Idag är jag förbannad därför att...

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kollektivtrafik. Varenda.. jävla.. gång.. jag väljer att åka kollektivt så är det signalfel, solkurvor, lövhalka, nerstängda hållplatser, nerisade växlar eller en påkörd jävla bäver eller nåt annat skit på spåren. :huvet

Har inte du en bil som kör både gratis och av sig självt? Varför åka kollektivt då??
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det kan man. Flytta.

Hahah, väntade på den, tog längre än väntat.

Det förutsätter ju inte bara att man hittar någonstans som är bättre, men även att man blir insläppt. Vilket jag inte hittat, ärligt talat har jag inte jättemycket undersökt alla länder utan bara några närstående, plus usa/aus/kanada där jag förstår språket, alla har sina problem, det förhindrar inte för den sakens skull att jag håller åsikten att det land jag bor i nu rätt desperat behöver förbättringar.

Dessutom tycker jag absolut att jag som är född i landet, betalar skatt och går i röstbåset har full rätt att kritisera hur det sköts för mina skattepengar.

Jag gillar också mitt hem, har släkt, vänner och fritidsprojekt här, bara för att det geografiskt ligger inom ett land där regeringen pallrar tycker jag inte att jag skall jagas iväg, jag har samma rätt till mitt hem här som någon som sitter i riksdagen. Tyvärr är demokratin bångstyrig, och i representativ form är det svårt för individen att de facto påverka beslut som tas.
Ibland känns det som att bästa lösningen hade varit att utropa ett eget litet kejsardöme på några hektar här på min mark... :hihi
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hahah, väntade på den, tog längre än väntat.

Det förutsätter ju inte bara att man hittar någonstans som är bättre, men även att man blir insläppt. Vilket jag inte hittat, ärligt talat har jag inte jättemycket undersökt alla länder utan bara några närstående, plus usa/aus/kanada där jag förstår språket, alla har sina problem, det förhindrar inte för den sakens skull att jag håller åsikten att det land jag bor i nu rätt desperat behöver förbättringar.

Dessutom tycker jag absolut att jag som är född i landet, betalar skatt och går i röstbåset har full rätt att kritisera hur det sköts för mina skattepengar.

Jag gillar också mitt hem, har släkt, vänner och fritidsprojekt här, bara för att det geografiskt ligger inom ett land där regeringen pallrar tycker jag inte att jag skall jagas iväg, jag har samma rätt till mitt hem här som någon som sitter i riksdagen. Tyvärr är demokratin bångstyrig, och i representativ form är det svårt för individen att de facto påverka beslut som tas.
Ibland känns det som att bästa lösningen hade varit att utropa ett eget litet kejsardöme på några hektar här på min mark... :hihi

Visst är det så. Delar Åland ekonomi med Finland, eller sköter ni er själva där på ön?

Sverige har som bekant plöjt ner sin ekonomi i talangimport. Vad lägger Åland sina skatteintäkter på?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Visst är det så. Delar Åland ekonomi med Finland, eller sköter ni er själva där på ön?

Sverige har som bekant plöjt ner sin ekonomi i talangimport. Vad lägger Åland sina skatteintäkter på?

Delvis. En hel del områden sköts lokalt, men vi är ändå beroende av finska staten i slutändan. Vi betalar skatt till staten där landskapet sedan får tillbaks en fast summa av statens skatteintäkter, då procenten är lägre än andelen av finlands befolkning som är bosatta på åland och medelinkomsten är högre här samt arbetslösheten lägre (pre corona) så finns tanken att vi fungerar som kassaako åt finland. Fastlänningarna har ju en annan syn på saken självklart. Här tas inte utrymme för att levnadskostnaderna är markant högre på åland än rikets genomsnitt.

Man kan ju undra vart våra skattepengar går, 16 kommuner som skall tillhandahålla parallell service på 27000-ish invånare är ju en sak. En hybriddriven färja som avbeställs mot ett vite på ~10M euro (alltså för något som aldrig produceras) och ~15år av utredningar om en tunneldjävel som gagnar mindre än 10% av befolkningen och heller inte är varken påbörjad eller avvisad i skrivande stund är en tredje....
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Delvis. En hel del områden sköts lokalt, men vi är ändå beroende av finska staten i slutändan. Vi betalar skatt till staten där landskapet sedan får tillbaks en fast summa av statens skatteintäkter, då procenten är lägre än andelen av finlands befolkning som är bosatta på åland och medelinkomsten är högre här så finns tanken att vi fungerar som kassaako åt finland. Fastlänningarna har ju rn annan syn på saken självklart. Här tas inte utrymme för att levnadskostnaderna är markant högre på åland än rikets genomsnitt.

Man kan ju undra vart våra skattepengar går, 16 kommuner som skall tillhandahålla parallell service på 27000-ish invånare är ju en sak. En hybriddriven färja som avbeställs mot ett vite på ~10M euro (alltså för något som aldrig produceras) och ~15år av utredningar om en tunneldjävel som gagnar mindre än 10% av befolkningen och heller inte är varken påbörjad eller avvisad i skrivande stund är en tredje....

Lika illa som i Sverige alltså. Beskattning och det sociala systemet överlag är inte bara en inkomstkälla utan även ett effektivt sätt att hålla populationen i en beroendeställning... de flesta verkar tyvärr vilja ha det så, då personligt ansvar tydligen verkar alltför skrämmande.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lika illa som i Sverige alltså. Beskattning och det sociala systemet överlag är inte bara en inkomstkälla utan även ett effektivt sätt att hålla populationen i en beroendeställning... de flesta verkar tyvärr vilja ha det så, då personligt ansvar tydligen verkar alltför skrämmande.

Problemet är ju när man blir satt i beroendeställning till något som inte fungerar. Att vara blint beroende av något som levererar det man behöver är en sak - möjligen inte hur jag vill leva mitt liv - men rimligt för den som vill det. Att vara beroende av ett system som inte klarar av att tillgodose grundläggande behov är betydligt värre.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Problemet är ju när man blir satt i beroendeställning till något som inte fungerar. Att vara blint beroende av något som levererar det man behöver är en sak - möjligen inte hur jag vill leva mitt liv - men rimligt för den som vill det. Att vara beroende av ett system som inte klarar av att tillgodose grundläggande behov är betydligt värre.

Sant. Men det stoppar inte socialdemokratiska väljare, då de oftast tillhör de som plockar ut mest och bidrar minst. I bästa fall går det jämnt upp.

Det är vi andra som betalar för dem.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Återkopplar till ett två veckor gammalt inlägg med en ny bild från samma ställe. Det är verkligen helt fantastiskt vilken begåvningsbegränsad sida av mänskligheten man träffar på varje gång man är på återvinningscentralen.

Den här gubben tyckte alltså att det var på sin plats att börja reparera skottkärran där han var parkerad i vägen för alla andra kunder på plats.
View attachment 454169

Somliga har helt enkelt ingen förståelse för några som helst behov andra än sina egna. Jag försökte backa ut från lokala Ica-parkeringen idag men hindrades av en dam som bestämt sig för att köra fram och tillbaka precis bakom min bil i väntan på att människorna närmast entrén skulle flytta sina bilar, alltmedan kön av bilar som bara ville in på parkeringen ringlade sig längre bakom henne. Det fanns gott om platser ifall man bara var beredd att gå en bit, men hon hade bestämt sig för att plocka en av platserna närmast ingången och valde så att sitta i sin bil och köra en meter fram, backa en meter bak och upprepa för att det skulle se ut som om hon rörde sig i väntan på lediga platser... :huvet Jag som var på väg att lämna blev av förklarliga skäl en smula irriterad eftersom hon hade kunnat ta min plats om hon bara låtit mig komma ut, men trots att jag stod där med backen i och backlysena tydligt skinandes så fortsatte hon sin lilla fram-och-tillbaka-dans precis bakom min bil i väntan på platsen två bilar närmre entrén... Folk... :huvet Jag var precis på väg att ryta åt henne att "Om du bara flyttar dig så att jag kan komma ut så kan du ställa dig här, jag är på väg härifrån!!" men tydligen var det fler än jag som tröttnat på hennes beteende och hon fick sig en utskällning av en av människorna i den långa kön bakom henne istället varpå hon hastigt lämnade parkeringen... :hihi

Grabbar, jag bjuder på en låt som illustrerar era upplevelser: :hihi https://www.youtube.com/watch?v=pNbnhcViG0M&t=3s
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag backade in bilen på ett knepigt ställe i dag precis på kanten till en kanal, kanten på kanalen gav vika och framhjulet sjönk ner, så jag var tvungen att gunga loss bilen, framåt kunde jag inte gunga för då har bilen gått ner i kanalen, så jag gungar bakåt, bilen vill inte ta sig upp ur kanalen, så jag tar i lite mer, varpå bilen släpper ur geggan med ett plopp och jag backar in i ett träd...

En tub superlim senare har jag limmat ihop tillräckligt mycket av bakljusglaset för att kunna köra bilen tills ett nytt bakljus levereras från tyskland...

Bucklan i skärmen kan jag leva med.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag backade in bilen på ett knepigt ställe i dag precis på kanten till en kanal, kanten på kanalen gav vika och framhjulet sjönk ner, så jag var tvungen att gunga loss bilen, framåt kunde jag inte gunga för då har bilen gått ner i kanalen, så jag gungar bakåt, bilen vill inte ta sig upp ur kanalen, så jag tar i lite mer, varpå bilen släpper ur geggan med ett plopp och jag backar in i ett träd...

En tub superlim senare har jag limmat ihop tillräckligt mycket av bakljusglaset för att kunna köra bilen tills ett nytt bakljus levereras från tyskland...

Bucklan i skärmen kan jag leva med.

Ingen som filmade dig istf att hjälpa till?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen som filmade dig istf att hjälpa till?

Näe, jag var ensammen, därav att jag var lite desperat att inte sänka bilen värre.

Hade jag haft någon i närheten så hade dom ju kunnat ankra/wincha mig, men jag skulle ju nödvändigtvis lösa det själv.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top