Idag är jag förbannad därför att...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske borde startat en ny tråd för "Ska man skratta eller gråta?"

Frun håller på att ta körkort och för någon vecka sedan när jag hjäpte henne med lite teori med flervalsfrågor för en uppgift var två av alternativen enligt mig rätt. Det ena alternativet handlade om omvandling från km/h till m/s. Eftersom jag inte är dummare än att jag kan dividera/multiplicera en siffra med 3.6 så var jag 100% säker på svaret, för det andra alternativet var jag bara 99,99% säker så jag pekade ut den korrekta hastighetsomvandlingen som rätt alternativ.

Beeep! Det var tydligen fel svar jag hade pekat ut.

Jag glömmer bort hela saken tills idag när frun kommer hem från teorikurs och förklarar åt mig att man man dividerar hastigheten med 3 för att gå från km/h till m/s!!!

Här brann alla säkringar i mitt huvud. Jag kan acceptera approximationer men i så fall jämnar man ut 3.6 till 4, och inte till 3.

Den som klarar av att räkna fram rätt svar kan alltså bli kuggad på ett teoriprov.

Kunde kanske ha skrivit det här inlägget tråden om dagens Sverige istället....
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jo, jag är medveten om det....

Jag pratade med en läkare om saken, han sa att försäkringskassans läkare består av antingen bottenskrapet från läkarutbildningen, eller gamla läkare som är less på att jobba för landstinget och inte är attraktiva som privatläkare (läs gamla sura gubbar/kärringar)

Läkaren jag pratade med sa att det tog enormt mycket tid för sjukvården att tjafsa med försäkringskassans läkare om patienter som dom klassade som friska utan att ha haft någon kontakt med patienten ifråga.

Han hade bland annat ett fall, där han kontaktade försäkringskassans läkare och efter samtalet ifrågasatte han om personen han hade pratat med ens hade en läkarutbildning...
Han sa att han hade fått förklara på minst lika lätt svenska som till en patient för att det skulle gå fram...

Min första kontaktperson på fk, som sa att det jag fått skrivet av läkaren "inte var en riktig sjukdom", hon pratade mer polska än svenska så jag fick flera gånger säga, stopp, jag förstår inte vad du säger. Ett väldigt effektivt sätt att bryta ner nån som redan är akut deprimerad måste jag säga.

Sen är jag förbannad för att jag inte FÅR vara sjuk, då ens utan ersättning, utan att jag måste jobba och som tanten på fk sa, vara beredd att flytta i landet för nått jobb klarar jag av. Att få vara sjuk och ha målet att komma tillbaka till det jobb jag trivs med, nä det får jag inte. Varför lyckades jag inte förstå. Varför kan jag inte få bestämma själv om det som är bäst för mig är att ta det lugnt och trappa upp långsamt UTAN sjukpenning? Nä det får man inte.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Åkte från Kalix till Avan 8 mil enkel resa och skulle köpa en uppsättning begagnade vinterdäck som skulle vara i bra skick enligt säljaren Alexander.
Dom två övre däcken i högen var slitna med ca 4 mm mönster kvar och hälften av dubbarna var borta,
jag påpekade det och han sa då att vissa sitter tydligen lite djupare in.
Ja men det är ju inte ens dubbar...Det du ser är aluminium! Carbiden har ju flugit ur dubben! jag kände att jag började bli irriterad för det där var han så jävla medveten om hörde jag på honom.
Dom två nedre i däckhögen var på gränsen att ens vara godkända pga för lite mönster.
Jag sa att du skrev ju att dom var i fint skick, varför skriver du det om man ställer dig frågan?
-Jo men vad ska du ha däcken till frågade han.
Vinterdäck till min VW Transporter sa jag.
-Ja men det duger dom inte till, men om du lägger på nya däck på dom fälgarna så har du bra däck sa han då. :dummer
Här brann det av för mig och jag fick hålla tillbaka ilskan då hans son hörde på.
Men han smet då snabbt in i huset när jag började säga vad jag tyckte om att han lurat dit mig att köra 16 mil för en hög med skit på plåtfälg.

Så jävla dåligt! :mad:
 

lasseamal

Medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
göteborg
Hoj
honda vfr 800fa vtec 2008
Åkte från Kalix till Avan 8 mil enkel resa och skulle köpa en uppsättning begagnade vinterdäck som skulle vara i bra skick enligt säljaren Alexander.
Dom två övre däcken i högen var slitna med ca 4 mm mönster kvar och hälften av dubbarna var borta,
jag påpekade det och han sa då att vissa sitter tydligen lite djupare in.
Ja men det är ju inte ens dubbar...Det du ser är aluminium! Carbiden har ju flugit ur dubben! jag kände att jag började bli irriterad för det där var han så jävla medveten om hörde jag på honom.
Dom två nedre i däckhögen var på gränsen att ens vara godkända pga för lite mönster.
Jag sa att du skrev ju att dom var i fint skick, varför skriver du det om man ställer dig frågan?
-Jo men vad ska du ha däcken till frågade han.
Vinterdäck till min VW Transporter sa jag.
-Ja men det duger dom inte till, men om du lägger på nya däck på dom fälgarna så har du bra däck sa han då. :dummer
Här brann det av för mig och jag fick hålla tillbaka ilskan då hans son hörde på.
Men han smet då snabbt in i huset när jag började säga vad jag tyckte om att han lurat dit mig att köra 16 mil för en hög med skit på plåtfälg.

Så jävla dåligt! :mad:

Känner igen det där, när jag köpte min senaste mc så sa säljare att det satt nästan ny däck på den, jovisst, på sidorna var dom ju inte slitna men på mitten fans inget mönster kvar, uurrkk, men fick ju ner priset för vad däcken kostade till slut, ville inte ta tåget hem på 3 timmar igen, men hade god lust!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant till mig skulle åka och köpa en uppsättning dubbdäck, dom såg bra ut i annonsen, men i verkligheten var dom sopslut.

Han tyckte det var festligt, så han tog en bild på däcktraven och skickade till polaren (som hade tipsat honom om annonsen)

Han hade annonsen uppe i en flik på datorn, så han tänkte jämföra bilderna, då var det inte ens samma fälgar och däck på bilderna. (det syntes bara en aning av fälgarna, men tillräckligt för att se att det inte var samma)

På direkt fråga sa säljaren "Jag tog en bild från nätet, jag försökte fota mina, men mönstret syntes så dåligt"

Ja, är mönstret bortnött syns det dåligt....

Kanske kan göra som den där Indiern som målar på nytt mönster med tuschpenna på MC däcket
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I dag är jag förbannad på urladdade batterier!

Jag har varit borta i helgen, kommer hem i dag till storm (den värsta jag har upplevt)
Ett träd på gården hade blåst av, men inte skadat något annat som tur är (det står mellan två hus, men föll spikrakt mellan)
Min Webergrill som stod i hörnet på altanen har blåst antingen över? eller runt? skärmväggen den stod mot, och ytterligare 10m ut på gården, min andra grill har blåst iväg 20m och gått i bitar.
Trädgårdsbordet och stolarna har också blåst åt helvete.

Det hällregnar något grönjävlig, men jag måste ju plocka ihop grejorna och knyta fast skärmväggen på altanen som håller på att brytas loss från huset, så jag kommer in i ett utkylt hus, genomblöt och ska just göra mig en kopp kaffe, när strömmen givetvis går.

Nåja, jag gör upp eld och det blir sakta varmare (fläkten till kaminen funkar ju inte utan ström)
Jag spolar upp vatten i största paltkitteln jag har, och tar fram militärköket (av gammal modell snuskburk) och kokar mig en varmakoppen soppa och kaffe.

Jag kollar el-leverantörens hemsida på mobilen och konstaterar att det lär dröja innan alla har fått strömmen tillbaka, och mitt lilla distrikt har ingen industri eller affärsverksamhet, så det är typ prio sist...
Jag noterar även att mobilen är totalt urladdad då jag spelat Spotify och använt GPS när jag kört hem.
Det börjar även mörkna ute.

Pannlampan har jag använt hela helgen då jag gått med hundarna i skogen, den är totalt urladdar.
Jag har en batteridriven "nattlampa" med rörelsedetektor för att slippa tända lyset nattetid, den tog batterierna slut i för en månad sedan.
Nåja, jag tänder lite stearinljus och byter batterier i "nattlampan" så har jag lite lyse IAF

Jag plockar fram min batteridrivna/laddbara världsradio/kortvågs mottagare för att lyssna på nyheterna, den är urladdad... (den har en always on display för klocka/termometer som sakta men säkert tömmer batteriet)
Min "Vev-radio" med solcell har stått utan sol, så den gick i tio minuter efter att ha vevat i en minut.
Jag lånade ut min batteridrivna amatörradio förra helgen till en som skulle ut och campa, och har inte fått igen den.
Nåja, jag samlar ju på radioapparater, så jag hittar ett par andra som fortfarande har batterier i sig. (8 av 10st vid en inventering)

Jag gräver även fram en av alla mina powerbanks, den hade nog inte sett dagens ljus på flera år, den hade en plupp kvar på laddningen. (det räckte för att ladda telefonen full IAF)
Gräver fram en annan Powerbank med solcell som jag köpte på någon REA någon gång, solceller laddar inte om dom ligger i garderober :huvet Den var totalt urladdad, för den har någon korkad diod som lyser hela tiden.

Jag passar på att koppla in solpanelen till mitt 12V backup batteri, för gud vet när det underhållsladdades sist.
Det laddar knappt på det sista gråljuset för dagen.

Jag lagar middag i snuskburk och kokar mer kaffe.

Så småningom kom strömmen tillbaka, alla laddbara saker i huset sattes på laddning (en del laddas med USB-Mini, andra med USB-Micro, ytterligare andra med USB-C, jag hittar så småningom sladdar till det mesta.

I morgon är det jag som åker och köper torrbatterier av alla sorter som är slut, en 12V fläkt till kaminen och sedan ska jag sätta underhållsladdaren på mitt 12V backup batteri.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett bempaaggregat är annars en bra uppfinning :smasha

Jag har ett 2KW elverk, dock utlånat till sonen för tillfället, och dom behöver det nog bättre.
Han föreslog att han skulle komma tillbaka med det i dag, men dom var också utan el i dag och har småbarn som behöver mat och värme.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
004973.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När vårt hus var nybyggt för åtta år sen köpte jag en gasolkamin för att ha i händelse av elavbrott. Hittills har den inte kommit ur kartongen. Jag hade dock jordfel på vattenpumpen för nåt år sen så jordfelsbrytaren löste ut hela huset. Kopplade in ett bensindrivet elverk för att få vatten tills nån kunde komma och byta pumpen. 72 meter slang med pump väger en del.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
En bekant till mig skulle åka och köpa en uppsättning dubbdäck, dom såg bra ut i annonsen, men i verkligheten var dom sopslut.

Han tyckte det var festligt, så han tog en bild på däcktraven och skickade till polaren (som hade tipsat honom om annonsen)

Han hade annonsen uppe i en flik på datorn, så han tänkte jämföra bilderna, då var det inte ens samma fälgar och däck på bilderna. (det syntes bara en aning av fälgarna, men tillräckligt för att se att det inte var samma)

På direkt fråga sa säljaren "Jag tog en bild från nätet, jag försökte fota mina, men mönstret syntes så dåligt"

Ja, är mönstret bortnött syns det dåligt....

Kanske kan göra som den där Indiern som målar på nytt mönster med tuschpenna på MC däcket

Säljare är ett släkte för sig själva, ofta helt utan verklighetsförankring.

Men köpare är fan inte mycket bättre. Jag har en oanvänd dämpad gaffel (MTB) ute på annons och hittills är det säkert 10 personer som hört av sig med olika versioner av följande frågor:

Köpare: "Finns gaffeln kvar?"
Jag: "Ja, den finns kvar."
....Total radiotystnad.....

Eller:
Köpare: "Finns gaffeln kvar?"
Jag: "Ja, den finns kvar."
Köpare: "Hur mycket av styrröret finns kvar?"
Jag: "Gaffeln är helt oanvänd och röret är helt okapat, så det är ca 25cm."
....Total radiotystnad.....

Alternativ:
Köpare: "Finns gaffeln kvar?"
Jag: "Ja, den finns kvar."
Köpare: "Kan du skicka den?"
Jag: "Absolut, det är inga problem".
....Total radiotystnad.....


Jag menar, vad fan vill de ha för svar om de jag ger inte duger? Hade de hoppats på att jag skulle säga att gaffeln är såld, att styrröret är kapat för kort för deras behov eller att jag vägrar krångla med frakt och att de måste hämta den på plats? Fakking idioter! :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top