Thunderace-tråden!

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
äh, det är bara jag som tramsar mig. Denna gång försöker du fatta vad jag skriver, för ett par dagar sen försökte du fatta handtaget.

Tur att du kör helförsäkrat. :) (Och att du inte har samma försäkringsbolag som jag. ;) )

Därför vi har försäkringsbolag, när olyckan är framme ;)
Skål!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Va o kollade på min cykel idag, lägger upp bilder senare när jag kommer hem. Men den är fullt körbar! Inga plåtskador, bara massa repor och lackskador! Så när axeln har läkt så är de full gas igen!
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Som sagt så klarade sig cykeln bra. Är inte orolig alls för den. Kanske inte ens löser ut skadorna på försäkringen. Operation på tisdag förhoppningsvis.
 

Bifogat

  • 20090821435-30.JPG
    20090821435-30.JPG
    113.7 KB · Visningar: 150
  • 20090821436-30.JPG
    20090821436-30.JPG
    80 KB · Visningar: 143
  • 20090821437-30.JPG
    20090821437-30.JPG
    109.9 KB · Visningar: 141
  • 20090821447-30edit.JPG
    20090821447-30edit.JPG
    41.4 KB · Visningar: 127

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Är ju bara lite repig. Har dom ens spruckit?

Hittade inga sprickor, alla fästen verkar hela, så en omlack och lite sprutspackel så tror jag vi är på banan igen! Hade materiella gudar med mig :yoparty

Utmärkt! Ses torsdag.

Kommer ev upp ja, men med bil, tänkte passa på att kolla hur ni andra kör när jag ändå bara kan titta på! :p
 
Last edited:

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Elfel...

Efter ett par dagar på Gelleråsen med SMC (vilket var hur kul som helst) dog hojen fullständigt när jag skulle hem. Tände som vanligt ett par varv, men gick inte igång. När jag nästa gång tryckte på knappen dog allt helt. Inte en lampa som lyser. :confused:
Dödarknappen är inte på, alla säkringar kollade (även huvudsäkringen), batteriet kollat och laddat... Nån som har något förslag? Jag har plockat bort alla kåpor för att kunna felsöka, men vet inte riktigt var man börjar.
Kan tillägga att jag fick neutrallampan att blinka till lite efter att ha pillat på sladdhärvan kring batteriet, men då jag försökte starta slocknade den igen.
Tacksam för förslag.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Efter ett par dagar på Gelleråsen med SMC (vilket var hur kul som helst) dog hojen fullständigt när jag skulle hem. Tände som vanligt ett par varv, men gick inte igång. När jag nästa gång tryckte på knappen dog allt helt. Inte en lampa som lyser. :confused:
Dödarknappen är inte på, alla säkringar kollade (även huvudsäkringen), batteriet kollat och laddat... Nån som har något förslag? Jag har plockat bort alla kåpor för att kunna felsöka, men vet inte riktigt var man börjar.
Kan tillägga att jag fick neutrallampan att blinka till lite efter att ha pillat på sladdhärvan kring batteriet, men då jag försökte starta slocknade den igen.
Tacksam för förslag.

Att ladda batteriet är inte alltid lösningen om batteriet är dött! Min gjorde exakt likadant, funkade klockrent och sekunden senare startar den inte. Testa att springa igång den, går den då så är de batteriet som är kortslutit sig helt enkelt. Mitt BILTEMA-batteri dog utan förvarning och springa igång va enda lösningen. Som sagt, spring igång den och se om den går först och återkom.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Att ladda batteriet är inte alltid lösningen om batteriet är dött! Min gjorde exakt likadant, funkade klockrent och sekunden senare startar den inte. Testa att springa igång den, går den då så är de batteriet som är kortslutit sig helt enkelt. Mitt BILTEMA-batteri dog utan förvarning och springa igång va enda lösningen. Som sagt, spring igång den och se om den går först och återkom.
Japp, det var batteriet. Såg ok ut när jag testade utan belastning, men sjönk till typ 2-3 volt då tändningen slogs på. Nu nytt batteri och går klockrent. Tack för tipset.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Vad var det för sorts batteri? Tillverkare?

LP Ladport YTX14-BS, dock ingen aning om hur gammalt. Det sitter nåt klistermärke med datum, men det är helt otydbart...
Köpte nu ett Biltema gel-batteri. 500:- istället för 1325:- på hoj-meken avgjorde. Får väl se hur länge det håller :brinnerup
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Än sålänge väldigt besviken på Folksam/SMC-försäkring. Har ju som sagt inte skadat hojen speciellt mycket, men trots detta ska det gå på ca 35000:- att laga vilket innebär att bolaget vill lösa in cykeln och ge mig 25k minus självrisk på 25%. Om jag promp vill laga den så måste jag välja bort visa saker vilket känns helt sjukt. Tydligen kör dom inte längre med kontant-ersättning och att man renoverar själv.
Just nu känns de bara skit. Visste väl att de va en hake med att ha ett billigt bolag. Har ju ingen nytta av att åka helförsäkrat när de räcker med en kåpa för att dom ska lösa in cykeln...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
35 000 kr !?!?!?

De måste väl ha satt dit en nolla för mycket? Mina skador när exet gick omkull för några år sedan var väldigt snarlika. Repad sido- och bukkåpa. Jag lagade dessa för <2 000 kr varav en tusenlapp gick till lackeraren. Insåg direkt att självrisken (6 000kr) skulle blivit mycket högre än reparationskostnaden så jag struntade i att anmäla det överhuvudtaget.

Hur gick operationen förresten? Är du titanpimpad nu?
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
35 000 kr !?!?!?

De måste väl ha satt dit en nolla för mycket? Mina skador när exet gick omkull för några år sedan var väldigt snarlika. Repad sido- och bukkåpa. Jag lagade dessa för <2 000 kr varav en tusenlapp gick till lackeraren. Insåg direkt att självrisken (6 000kr) skulle blivit mycket högre än reparationskostnaden så jag struntade i att anmäla det överhuvudtaget.

Hur gick operationen förresten? Är du titanpimpad nu?

Nya detaljer:
Styrvikt 328:-
Spegel 901:-
Bromsgrepp 503:-
Hjulaxel fram 905:-
Blinkers fram 403:-
Ljuddämpare (slipon) 4396:-
Totalt: 7436:-

Renoverade detaljer (halva nypriset)
Toppkåpa
Sidopanel
Spoiler

Totalt: 17071:-

Arbetskostnad: 6565:-

Summa: ca 31000:- inkl moms.

Jag har missat nåt men orkar inte gå igenom allt igen. Står 35671:- på offerten.

Känns så jävla meningslöst att skriva upp lackskador för 17papp när jag kan få hela cykeln lackad för 7k mot kvitto!! Byråkrati när den är som bäst. Då byter jag delarna själv och köper nydelarna så klarar jag mig på ca 15-16k. Men så vill dom inte göra nötterna...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
17 000 kr för 3 renoverade kåpor? Allvarligt? En nya sidokåpa i original kostar 8 000kr.

Har försäkringsbolagen aldrig hört talas om Ebay? Kronan är stark gentemot dollarn nu ....
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
17 000 kr för 3 renoverade kåpor? Allvarligt? En nya sidokåpa i original kostar 8 000kr.

Har försäkringsbolagen aldrig hört talas om Ebay? Kronan är stark gentemot dollarn nu ....

Sidokåpan kostar 10k med lack o klistermärken. Färska uppgifter.



SMC:

Procentuell självrisk
Med procentuell självrisk väljer ägaren hur stor risk man vill ta med tanke på försäkringssjälvrisken. Det gör mc-ägaren försiktigare. Man anstränger sig för att hojen inte ska stjälas eller krascha.
Om olyckan är framme finns vill man få ner skadekostnaden i förhandling med verkstaden och försäkringsbolaget. Här påverkas självrisken; antingen så att den sjunker eller att väljer att inte nyttja försäkringen överhuvudtaget om skadan är av mindre art. Lagar man hojar på ett billigt sätt blir skadekostnaden väsentligt mindre liksom självrisken. Sjunker reparationskostnaderna så sjunker också premierna.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det här handlar enbart om att verkstan försöker roffa åt sig pengar av försäkringsbolagen. (Det finns väl ingen normal svensson som skulle lägga 10 000 kr på en sidokåpa... ?) Fanns det bara lite vilja skulle man ju kunna fixa till de där skadorna för en mycket lägre kostnad. Varför inser inte försäkringsbolagen hur blåsta de blir? Finns det ingen på försäkringsbolagen som själv letat delar till ett skadat fordon?

Klistermärken (original) kostar <100 kr st. Ännu mindre på Ebay.

Du får två backspeglar på Ebay för halva priset som verkstan begärde för en enda osv. osv.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Det här handlar enbart om att verkstan försöker roffa åt sig pengar av försäkringsbolagen. (Det finns väl ingen normal svensson som skulle lägga 10 000 kr på en sidokåpa... ?) Fanns det bara lite vilja skulle man ju kunna fixa till de där skadorna för en mycket lägre kostnad. Varför inser inte försäkringsbolagen hur blåsta de blir? Finns det ingen på försäkringsbolagen som själv letat delar till ett skadat fordon?

Klistermärken (original) kostar <100 kr st. Ännu mindre på Ebay.

Du får två backspeglar på Ebay för halva priset som verkstan begärde för en enda osv. osv.

Verkstaden går efter listpriser på delar eftersom det är det försäkringsbolaget ville se. Personligen får jag inte köpa delarna på någon annan plats eller göra jobbet någon annanstans för försäkringsbolaget. Dom skrotar hellre hojen. Så i detta fallet har du tyvärr lite fel eller är fel-underrättad. Jag hade hemskt gärna köpte beg-delar och lagt ner sliptid själv på hojen och sen lackat på en annan firma. Men de köpte inte Folksam, som anser att halva nypriset på en kåpa är likamed lack-kostnad. Därav schablon-värdet. Men jag ska strida med dom om detta.
Det är iaf inte verkstadens fel.
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Verkstaden går efter listpriser på delar eftersom det är det försäkringsbolaget ville se. Personligen får jag inte köpa delarna på någon annan plats eller göra jobbet någon annanstans för försäkringsbolaget. Dom skrotar hellre hojen. Så i detta fallet har du tyvärr lite fel eller är fel-underrättad. Jag hade hemskt gärna köpte beg-delar och lagt ner sliptid själv på hojen och sen lackat på en annan firma. Men de köpte inte Folksam, som anser att halva nypriset på en kåpa är likamed lack-kostnad. Därav schablon-värdet. Men jag ska strida med dom om detta.
Det är iaf inte verkstadens fel.
Så här är det, det är ju din hoj.
Du är inte nöjd med försäkrings bolagets "förslag".
1. ifrågasätt varför dom väljer dyraste rep. förfarandet då du accepterar billigare lösningar och neka kontant reglering som är enklaste (och billigaste) lösningen för försäkrinfsbolaget
2. ta 25t kr endast under förutsättning att du får köpa igen hojen i det skick den är nu för... 5tkr och fixa den själv. Den är ju enligt deras egen bedömning, din beskrivning och bilderna inte trafik o-duglig (inga skador på trafiksäkerhets detaljer typ ramen) så dom kan sälja den "punkt"
3. Dom får fixa en likvärdig thunderace (om dom kan få fram en för 25t kr är det väl inte så dj..a dumt, "ingen reptid" men det kan dom inte
4. låt dom fundera på dina argument och be dom komma tillbaks sedan dom funderat färdigt..... fråga vad "hans/hennes" chef heter och skriv upp det innan du lägger på.
minns att reglerings mannen jobbar för försäkrings bolaget och vill komma undan så billigt och enkelt som möjligt.
........jobbar på verkstad så jag har sett och hört ett och annat jag.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top