Idag är jag förbannad därför att...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Behöver en specifik microbrytare och hittar inte någon Europeisk ÅF.
Vilket innebär att jag behöver beställa 200st från Kina.

Ingen konstnad, men vad fasen ska jag med de övriga 194st till. :huvet
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Gick ut i morse, konstaterade att den hutlöst dyra mullvadsfällan jag köpte förra veckan inte behövs mer. Två patroner förbrukade, vad fan ska jag göra med dom andra 48.
Sen satte jag mig vid datorn. då kom en bålgeting och flög in under skjortkragen. Nåja när den stuckit fick den en dubbel dos radar. Tänkte att jag skulle skriva i den här tråden. Varpå nätuppkopplingen la av.
Ok, gick ut och smorde upp grävaren. När jag skulle fylla på smörjsprutan, hamnade innehållet i fettpatronen lite var stans.
Men det som gör mig förbannad är att jag inte tog hojen en sväng i det helt perfekta vädret i stället.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Behöver en specifik microbrytare och hittar inte någon Europeisk ÅF.
Vilket innebär att jag behöver beställa 200st från Kina.

Ingen konstnad, men vad fasen ska jag med de övriga 194st till. :huvet

Har du provat att maila en återförsäljare i kina och fråga efter ett gratis varuprov för att se om den går att använda i din "production run of 10000"?

Jag försökte länge köpa en IC krets, men ingen sålde den i små kvantiteter, tillslut tröttnade en av återförsäljarna på att tjafsa med mig och mailade "Alla som behöver enstaka komponenter ber om varuprover för en prototyp av påhittad serietillverkning, vi vet att det är hobbygubbar som inte behöver mer än en någonsin, men vi skickar glatt ut vadderade kuvert med varuprover i, för det är enklare och billigare än att sälja enstaka komponenter till privatperson"

Så jag mailade tillbaka och frågade efter varuprov på den komponenten och fick tillbaka ett vadderat kuvert med massor av blandade komponenter i, förmodligen snuttarna av komponentbanden dom river av när dom trär om maskinerna som spolar upp komponentbanden på mindre rullar om bara ett tusental.

Jag fick dessutom flera av den IC jag behövde. Kostnad för dom, en vadderad påse och brevporto...
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jag utgår ifrån att du har kollat på Elfa? ...

Jodå, nog har jag kollat. Även om det finns alternativ så är det inte den jag är ute efter.

Det är lite knappar till ett par datormöss och jag köpte de jag har just för att de använder huano switchar istället för omron.
Även om omron är ett fullgott alternativ så är jag sjukt fåfäng just när det kommer till datormöss. När man äntligen hittat "rätt" i hållbarhet/klickmotstånd etc. vill man inte byta ner sig liksom.

Det sunda valet är att bara köpa en ny mus. Men dels tycker jag det är kul hobbyverksamhet och dels tycker jag inte om att kasta grejor bara för att en knapp går sönder.


Har du provat att maila en återförsäljare i kina och fråga efter ett gratis varuprov ...

Det vore absolut en idé.
Men samtidigt så handlar det om en spottstyver för en påse med ett par hundra så jag funderar på att helt enkelt köra på det och kanske utöka den hobbybiten ett snäpp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det vore absolut en idé.
Men samtidigt så handlar det om en spottstyver för en påse med ett par hundra så jag funderar på att helt enkelt köra på det och kanske utöka den hobbybiten ett snäpp.

Ja, det är ju det som blir så korkat, kretsen jag skulle ha kostade typ 8 spänn styck, jag hade lätt betalat en femtiolapp för en, men dom sålde inte mindre än tusen, och man var tvungen att ha ett företag för att få bli kund.

Hade jag kunnat köpa 100 för 80:- som privatperson hade jag gjort det.

Nåja, du kan ju annonsera i något forum någonstans att du har utbytes switchar till datormössen, så kanske du kan sälja av ett par stycken och gå jämnt ut.

(jag gissar att det är någon form av gaming-mus så ett gamingforum kanske)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Mordecaien skrev:
Det sunda valet är att bara köpa en ny mus. Men dels tycker jag det är kul hobbyverksamhet och dels tycker jag inte om att kasta grejor bara för att en knapp går sönder.

.

Jag förstår och tycker du gör helt rätt. En gång lade jag ner oförskämt många timmar för att laga en Maglite som troligtvis skulle kosta under hundringen att ersätta.

Det där med slit-och-släng kan millenniekidsen hållas med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag förstår och tycker du gör helt rätt. En gång lade jag ner oförskämt många timmar för att laga en Maglite som troligtvis skulle kosta under hundringen att ersätta.

Det där med slit-och-släng kan millenniekidsen hållas med.

Haha, skyldig jag med, magliten jag fick när jag gjorde lumpen hängde med länge, på slutet så försökte jag buckla ut tuben, men den sprack, jävla skit-alu, men den levde ett tag till med tejp runt handtaget.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kassasystem programmerat av sadister.
Datasystem ska slava, och göra precis tamefan som jag säger, inget annat.
Det ska inte ha några satans åsikter på vad skit får heta, vilka koder som är acceptabla, och om man inte lägger in en förbannad sökfunktion i programmet ska man bannemig ha spöstraff. :huvet
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Cyklister.
Särskilt de som cyklar landsvägsräcers.

De vill ju förfan ha nypris för 5-10år gamla cyklar, och blir extremt sura om man påpekar att priset kanske är något högt, eftersom jag kan köpa en helt ny av samma tillverkare i samma prestandaklass för en tusenlapp extra, men att om de kan tänka sig att gå ner en bit är jag intresserad.

"Men den är knappt använd" Nej, men ramgarantier etc. har likförbannat gått ut.

Tvi.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Cyklister.
Särskilt de som cyklar landsvägsräcers.

De vill ju förfan ha nypris för 5-10år gamla cyklar, och blir extremt sura om man påpekar att priset kanske är något högt, eftersom jag kan köpa en helt ny av samma tillverkare i samma prestandaklass för en tusenlapp extra, men att om de kan tänka sig att gå ner en bit är jag intresserad.

"Men den är knappt använd" Nej, men ramgarantier etc. har likförbannat gått ut.

Tvi.

https://www.youtube.com/watch?v=zBFFrsvgu1Y
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Beställde en badrumsrenovering i en lägenhet tidigare i våras. Det var enklaste möjliga instruktion: här är nyckeln, ingen är i bostaden, bygg!
De fick tillträde första april och lovade att vara klara på fyra veckor. Idag hade det tydligen gått en månad för nu är de klara.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Beställde en badrumsrenovering i en lägenhet tidigare i våras. Det var enklaste möjliga instruktion: här är nyckeln, ingen är i bostaden, bygg!
De fick tillträde första april och lovade att vara klara på fyra veckor. Idag hade det tydligen gått en månad för nu är de klara.

Då får man hoppas att jobbet är bra gjort! Hur i helvete har dom kunnat hålla på så länge? En riktig plattsättare borde inte ta mer än max 4 veckor, och det är högt räknat!:näsblod när jag fick mitt badrum "renoverat" hemma så tog det 6 veckor, och nej, jobbet var bedrövligt utfört!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Då får man hoppas att jobbet är bra gjort! Hur i helvete har dom kunnat hålla på så länge? En riktig plattsättare borde inte ta mer än max 4 veckor, och det är högt räknat!:näsblod när jag fick mitt badrum "renoverat" hemma så tog det 6 veckor, och nej, jobbet var bedrövligt utfört!

Det ser ut som tänkt åtminstone. Efter ett par dagar var det en grop och inga väggskivor så de har inte behövt anpassa sig speciellt mycket efter gamla saker.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det ser ut som tänkt åtminstone. Efter ett par dagar var det en grop och inga väggskivor så de har inte behövt anpassa sig speciellt mycket efter gamla saker.

Alltid något! Apropås gamla saker, hemma hos mig så satte dom tillbaka det gamla elementet!:huvet
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kamrat hela våren: ska du köpa hoj snart, ska du köpa hoj snart, ska du köpa hoj snart.....

Kamrat idag: äh, jag sålde hojen och köpte en hund.

wtf?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top