REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1179 av 1179 FörstaFörsta ... 1796791079112911541173117411751176117711781179
Resultat 23 561 till 23 571 av 23571
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg

Själv har jag efter fått routern en ASUS RT-N66U kapad
    (upptäckte ovanligt låg hastighet på internet, normal hastighet igen efter återställning och uppdatering av routerns firmware)

Och om något fungerar, varför uppgradera ?
    Det är därför man ska ha koll och uppgradera grejer i tid, buset hittar alltid någon ny ingång som måste täppas till.
    Dock hittas de flesta buggarna av "white hats" men buset läser ju de rapporterna när de släpps i samband med releasen av firmwaret.
    Foliehatt på vissa dagar rekommenderas.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Citat Ursprungligen postat av Wunder Visa inlägg
    Din frågar om lov iallafall...

Det gör inte W10 på någon av mina burkar. Har jag en massa jobb igång brukar jag på kvällen sätta datorn i viloläge så jag lätt kan börja åter nästa dag. Det tolkar windows som att det är fritt fram att avsluta alla program som körs och sedan uppdatera och starta om.
    Flera gånger har jag varit med om att datorn är igång på morgonen, med allt mitt arbete borta.

Inget windows förutom W10 behandlar sina användare lika respektlöst. Gör mej förbannad!
    Jag har för mig att jag ändrade någon inställning som sa att mitt WiFi-nät är ett betalnät med begränsad data. På så sätt kom man runt problemet med att Windows laddar ner och uppdaterar saker utan tillstånd.
    Senast redigerat av Bonzo den 2020-02-14 klockan 11:43.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Det är därför man ska ha koll och uppgradera grejer i tid, buset hittar alltid någon ny ingång som måste täppas till.
    Dock hittas de flesta buggarna av "white hats" men buset läser ju de rapporterna när de släpps i samband med releasen av firmwaret.
    Foliehatt på vissa dagar rekommenderas.
    Bara om du har ett populärt vanligt programm. Har du ett ovanligt operativsystem / program.
    Som Linux Mint 17.3 så är det inte värt besväret att försöka utnyttja säkerhetshålen.

OCH uppgradering innebär inte att datorn blir säkrare. Det tillkommer nya hål med uppgraderingen....

1999 fick jag på jobbet en ny bärbar IBM dator med NT4 och SP3 + IBMhotfixes.
    Varje uppdatering , SP4, SP5, SP6 innebar att jag förlorade nätverket för drivrutin för nätverkschipet saknades. Så det blev återgång till SP3. Rimligen borde jag få problem med utnyttjade säkerhetshål.
    Det fick jag inte.
    Hösten 2001 drabbades förtagets samtliga datorer (ca 100) av någon shit (med ett undantag) som innebar att det bara var att installera om Windows NT4.
    För IT avdelningen hade inte fått ut någon säkerhetsuppdatering i tid.
    Undantaget var min datorn med SP3. Den fungerade som vanligt utan problem.
    För det utnyttjade säkerhetshålet kom med Microsofts SP6. Till NT4.

Detta lärde mig att det mest lönsamma för buset är att
    söka efter hål i staket till fårhagen
    inte jaga enstaka får uti skogen

Så därför uppdaterar vi inte alls W7 sedan flera år tillbaka här hemma.
    Och har inte drabbats av några märkbara problem. Försiktiga ? Tydligen.
    För att det skulle vara en bra stategi att inte uppdatera är ju fel.
    Eller hur ?
    Senast redigerat av Comeback den 2020-02-15 klockan 05:26.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg

Så därför uppdaterar vi inte alls W7 sedan flera år tillbaka här hemma.
    Och har inte drabbats av några märkbara problem. Försiktiga ? Tydligen.
    För att det skulle vara en bra stategi att inte uppdatera är ju fel.
    Eller hur ?
    Jo, klickbenägen på konstigalänkar eller tankar hem filmer/program är ju en större risk än att bara surfa på kända sidor. Men numera så märker du inte intrånget för din dator infekteras med små program som attackerar andra siter i samarbete med andra infekterade datorer. Sabotage är inte grejen nu, det är din processor de är ute efter eller om du har känslig info. Kryptering med utpressning är också vanligare än man tror men det är oftast i samband med klick på länkar i mailen det kommer in.

Oskyddat sex kan ju bli traumatiskt efter ett tag oxå, klia eller en fet avbetalningsplan på +18 år.

/steffe

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Strömavbrott i dag, mitt i WRC rallyt, fick se en stäcka på mobilen i dag igen...

(jag hade ju kunnat dela ut wifi till laptopen, men det var snabbare att bara starta appen i telefonen, och jag ville inte missa något)
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Wish, detta satans påfund för att sprida onödig kinesisk plast-skit över världen.

Man klickar hem någon skitpryl som man inte behöver, mot en fraktkostnad på tjugo spänn och en beräknad leveranstid på 6 månader.
    Den trillar ner i brevlådan på 14 dar.

Hittar man något man behöver, klickar man hem det, betalar för varan och fraktkostnaden, DÅ kommer inte skiten på mindre än 6 månader.

Deras "paketspårningssystem" visar att ordern är mottagen, den visar att ordern behandlas, den visar att ordern packas, den visar att ordern har skickats till "first mile sorting center", den visar att paketet har lastats på ett flygplan i kina, och sedan visar den................................. ingenting................................ ingenting....................... ingenting............................ ingenting......(paketet ligger i brevlådan hemma)...... ingenting..... Paketet levererat!

Jag beställde ett par grejor jag behövde, och lite skit, det händer inget med leveransen jag behöver, så jag beställde samma sak på ebay, dock inte komplett utan jag behövde beställa en Raspberry Pi Zero WH separat till den, går in hos min vanliga leverantör av Raspberry, dom har slut, letar runt på nätet efter andra försäljare av raspberry, slut överallt, lägger en beställning ändå hos en får ett beräknat leveransdatum som ser OK ut.

Får ett mail om att leveransen av Raspberryn blir försenad ytterligare

Nu kanske Wish blir snabbare ändå, då kommer jag att ha dubletter av det jag har köpt (vilket inte spelar någon roll, det kommer nog till nytta ändå så småning om) fast levererat i bitar, från olika håll, till högre pris, med flera fraktkostnader.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Wish, detta satans påfund för att sprida onödig kinesisk plast-skit över världen.

Nu kanske Wish blir snabbare ändå, då kommer jag att ha dubletter av det jag har köpt (vilket inte spelar någon roll, det kommer nog till nytta ändå så småning om) fast levererat i bitar, från olika håll, till högre pris, med flera fraktkostnader.
    Jag har börjat med Raspberry derivat för bättre prestanda, iofs så är Raspberry bättre community men man kan ju använda mycket därifrån ändå.
    Zero alternativ https://makerelectronics.se/collecti...cts/nanopi-m2a
    Finns mindre också
    Bananapi, Orangepi, nanopi, rockpi etc
    https://shop.maker-store.de/single-board-computer/

Just nu micklar jag med OrangePI zero med armbian-bionic och är nöjd men ska beställa nåt kort med eMMC sockel så man slipper SD-kortet. RockPI 4C ligger i pipen om ett par månader.

/steffe

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Jag har börjat med Raspberry derivat för bättre prestanda, iofs så är Raspberry bättre community men man kan ju använda mycket därifrån ändå.
    Zero alternativ https://makerelectronics.se/collecti...cts/nanopi-m2a
    Finns mindre också
    Bananapi, Orangepi, nanopi, rockpi etc
    https://shop.maker-store.de/single-board-computer/

Just nu micklar jag med OrangePI zero med armbian-bionic och är nöjd men ska beställa nåt kort med eMMC sockel så man slipper SD-kortet. RockPI 4C ligger i pipen om ett par månader.
    Jag ska köra en speciell raspberry hat och en speciell raspian version till det, så det är nog bäst att hålla sig till orginalet

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Det är nästan komiskt, en halvtimme efter jag skrev det där gick jag till brevlådan för att hämta posten, vad ligger däri? En Raspberry Pi zero WH som jag hade beställt på Electrokit, men den var restad, så jag hade för mig att jag annulerade köpet,men tydligen inte

Nåja, det betyder ju bara att jag har en över sen när dom andra grejorna kommer.

Så då började jag leta ett minneskort med raspian på som jag vet jag har liggandes, det hittade jag dock inte, men väl en blåtandsmodul som jag inte visste att jag hade och beställde en ny av i går

Jag kanske skulle ägna min sjukskrivning åt att städa bland elektroniken här hemma, istället för att klicka hem grejor från nätet

Näääe, för det är roligare att beställa än att städa...

Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Människor!

Hade jag inte behövt ha med människor att göra så hade mitt jobb varit helt okej. Nu har jag haft en pågående konversation hela veckan med en person som vägrar inse både att han har fel och att han inte kommer kunna få tag på min chef förrän tidigast under nästa vecka.

Det som gör det ännu dummare är att om personen bara varit lite jävla smidig och inte haft taggarna utåt från start så hade vi säkert kunnat komma fram till en lösning som varit mer fördelaktig för honom. Även om vi absolut inte har någon skyldighet att göra det, så brukar vi kunna vara resonabla och jag kan kalkylera med lite mjuka värden för att motivera en kompromiss.

Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Hoj
    Triumph Street triple 765RS
    Chefer.

Inte alla överallt. Men de som hittar på egna regler som går stick i stäv med de regler och riktlinjer från såväl HR som svensk lag. Och vägrar inse det så de står på sig.

Sidan 1179 av 1179 FörstaFörsta ... 1796791079112911541173117411751176117711781179

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har en 959 corse. Ställningen är ju ganska extrem precis som på alla hojjar av den här stilen men inte alltför jobbig även för en gammal gubbe som jag. Skil [...]

Duccatista
Vill du annonsera ovan? Klicka här