Idag är jag förbannad därför att...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kan man säga upp samhällskontraktet och kräva tillbaka det man har betalat in?

"På grund av att "välfärden" som jag har prenumererat på aldrig har levererats återkräver jag härmed alla pengar jag har betalt in, och flyttar därefter från landet för att betala in dom i något annat system med bättre utdelning"

Ja, eller åtminstone säga upp medlemskapet i skitföreningen.

Jag som aldrig kommer få några egna barn skulle gärna få tillbaka den del av skatten som går till barnrelaterade åtgärder och verksamheter. Jag tänker att det ändå borde vara en betydande del av skatten om man räknar med alla typer av skolor, föreningsverksamhet och barnomsorg.
Skulle jag få igenom det kanske jag kan ha råd att gå i pension innan jag trillar av pinn.


Eller så kanske vi helt enkelt kan hjälpas åt att skapa en dräglig tillvaro för samtliga medlemmar i samhället.
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Jag som aldrig kommer få några egna barn skulle gärna få tillbaka den del av skatten som går till barnrelaterade åtgärder och verksamheter. Jag tänker att det ändå borde vara en betydande del av skatten om man räknar med alla typer av skolor, föreningsverksamhet och barnomsorg.
Skulle jag få igenom det kanske jag kan ha råd att gå i pension innan jag trillar av pinn.

Eller så kanske vi helt enkelt kan hjälpas åt att skapa en dräglig tillvaro för samtliga medlemmar i samhället.

Frågan är hur man ska se det, själv ser jag det som ett lån man betalar tillbaka för egna kostnader och en investering i framtiden. Andras barn och deras utbildning samt arbetsinsats kan ju komma till nytta även för skattebetalare som inte har några.

Ja, tycker vi ska vara solidariska, annars kan man ju flytta till amerika och uppleva deras segregerande kapitalistpolitik.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Frågan är hur man ska se det, själv ser jag det som ett lån man betalar tillbaka för egna kostnader och en investering i framtiden. Andras barn och deras utbildning samt arbetsinsats kan ju komma till nytta även för skattebetalare som inte har några.

Ja, tycker vi ska vara solidariska, annars kan man ju flytta till amerika och uppleva deras segregerande kapitalistpolitik.

Precis min poäng, även om jag använde ett annat sätt att uttrycka det. Det är dock inte helt ovanligt att man blir idiotförklarad och avskriven som "vänsterradikal" eller "trädkramare" när man föreslår att vi alla bör hjälpa till för att få ett fungerande och hållbart samhälle.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Solidariskt och solidariskt. Hur många bidrag är inkomstbaserade?
Idag kan jag väl ha 279 miljoner på banken och ändå få tex barnbidrag, miljöbilsbonus, föräldraförsäkring, csn-bidrag och högkostnadsskydd i vården?
Saker som alla, inklusive låginkomsttagare är med och finansierar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Solidariskt och solidariskt. Hur många bidrag är inkomstbaserade?
Idag kan jag väl ha 279 miljoner på banken och ändå få tex barnbidrag, miljöbilsbonus, föräldraförsäkring, csn-bidrag och högkostnadsskydd i vården?
Saker som alla, inklusive låginkomsttagare är med och finansierar.

Jo, det enklaste sättet att hushålla med skattekistan, och framför allt se till att slantarna hamnar där de gör mest nytta, är såklart att göra en behovsprövning. Fast då kan man nog räkna med att det blir ett jäkla gnäll på alla stackars höginkomsttagare.

Grundtanken är väl ändå att det ska vara både samma skyldigheter- och rättigheter för alla.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag som aldrig kommer få några egna barn skulle gärna få tillbaka den del av skatten som går till barnrelaterade åtgärder och verksamheter. Jag tänker att det ändå borde vara en betydande del av skatten om man räknar med alla typer av skolor, föreningsverksamhet och barnomsorg.
Skulle jag få igenom det kanske jag kan ha råd att gå i pension innan jag trillar av pinn.


Eller så kanske vi helt enkelt kan hjälpas åt att skapa en dräglig tillvaro för samtliga medlemmar i samhället.
Ja det är ju så som är tanken, men det funkar jäkligt dåligt i min mening, framför allt i relation till vad det kostar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag som aldrig kommer få några egna barn skulle gärna få tillbaka den del av skatten som går till barnrelaterade åtgärder och verksamheter.

Mina skattepengar är jag till freds med att de går till min brors barn - och andras. Kan jag kallas för lite mindre Trump'ig än vad du är? :näsblod
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Det är dock inte helt ovanligt att man blir idiotförklarad och avskriven som "vänsterradikal" eller "trädkramare" när man föreslår att vi alla bör hjälpa till för att få ett fungerande och hållbart samhälle.

Håller med.
Det är korta kast åt båda hållen.
Min teori är att man, framförallt på nätet, alltid bara är två argument från extremist.
För sänkta skatter och tveksam till Greta => NAZIST! FASCIST! TOTALITÄR!
Mot sänkta skatter och lovordar Greta => VÄNSTERRADIKAL! KOMMUNIST! TOTALITÄR!

Jag har blivit kallad allt ovan i olika diskussioner. :)
Eftersom jag sällan är helt för eller emot saker så är jag per definition emot allt?
Speciellt kul att båda sidor kallat mig totalitär vilket är det jag mest av allt i alla frågor hatar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kollektivtrafik. Varenda.. jävla.. gång.. jag väljer att åka kollektivt så är det signalfel, solkurvor, lövhalka, nerstängda hållplatser, nerisade växlar eller en påkörd jävla bäver eller nåt annat skit på spåren. :huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja det är ju så som är tanken, men det funkar jäkligt dåligt i min mening, framför allt i relation till vad det kostar.

Så kanske det är. En del av problematiken bör bero på att slantarna helt enkelt inte räcker till. Även om man räknar med en del svinn borde detta vara direkt kopplat till att man inte får in tillräckligt mycket i kassan relativt till hur mycket det ska räcka till.

Mina skattepengar är jag till freds med att de går till min brors barn - och andras. Kan jag kallas för lite mindre Trump'ig än vad du är? :näsblod

Nja, det var en hel del ironi i mitt inlägg. Den sista meningen ligger närmare min uppfattning om hur saker borde skötas.

Jag tror ingen som känner mig kan kalla mig för Trump'ig, om det inte är för att jävlas. :7peta:mad:
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Håller med.
Det är korta kast åt båda hållen.
Min teori är att man, framförallt på nätet, alltid bara är två argument från extremist.
För sänkta skatter och tveksam till Greta => NAZIST! FASCIST! TOTALITÄR!
Mot sänkta skatter och lovordar Greta => VÄNSTERRADIKAL! KOMMUNIST! TOTALITÄR!

Jag har blivit kallad allt ovan i olika diskussioner. :)
Eftersom jag sällan är helt för eller emot saker så är jag per definition emot allt?
Speciellt kul att båda sidor kallat mig totalitär vilket är det jag mest av allt i alla frågor hatar.

Precis så är det. Man får vara jävligt snabb på att vända kappan efter vinden, hur tillfällig den än må vara, för att inte bli bespottad.
Jag är som tur är tillräckligt gammal för att veta vad jag står för, oavsett om det retar vissa eller ej.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Detta:
View attachment 453843

Även om det är en trivial sak att bli upprörd över undrar jag ändå vad det är för sorts felvaggade jävla idioter som inte klarar av att tänka längre än så här? Det här är ju ett beteende som man stöter på även på andra ställen i vardagen och jag upplever att det blir allt vanligare. Är det så att mänskligheten håller på att degraderas, likt filmen Idiocracy, eller är det bara en tillfällig svacka?

Återkopplar till ett två veckor gammalt inlägg med en ny bild från samma ställe. Det är verkligen helt fantastiskt vilken begåvningsbegränsad sida av mänskligheten man träffar på varje gång man är på återvinningscentralen.

Den här gubben tyckte alltså att det var på sin plats att börja reparera skottkärran där han var parkerad i vägen för alla andra kunder på plats.
Avfallsstation igen.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Återkopplar till ett två veckor gammalt inlägg med en ny bild från samma ställe. Det är verkligen helt fantastiskt vilken begåvningsbegränsad sida av mänskligheten man träffar på varje gång man är på återvinningscentralen.

Den här gubben tyckte alltså att det var på sin plats att börja reparera skottkärran där han var parkerad i vägen för alla andra kunder på plats.
View attachment 454169

Höhöhö - Vintrosa. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Återkopplar till ett två veckor gammalt inlägg med en ny bild från samma ställe. Det är verkligen helt fantastiskt vilken begåvningsbegränsad sida av mänskligheten man träffar på varje gång man är på återvinningscentralen.

Den här gubben tyckte alltså att det var på sin plats att börja reparera skottkärran där han var parkerad i vägen för alla andra kunder på plats.
View attachment 454169

Somliga har helt enkelt ingen förståelse för några som helst behov andra än sina egna. Jag försökte backa ut från lokala Ica-parkeringen idag men hindrades av en dam som bestämt sig för att köra fram och tillbaka precis bakom min bil i väntan på att människorna närmast entrén skulle flytta sina bilar, alltmedan kön av bilar som bara ville in på parkeringen ringlade sig längre bakom henne. Det fanns gott om platser ifall man bara var beredd att gå en bit, men hon hade bestämt sig för att plocka en av platserna närmast ingången och valde så att sitta i sin bil och köra en meter fram, backa en meter bak och upprepa för att det skulle se ut som om hon rörde sig i väntan på lediga platser... :huvet Jag som var på väg att lämna blev av förklarliga skäl en smula irriterad eftersom hon hade kunnat ta min plats om hon bara låtit mig komma ut, men trots att jag stod där med backen i och backlysena tydligt skinandes så fortsatte hon sin lilla fram-och-tillbaka-dans precis bakom min bil i väntan på platsen två bilar närmre entrén... Folk... :huvet Jag var precis på väg att ryta åt henne att "Om du bara flyttar dig så att jag kan komma ut så kan du ställa dig här, jag är på väg härifrån!!" men tydligen var det fler än jag som tröttnat på hennes beteende och hon fick sig en utskällning av en av människorna i den långa kön bakom henne istället varpå hon hastigt lämnade parkeringen... :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Somliga har helt enkelt ingen förståelse för några som helst behov andra än sina egna. Jag försökte backa ut från lokala Ica-parkeringen idag men hindrades av en dam som bestämt sig för att köra fram och tillbaka precis bakom min bil i väntan på att människorna närmast entrén skulle flytta sina bilar, alltmedan kön av bilar som bara ville in på parkeringen ringlade sig längre bakom henne. Det fanns gott om platser ifall man bara var beredd att gå en bit, men hon hade bestämt sig för att plocka en av platserna närmast ingången och valde så att sitta i sin bil och köra en meter fram, backa en meter bak och upprepa för att det skulle se ut som om hon rörde sig i väntan på lediga platser... :huvet Jag som var på väg att lämna blev av förklarliga skäl en smula irriterad eftersom hon hade kunnat ta min plats om hon bara låtit mig komma ut, men trots att jag stod där med backen i och backlysena tydligt skinandes så fortsatte hon sin lilla fram-och-tillbaka-dans precis bakom min bil i väntan på platsen två bilar närmre entrén... Folk... :huvet Jag var precis på väg att ryta åt henne att "Om du bara flyttar dig så att jag kan komma ut så kan du ställa dig här, jag är på väg härifrån!!" men tydligen var det fler än jag som tröttnat på hennes beteende och hon fick sig en utskällning av en av människorna i den långa kön bakom henne istället varpå hon hastigt lämnade parkeringen... :hihi

Fantastiskt. Och ändå inte ett dugg förvånande då det är helt i linje med min uppfattning om människa anno 2020.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Höhöhö - Vintrosa. :hihi

Ja, det är lite buskis över det namnet. Som inflyttad till trakten har jag dock fått lära mig att det uttalas Vint-rosa, inte Vin-trosa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag som aldrig kommer få några egna barn skulle gärna få tillbaka den del av skatten som går till barnrelaterade åtgärder och verksamheter. Jag tänker att det ändå borde vara en betydande del av skatten om man räknar med alla typer av skolor, föreningsverksamhet och barnomsorg.
Skulle jag få igenom det kanske jag kan ha råd att gå i pension innan jag trillar av pinn.


Eller så kanske vi helt enkelt kan hjälpas åt att skapa en dräglig tillvaro för samtliga medlemmar i samhället.

Frågan är hur man ska se det, själv ser jag det som ett lån man betalar tillbaka för egna kostnader och en investering i framtiden. Andras barn och deras utbildning samt arbetsinsats kan ju komma till nytta även för skattebetalare som inte har några.

Ja, tycker vi ska vara solidariska, annars kan man ju flytta till amerika och uppleva deras segregerande kapitalistpolitik.

Mina skattepengar är jag till freds med att de går till min brors barn - och andras. Kan jag kallas för lite mindre Trump'ig än vad du är? :näsblod

Så kanske det är. En del av problematiken bör bero på att slantarna helt enkelt inte räcker till. Även om man räknar med en del svinn borde detta vara direkt kopplat till att man inte får in tillräckligt mycket i kassan relativt till hur mycket det ska räcka till.



Nja, det var en hel del ironi i mitt inlägg. Den sista meningen ligger närmare min uppfattning om hur saker borde skötas.

Jag tror ingen som känner mig kan kalla mig för Trump'ig, om det inte är för att jävlas. :7peta:mad:

Så om staten beslagtar 90% av dina inkomster, men erbjuder alla att äta i soppkök och titta på konstverk och operor som betalas med dina skattepengar är det fortfarande bra, för det är solidariskt?

Jag har ingenstans påstått att vi inte ska vara solidariska, det har varit min inställning hela mitt politiskt medvetna liv, däremot har jag påstått att med tanke på den höga skatt vi har betalat hela livet får vi förvånansvärt lite välfärd tillbaka, däremot agerar politikerna som om börsen inte hade någon botten till diverse idiotprojekt.

Jag har fortfarande inte känt nyttan med konstutställningen för daggmaskar och skalbaggar som mina skattepengar gick till.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så om staten beslagtar 90% av dina inkomster, men erbjuder alla att äta i soppkök och titta på konstverk och operor som betalas med dina skattepengar är det fortfarande bra, för det är solidariskt?

Jag har ingenstans påstått att vi inte ska vara solidariska, det har varit min inställning hela mitt politiskt medvetna liv, däremot har jag påstått att med tanke på den höga skatt vi har betalat hela livet får vi förvånansvärt lite välfärd tillbaka, däremot agerar politikerna som om börsen inte hade någon botten till diverse idiotprojekt.

Jag har fortfarande inte känt nyttan med konstutställningen för daggmaskar och skalbaggar som mina skattepengar gick till.

Lite som att jag tvingar av dig 100 kr som jag lovar att köpa fikabröd för. Och visst får du dina kanelbullar, synd bara att du inte tycker om kanelbullar, du vill ju hellre ha wienerbröd om du själv får välja. Och jag ska ju ha lite lön för mödan också så du får bara kanelbullar till ett värde av 54 kronor. Just det, 17 kr köper jag snabblim för också.
Men men, det är väl inte så noga att redovisa exakt var pengarna går.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så om staten beslagtar 90% av dina inkomster, men erbjuder alla att äta i soppkök och titta på konstverk och operor som betalas med dina skattepengar är det fortfarande bra, för det är solidariskt?

Jag har ingenstans påstått att vi inte ska vara solidariska, det har varit min inställning hela mitt politiskt medvetna liv, däremot har jag påstått att med tanke på den höga skatt vi har betalat hela livet får vi förvånansvärt lite välfärd tillbaka, däremot agerar politikerna som om börsen inte hade någon botten till diverse idiotprojekt.

Jag har fortfarande inte känt nyttan med konstutställningen för daggmaskar och skalbaggar som mina skattepengar gick till.

Du citerar flera utav oss men jag förstår egentligen inte vad det är du svarar på? Jag känner i alla fall inte igen mig i vad det nu än är du argumenterar emot.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top