att du anser att man blir en fullfjädrad expert på alla barn och deras utvecklingspsykologi bara för att man klämt ur sig egna. :tungan




Jag har småsyskon (sladdbarn) och har varit "bonusmamma" åt andras barn i två omgångar. Dessutom har jag "jobbat" på dagis i nåt sånt jäkla praktikarbete för hundra år sedan... så jag har sett mer av dagis/barnomsorg än vad jag egentligen behöver. :rolleyes:

Det finns minst lika många undersökningar och experter som säger precis raka motsatsen. Så jag antar att man som förälder får försöka ta reda på vad som fungerar bäst för just deras barn och vardag. Jag behöver inte och jag dumpar inte min dotter på dagis så många timmar varje dag. Men jag vet ju hur hon blir om jag håller henne hemma. Jag säger inte att jag är någon expert på alla barn men det ÄR en himla skillnad att passa någon annans barn mot att ha egna. Å dagisen har förändrats ganska mycket på de 100 åren du har varit borta från barnomsorgen. Som jag skrev förut så känner jag igen fördomarna du har till 100% tyckte precis likadant förut innan jag fick min dotter. Men sitt inte och påstå att de inte klarar relationer i stora grupper och inte kan hålla isär individerna för det verkar du inte veta någonting om. De klarar det alldeles utmärkt. Tror mer att det är föräldrarna som har svårt att klippa navelsträngen helt och se att deras barn är idivider.

Ser att du också bor i Uppsala? Du får gärna träffa min lilla tjej och se hur "dåligt" hon mår och hur illa hon far av att vara på dagis. Hur förvirrad och otrygg hon är.... du är välkommen. :tummenupp
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Det finns minst lika många undersökningar och experter som säger precis raka motsatsen. Så jag antar att man som förälder får försöka ta reda på vad som fungerar bäst för just deras barn och vardag. Jag behöver inte och jag dumpar inte min dotter på dagis så många timmar varje dag. Men jag vet ju hur hon blir om jag håller henne hemma. Jag säger inte att jag är någon expert på alla barn men det ÄR en himla skillnad att passa någon annans barn mot att ha egna. Å dagisen har förändrats ganska mycket på de 100 åren du har varit borta från barnomsorgen. Som jag skrev förut så känner jag igen fördomarna du har till 100% tyckte precis likadant förut innan jag fick min dotter. Men sitt inte och påstå att de inte klarar relationer i stora grupper och inte kan hålla isär individerna för det verkar du inte veta någonting om. De klarar det alldeles utmärkt. Tror mer att det är föräldrarna som har svårt att klippa navelsträngen helt och se att deras barn är idivider.

Ser att du också bor i Uppsala? Du får gärna träffa min lilla tjej och se hur "dåligt" hon mår och hur illa hon far av att vara på dagis. Hur förvirrad och otrygg hon är.... du är välkommen. :tummenupp

Men fy fan vad jag tycker att du är jobbig. Hur snarstucken kan man vara?
Jag har inte sagt ett ord om din dotter, jag har inte ens haft henne eller din familj i tankarna öht när jag svarade på AndraesNo´s inlägg. :gnissla
Tack för inbjudan, men jag tror inte jag orkar... :pannkyss :) Av de inlägg jag läst från dig så kommer det nog att skita sig på ren personkemi.

Eftersom du verkar sakna läsförståelse så får jag göra ett nytt försök: Det är inte jag som sagt eller tänkt ut att små barn kan ha problem med större grupper/många människor. Jag har hört eller läst det från någon "barnexpert" oklart när och var... Enda anledningen till att jag kommer ihåg det öht är att jag tänkte: *Haha! Precis som hönor och kor!* Plus lite annat om hjärnans utveckling och evolution från "lägre stående till högre stående djur". Däremot tycker jag med min "oh... såååå begränsade erfarenhet av barn eftersom jag inte gått dräktig i 9 månader" :rolleyes: att teorin passar in i endel sammanhang. Vad tror du själv är bakgrunden till att den stora barngruppen delas in i mindre som du själv gav exempel på? Eller som i AndreasNo´s exempel, att barnen själva spontant delar in sig i mindre grupper?

Det feta och kursiverade är nog det enda vettiga du skrivit på flera dagar... tror jag. :)
Btw... är jag så duktig på "att passa andras barn" så att en av dem spontant började kalla mig mamma. Men så går det väl när man bor med ungen 24/7 för att pappan hade ensam vårdnad.

Dessutom har jag familjemedlemmar som jobbar inom barnomsorg och skola... så deras teorier och "fördomar" är mina "fördomar". Man blir som man umgås. :huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top