Idag är jag förbannad därför att...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Oproffsiga människor. Jag har mer adrenalinpåslag på jobbet nu än när jag spelade hockey...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006

Leverantör tyckte att det var mitt fel att ett problem uppstått och sen visar det sig att det är något på deras sida som ställer till det och då tycker de att jag skall felsöka åt dem när de gnällt på att jag inte är kompetent i två dygn.

satt och skakade....
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Biljävel. Har haft helt slut (alltså oljan läckt ut så noll dämpning) stötdämpare på V70. Idag kom jag mig äntligen för att byta fjäderbenet. Tog hjälp av en kompis för att ha lite handräckning. Skitnöjda att vi var klara efter ca 1,5 timmar för något man aldrig gjort förut. Satte på vintersulor samtidigt, skulle flytta bilen för att byta hjul på hans bil också. Bilen rör sig inte ur fläcken. :mad: :huvet

3,5 timmar senare har vi gett upp. Inre leden, konstig konstruktion med kulor lyckas jag inte få ihop igen. Ska boka tid på verkstad så får vi bogsera bilen dit utan axel. Är bara ett par km.

Har lärt mig att så fort man ska hålla på med något på framvagnen se till att låsa den leden så den inte hoppar isär. Har helt klart haft tur förut när jag bytt lager på bilen. :fakta
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Biljävel. Har haft helt slut (alltså oljan läckt ut så noll dämpning) stötdämpare på V70. Idag kom jag mig äntligen för att byta fjäderbenet. Tog hjälp av en kompis för att ha lite handräckning. Skitnöjda att vi var klara efter ca 1,5 timmar för något man aldrig gjort förut. Satte på vintersulor samtidigt, skulle flytta bilen för att byta hjul på hans bil också. Bilen rör sig inte ur fläcken. :mad: :huvet

3,5 timmar senare har vi gett upp. Inre leden, konstig konstruktion med kulor lyckas jag inte få ihop igen. Ska boka tid på verkstad så får vi bogsera bilen dit utan axel. Är bara ett par km.

Har lärt mig att så fort man ska hålla på med något på framvagnen se till att låsa den leden så den inte hoppar isär. Har helt klart haft tur förut när jag bytt lager på bilen. :fakta

Har du lossat drivaxlen? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen är jag inte förbannad, mest bara ledsen över mänskligheten.

Här om dagen sålde jag prylar till en annan person som berättade hur han på en hoj tagit en kamaxelskuren topp och karvat lagerytorna med morakniven slipat bort aluminiumrester från kamaxeln för att därefter återmontera kamaxeln och motorn hällt i tjock olja.

Sedan sålde han den snabbt vidare.

Och så nu den här tjommen...

Den där hojen där ägaren reparerade toppen med morakniv var en RMZ450.
Inte lång tid efter jag skrev det där inlägget fick jag in en RMZ450 för service av bakdämpare samt felsökning då den gick dåligt och knappt startade efter renovering.

Ägaren hade köpt den rasad, köpt nya prylar för 11 kkr. Men missat att kammen skurit i toppen. Och efter lite diskussion om varifrån han köpt den så verkar det vara så att min kund köpte den av stackaren som köpte den av knivrenoveraren.

Så knivrenoveraren tjänade väl 5-10 kkr på att sälja bort den, sen förlorade nästa köpare 5-10 kkr när han fick sälja den billigare och nästa köpare har nu slantat upp 12500 kr bara på reparation av en hoj som är värd 15-20 kkr. Vad han betalat för hojen vet jag inte.
Nu fick jag intrycket att den här tredje ägaren kommer försöka laga den här toppen, så den här hojen kanske går ett varv till bland några ägare som får kasta bra pengar efter dåliga. Det sorgligaste är ju att sånt här får ju blivande entusiaster att tappa intresset innan dom ens hinner börja så det hämmar ju hela sporten.
I bästa fall är dom fortfarande crossintresserade men springer numera runt och säger att fyrtaktare är bara skit.

Det sjuka är att hojen är från 2006 och den ser inte ut att ha gått mycket mer än 50 timmar så den har nog bara servats för dåligt.

Just nu har jag 5st andra 450F hemma som tysta monument och påminnelse om att man får inte glömma att serva sina motorer. Särskilt inte om man kör fyrtakt. Synd bara att de där personerna som borde se aldrig får veta förrän det är för sent.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har du lossat drivaxlen? :va

Idag gjorde jag det. Efter mer googling insåg jag att någon tidigare ägare råddat med den där, för det ska finnas en ring som håller kulorna på plats. Jag hittade ingen ring, inte i damasken heller. Jag visste ju inte hur det såg ut och så, kulorna hade ju hamnat inne i damasken, vi drog förmodligen lite för mycket i bromsskivan när vi skulle upp med nya fjäderbenet.

Idag var jag till skroten och köpte en drivaxel, sedan bytte vi ut den och satte ihop allt. Verkligen stor skillnad på gång med ny stötdämpare där.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Beställde två olika prylar från ett företag, fick bara den ena... Muppar :mad:
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det är jobbigt att vara dålig på datorspel :4skrika

Man vet vilka knappar man vill trycka på men det går inte :(
Kanske dags att inse att man börjar bli för gammal och tagga ner lite.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Framför allt sikta. Jag kör samma spel fortfarande, har allt jag behöver för att tycka att det är lagom. Grafiken är väl så där med dagens mått, men hyfsat ändå med tanke på att det kom 2002 har jag för mig. Min nyckel för min user är från 2003, och det finns fortfarande massor av servrar därute och spelare. Enemy Territory. Jag kan banorna, men är fruktansvärt dålig på att ha ihjäl motståndarna. Dör massor av gånger jämfört med antalet kills. Frustrerande... :gnissla
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Vilket spel är det du försöker förstå? :hihi

Testade köpa "my hero one's justice" eftersom en bekant sa att det är simpelt att förstå, det var det.
Har aldrig spelat fightingspel förut så såg det mest som en kul grej.
Men sen testade jag lite online och då kom tävlingsinstinkterna från gamla tider tillbaka, spelade RTS på rätt hög nivå för hundra år sedan.

Men reflexerna är inte vad de varit :död

Så frustrerande när man ser den andre göra misstag hela tiden men är för långsam och trycker fel hela tiden så man kan inte straffa det :gnissla
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Marcus Oscarsson tippar att det blir S-L-MP med stöd av Centern... :zpy

http://www.barometern.se/kalmar/mar...tYXrUhYeQ6PELKCr41lgusk_HJArT65Bwhou1sl32-Uz0

Den absolut ENDA fördelen med detta, om det blir så, är ju att vi kommer slippa L och MP och antagligen C från 2022 och framåt. Hamnar de vid makten nu så är det kokta i bajs för många år framöver!

Nu är jag inte helt säker att det kommer bli så i slutänden, men L och C har ju hamnat i en lite knivig situation. Kokar man ner det handlar det om att de antingen måste acceptera S eller SD, och båda alternativen gör att de går emot sina principer och sviker sina väljare. Tufft läge, helt klart.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Måndag morgon, säger precis allt.






Never take advice from me, you’ll end up drunk. :hihi
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
För egen del håller jag mig närmare den nyktra delen då jag känner mig så här om jag får i mig lite mer. Precis som i texten, "det blir bara värre" ju äldre man blir.

 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Någon sa att man har dåligt omdöme när man är påverkad.
Men det är alltid NYKTRA jag som kommer på att jag skall bli FULL. ;)

Tillhör de som inte dricker på fester, roligare att betrakta alla andra. När folk börjar bli lite väl sliriga och klängiga går jag hem.

Fast... Visst kan jag ta några glas jag med. Sist blev jag lite väl rund under fötterna och hade en något förvånad familj hemma. *asg*





Poke my heart.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top