Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har vart sjukskriven över jul å nyår för att farsan som stod mej väldigt nära gick bort i cancer. Julafton bjuder på ett anfall där ja tuppar av å krampar, tuggar fradga å blod (från min sönderbitna tunga). Efter detta anfall som va de första i mitt snart 29åriga liv har ja haft väldiga sömnbesvär. Har inte brytt mej så mycket eftersom ja vart hemma, idag ska ja dock iväg å ta ett eeg för å se om ja får va kvar eller om de blir köttkvarnen direkt. Låg fortfarande å vred mej vid 5 så ja slängde i mej en stilnoct, den bet ju föga... E fortfarande vaken å börjar få panik om de blir nån sömn alls innan undersökningen senare idag =/... Ska man behöva kliva över doktorns dos för att dessa piller ska ge effekt? Har läst om snabb toleransuppbyggnad så nu kanske ja skulle behöva 3 eftersom den första inte bet... Detta gör mig bitter... Ber om ursäkt att de e grötigt men e skrivet på luren...

Om jag utgår ifrån mig själv så skulle jag säga att det är en massa jävla oro som håller dig vaken. Skit i pillren, gå på undersökningen och håll tummarna för att du bara är jävligt överansträngd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ebola... vad är det för jefla soprötter som beslutar i vårdfrågan!? Man hörde att någon sjuksyrra med viss ebolarisk skulle komma hem, på natten, och inte många timmar senare meddelades att hon skickats hem.

Första självklara tanken; Karantänstid?

Två dagar senare är fiaskot ett faktum.

"– Det hade inte varit meningsfullt att testa så länge hon inte uppvisade några symptom. Sådana tester visar ändå ingenting, säger Peter Lanbeck, verksamhetschef på den avdelning på Skånes universitetssjukhus där kvinnan nu befinner sig."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/hjalparbetare-undersoks-for-ebola-igen

Återigen; Det är väl för helvete därför det finns något som heter karantän!? Sparka karln, en hypokondriker skulle fylla posten bättre.

Visst, nu är ebola inte konstaterat men dom har fått EN person att ta hand om Och misslyckats, ajaj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ebola... vad är det för jefla soprötter som beslutar i vårdfrågan!? Man hörde att någon sjuksyrra med viss ebolarisk skulle komma hem, på natten, och inte många timmar senare meddelades att hon skickats hem.

Första självklara tanken; Karantänstid?

Två dagar senare är fiaskot ett faktum.

"– Det hade inte varit meningsfullt att testa så länge hon inte uppvisade några symptom. Sådana tester visar ändå ingenting, säger Peter Lanbeck, verksamhetschef på den avdelning på Skånes universitetssjukhus där kvinnan nu befinner sig."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/hjalparbetare-undersoks-for-ebola-igen

Återigen; Det är väl för helvete därför det finns något som heter karantän!? Sparka karln, en hypokondriker skulle fylla posten bättre.

Visst, nu är ebola inte konstaterat men dom har fått EN person att ta hand om Och misslyckats, ajaj.

Ebola smittar inte när man inte har symptom, och när man har symptom smittar det inte heller speciellt effektivt. Utvecklar man symptom är det bara att börja med karantän, tester och sjukvård. Ebola är dessutom långt mindre dödligt när man har tillgång till vettig vård än vad det varit i Afrika.
Hade hon friskförklarats trots symptom (vilket i princip kan vara en svår förkylning) ser jag ingen större anledning att hålla henne inlåst.

Så fasligt mycket tycker jag inte att de misslyckats, ser ju snarare ut att ha varit det vanliga förfarandet vid misstanke om ebolasmitta.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ebola smittar inte när man inte har symptom, och när man har symptom smittar det inte heller speciellt effektivt. Utvecklar man symptom är det bara att börja med karantän, tester och sjukvård. Ebola är dessutom långt mindre dödligt när man har tillgång till vettig vård än vad det varit i Afrika.
Hade hon friskförklarats trots symptom (vilket i princip kan vara en svår förkylning) ser jag ingen större anledning att hålla henne inlåst.

Så fasligt mycket tycker jag inte att de misslyckats, ser ju snarare ut att ha varit det vanliga förfarandet vid misstanke om ebolasmitta.

Man skulle ju kunna visa framfötterna för att människor runt om i landet skulle ha ett gott förtroende för sjukvårdens krishantering, oavsett hur motiverat det skulle vara.

Känns som om man sätter stor tilltro till enstaka människors förmåga att acceptera symtom som kan komma att leda till döden...

Men men, hoppas tillfrisknandet och modet håller i sig.:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man skulle ju kunna visa framfötterna för att människor runt om i landet skulle ha ett gott förtroende för sjukvårdens krishantering, oavsett hur motiverat det skulle vara.

Känns som om man sätter stor tilltro till enstaka människors förmåga att acceptera symtom som kan komma att leda till döden...

Men men, hoppas tillfrisknandet och modet håller i sig.:)

Jobbar på att vara mitt vanliga irriterande fanstyg så snart som möjligt. :D Man blir lite rastlös av att vara inlagd. :gnissla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ebola smittar inte när man inte har symptom, och när man har symptom smittar det inte heller speciellt effektivt. Utvecklar man symptom är det bara att börja med karantän, tester och sjukvård. Ebola är dessutom långt mindre dödligt när man har tillgång till vettig vård än vad det varit i Afrika.
Hade hon friskförklarats trots symptom (vilket i princip kan vara en svår förkylning) ser jag ingen större anledning att hålla henne inlåst.

Så fasligt mycket tycker jag inte att de misslyckats, ser ju snarare ut att ha varit det vanliga förfarandet vid misstanke om ebolasmitta.

Äh du försöker bara samla pluspoäng hos sjukcheyyorna! ;)

Onödigt risktagande är vad det är, nyst blod i någon av alla REA-köer eller så. Patienten i fråga har förmodligen störst erfarenhet bland kvacksalvarna på sjukstugan och hade förmodligen inte motsatt sig en karantän.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Äh du försöker bara samla pluspoäng hos sjukcheyyorna! ;)

Onödigt risktagande är vad det är, nyst blod i någon av alla REA-köer eller så. Patienten i fråga har förmodligen störst erfarenhet bland kvacksalvarna på sjukstugan och hade förmodligen inte motsatt sig en karantän.

Det finns något som kallas security theatre, att hålla på att göra massa verkanslösa saker bara för att ge sken av säkerhet. Det är allmänt dåligt för samhället att hålla på med sånt. Att sätta henne i karantän hade inte höjt säkerheten ett dugg. Antagligen har hon fått samma tillsägelse som alla andra som kommer hem och är riskpersoner för ebola; vistas inte ute bland folk och får du symptom, hör av dig så hämtar vi dig.
Karantän (i form av inlåst i ett rum på sjukhuset i en månad) är fullkomligt onödigt i det här fallet, och bara till för att okunniga ska känna sig säkra. Security theatre.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har "åretruntdäck" på den ena bilen.
Fantastisk uppfinning.
Man har visserligen inget grepp på vintern.
Men eftersom greppet är så dåligt även på sommaren, så är man van..

Jag köpte nya dubbfria vinterdäck till bilen för ett par veckor sedan och först idag fick jag testa dem när det var skapligt med nyfallen snö ute.
Jag blev väldigt förvånad över hur bra grepp det var i dem och bara en gång saknade jag dubb i en korsning i uppförsbacke med isbana. Även där var det inga problem men det började spinna en del och det hade det gjort med dubb också men då hade man fått lite mer skjuts.
Dessutom väldigt bra grepp på torr asfalt, dock har jag riktiga sommarpuckar också.
Helt klart värt att slippa det förbannade dubbljudet som dessutom blir betydligt högre i en Trafic.
Surt att det är dyrare med sådana däck dessvärre, nästan 8000:- för 4 stycken 16" :brinnerup
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det finns något som kallas security theatre, att hålla på att göra massa verkanslösa saker bara för att ge sken av säkerhet. Det är allmänt dåligt för samhället att hålla på med sånt. Att sätta henne i karantän hade inte höjt säkerheten ett dugg. Antagligen har hon fått samma tillsägelse som alla andra som kommer hem och är riskpersoner för ebola; vistas inte ute bland folk och får du symptom, hör av dig så hämtar vi dig.
Karantän (i form av inlåst i ett rum på sjukhuset i en månad) är fullkomligt onödigt i det här fallet, och bara till för att okunniga ska känna sig säkra. Security theatre.

Klart det hade höjt säkerheten, finns alltid om och ifall att =)

Sådan stenkoll har de naturligtvis inte på det hela i.o.m. problematiken och det faktum att det förekommit smitta utan att de kunnat förklara hur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart det hade höjt säkerheten, finns alltid om och ifall att =)

Sådan stenkoll har de naturligtvis inte på det hela i.o.m. problematiken och det faktum att det förekommit smitta utan att de kunnat förklara hur.

Nej, det hade inte blivit någon reell höjning av säkerheten.
Vilken smitta är det du åsyftar när du säger att det förekommit utan att de vetat hur?

Ebola är inte en speciellt smittsam sjukdom, och när man behandlas på bra sjukhus, inte ens så skrämmande dödlig som den är i Afrika. För att bli smittad av någon som precis utvecklat symptom behöver man i princip slicka på dem, såvitt jag förstått.

Det dör många, många gånger fler varje år i långt mycket pedestriana sjukdomar än ebola. Risken med ebola är mest en chimär skapad av säljhungriga kvällstidningar och annan massmedia. DÖD! MASSJUKDOM! PANDEMI! Några tusen (13000) har blivit smittade i Afrika, när det härjade som värst. I utfattiga länder, totalt utan sanitetsmöjligheter, där man gosar med de döda och där folk bor på varandra. Det vill säga under närmast perfekta förhållanden för att ebola ska smitta som värst.

Och som sagt, på vettiga sjukhus sjunker dödligheten markant, om man ska ta de smittade hemresta sjuksköterskorna och läkarna som exempel.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Låt vara. Du är förmodligen lite uppstressad för besöket eller? Är det hela världen om du inte sovit innan?
Beklagar.

Nejnej, besöket va ja inte de minsta orolig inför. Men sen mitt anfall har sömnen vart mer uppfuckad än vanligt...

Om jag utgår ifrån mig själv så skulle jag säga att det är en massa jävla oro som håller dig vaken. Skit i pillren, gå på undersökningen och håll tummarna för att du bara är jävligt överansträngd.

Kanske e oro, men undermedvetet isf... Tror tyvärr inte på överansträngning, får svar inom nåra veckor... Däremot e piller bra :fakta... Dock ska dom ju inte ätas som godis utan vid behov... Jävligast e att ja inte får köra bil innan ja fått resultatet å utan bil kan ja inte jobba... Att ja bor ute på vischan å har långt till närmaste mataffär suger ju oxå dronk :3freak...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nejnej, besöket va ja inte de minsta orolig inför. Men sen mitt anfall har sömnen vart mer uppfuckad än vanligt...



Kanske e oro, men undermedvetet isf... Tror tyvärr inte på överansträngning, får svar inom nåra veckor... Däremot e piller bra :fakta... Dock ska dom ju inte ätas som godis utan vid behov... Jävligast e att ja inte får köra bil innan ja fått resultatet å utan bil kan ja inte jobba... Att ja bor ute på vischan å har långt till närmaste mataffär suger ju oxå dronk :3freak...

Mmh, låter fantastiskt drygt att inte få köra alls. Har du fått färdtjänst tills vidare då eller skiter de i det? (Inte för att fördtjänst är nå vidare heller)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Och som sagt, på vettiga sjukhus sjunker dödligheten markant, om man ska ta de smittade hemresta sjuksköterskorna och läkarna som exempel.

Det tror jag med men poängen var naturligtvis att hon inte längre befann sig på något vettigt sjukhus, då, för att sedan transporteras med citat; "specialambulans till högisoleringsenheten". Då kan jag gott tycka att hon inte hade något hemma att göra.

Det jag syftade på är de fallen där de inte kunnat fastställa orsaken till Ebolasmittan = full oskadad skyddsutrustning, ingen direkt kontakt med insjuknade eller ens de lokalerna och följt protokollen felfritt.

Luftburen smitta tror och hoppas jag inte heller på men p.g.a. ovanstående undersökte man tydligen riskerna med smittorisk via föremål, dock oklart för mig vad de kommit fram till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det tror jag med men poängen var naturligtvis att hon inte längre befann sig på något vettigt sjukhus, då, för att sedan transporteras med citat; "specialambulans till högisoleringsenheten". Då kan jag gott tycka att hon inte hade något hemma att göra.

Det jag syftade på är de fallen där de inte kunnat fastställa orsaken till Ebolasmittan = full oskadad skyddsutrustning, ingen direkt kontakt med insjuknade eller ens de lokalerna och följt protokollen felfritt.

Luftburen smitta tror och hoppas jag inte heller på men p.g.a. ovanstående undersökte man tydligen riskerna med smittorisk via föremål, dock oklart för mig vad de kommit fram till.

Ja, specialambulansen är extra skitmycket säkerhet. Det hela är standardförfarande för hantering av potentiell ebolasmitta. Hon har väl inte testats positiv för ebola än ens? Nu, när det är relevant, sitter hon i karantän. Att sätta henne där innan var bara onödigt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Den kommer inte gå igenom :mattias :fakta
Du hade rätt, den gick inte igenom!
Däremot var det inte däcken som gav en tvåa. Killen sade bara "är det inte lite halt med sommardäck?".

Lyckligtvis var det saltat på de flesta vägarna och nollgradigt i luften. Höll ändå på att dratta i diket när jag försökte motionera bromsarna på en osaltad väg.

Nu behöver jag bara försöka svinga nåt trollspö så att avgasvärdena blir bättre, så är bilen redo för ytterligare ett års slitgöra.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Du hade rätt, den gick inte igenom!
Däremot var det inte däcken som gav en tvåa. Killen sade bara "är det inte lite halt med sommardäck?".

Lyckligtvis var det saltat på de flesta vägarna och nollgradigt i luften. Höll ändå på att dratta i diket när jag försökte motionera bromsarna på en osaltad väg.

Nu behöver jag bara försöka svinga nåt trollspö så att avgasvärdena blir bättre, så är bilen redo för ytterligare ett års slitgöra.

Tryck in en trasa i röret. :banana
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du hade rätt, den gick inte igenom!
Däremot var det inte däcken som gav en tvåa. Killen sade bara "är det inte lite halt med sommardäck?".

Lyckligtvis var det saltat på de flesta vägarna och nollgradigt i luften. Höll ändå på att dratta i diket när jag försökte motionera bromsarna på en osaltad väg.

Nu behöver jag bara försöka svinga nåt trollspö så att avgasvärdena blir bättre, så är bilen redo för ytterligare ett års slitgöra.
Inte för att vara dryg, men vore det inte bra om du tog ditt miljömässiga ansvar och fixade bilen ordentligt? Du är väl trots allt vuxen nu?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Mmh, låter fantastiskt drygt att inte få köra alls. Har du fått färdtjänst tills vidare då eller skiter de i det? (Inte för att fördtjänst är nå vidare heller)

Ja de stod ju inte högst upp på önskelistan direkt :gnissla... Ännu e inget ordnat iaf, har dock en väldigt snäll mor inom 25km som hjälper till när de krisar :Bugar, inte för de känns rätt men ändå...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag köpte nya dubbfria vinterdäck till bilen för ett par veckor sedan och först idag fick jag testa dem när det var skapligt med nyfallen snö ute.
Jag blev väldigt förvånad över hur bra grepp det var i dem och bara en gång saknade jag dubb i en korsning i uppförsbacke med isbana. Även där var det inga problem men det började spinna en del och det hade det gjort med dubb också men då hade man fått lite mer skjuts.
Dessutom väldigt bra grepp på torr asfalt, dock har jag riktiga sommarpuckar också.
Helt klart värt att slippa det förbannade dubbljudet som dessutom blir betydligt högre i en Trafic.
Surt att det är dyrare med sådana däck dessvärre, nästan 8000:- för 4 stycken 16" :brinnerup

Dubbfria vinterdäck fungerar förvånansvärt bra på vintern och förvånansvärt dåligt på sommaren.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top