Idag är jag förbannad därför att...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har ett möte bokat sent på fredag eftermiddag (13:00). Egentligen galet sent, men jag har bara att acceptera det. Tyvärr är jag på kontoret också så jag kan inte åka hemåt förrän framåt tretiden. Då har ju halva helgen gått.

Å andra sidan sitter jag nu i fåtöljen och diskuterar temperaturkompenserade oscillatorer med folk i tre olika världsdelar via e-post. Jag skulle kunna strunta i det, men det är så roligt att ha nöjda kunder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ett möte bokat sent på fredag eftermiddag (13:00). Egentligen galet sent, men jag har bara att acceptera det. Tyvärr är jag på kontoret också så jag kan inte åka hemåt förrän framåt tretiden. Då har ju halva helgen gått.

Å andra sidan sitter jag nu i fåtöljen och diskuterar temperaturkompenserade oscillatorer med folk i tre olika världsdelar via e-post. Jag skulle kunna strunta i det, men det är så roligt att ha nöjda kunder.

Avslutar du mailen med OCXO :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har TCXO i ett par av mina radios, inte för att jag behöver den extra stabiliteten, men tidigare ägare har tydligen gjort det.

Vad pysslar du med som behöver sån frekvensnoggrannhet?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har TCXO i ett par av mina radios, inte för att jag behöver den extra stabiliteten, men tidigare ägare har tydligen gjort det.

Vad pysslar du med som behöver sån frekvensnoggrannhet?

Komponentförsäljning. Tyvärr brann en fabrik i Japan för en månad sen. De levererade kretsar till 80-90% av världens TCXOer. 6 av våra leverantörer är drabbade.
Fabriken som brann gjorde även ADCer och DACar till Hifi-industrin. De verkar också stressade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Komponentförsäljning. Tyvärr brann en fabrik i Japan för en månad sen. De levererade kretsar till 80-90% av världens TCXOer. 6 av våra leverantörer är drabbade.
Fabriken som brann gjorde även ADCer och DACar till Hifi-industrin. De verkar också stressade.

Det är ju lite nackdelen med att utnyttja stordriftsfördelarna, man får ett fåtal fabriker som är sårbara.

Någon gång på 80-90 talet blev det ju minnesbrist till datorer efter en jordbävning i japan.

Drabbade hela världen med rusande priser, det var dagspris på minnesstickorna, frågan var bara hur mycket dom skulle höjas till nästa dag.
En kompis jobbade på ett företag som byggde datorer, dom hade beställt hem minnen till att bygga ett par hundra skoldatorer som dom trodde att dom skulle vinna upphandlingen på, men dom förlorade den upphandlingen, företaget som tog hem upphandlingen hade inte beställt minnen, .
så dom fick surt köpa dom av kompisens företag.

I slutänden tjänade dom mera på vad minnena steg i pris än vad dom skulle ha gjort på hela upphandlingen, och företaget som vann upphandlingen tjänade inga pengar alls.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag försökte en gång få tag på en person på en statlig myndighet.

Dom tillämpade "Kommunal-flextid", dom kom sent och gick tidigt, för man kan ju inte vara sen jämt....

Ringde man på morgonen hade dom inte kommit än, ringde man då på eftermiddagen hade dom flexat ut tidigt...

På fredag efter lunch var dom inknappade "På möte resten av dagen, åter måndag"

Telefoner där personalen själva kan knappa in varför dom inte är på plats måste ju ha minskat produktiviteten på såna ställen med minst 80%
När dom var tvungen att ringa ner till växeln och tala om för växeltelefonisten vad dom skulle göra så fanns ju i alla fall möjligheten att dom skämdes lite...

Tänkte på herrn idag när jag stod framför spisen och vände pannkakor kl 15. Samvetet mår dock bra efter 60+ timmar denna veckan.

Vi har dessutom haft strömavbrott i nästan tre dygn. Kaffe på gasspisen och mobil / dator laddade i bilen. Men jobbet har blivit gjort, utan störning.

Det som gör en förbannad är de där latisarna hos lokala verkstan som inte orkar dra sig till jobbet bara för att det saknas ström.
Inte ens ett samtal - det hade inte kostat många kalorier att ringa och meddela att det är stängt... eller rycka igång en generator och få framvagnen inställd på min gamla cheva så jag slipper skrämma livet ur mig själv när jag kliver på gasen...

Men det är väl så - söker man ambition och jävlaranamma så är det tjänstemännen man får se till först...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Angående det här med att tänka efter före... :huvet

Upptäckte att matarskruven på metallsvarvens verktygssläde var totalslut. Inte direkt förvånade, matningen glappade ju som käften på en sosse så det kunde inte gärna vara mycket annat som var boven... Bara att beställa ny gängstav och mutter. Får hem mina inköp och sätter igång att tillverka en ny matarskruv genom att transplantera monteringsdetaljerna från den gamla på den nya gängstaven. Operationen går smidigt, tog ett par timmar att klura ut lösningar och tillverka alla bitar men till slut hade jag en ny uppsättning delar och kunde så påbörja monteringen. Halvvägs igenom monteringen känns det som att något inte riktigt stämmer, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad... Förrän jag får på matarvredet och kan provsnurra för första gången. Fanstyget går ju baklänges :huvet hade man varit med ordentligt och tänkt efter lite så hade man ju kanske insett att givetvis ska man ha vänstergänga om man vill ha en skjutande rörelse på muttern när man roterar skruven medsols och omvänt, men jag gick ju bara och beställde vanlig gammal hederlig högergängad skruv eftersom "det är ju alltid högergänga på allt"... :huvet tyvärr var jag ju så gott som färdig vid det här laget, så det var ju bara att montera det sista och beskåda detta fullkomliga fenomen man åstadkommit. Konverteringen funkade mycket bra om jag får säga det själv, matningen glappar inte längre utan är helt solid. Men verktygssläden går bakvänt, utåt på högervarv och inåt på vänster... :4skrika :huvet :crash:död
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Angående det här med att tänka efter före... :huvet

Upptäckte att matarskruven på metallsvarvens verktygssläde var totalslut. Inte direkt förvånade, matningen glappade ju som käften på en sosse så det kunde inte gärna vara mycket annat som var boven... Bara att beställa ny gängstav och mutter. Får hem mina inköp och sätter igång att tillverka en ny matarskruv genom att transplantera monteringsdetaljerna från den gamla på den nya gängstaven. Operationen går smidigt, tog ett par timmar att klura ut lösningar och tillverka alla bitar men till slut hade jag en ny uppsättning delar och kunde så påbörja monteringen. Halvvägs igenom monteringen känns det som att något inte riktigt stämmer, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad... Förrän jag får på matarvredet och kan provsnurra för första gången. Fanstyget går ju baklänges :huvet hade man varit med ordentligt och tänkt efter lite så hade man ju kanske insett att givetvis ska man ha vänstergänga om man vill ha en skjutande rörelse på muttern när man roterar skruven medsols och omvänt, men jag gick ju bara och beställde vanlig gammal hederlig högergängad skruv eftersom "det är ju alltid högergänga på allt"... :huvet tyvärr var jag ju så gott som färdig vid det här laget, så det var ju bara att montera det sista och beskåda detta fullkomliga fenomen man åstadkommit. Konverteringen funkade mycket bra om jag får säga det själv, matningen glappar inte längre utan är helt solid. Men verktygssläden går bakvänt, utåt på högervarv och inåt på vänster... :4skrika :huvet :crash:död

eXakt så har jag det med min backkamera som inte spegelvänder.. exaCkt så.

:glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beställde 2020-12-05 ett labbaggregat från ELFA 0 till 10A, 0 - 30 Volt med Black Friday rabatt för få lite koll på hur prylar funkar vid olika drivspänningar, påverkan eller okänsligt.
Nåja till slut allt klart, beställt leverans 2020-12-11 med DHL.
Gick det igenom ? Kollar hos Nordea direkt 2020-12-05 Reservation Kortköp www.elfa.se -963,16
Tar och kollar mailen idag, inget från ELFA. Loggar in hos ELFA, jag har noll ordrar !
Går in på Nordea, jo där finns reservationen Kortköp www.elfa.se -963,16
Orka ringa Elfa och börja fråga ? Nej.
Knappast troligt att den som svarar kan se att jag har en order. När jag inte kan det själv.
Eller att www.elfa.se har en reservation på mitt Nordeakonto

Så nu är jag i Limbo.
Händer det nått på Torsdag, att helt plötsligt får jag mail ? För Schreck , Angst , Panik = SAP har kommit fram till mig ?
Reservationen blir utbetalning hos Nordea ?
Så att på fredag 2020-12-11 dyker paket med labbaggregatet upp med DHL.
Ordinariepris 990kr exkl moms, frakt

Eller händer ingenting ?
Jag bara sitter på fredag med en reservation på mitt Nordeakonto -963,16 :mad: :mad: :mad:

Det löste sig, se # 24398 :)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lugnt, elskåpet är inte betrott med någon släpvagnsvikt så.. använder den mest för att se hur nära jag är att backa över något eller någon.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Min mor hade blivit uppringd på firma telefonen av en jävla försäljare som mumlade om ett sim-kort som inte användes och hon kunde hjälpa henne avsluta det bara hon skrev på en fullmakt.
Vips så hade hon beställt flytt av tre telefonnummer till en annan operatör med 36månaders bindnings tid.

Det tråkiga är att företag har ingen ångervecka så det slutar nog med att vi får köpa oss fria.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min mor hade blivit uppringd på firma telefonen av en jävla försäljare som mumlade om ett sim-kort som inte användes och hon kunde hjälpa henne avsluta det bara hon skrev på en fullmakt.
Vips så hade hon beställt flytt av tre telefonnummer till en annan operatör med 36månaders bindnings tid.

Det tråkiga är att företag har ingen ångervecka så det slutar nog med att vi får köpa oss fria.

Tecknar din mor ensam firman ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Igår undrade jag vad ELFA sysslade med, se inlägg #24393 eftersom det in fanns någon order hos ELFA när jag loggade in hos ELFA.
Och att jag inte fått någon bekräftelse på mailen på min beställning.
Enda spåret var att på Nordea, fanns en reservation Kortköp www.elfa.se -963,16

Idag gick jag in på mailen vid 14-tiden för att se om nått hänt.
Och det hade det.
Paketet hade skickats igår från Holland med DHL och skulle levereras idag.
Och jag som varit ute och tränat ! Istället för sitta hemma och vänta.
Allt väl, vid 15-tiden plingar det på dörrklockan och där står DHL mannen med mitt paket. !
:)
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Mitt råd är att vägra betala bara. Blir ett himla liv då. Rätt svar tillbaka blir "stäm mig då".

Bevisbördan är svår för Er båda och pengen kanske inte värt trubblet för dom. Så gorde jag och fick fajtas mot Telia eftersom det var en "återförsäljare till Telia" som ställde till det.

Varje gång de kontaktade mig på olika vägar svarade jag bara att jag ALDRIG kommer betala Er för rena bedrägerier..

Min mitt case gällde bara ett abonnemang. Vi bråkade mer än ett år om detta och till slut "godwilla Telia ut mig"...... Det var dock inte Telia som var skurken utan den ÅF de anlitat.

Detta gällde firma telefon det med.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top