Idag är jag förbannad därför att...

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Tomtgränsen är just en gräns, finns inga generella regler om buffertzoner utmed gränsen. Kan naturligtvis inte uttala mig om hur det ser ur, fungerar, eller vad de jagat efter, men man brukar undvika gå nära inpå villatomter av just den anledningen som du beskriver.

Vet dock områden med relativt tät bebyggelse som t.om ber jägare lägga extra möda på att hålla nere t.ex rådjursstammen och räv, men lättast är ju att ta upp det med de som har jakträtten och förklara att man tycker det känns obehagligt.

Men tror inte att springa ut och konfrontera någon som du beskrev kommer resultera i att personen/personerna väljer att möta din upprördhet. Som i allt annat bör man, om man vill få sin vilja igenom, vara lite ödmjuk, speciellt om nu motparten inte gjort något fel.

Jaha... ja ja... min tomt mina regler. Dra igång gräsklipparen och sjunga högt är rätt otrevligt för jägare har jag märkt. De blänger massor på en och går morrandes därifrån med geväret hängandes.... Eller så tar jag min reflexjacka på och går ut och sjunger högt på en liten skogspromenad. De har inte jakträtt på den skogsdungen nämligen, det vet jag för de var här när jag flyttade in och försökte få mig att ge dom det men se där gick de bet. Nu står de i kanten och skjuter. Nej, jag hävdar envist att man banne mig inte kan gå ut med gevär och stå som de gjorde, knappa 20 meter från ungarnas studsmatta och skjuta skarpt. Det gör en morsa JÄVLIGT förbannad! Och arga morsor är inte att prata snällt tillrätta att "vi har rätt att stå och skjuta en meter utanför mors tomtgräns. Smisk på stjärten borde de få!


Mest arg är jag för jag flyttade IFRÅN storstan för att slippa dårarna. Så kommer de efter ut på kurs på den här jävla hundgården och skjuter bredvid mig i alla fall. Var fasen ska man bo egentligen för att slippa idioter? Verkar vara helt hopplöst :huvet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mest arg är jag för jag flyttade IFRÅN storstan för att slippa dårarna. Så kommer de efter ut på kurs på den här jävla hundgården och skjuter bredvid mig i alla fall. Var fasen ska man bo egentligen för att slippa idioter? Verkar vara helt hopplöst :huvet
Då måste hon nog flytta lite längre då tyvärr. Antarktis är nog ganska lugnt, finns väl en del puckon i nått tält vid nån forskningsstation, men det är nog mest pingviner. :tummenupp
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jaha... ja ja... min tomt mina regler. Dra igång gräsklipparen och sjunga högt är rätt otrevligt för jägare har jag märkt. De blänger massor på en och går morrandes därifrån med geväret hängandes.... Eller så tar jag min reflexjacka på och går ut och sjunger högt på en liten skogspromenad. De har inte jakträtt på den skogsdungen nämligen, det vet jag för de var här när jag flyttade in och försökte få mig att ge dom det men se där gick de bet. Nu står de i kanten och skjuter. Nej, jag hävdar envist att man banne mig inte kan gå ut med gevär och stå som de gjorde, knappa 20 meter från ungarnas studsmatta och skjuta skarpt. Det gör en morsa JÄVLIGT förbannad! Och arga morsor är inte att prata snällt tillrätta att "vi har rätt att stå och skjuta en meter utanför mors tomtgräns. Smisk på stjärten borde de få!


Mest arg är jag för jag flyttade IFRÅN storstan för att slippa dårarna. Så kommer de efter ut på kurs på den här jävla hundgården och skjuter bredvid mig i alla fall. Var fasen ska man bo egentligen för att slippa idioter? Verkar vara helt hopplöst :huvet

Problemet är att dårarna i stan inte har egna marker, så de hyr in sig på landet...

Skaffa en rejäl vattenspridare som startar vid "olyckliga" tider, eller en hund som går lös i trädgården. Men tyvärr så är det inte mycket att göra åt, de har rätten på sin sida. Lättast är att ta upp det med markägaren, hota med att du skall börja med djurpensionat för duvhökar om dom inte håller sig längre ifrån.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Problemet är att dårarna i stan inte har egna marker, så de hyr in sig på landet...

Skaffa en rejäl vattenspridare som startar vid "olyckliga" tider, eller en hund som går lös i trädgården. Men tyvärr så är det inte mycket att göra åt, de har rätten på sin sida. Lättast är att ta upp det med markägaren, hota med att du skall börja med djurpensionat för duvhökar om dom inte håller sig längre ifrån.

Räcker med att ha en knippe kärvänliga tama galtar som går på tomten, som gärna skuttar ut och knuffar på främlingar. :hihi
några hundra kilo galt är svårt att argumentera mot.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Farsans gamla kollega sköt från sovrummet när kärings hans sov. Jag blir inte speciellt upprörd om någon skulle gå en meter från min tomt och panga. Det är ju så på landet.. Men jag har svårare när de passar/söker på vandringsstigar när vi kommer med hundarna, inga små stigar utan elljusspår utan el:gnissla

Men du kan väl prata med jägarna, dom har säkert betalt dyrt för den gräsplätten de får jaga på. En arg morsa är nog bara lite bensin på elden och drabbar nog er sovmorgon mer än deras om de är skjutglada..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hemma förkyld. Då smäller det till utanför huset. Går ut och ser två jägare med hund stå precis vid tomtgränsen och skjuter. När de ser mig komma stövlande vänder de sig om och går ut på fältet och låtsas inte om mig. 1 Jag hatar allt dödande i sig, men visst har man jaktlicens och sköter sig så ska jag inte lägga mig i men 2, inte faan kan det vara lagligt att stå och skjuta skarpladdat på djur precis vid någons tomt?

Jo, det är lagligt.
Du bestämmer endast över din egen mark.
passar inte galoscherna så går det bra att flytta eller köpa mer mark.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Glöm gräsklippare som försök att störa bort djuren/jägare. Jag har ett gäng fasaner boendes i en hasselbuske på min äng. De kommer lubbandes så fort man drar igång gräsklipparen eller grabbens lilla crosscart. De fullkomligen älskar motorljud.

Bäst är att prata med jaktledaren. Och kanske passa på att gå en kurs i anger management?
Folk vill i regel komma överens, iaf om man själv visar respekt och förståelse för andra.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Glöm gräsklippare som försök att störa bort djuren/jägare. Jag har ett gäng fasaner boendes i en hasselbuske på min äng. Det kommer lubbandes så fort man drar igång gräsklipparen eller grabbens lilla crosscart. De fullkomligen älskar motorljud.

Bäst är att prata med jaktledaren. Och kanske passa på att gå en kurs i anger management?
Folk vill i regel komma överens, iaf om man själv visar respekt och förståelse för andra.

Coolt! Men man kan ju undra varför dom springer omkring med gevär. Det vore väl enklare att ta med en gräsklippare och en håv, då skulle dom säkerligen få utöka sina jaktmarker till grannarnas tomter också. Win-win lixom
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Låter som en bra idé!

Undra vad som är värst, fångad i nät och sedan se en gräsklippare eller ovetande bara dö av ett skott:va

Det var ju festligt att du tar mitt inlägg för seriöst (?)
Jag hade inte en tanke på fasanernas välbefinnande, i synnerhet med tanke på att dom springer ut i vägen så fort det kommer nåt som är tillräckligt stort för att kunna ta kål på dom så antar jag att dom vill dö.
Nä, jag tänkte snarare på barn, grannar och bärplockare som inte uppskattar skjutvapen i sin omedelbara närhet, vilket jag tycker är fullt förståeligt.
Och med bärplockare menar jag den/dom stackare som har varit alltför lik älg och hamnat i skottlinjen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Skulle till Biltema och köpa självhäftande fästkuddar. Stannade till på rc-banan på vägen för att kika lite och när jag ska åka därifrån startar inte saabjäveln. Drar igång utan problem på startmotorn, går nån sekund men börjar snabbt bluddra och sedan dö. Kör automat så såg framför mig en saftig räkning först från bärgaren och sedan verkstan.

Tur i oturen fanns en bilmek bara över gatan så jag promenerade dit och snackade lite. Visade sig vara en gammal Saabmekaniker som nu driver egen firma. Han drog min bil över gatan, gjorde en snabb felsökning och konstaterade att det med stor sannolikhet är bränslepumpen. Han ringde och beställde en ny direkt och fixar bilen på en dag. Han passar även på att besikta bilen åt mig redan imorgon.

Mest förbannad är jag dock över att jag blev tvungen att ta bussen hem. Jag hatar verkligen kollektivtrafik.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det var ju festligt att du tar mitt inlägg för seriöst (?)
Jag hade inte en tanke på fasanernas välbefinnande, i synnerhet med tanke på att dom springer ut i vägen så fort det kommer nåt som är tillräckligt stort för att kunna ta kål på dom så antar jag att dom vill dö.
Nä, jag tänkte snarare på barn, grannar och bärplockare som inte uppskattar skjutvapen i sin omedelbara närhet, vilket jag tycker är fullt förståeligt.
Och med bärplockare menar jag den/dom stackare som har varit alltför lik älg och hamnat i skottlinjen.

Nej jag tog de inte seriöst, även om jag anser att få bör ha licens för att döda..
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Är tjänstledig för att prova på annan statlig anställning.
Min chef på det första stället ringer och mejlar och vill veta NU hur jag ska ha det.....
Det är 7 veckor kvar av min tjänstledighet.......

Och jag tror att jag vet hur jag vill göra, men inte fan ska den människan tvinga ur mig ett svar NU bara för att det passar henne.......
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är tjänstledig för att prova på annan statlig anställning.
Min chef på det första stället ringer och mejlar och vill veta NU hur jag ska ha det.....
Det är 7 veckor kvar av min tjänstledighet.......

Och jag tror att jag vet hur jag vill göra, men inte fan ska den människan tvinga ur mig ett svar NU bara för att det passar henne.......

Med en sån chef misstänker jag att det lutar mot det nya stället istället? :D
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Är tjänstledig för att prova på annan statlig anställning.
Min chef på det första stället ringer och mejlar och vill veta NU hur jag ska ha det.....
Det är 7 veckor kvar av min tjänstledighet.......

Och jag tror att jag vet hur jag vill göra, men inte fan ska den människan tvinga ur mig ett svar NU bara för att det passar henne.......

Inom vårt lilla fina statliga verk har vi en regel som innebär att man ska berätta två månader innan tjänstledighetens slut om man ämnar komma tillbaks. :gnissla
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Är tjänstledig för att prova på annan statlig anställning.
Min chef på det första stället ringer och mejlar och vill veta NU hur jag ska ha det.....
Det är 7 veckor kvar av min tjänstledighet.......

Och jag tror att jag vet hur jag vill göra, men inte fan ska den människan tvinga ur mig ett svar NU bara för att det passar henne.......

Slå henne på keften. ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top