Thunderace-tråden!

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
Sålde min thunderace rätt nyligen. Satte mest ut den på impulsannons, kom en snubbe och köpte den samma kväll. Pang, borta. Så nu känns det lite tomt!

Ang strul med begagnade, EXUP ventilen kan ju börja skramla och "klicka/klonka" endel på låga varv. Det kanske inte är något allvarligt "fel" direkt men kan vara lite irriterande.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Hade en T-ace för några år sedan.

Var riktigt nöjd med den.
Som det skrivits tidigare i tråden så dra dom olja, min hade gått knappt 4000 och ville ha upp till en halvliter olja på 100 mil vid hårdkörning.
Vid lugn körning så drog det knappt nån olja alls

www.mcpoolen.se finns det ell referensbibliotek med lite fakta å bilder på olika årsmodeller.
 

Bifogat

  • T-ace (Small).JPG
    T-ace (Small).JPG
    69.5 KB · Visningar: 382

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...

Ang strul med begagnade, EXUP ventilen kan ju börja skramla och "klicka/klonka" endel på låga varv. Det kanske inte är något allvarligt "fel" direkt men kan vara lite irriterande.

Finns det problemet på R1an också? Kan höra ett sånt ljud ibland klicka/"skramla"
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Nja inte riktigt, men de bygger på samma princip med 5 ventilsteknik bla.
Men de är bra lika !!

Okej vad är det som skiljer då ? Jag trodde det var samma motor de e vad jag hört och effekten är densamma

Sålde min thunderace rätt nyligen. Satte mest ut den på impulsannons, kom en snubbe och köpte den samma kväll. Pang, borta. Så nu känns det lite tomt!

Ang strul med begagnade, EXUP ventilen kan ju börja skramla och "klicka/klonka" endel på låga varv. Det kanske inte är något allvarligt "fel" direkt men kan vara lite irriterande.

Viren brukar gå av till exupen speciellt om dom inte är rätt inställda.Nya med höljen kostar 1000kr orginal .Jag var till lokala cykelhandlaren och köpte nya nipplar och lösa vire för 75 kr och behöll dom gamla höljena fugerar utmärkt
 
Last edited:

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
:tummenupp



Ja, det skulle vara intressant att höra exakt vad som skiljer motorerna åt. Någon som vet?


De senare FZR1000 motorerna och Thunderace motorn är i stort sett samma, det som felade på FZR motorerna är fixat, bla 2:ans växel är inte lika benägen att hoppa ur.

R1 motorn som kom 98 är det nog större förändringar på, effekten är 150Hk mot 145 i Thunderacen. Men jag tror inte en R1 motor från 98 passar rakt av i en Thunderace ram. Jag kan ha fel så rätta mig gärna, det kanske är någon som provat att sätta i en R1 motor ?

De senare R1 motorerna skiljer sig ganska mycket, men 5 ventilstekniken har de fortfarande kvar vad jag vet.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det tillkom även en växel R1:an såvitt jag vet (6 växlar), finns säkert en hel del andra skillnader.

Flikar in när ni snackar om EXUP:en. Jag har nyligen köpt en FZR som har EXUP och ibland när jag drar av på gasen hör jag ett gnisslande ljud från vad jag tror är EXUP:en. Är det några wire:ar som jag kan smörja osv?

Till Toya: Ja jag är Dan :)
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Det tillkom även en växel R1:an såvitt jag vet (6 växlar), finns säkert en hel del andra skillnader.

Flikar in när ni snackar om EXUP:en. Jag har nyligen köpt en FZR som har EXUP och ibland när jag drar av på gasen hör jag ett gnisslande ljud från vad jag tror är EXUP:en. Är det några wire:ar som jag kan smörja osv?

Till Toya: Ja jag är Dan :)

Jooo jag har fattat dan is .Det kan nog vara exupen där nere iavgassystemet den kan rassla lite:gnissla
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Jag råkade ut för en liten sak igår. Mitt i en lång högersväng med hyffsat nedlägg började olje-lampan lysa. Slocknade efter ca 30 sek.

Sedan återkom detta ett par gånger och även på raksträcka. Stannade och kolla oljenivån (tack förresten till dig som stanna och kolla att allt var lugnt) ingen olja syntes. Lyckades ta mig till statoil i Bålsta och köpa en liter, fick i nästan 6dl!!!

Jag tycker det hela är märkligt eftersom jag bytte olja+filter strax efter midsommar och då hällde i 3,5 liter. Har min kära hoj börjat tjuvdra olja,? Till saken är att den "bara" rullat 26oo mil.

Någon mer motorkunnig än jag som vågar spekulera?
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Jag råkade ut för en liten sak igår...

Kan du kanske ha fyllt i lite i underkant sist du bytte olja? Hur långt har du kört sedan midsommar då? Ett par deciliter går väl åt direkt du startar när filtret fylls upp? Thunderacen är ju känd (som du troligen vet) för att kunna slicka i sig lite olja. Men det brukar komma efter några ytterligare mil vad jag har hört. Min som har gått 5000 mil drar inte jättemycket olja.

//Kokke
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Kan du kanske ha fyllt i lite i underkant sist du bytte olja? Hur långt har du kört sedan midsommar då? Ett par deciliter går väl åt direkt du startar när filtret fylls upp? Thunderacen är ju känd (som du troligen vet) för att kunna slicka i sig lite olja. Men det brukar komma efter några ytterligare mil vad jag har hört. Min som har gått 5000 mil drar inte jättemycket olja.

//Kokke

Det verkar som de drar lite olika mycket beroende hur långt de har gått. Körstilen är nog ganska avgörande också :)

Min 98:a jag hade förut som gått 1800mil när jag sålde den drog i sig några dl/100mil och jag är inte speciellt hårdhänt mot mina hojar. Så det är nog omöjligt att svara på när de börjar dra mycket olja och det är dags för honing och ringbyte.

Dessutom har ju inte thunderacen tryckgivare utan nivägivare och jag har märkt att den varnar ganska tidigt, redan innan nedre strecket på glaset. Framförallt vid gaspådrag (och slangning)
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Tackar för svaren! Det var väl snarare så att jag fyllde på lite i överkant i midsomras, sedan dess har den rullat ca 230 mil (tack för det vädergudarna!)

Skall jag vara ärlig har jag inte kontrollerat oljenivån sedan dess heller men att det var såpass mycket som 6dl som gick i förvånade mig lite.
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Tackar för svaren! Det var väl snarare så att jag fyllde på lite i överkant i midsomras, sedan dess har den rullat ca 230 mil (tack för det vädergudarna!)

Skall jag vara ärlig har jag inte kontrollerat oljenivån sedan dess heller men att det var såpass mycket som 6dl som gick i förvånade mig lite.

Ställ den rakt gärna på depåstöd och kolla oljan så kollar du kilometerräknaren och notera.så får du väl mäta hur mycket du behöver fylla på antal mil och konstatera va den drar exakt.det kan variera väldigt mycket på olika hojar.min gamla Fj 1100 drg nog nästan 1 liter per 100 mil och den rök inte och gick bra den hade gått ca 10000 mil.OBS vilken årsmodell år det för 96-97 hade ju problem med oljeförbrukning men det först eft 4-5k mil
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Enligt Yamaha så e det normalt att en T-Ace kan ta upp till en liter olja per 100 mil om man använder gashantaget.. oavsett årsmodell. I lagligt tempo rör sej knappt olje nivån. Fast det gäller ju nästan alla yamahas sport hojar när dom gått några tusen mil att man har 3 liter i motorn o en liter under sadeln.
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Enligt Yamaha så e det normalt att en T-Ace kan ta upp till en liter olja per 100 mil om man använder gashantaget.. oavsett årsmodell. I lagligt tempo rör sej knappt olje nivån. Fast det gäller ju nästan alla yamahas sport hojar när dom gått några tusen mil att man har 3 liter i motorn o en liter under sadeln.


I plead guilty your honor :yoparty

Tack för tipset om depåstöden, såg i en annan tråd här på SH om något ställe uppåt landet där ett depåstöd bak ligger på 399:- plus frakt, får forska vidare.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag känner igen mig i erat snack om att den drar olja, jag han äga min hoj i ca 5 min innan jag stannadeoch köpte min första liter! (o inte faan fick jag dra av det på priset heller :näsblod)

Annars blev jag förvånad hur lätt den var att göra med, hade en RF900R innan och den kändes som att den vägde ett to mer än lilla Ässet!
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top