Thunderace-tråden!

Thace

Ny medlem
Gick med
23 May 2020
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha thunderace
Hej alla
Ny på forumet. Har inte kört hoj på flera år, men dammade av min gamla thunderace häromdagen. Gjorde iordning den för besiktning. Skulle bla serva framgaffeln när jag upptäckte att ena gaffelbenet är i så dåligt skick att jag får byta ytterröret (en microspricka som kanske går att tigsvetsa worst case). Hade varit enklast (kanske) om det finns något begagnat att få tag på.
Är det någon här som har tips på var man kan hitta delar till den gamla klenoden?
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hej alla
Ny på forumet. Har inte kört hoj på flera år, men dammade av min gamla thunderace häromdagen. Gjorde iordning den för besiktning. Skulle bla serva framgaffeln när jag upptäckte att ena gaffelbenet är i så dåligt skick att jag får byta ytterröret (en microspricka som kanske går att tigsvetsa worst case). Hade varit enklast (kanske) om det finns något begagnat att få tag på.
Är det någon här som har tips på var man kan hitta delar till den gamla klenoden?

ebay har allt! :)
 

Ultraviolent

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2020
Ort
Gnesta
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Tog kortet i början av maj och är sen drygt en månad tillbaka ägare av en Thunderace från 01 som precis slog över till 1500 mil.
Måste säga att jag är så sjukt nöjd med den!
Trevlig motorkaraktär, bekväm och överraskande billig i försäkring :)
Känns lite som modellen nästan är bortglömd.
 

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Dalby
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tog kortet i början av maj och är sen drygt en månad tillbaka ägare av en Thunderace från 01 som precis slog över till 1500 mil.
Måste säga att jag är så sjukt nöjd med den!
Trevlig motorkaraktär, bekväm och överraskande billig i försäkring :)
Känns lite som modellen nästan är bortglömd.

Hej på dig!
Bra val av hoj, har själv haft två och trivdes också väldigt bra med dem. Tror -01 är sista årsmodellen som togs in till Sverige, så de börjar bli lite till åren och kanske lite "bortglömda" nu. Nästan lite förvånad att du lyckats hitta ett exemplar som bara gått 1500 mil, stort grattis till dig. Som sagt en trevlig motorkaraktär med tillräcklig effekt i ett bra chassi med fullt justerbara fjädringskomponenter. :tummenupp
 

Ultraviolent

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2020
Ort
Gnesta
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Hej på dig!
Bra val av hoj, har själv haft två och trivdes också väldigt bra med dem. Tror -01 är sista årsmodellen som togs in till Sverige, så de börjar bli lite till åren och kanske lite "bortglömda" nu. Nästan lite förvånad att du lyckats hitta ett exemplar som bara gått 1500 mil, stort grattis till dig. Som sagt en trevlig motorkaraktär med tillräcklig effekt i ett bra chassi med fullt justerbara fjädringskomponenter. :tummenupp

Bara 3 ägare (två första var far och son) sen en 61-årig herre dom senaste 7 åren :)
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Hej! Nybliven ägare av en T-ace.
Vad kan det kosta att få en packbox på framgaffel utbytt på verkstad om man lämnar hela hojen och inte bara ett gaffelben?
 

Drpepper

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Ort
Östersund
Hoj
1997,Yamaha thunderace 1000r
Hej! Jag undrar vad ni kör ned för motorolja i era Thunderace 1000r för jag byttte i min häromdagen till Motorex Formula 10w40 och efter ca 20 mil började hojen att slira på kopplingen i fart eller det kanske är så att lamellerna är slut, hojen har snart gått 4000mil.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Hej! Jag undrar vad ni kör ned för motorolja i era Thunderace 1000r för jag byttte i min häromdagen till Motorex Formula 10w40 och efter ca 20 mil började hojen att slira på kopplingen i fart eller det kanske är så att lamellerna är slut, hojen har snart gått 4000mil.
Inte provat just den själv, men kört på allt från biltema till motul utan problem så länge det är JASO klassat.
Så det låter som om du skulle öppna och kolla kopplingen.
Eller byt till någon annan och se om problemet försvinner.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hej! Jag undrar vad ni kör ned för motorolja i era Thunderace 1000r för jag byttte i min häromdagen till Motorex Formula 10w40 och efter ca 20 mil började hojen att slira på kopplingen i fart eller det kanske är så att lamellerna är slut, hojen har snart gått 4000mil.
Sätta i något hårdare fjädrar?
Eftermarknad brukar finnas i 10-15% hårdare

Ingen Thunderaceexpert men...

Något säger mig att det brukar vara kört med dem lamellerna du har om de börjar slira på en viss olja. Tror inte bara ett oljebyte kommer att lösa saken, men jag kanske har fel.
 

doeden89

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2023
Hoj
Yamaha thunderrace yzf 1000r
Vet nån om det är mkt jobb å sätta dit r1motor r
00 på thunderace
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Man kan ju tycka spontant att det borde finnas en space att flytta runt motorn som man vill ha den.

R-1an växellåda tar väl inte upp alls lika mycket plats om jag förstått allting rätt...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top