Sidan 5 av 75 FörstaFörsta 12345678910113055 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1500
  1. #81
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Strängnäs
    Hoj
    DR650SE och Yzf1000r Thunderace
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av johniesl Visa inlägg
    hur mycke ska du ha för den?
    Jag skickade precis ett PM till dig ...

  2. #82
    FÖR tillfället ej B-NNAD
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Liten håla
    Hoj
    Thunderace & FZ750
    Inlägg
    2 376


    En nostalgisk gammal film.... :-)

    Denna film bevisar ju också att Thunderacen redan i sin barndom var enögd/hade halvljus i enbart en lykta.

  3. #83
    Medlem Rappes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha&Kawasaki
    Inlägg
    1 512
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg


    En nostalgisk gammal film.... :-)

    Denna film bevisar ju också att Thunderacen redan i sin barndom var enögd/hade halvljus i enbart en lykta.
    thunderacen är enögd orginal. det va inte så många år sen det var olagligt och ha båda lamporna inkopplade,men det är ändrat. När jag skulle besikta min ace första gången 2005 så kopplade jag ur den ena lampan för och slippa påpekande att båda lyste, Men då frågade dom i stället varför jag bara hade en inkopplad . Man lär sej nått nytt varje dag Det man får tänka på om man ska koppla in båda är att justera ner h7 lampan i höjdled för den är inställd för helljus. Man får sämre helljus men det uppvägs ju klart av det bättre halvljuset .

  4. #84
    FÖR tillfället ej B-NNAD
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Liten håla
    Hoj
    Thunderace & FZ750
    Inlägg
    2 376
    Citat Ursprungligen postat av Rappe Visa inlägg
    Men då frågade dom i stället varför jag bara hade en inkopplad . Man lär sej nått nytt varje dag Det man får tänka på om man ska koppla in båda är att justera ner h7 lampan i höjdled för den är inställd för helljus. .
    Jag gissar att det snarare handlar om att besiktningsmannen inte visste om att det bara är halvljusrefletorer på ena sidan.

    Jag föredrar absolut att ha ett fungernde helljus istället för dubbla halvljus. Om du saknar helljus och kör 70 km/h eller högre så har du har inte en chans att hinna se och reagera på om ett rådjur står mitt i vägen.

    Att bara ha tillgång till dubbla halvljus kan vara bra (snyggt....? )om man bara kör där det är gatubelysning, men annars så är det ju i detta sammanhang helt förkastligt.

    När jag köpte Bettan (ny 00´) så var helljuset inställd på fågelskådning. Det stod så högt att det var i princip helt värdelöst.

    Nä som jag skrivit tidigare så är det nog Xenonkonvertering som gäller om man verkligen vill ha en bra ljusbild. Men jag undrar ju som sagt om det är lagligt med dylik konvertering på motorcyklar???

    Ha re!
    Senast redigerat av G-man den 2007-11-19 klockan 15:12.

  5. #85
    Medlem Rappes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha&Kawasaki
    Inlägg
    1 512
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Jag gissar att det snarare handlar om att besiktningsmannen inte visste om att det bara är halvljusrefletorer på ena sidan.

    Jag föredrar absolut att ha ett fungernde helljus istället för dubbla halvljus. Om du saknar helljus och kör 70 km/h eller högre så har du har inte en chans att hinna se och reagera på om ett rådjur står mitt i vägen.

    Att bara ha tillgång till dubbla halvljus kan vara bra (snyggt....? )om man bara kör där det är gatubelysning, men annars så är det ju i detta sammanhang helt förkastligt.

    När jag köpte Bettan (ny 00´) så var helljuset inställd på fågelskådning. Det stod så högt att det var i princip helt värdelöst.

    Nä som jag skrivit tidigare så är det nog Xenonkonvertering som gäller om man verkligen vill ha en bra ljusbild. Men jag undrar ju som sagt om det är lagligt med dylik konvertering på motorcyklar???

    Ha re!
    Reflektorn är det inget problem med den ger en korrekt ljusbild,kollat två gånger nu på bilprovningen. Sen blir du ju inte av med helljuset för att du kopplar om till dubbla lysen,då har man kopplat fel H4an ger ju fortfarande helljus.

  6. #86
    Medlem Pentixs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    Thunderace vid namn Heffaklumpen
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av Rappe Visa inlägg
    Reflektorn är det inget problem med den ger en korrekt ljusbild,kollat två gånger nu på bilprovningen. Sen blir du ju inte av med helljuset för att du kopplar om till dubbla lysen,då har man kopplat fel H4an ger ju fortfarande helljus.
    Får inte ihop detta! H4 lyser starkare men det är väl fortfarande reflektorerna som riktar ljuset?! Lr är jag ute o cyklar?
    Får H4 lampan bara mindre ström så den inte får all kraft den behöver för att bli till hellyse?
    Senast redigerat av Pentix den 2007-11-20 klockan 01:01.

  7. #87
    Medlem Rappes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha&Kawasaki
    Inlägg
    1 512
    Citat Ursprungligen postat av Pentix Visa inlägg
    Får inte ihop detta! H4 lyser starkare men det är väl fortfarande reflektorerna som riktar ljuset?! Lr är jag ute o cyklar?
    Får H4 lampan bara mindre ström så den inte får all kraft den behöver för att bli till hellyse?
    Näe Får inte heller ihop hur du fick ihop det där Det sitter en h4 lampa och en h7 lampa fram. Orginal lyser h4 lampan som halvljus+heljus h7 lampan lyser endast som helljus och reflektorn bakom h7 lampan är inställd för helljus. När man kopplar om h7 lampan så den lyser konstant som halvljus så måste man ställa ner reflektorn så att lampan inte bländar. Då får både h4+h7 samma ljusbild på halvljus. När man slår på hellyset tänds ju den andra elektråden i h4 lampan så den lyser starkare,h7 lampan har ju bara en elektråd så den kan ju inte lysa mer än den gör..Är du med??

  8. #88
    FÖR tillfället ej B-NNAD
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Liten håla
    Hoj
    Thunderace & FZ750
    Inlägg
    2 376
    Citat Ursprungligen postat av Pentix Visa inlägg
    Får inte ihop detta! H4 lyser starkare men det är väl fortfarande reflektorerna som riktar ljuset?! Lr är jag ute o cyklar?
    Får H4 lampan bara mindre ström så den inte får all kraft den behöver för att bli till hellyse?


    Jag bugar mig först och främst ödmjukast inför Rappe. Självklart lyser även H4-an i "helljus-mode". Jag tänkte inte på det.....

    H4-an har två trådar. En helljus och en halvljus (60 respektive 55 watt). Att helljuset i H4-an har en så totalt annorlunda ljusbild än halvljusest beror på att lystråden sitter i en annan vinkel gentemot reflektorn. De där fjuttiga 5 watten i skillnad är i sig knappt märkbart. En H4-a lyser dock inte med båda trådarna när man kör med helljuset på. Ibland kan man dock tillfälligt tända båda trådar genom att använda den s.k. "ljustutan" som en del fordon är utrustade med. Gör man detta märker man en stor skillnad gentemot det vanliga helljuset.

    Visst kan man koppla så att båda trådar lyser vid helljus men då kommer man att få byta lampa ofta vill jag lova! Den bränns nämligen upp. Tänk på att ca 80-90% av energin inte omvandlas till ljus utan till värme i dessa antika halogenlampor. 100 watts värme i en sån liten lampa = BBQ.

    Xenon H4 (Bi-xenon) har dock inte två små gasurladdningsrör utan de har istället en solenoid som flyttar själva lampan gentemot reflektorn när man slår på/av helljuset.

    G-man

  9. #89
    Medlem Pentixs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    Thunderace vid namn Heffaklumpen
    Inlägg
    219
    Nu är jag med

  10. #90
    Kärlekspilot LocDogs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Dubsala - Lower Downtown
    Hoj
    Harley Fyrtioåtta
    Inlägg
    1 206
    Bild på min gamla Dunderklump. Saknar den hojen riktigt mycket, grymt trevlig hoj.

    Men nu är siktet inställt på motard
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4260128.JPG
Visningar:	185
Storlek:	140,6 KB
Id:	215055  

  11. #91
    Medlem Rappes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha&Kawasaki
    Inlägg
    1 512
    Ace förare med skinnställ naturale
    Senast redigerat av Rappe den 2008-06-01 klockan 20:11.

  12. #92
    Medlem Pentixs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    Thunderace vid namn Heffaklumpen
    Inlägg
    219
    Läckert

  13. #93
    MedLem ThunderAsss avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Nära Umä
    Hoj
    Kawa ZX12R
    Inlägg
    211
    Skakar liv i den här tråden igen...

    Någon som har sett om det finns ett mörkt lyktglas / skydd till Thunderace? Hade ett sånt på min Blackbird och fan så snygg den blev... Se bild i mitt "garage". Visst, det påverkar lyset men här uppe i norr går ju solen knappt ner på kvällarna.

  14. #94
    Firstmate Firstmates avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Yamaha YZF 1000R Thunderace -00,Husqvarna 510 TE -05
    Inlägg
    12

    Villig åskbåge!! :)

    Gött med en riktig tråd!

    Jag har en go 00:a som bara gått 1200 mil. Har dynojettat den, monterat special luftbox, och satt på en go dämpare med skön sång!!!

    Fett drag... 140 friska på bakhjulet och hela 108 Nm. Undan går det!!

    Grymt allsidig och snygg hoj!

    Bifogar en bild på bettan!!

    Gött mos!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	PICT0202.JPG
Visningar:	198
Storlek:	26,5 KB
Id:	216127  

  15. #95
    Firstmate Firstmates avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Yamaha YZF 1000R Thunderace -00,Husqvarna 510 TE -05
    Inlägg
    12

    Lyktglas

    Ja det finns på www.s-racing.com.

    Ha det gött!!

    Citat Ursprungligen postat av ThunderAss Visa inlägg
    Skakar liv i den här tråden igen...

    Någon som har sett om det finns ett mörkt lyktglas / skydd till Thunderace? Hade ett sånt på min Blackbird och fan så snygg den blev... Se bild i mitt "garage". Visst, det påverkar lyset men här uppe i norr går ju solen knappt ner på kvällarna.

  16. #96
    Firstmate Firstmates avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Yamaha YZF 1000R Thunderace -00,Husqvarna 510 TE -05
    Inlägg
    12

    Konverterat lyse!

    Funderar också på att konvertera min till dubbla lyse fram även på halvljus.

    Är reflektorerna identiska i båda sidorna? I så fall borde man ju kunna montera H4 hållare även i den andra sidan och således få dubbelt ljus både på hel och halvljus??!! eller?!

    Firstmate

  17. #97
    MedLem ThunderAsss avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Nära Umä
    Hoj
    Kawa ZX12R
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Firstmate Visa inlägg
    Ja det finns på www.s-racing.com.

    Ha det gött!!
    Toppen, tack!

  18. #98
    FÖR tillfället ej B-NNAD
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Liten håla
    Hoj
    Thunderace & FZ750
    Inlägg
    2 376
    Citat Ursprungligen postat av ThunderAss Visa inlägg
    Skakar liv i den här tråden igen...

    Någon som har sett om det finns ett mörkt lyktglas / skydd till Thunderace? Hade ett sånt på min Blackbird och fan så snygg den blev... Se bild i mitt "garage". Visst, det påverkar lyset men här uppe i norr går ju solen knappt ner på kvällarna.

    Tips:

    Lyset där fram på hojen är inte bara till för att du ska se bra i mörker. Det finns även där för att du ska bli sedd! Gissa varför vi har lag på att halvljus/varselljus alltid skall vara påslaget?... Det är bevisligen så att det faktiskt är mycket svårare för trafikanter att upptäcka fordon/motorcyklar som inte kör med ljuset påslaget. Just det faktum att strålkastaren lyser gör att vi med automatik betraktar fordonet som något som rör sig = fara.

    Ursäkta följande kommentar men....... ok, visst kan jag förstå att ett skydd för strålkastaren är bra mot stenskott o.dy. men varje gång jag ser en hoj med mörkt strålkastarskydd tänker jag följande:

    Väx upp.......

  19. #99
    MedLem ThunderAsss avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Nära Umä
    Hoj
    Kawa ZX12R
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av G-man Visa inlägg
    Ursäkta följande kommentar men....... ok, visst kan jag förstå att ett skydd för strålkastaren är bra mot stenskott o.dy. men varje gång jag ser en hoj med mörkt strålkastarskydd tänker jag följande:

    Väx upp.......
    Jag förstår din kommentar, men snurrar man i stan syns (och hörs) man rätt bra även om man har ett mörkt lyktskydd. Ska jag på europasemester däremot kommer inget mörkt skydd att sitta på, däremot troligen ett klart.

  20. #100
    Med Lem Toyas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Huddinge
    Hoj
    Aprilia Touno V4
    Inlägg
    172
    Jag skall byta bakhjulslager på min Yamaha Thunderace YZF -98 .Det sitter två KOYO 6028rk dim yterdiam 52 innerdiam 28 bredd 12 .Det till ryckutjämnaren har jag hittat.Vet ngn vilka SKF lager som skall sitta där det verkar vara samma dim på dom flesta nyare sporthojar R1,R6 GSX-R osv.Jag har kollat LELLES katalogen men den stämmer inte

Sidan 5 av 75 FörstaFörsta 12345678910113055 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här