Thunderace-tråden!

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
EXUPspjället borde inte ge detta problemet men det är enkelt att testa. Koppla från vajrarna till den och lås den i öppet läge. Så kan du stryka det från listan sen. Om exupmotorn ger felkod så varvar inte motorn över 4500 och denna kan gå av och på lite som den vill, jag har själv haft detta problem. Det låter inte som ditt men man vet ju aldrig.
 

bobthesmoker

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Landskrona
Hoj
Yamaha YZF1000R -98
Blir o byta mitt drivpaket nästa vecka med min kompis.

Tanken till hösten är att även demonterna ner hojen i mycket små delar och gå
igenom den själv och sen montera ihop den igen. Första hojen, så allt nytt blir
lärorikt.

Tips och dylikt mottages gärna :) :Bugar
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Strippa ner hojen idag igen för att kolla ventilerna. Det tar ju en bra stund att få åtkomst till kammarna men det var inga större problem. Men sen skulle jag öppna den där lilla luckan som ger åtkomst till vevaxeln..

Den jäveln på Yamahas utvecklingslabb som fick idén att sätta fast den luckan med tre försänkta stjärnskruvar borde halstras över en stilla eld! :mad: Skruvarna sitter som berget. Det enda jag lyckades med var att sabba skruvskallarna. Jag tog fram skruvdragaren som drar med 48Nm och den vred sönder skallen utan att hoppa ut krysspåret! Hur diaboliskt hårt kan en sån där liten skruv sitta?

Blir o byta mitt drivpaket nästa vecka med min kompis.

Tanken till hösten är att även demonterna ner hojen i mycket små delar och gå
igenom den själv och sen montera ihop den igen. Första hojen, så allt nytt blir
lärorikt.

Tips och dylikt mottages gärna :) :Bugar

Om du utför en service som täcker alla punkter i servicetabellen så lär du ha fått meka så det räcker och blir över. Införskaffa en verkstadsmanual, momentnyckel och sen är det bara att börja skruva. Det kommer ta några dagar men sen kommer du känna till din hojs allra mest intima skrymslen.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Några till punkter avbockade från felsökningslistan:

  • Förgasarna kontrollerade och rengjorda en tredje gång. Varenda kanal och öppning har rensats med fotogen, penetrerats med tunn metallvajer samt blåsts med tryckluft. Förgasargummina synade.
  • Ventilerna kontrollerade. Alla låg inom rekommenderat spel.
  • Tändsensorn på vevaxeln uppmätt och ohm-värdet var helt ok.
  • Huvudsäkring utbytt.
  • Ytterligare några kontakter kontrollerade och rengjorda från den lilla ytsmuts som finns men allt har sett bra ut.
  • Grenrörens temperatur uppmätt med IR-mätare. Det var mindre än 5 graders skillnad på krökarna som alla låg kring 350 grader. M.a.o. ytterligare en återvändsgränd.
  • TPS (Throttle Position Sensor). Behövde faktiskt justeras en aning - men det hjälpte inte.

Problemet uppstår oavsett om man kör med choke eller om man varvar som vanligt. Under 3500 varv är det svårt att märka något annat än en viss "orolighet" i motorgången men kring 5000 varv uppstår det som sagt efter några sekunder en snabb varvtalsförlust på cirka 1500 varv.

Vad kan orsaka detta?!

Kan en felaktig ECU ge sådana här symptom?

PS. Förresten. De där små stjärnskruvarna till "vevaxelluckan" skulle dras med 7 Nm. Men de var loctitade! Otroligt dumt att ha stjärnskruv där men Yamaha har likväl haft det på sina genesismotorer allt sedan 1985.
 

bobthesmoker

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Landskrona
Hoj
Yamaha YZF1000R -98
sådär, drivpaket och sådant bytt. Låter mycket mycket bättre. Dock fortfarande som jag upplever det ett litet plonk när man drar i växeln från 2an till 3an.
 

Marko L

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Lerum
Hoj
BMW S1000RR -10
Vet inte riktigt var jag ska ställa frågan men gör det här.
Kan man köpa 96-97 eller ska man satsa på nyare främst pga oljeförbrukningen vad ska man kolla efter
Tacksam för svar
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hej! Tänkte packa om farsans framdämpare på hans thunderace. Någon som har en länk till en bra guide eller tråd till detta. Har gjort det innan men kan vara bra om det behövs något specialverktyg eller hur mycket olja det ska i etc.

// Spiderpig
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vet inte riktigt var jag ska ställa frågan men gör det här.
Kan man köpa 96-97 eller ska man satsa på nyare främst pga oljeförbrukningen vad ska man kolla efter
Tacksam för svar

Det spelar ingen roll då det är helt individuellt om hojen tar mycket olja eller ej. Min YZF 750 tog ca 1 liter på 400 mil vilket jag inte tycker är mycket.
 

j:son

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Street Triple RS -18
Vevaxelgivare är vanligt.
Mätning säkerställer bara avbrott eller inte. Dom är mer komplexa än så och kan generera dom mest fantastiska symptom.


Några till punkter avbockade från felsökningslistan:

  • Förgasarna kontrollerade och rengjorda en tredje gång. Varenda kanal och öppning har rensats med fotogen, penetrerats med tunn metallvajer samt blåsts med tryckluft. Förgasargummina synade.
  • Ventilerna kontrollerade. Alla låg inom rekommenderat spel.
  • Tändsensorn på vevaxeln uppmätt och ohm-värdet var helt ok.
  • Huvudsäkring utbytt.
  • Ytterligare några kontakter kontrollerade och rengjorda från den lilla ytsmuts som finns men allt har sett bra ut.
  • Grenrörens temperatur uppmätt med IR-mätare. Det var mindre än 5 graders skillnad på krökarna som alla låg kring 350 grader. M.a.o. ytterligare en återvändsgränd.
  • TPS (Throttle Position Sensor). Behövde faktiskt justeras en aning - men det hjälpte inte.

Problemet uppstår oavsett om man kör med choke eller om man varvar som vanligt. Under 3500 varv är det svårt att märka något annat än en viss "orolighet" i motorgången men kring 5000 varv uppstår det som sagt efter några sekunder en snabb varvtalsförlust på cirka 1500 varv.

Vad kan orsaka detta?!

Kan en felaktig ECU ge sådana här symptom?

PS. Förresten. De där små stjärnskruvarna till "vevaxelluckan" skulle dras med 7 Nm. Men de var loctitade! Otroligt dumt att ha stjärnskruv där men Yamaha har likväl haft det på sina genesismotorer allt sedan 1985.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Strypningen består av brickor eller gjutna insugsgummin och en kabel som ändrar tändningen. Gummina kan du skära upp eller köpa nya på ebay för några hundra(rekommenderas). Kabeln är en kabel som sticker ut från cdiboxen, denna ska antingen jordas om den är lös eller klippas om den är jordad. Harför mig att jag såg en post om detta för ett tag sen då jag itne har nån bild på hur det ser ut, men jag minns att det var likadant på min yzf 750.
Är du säker på att den är strypt fortfarande? För strypningen brukar försvinna rätt fort och denna hojen är ju inte direkt ny.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Ska sälja min Ace -98:
Besiktad ett år framåt, 4900mil BOS slipon, kolfiberinnerskärm, bra däck å drivpkt. 24000:- (inga byten) om du inte har en XT660X i ca samma prisklass, en sån skulle jag kunna tänka mig, men planen är att ta några sabbatsår från mc-åkning!!!
 

sweedan

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
nyköping
Hoj
yamaha yzf1000R-96
Tjena ! Någon som har koll på vilka kablar
Man ska klippa från boxen
Och dra till plus på batteriet ?
För att få bort fartspärren/ varv stopet ?
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
Gick igenom förrådet och hittade lite grejer som blev över när jag sålde av ässet. Nån som är intresserad av?

- Ett helt set olackade Sebimoto kraschkåpor, en tusenlapp eller bud.
- Ett orginaldämp, för dig som inte klarar besiktningen :)

Om någon är intresserad, nås jag på 0761-348688
 

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Finns det nå thunderaceägare kvar här? Det ska tydligen gå att klämma in en bakfälg från R1 första generationen med små modifikationer. Någon som har provat? Ett 200 däck passar det i svingen eller tar det i?
 

Falkenrejsing

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2015
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha Thunderace
Så var sommaren slut snart och det börjar bli dags att fundera på att göra något åt oljeförbrukningen.
Någon som har tips på ställen där man kan handla delar till insidan på den stakars motorn?
Hittar ett par, men alldeles för få för att få någon koll på prisbilden.
Närmare 10000 för kolvkit (i england, inte kollat frakt) känns spontant dyrt, kan man komma undan billigare?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top