Bromsar som krånglar

svebbe

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Anderslöv
Hoj
1997 Kawasaki VN1500 Classic
Har en gammal hoj, som när den kom kallades för sporthoj...en Honda CBX 600 E -83. Har den som andra-hoj för att pendla till och från jobb. Har dock ett problem med bromsarna fram. Bromsarna kniper till om skivorna...på ett liksom smygande sätt. Det kan vara att man kört till jobbet på morgonen och bromsarna har fungerat som de ska, men sedan på eftermiddagen på väg hem, så kniper de till efter ett tag. Det gör att man får släppa ut lite bromsolja genom luftningsnippeln...som för att lätta på trycket. Sedan kan den gå bra igen ett par dagar.

Saken var den att hojen stått still länge innan jag tog hand om den och bromskolvarna hade satt sig. Fixade nya bromskolvar med packningar och bytte även till stålomspunna slangar. När jag bytte bromskolvarna så rengjordes oket ordentligt. Ingen mek, men jag tycker det verkar som att man bygger upp ett tryck vid bromsningar och att detta trycket inte släpps tillbaka som det ska....

Nån som vet?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Har varit med om samma på bil. oket kantrade pga slitna styrpinnar och oket nöp fast. kände du på kolvarna att dom gick lätt i oket innan du monterade. kanske vänt på oringarna till kolven. Annars tror jag på returhålet.
 
Last edited:

svebbe

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Anderslöv
Hoj
1997 Kawasaki VN1500 Classic
Det pyttelilla retur hålet i bromscylindern kanske ?
Ett fel jag haft tidigare.
Din hoj har ju några år på nacken så det kan nog finnas lite skit i systemet.

Kolla & läs, lösningen i slutet på tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118065

Intressant läsning...låter som ett troligt fel. Ska jag ta och kolla upp!

Har varit med om samma på bil. oket kantrade pga slitna styrpinnar och oket nöp fast. kände du på kolvarna att dom gick lätt i oket innan du monterade. kanske vänt på oringarna till kolven. Annars tror jag på returhålet.

Har lagt kopparpasta på alla glidytor, och kolvarna gick lätt i oket. Ja, jag tror också mera på returhålet. Det har med största sannolikhet aldrig rengjorts. Blir till att plocka isär...

Tack alla ...för kloka inlägg :tummenupp
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Var exakt sitter det här returhålet? Ett eller flera hål?

Det är ett hål. Ett riktigt litet hål... kanske Ø0.3 - Ø0.4mm
Slangen som kommer ifrån behållaren & går till cylindern sitter i ett "lock".
Ta bort det locket & du kommer åt returhålet.

Detta gäller iofs om du har en "extern" behållare, har du en pump då allt-är-i-ett så är det nog bara att ta bort påfyllnads locket så kommer du åt det.

För att sen komma åt att rensa hålet bör du även plocka ur kolven i bromscylindern.

Sök vidare :)
 

svebbe

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Anderslöv
Hoj
1997 Kawasaki VN1500 Classic
Det är ett hål. Ett riktigt litet hål... kanske Ø0.3 - Ø0.4mm
Slangen som kommer ifrån behållaren & går till cylindern sitter i ett "lock".
Ta bort det locket & du kommer åt returhålet.

Detta gäller iofs om du har en "extern" behållare, har du en pump då allt-är-i-ett så är det nog bara att ta bort påfyllnads locket så kommer du åt det.

För att sen komma åt att rensa hålet bör du även plocka ur kolven i bromscylindern.

Sök vidare :)

Tack för svaret! Jag hittade det lilla hålet i bromsvätskebehållaren på styret. Rensade ur det och allt fungerade som det skulle....:)
 

lovan340

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR 954 rr
Tack för svaret! Jag hittade det lilla hålet i bromsvätskebehållaren på styret. Rensade ur det och allt fungerade som det skulle....:)

Kommer man åt hålet utan att montera isär slangar/bromsvätskebehållare/bromscylinder?
Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren så man kan komma åt det där bara? :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kommer man åt hålet utan att montera isär slangar/bromsvätskebehållare/bromscylinder?
Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren så man kan komma åt det där bara? :)
Ja det brukar sitta lättåtkomligt. Ser du inte hålen genom vätskan är det nog dags att fundera på när den byttes senast.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Intressant läsning...låter som ett troligt fel. Ska jag ta och kolla upp!



Har lagt kopparpasta på alla glidytor, och kolvarna gick lätt i oket. Ja, jag tror också mera på returhålet. Det har med största sannolikhet aldrig rengjorts. Blir till att plocka isär...

Tack alla ...för kloka inlägg :tummenupp

Koppar pasta är bigg nono i bromssystem. Endast gumi fett eller broms vätska skall användas för smörjning av tätningarna. Alla produkter med någon typ av oljebaserad smörja får tätningarna att svälla och då efter ett tag gå riktigt trögt.

Broms vätska är en typ av moifierad sprit och tätningarna i bromsok är just gjorda för att tåla sprit men inte olja..
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Plocka isär bromsarna o kika då. Har gjort det ett antal gånger. Inget super komplicerat
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top