Thunderace-tråden!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
:felämne

Postade du detta i alla forumavdelnigar du läser eller?
Här snackar vi Thunderace!

Jag kanske borde ha förtydligat mig men artikeln var faktiskt i allra högsta grad on topic. Den var direkt kopplad till en viss T-ace-wheelie-bild.

Jag är som T-ace ägare skittrött på att behöva betala mer och mer i försäkring. Jag köpte hojen ny år 2000. Då fick jag pröjsa 11 000 kr i försäkring hel/hel. Under flera år sjönk premien år för år, vilket ju är naturligt eftersom cykeln blir mindre och mindre värd.

Som lägst var min premie nere i 4 200 kr hel/hel men nu börjar den helt plötsligt stiga igen! Varför?

Jo, en av anledningarna är absolut att de äldsta T-acearna nu börjar bli så billiga att de ofta köps av nyblivna motorcyklister i åldern 20-25 år. Vad är det första dessa erfarna kamikaze-piloter ska göra med sina nya fartvidunder?

Jo, upp på bakhjulet och stajla!

Det går ibland bra de första 20 gångerna men det slutar nästan undantagslöst i ett dike någonstans. Och då ökar min och alla andra T-ace-ägares försäkringspremie!

Jag har under några år fungerat som instruktör i SMC. SMC arrangerar som ni vet körteknikskurser för alla olika sorters motorcyklister. Gissa vilken förarkategori som jag insett är absolut sämst på att köra motorcykel?

Jo, föga förvånande så är det 20-25 -åriga grabbar på sporthojar. De kan köra fort rakt fram men de är skrämmande ofta urusla på att svänga och bromsa. Det mest intressanta är också att det är de som kör fortast och stajlar mest som oftast är sämst på att bromsa och svänga! Varför? Jo, de inser helt enkelt inte att för att bli en bra motorcyklist så måste man först tänka rätt och därefter kanske skicka nån form av instruktion till kroppsdelarna. Men jag antar att det är som med allt annat här i livet. Man måste lära sig och tänka rätt innan man tänker rätt.

Antingen är vi seriösa och fördömer omogna aktiviteter, eller så betalar vi T-ace-ägare några tusen extra per år. Valet är ert.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En faktor som ligger till grund för att försäkringspremier börjar stiga för T-aces måste väl ändå vara on topic i T-ace-tråden?

Cyklarna börjar få några år på nacken varför ägargruppen, och därtill hörande problematik, förändras. För 10 år sedan köptes de flesta T-aces av 30-åringar, idag köps de ofta av betydligt mycket yngre individer. Pris för 10 år sedan = > 100 000 kr. Pris idag =< 30-50 000 kr. Detta simpla faktum gör att det blir andra sorters ägare till dessa pärlor.

Jag skulle ödmjukast vilja påstå att jag diskuterar i allra högsta grad T-aces, T-ace-kollektivet och dess sysslor.

Ok, en chattråd är väl kanske inte världens mest seriösa forum. Jag hävdar inte heller att jag har rätt att bestämma vad som ska skrivas här i tråden. Men håll med om att det idag utifrån vissa perspektiv kanske finns viktigare saker att diskutera i T-ace kollektivet än hur små blinkers man kan få dit ... (Ursäkta för att jag är en sån tråkig surkuk!)
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Ok, en chattråd är väl kanske inte världens mest seriösa forum. Men håll med om att det idag utifrån vissa perspektiv kanske finns viktigare saker att diskutera i T-ace kollektivet än hur små blinkers man kan få dit ... (Ursäkta!)

Varför vill du att jag håller med dig? Smaken är som baken. Jag vill diskutera roliga saker som att montera nya blinkersar t.ex. Det gör mig inte mindre seriös än någon annan. Jag förespråkar en lättsam nivå på diskussionrna i denna tråd.

Du behöver inte be om ursäkt för att du säger som du tycker, men finn dig i att andra inte tycker som du.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Måste vara jobbigt att vara såå gammal så man vet allt om alla... Du har inte en aning om hur jag beter mig i trafiken förutom att jag åkte på bakhjulet utanför en parkeringsficka på en 70-väg där den enda bil va den jag precis hade mött.
Kan tänka mig att du är lika ledsen för att du inte har råd att äga en Volvo 240 längre pga att 18åringarna med snus har sladdat av i snön så många gånger nu så premien ökat.

Jag är ung, blott bara 26år gammal, har knappt lärt mig kissa själv. Fick min första motordrivna 2hjulig när jag var 5år gammal och redan då va jag ett hopplöst fall. Men det är ju tur att man inte är lika fattig som ALLA andra 25åringar så jag enbart har råd med en gammal genesis-traktor och kan byta upp mig till en annan sporthoj. Så slipper ni otäcka bilder på fartdårar utan hjärna på dessa otroligt potenta stunthojarna. Och jag slipper bli piskad på stjärten varje gång jag tar ut hojen i solen... Men jag lovar att inte sladda runt korvkiosken och lyssna på eddiemedusa om de är någon tröst...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag håller egentligen med dig Wibäck.

(Beklagar om mina inlägg är fulla med stafel, men jag har faktiskt nått glapp i ... tangentbordet!)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Måste vara jobbigt att vara såå gammal så man vet allt om alla... Du har inte en aning om hur jag beter mig i trafiken förutom att jag åkte på bakhjulet utanför en parkeringsficka på en 70-väg där den enda bil va den jag precis hade mött.
Kan tänka mig att du är lika ledsen för att du inte har råd att äga en Volvo 240 längre pga att 18åringarna med snus har sladdat av i snön så många gånger nu så premien ökat.

Jag är ung, blott bara 26år gammal, har knappt lärt mig kissa själv. Fick min första motordrivna 2hjulig när jag var 5år gammal och redan då va jag ett hopplöst fall. Men det är ju tur att man inte är lika fattig som ALLA andra 25åringar så jag enbart har råd med en gammal genesis-traktor och kan byta upp mig till en annan sporthoj. Så slipper ni otäcka bilder på fartdårar utan hjärna på dessa otroligt potenta stunthojarna. Och jag slipper bli piskad på stjärten varje gång jag tar ut hojen i solen... Men jag lovar att inte sladda runt korvkiosken och lyssna på eddiemedusa om de är någon tröst...

Har jag någonsin påstått att jag inte varit ung och gjort dumdristiga saker?
Nej, jag har gjort alldeles för mycket dumheter på motorcykel! Visst läste även jag om farorna när jag tog körkorten, men inte heller jag fattade vad det egentligen handlade om. För mig började poletten falla ner nån gång straxt innan 30, och jag är glad för det slutligen skedde. Nu önskar jag bara att den hade fallit ner tidigare. Jag tror nog att jag var mottaglig för informationen långt tidigare, men jag kom bara inte i kontakt med den.

Mitt råd är att alla går på de kurser som SMC erbjuder. Billigare, bättre och enklare sätt att bli en bra MC-förare tror jag inte att det finns i Sverige. Körskolan lär ut hur man kör motorcykel så pass att man kan klara en uppkörning (de har inget intresse av att lära ut mer), men SMC kan lära ut hur man blir en bra förare. Jag kan i.o.f.s. bara tala för mig själv nu men f-n va mycket roligare det blev för mig att köra hoj efter att jag fått gå på SMC:s kurser !

(I hear you Wibäck! Nu snackar jag så alllmänt om hojåka att jag nog kan sägas vara lätt off topic i den här tråden. :) )
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
:felämne

Jag tillhör nog precis den skaran som tenderar att höja premierna på våra hojar..
*är student
*vill ta men har ej råd med SMC-kurser
*har ej körkortet än (pga ovastående)
*Jag fyller 25 i år
*Min handledare har krashat en t-ace och kör numera r1 :p
Dvs, jag har oddsen emot mig... "Jag har inte tänkt att vurpa" men i förhand så ber jag om ursäkt för om/när det sker :p

:backontop

Läste något om rekond m.h.a. fotogen... kanske man skulle testa... har ni goda erfarenheter?
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Läste något om rekond m.h.a. fotogen... kanske man skulle testa... har ni goda erfarenheter?

Jag rekondade hela bågen nu i våras. Jag samlade inspiration från detta videoklipp (del 1 av 5):
http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA

Jag använde vanlig lysfotogen istället för WD-40 (som är fotogenbaserat). Fungerar lika bra, men är billigare. Svinbra resultat.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag rekondade hela bågen nu i våras. Jag samlade inspiration från detta videoklipp (del 1 av 5):
http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA

Jag använde vanlig lysfotogen istället för WD-40 (som är fotogenbaserat). Fungerar lika bra, men är billigare. Svinbra resultat.

:) Så fort jag såg närbilder på den där hojen fattade jag var den kom ifrån. (vilket bekräftades när snubben började snacka. :) )Snacka om en typisk engelsk cykel! De VRÄKER ut salt på vägarna i england. (Importera inte en hoj därifrån.)

Jag brukar vara på ett T-ace forum i England. De har annorlunda problem än vi med sina hojar, det beror i hög grad på saltet.

Sen måste jag ställa mig lite frågande till det där med WD40... ? Jag är 99% säker att det var det jag använde när jag skulle renovera bromsarna på min bil. Gummiskyddet runt kolven rann (!) bort! Jag skulle då inte rekommendera det på o-ringar. Vare sig bromsokens eller kedjans. Det finns produker speciellt framtagna för dylika rengöringsuppdrag. Är inte fotogen än mer frätande? Nära på lika frätande som bensin.

Jag anser att det bästa som finns för att tvätta en kedja är motorolja. (Absolut inte lösningsmedel.) Oljan löser upp smuts, vax m.m. samtidigt som det dränker in o-ringarna i nyttigt smörjmedel. Det blir onekligen lite geggigare, men jag torkar hellre bort stänk än byter kedja.

Sen undrar jag om man verkligen ska använda slipmedel på klarlack? Jag provade för några år sen ... och det blev inte bra. Bättre att ta bort smutsen utanpå klarlacken med diverse tvättmedel/milt lösningsmedel och sen vaxa Bettan. Det är i alla fall min erfarenhet.
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Sen måste jag ställa mig lite frågande till det där med WD40... ? Jag är 99% säker att det var det jag använde när jag skulle renovera bromsarna på min bil. Gummiskyddet runt kolven rann (!) bort! Jag skulle då inte rekommendera det på o-ringar. Vare sig bromsokens eller kedjans. Det finns produker speciellt framtagna för dylika rengöringsuppdrag.

Jag anser att det bästa som finns för att tvätta en kedja är motorolja. (Absolut inte lösningsmedel.) Oljan löser upp smuts, vax m.m. samtidigt som det dränker in o-ringarna i nyttigt smörjmedel. Det blir onekligen lite geggigare, men jag torkar hellre bort stänk än byter kedja.

I verksatadsmanualen till bågen står det att fotogen ska användas till kedjerengöring. Många (andra) tror att det inte är någon skillnad på WD-40 och 5-56, men det är det. 5-56 är uttorkande och kan skada packningar och liknande. Eftersom WD-40 är baserat på fotogen borde det inte vara någon fara.

Fotogen kan du garanterat ha på kedjan. Det är meningen. :fakta
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har haft problem med att bromsen låg på för skivorna fram. Kolven i oket gick inte tillbaka av sig själv. Ställde därför en fråga på forumet i England och fick bl.a. följande svar:

No need to open the brake reservoir, these are vented.

Taking out the pistons to clean is a real pain.
the reason for dragging is corrosion building up in the seal area.
shown as white oxide powder in the grooves, pushing the seal out and causing jams between the tight fitting pistons and caliper housing.

Try to get your hands on ACF-50 or Corrosion-Block fluid (same manufacturer, Lear Chemical in Canada)
Just squeeze some drops between the pistons (take care not to contaminate the pads)
Let it soak througout the night, the compound will soften the oxides and in the morning your problems will be gone like a bad dream.

Don't use WD40, as mentioned this might swell the O-rings.

If you can't get any of the fluids in Sweden, report back here and I'll get you some.

Just type ACF-50 and Europe in Google and you'll find a supplier that delivers Euro-Wide

Gummit rann bort för mig så jag tror inte att man kan hävda att mitt eventuella användande av 5-56 hade torkat ut gummit ... ;-)
 
Last edited:

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Tjenare!

Är det nån som vet hur mycket man kan belasta generatorn på en t-ace? ärna specifikt för en 97:a :)

Funderar på att sätta extra lyse fram på hojen för att synas mer!

Ingen aning, men låter fränt:tummenupp
2 boschare så syns du garanterat :) Du kan ju bli den första som provar ;)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Tjenare!

Är det nån som vet hur mycket man kan belasta generatorn på en t-ace? ärna specifikt för en 97:a :)

Funderar på att sätta extra lyse fram på hojen för att synas mer!



Dioder fungerar ju ganska bra som varselljus annars... drar ju nästan noll ström...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Appropå nytt lyse. Jag läste att Yamaha ska börja producera Thunderace igen. De har dock gjort vissa designförändringar...
 

Bifogat

  • ny Thunder.jpg
    ny Thunder.jpg
    180.7 KB · Visningar: 96

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Ingen aning, men låter fränt:tummenupp
2 boschare så syns du garanterat :) Du kan ju bli den första som provar ;)

Det är lite skillnad på "extra lyse" och "extralyse" och jag vet vilken.

Jag hade tänkt mig en projektorlampa eller liknande.

Dioder fungerar ju ganska bra som varselljus annars... drar ju nästan noll ström...

Absolut, att bygga en diskret ställning med en rad diodljus hade också gjort jobbet! Jag har dock även en gömd agenda att det ska vara ett ökat ljusflöde framåt nattetid då jag kör i mörker och liknande!

Men jag tackar för tipset!
 
Last edited:

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Blinkersbilder

Några bilder på nya blinkersarna.
 

Bifogat

  • nyblink1.jpg
    nyblink1.jpg
    106.1 KB · Visningar: 71
  • nyblink2.jpg
    nyblink2.jpg
    141 KB · Visningar: 84
  • nyblink3.jpg
    nyblink3.jpg
    95.9 KB · Visningar: 77

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Rekondbilder

Några bilder på resultatet från rekonden.
 

Bifogat

  • rekond1.jpg
    rekond1.jpg
    143.7 KB · Visningar: 103
  • rekond2.jpg
    rekond2.jpg
    132.2 KB · Visningar: 97
  • rekond3.jpg
    rekond3.jpg
    162.6 KB · Visningar: 107

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Mycket snyggt. Får gå tillbaka i tråden och läsa receptet på blinkersna. Men jag kunde inte heller låta bli o se bilen i bakgrunden. Vad är det för modell? Inte en A6 va? :)

Sen måste jag fråga vad det är för gänga i svingen till depåstället? Jag trodde det va M10 eller 3/8", men ingen passade...
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Mycket snyggt. Får gå tillbaka i tråden och läsa receptet på blinkersna. Men jag kunde inte heller låta bli o se bilen i bakgrunden. Vad är det för modell? Inte en A6 va? :)

Sen måste jag fråga vad det är för gänga i svingen till depåstället? Jag trodde det va M10 eller 3/8", men ingen passade...

Det är en Audi A6 Avant 2,4 Worldcup 2003.

Gängan är M10 x 1,25. Samma som bultarna till bromsoken.

Blinkersarna är sådana här fast med helsvart kropp istället för kolfiberlook. Det fixar de om man bara frågar. De är väldigt billiga och man får precis vad man betalar för. Plasten är tunn och spröd och spricker direkt om man våldar lite med skruvarna. Naturligtvis prisvärda och de blinkar starkt och fint.
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top