Fazer-tråden

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Har inte sett någon tråd för OSS fazergnuggare...Så här kommer en :tummenupp
Hur många är ni där ute som åker Fazer. Kanske vi kan byta ideér, och tankar...tips osv.

Ser fram emot lite bilder, ska lägga upp några själv ikväll var tanken:D
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Är jag ensam Fazer åkare här:va Ensam är stark, som man brukar säga...:gnissla

Nehejdå. Fast just nu är min i ett "projektstadium". Får nöja mig med att åka gammal Sursukka o custom så länge. Men fan vad jag saknar en hoj som kan gå undan lite och som inte väger som ett hus och som svänger som en R6:a :D

Jag brukar säga att om man bara skall ha en hoj så är just Fazern den bästa allroundhojen jag stött på. I synnerhet med Dunlop 208 så kurvar den som fan. :tummenupp
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Körde en Fazer 600 -00 för två somrar sen, funderar faktiskt på att köpa en igen, för att ha som komplement till KTM'n.

Jag hade den helt original förutom ett Renthal Crosstyre.

Har någon provat med ett 120/70 däck ifram?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kanske bättre att hoppa in FZ-tråden och fråga om man får vara med där?

Vissa verkar skilja på FZ1-S och Fazer (när jag beställt delar från annat land har den hetet FZ1 i listorna, är Fazer ett svenskt namn tro?)

Jag har ett styre från KTM Superduke på min (Sura bilder, ostädat garage.):
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3040366&postcount=47
och ett Micron oval High:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=200951&d=1184323228

Först hade jag ett Aero Taper men det blev på tok för brett, detta blev mycket bättre och lägre.

Jag har kört min i bänk och fått den bestyckad, klart mycket bättre på riktigt låga varv. Stadskörning blev trevligare.

Den har dessutom smakat e85 i dynojetbänk, det gav nästan 6 hk på topp men vi fick aldrig till mellanregistret så det backades tillbaka.

Som Tuppjuck (och min polare Anders) säger, det är en grym allroundhoj.
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Hallå.

Åkte tidigare Fazer eller Fz6 som den heter i Sverige.
Tänkte förklara varför era hojar heter olika, Fz6 och även Fz1 heter Fazer utanför Sverige pga. att en viss Chokladtillverkare här inte ville dela sitt namn med en Mc.
Dock hette hojarna Fazer tom. -03 även här.
Fick denna förklaring av återförsäljaren när jag köpte min hoj, ni får väl se det som att Fazer liknade hojarna med praliner.:D

Om det är den sanna anledningen kan jag inte bekräfta men lite kul vore det om det är sant.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå.

Åkte tidigare Fazer eller Fz6 som den heter i Sverige.
Tänkte förklara varför era hojar heter olika, Fz6 och även Fz1 heter Fazer utanför Sverige pga. att en viss Chokladtillverkare här inte ville dela sitt namn med en Mc.
Dock hette hojarna Fazer tom. -03 även här.
Fick denna förklaring av återförsäljaren när jag köpte min hoj, ni får väl se det som att Fazer liknade hojarna med praliner.:D

Om det är den sanna anledningen kan jag inte bekräfta men lite kul vore det om det är sant.

Jag trodde begreppet "Fazer" hade pensionerats även utomlands i och med FZ-modellerna. Men nu ser jag att cyklarna i Tyskland heter tex FZ6 Fazer.

Du har rätt bortsett från att även innan tidigare än 03 så användes inte Fazer i Sverige. Ser man hojar med texten Fazer så är det en importhoj!
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Du har rätt bortsett från att även innan tidigare än 03 så användes inte Fazer i Sverige. Ser man hojar från med texten Fazer så är det en importhoj!

Yamaha säljer dock tillbehör med "Fazer" loggan på, undra om Chokladnasarna vet det.

Hmn finns det inte ett BH märke som heter Triumph
:rodnar
 

Lagerkungen

Asfaltsallergiker
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ombyggd Yamaha FZS600
Yes, anmäler mig till tråden! :yoparty
Har en FZS 600 ´98 som för närvarande är mulad i fronten...håller som bäst på att sätta R6 gaffel på´n.
Lite klurigt är det allt, måste pressa ur styraxeln på fazerns undre krona o smacka dit den på R6´ans krona.
Köpte även en beg. frontkåpa till en fazer 1000 ´02 som ska på plats...till vintern ska hela rasket lackas om! :tummenupp
Ska testa med clip-on o se hur sittställningen blir och om de tar i tank/kåpa...
Plus en massa annat gott som man säkert springer på under resan...:gnissla

En bild på eländet att beundra kan jag iaf bifoga!

Kan oxå säga att det är första gången jag skruvar på en mc...kan bli hur som! :D
 

Bifogat

  • wreck1.JPG
    wreck1.JPG
    76.6 KB · Visningar: 385
  • wreck2.JPG
    wreck2.JPG
    77.1 KB · Visningar: 263

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Nu får man väll gå över från Ktm 660 tråden till denna efter att man bytt hoj. Köpte den i början av juni och är nöjd med den än så länge. Har monterat på krashpuckar från powerbeonze samt Dunlop D208 på för kurvegenskaperna.
63b9cd5cc2691bd0e776b94500c64539.jpg

(Krashpuckarna ej monteradepå bilden.)
Har ett irreterande ljud (vibrationer) runt 5000 var, såg att det var någon mer som hade det på bike.se, någon som vet hur man får bort dom?
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300


Har någon provat med ett 120/70 däck ifram?

Har inte provat. Men viist borde det rent tekniskt gå att sätta på en storlek större både fram och bak?

Jag kör föressten med pilot road och det går fin fint.

Medans jag är igång så måste jag passa på att fråg er killar som kör med originalkåpa.
Hur pass bra är den?
Jag kör med en liten modifierad kåpa som ser till att jag har mycket vind rakt i bröstet. Jag kan inte gömma mig något vidare bakom den heller...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har inte provat. Men viist borde det rent tekniskt gå att sätta på en storlek större både fram och bak?

Jag kör föressten med pilot road och det går fin fint.

Medans jag är igång så måste jag passa på att fråg er killar som kör med originalkåpa.
Hur pass bra är den?
Jag kör med en liten modifierad kåpa som ser till att jag har mycket vind rakt i bröstet. Jag kan inte gömma mig något vidare bakom den heller...

Jag får full fartvind från halsen och upp (183cm) och gillar det.
En XJ jag provade hade ankstjärt som skickade upp fartvinden. Visserligen inget tryck på kroppen men ett otroligt oväsen och något skumt baksug som gjorde att jag inte kunde andas i 50 med visiret öppet.

Edit: det är egentligen inga problem att komma ner under fartvinden när man älgar på, i alla fall inte med mitt fräcka styre.
 

magneten

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha Fazer 1000, SeaDoo GSX RFI, Kinamoto, IW23
Tjoho! Kör en blå Fazer 1000 för andra sommaren, kan bara hålla med om attdet är en superbra alroundhoj som går som ett skott, lite för bra vissa gånger :(

Så är det någon som ligger o ruvar på lite backspeglar, ett välljudande slipon och annat krafs så är det bara att hojta till!
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag tror att det ligger till så här:
Modell 2001-2005 heter FZS1000 FAZER i europa och FZ1 i USA.
Från och med 2006 heter de FZ1 worldwide.

Vad det gäller 600cc så har jag inte en aning.:va
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Kul att se så många Fazer ägare. Jag funderar på att montera på ett highpipe på min Fazer. Någon som gjort det tidigare som vet om det är mycket bök med det? Någon som har tips vad som låter "karamell gott" på en fazer? Micron eller? Vad får man pynta för en ommappning?:tummenupp

Här kommer även en bild på min skönhet.
 

Bifogat

  • snett.jpg
    snett.jpg
    38.3 KB · Visningar: 478
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
05:a

Akrapovic slip-on, KNfilter, Dynojetkit, lägre Yamahakåpglas, Renthal758styre, Pazzoracing broms/kopplingsgrepp, 2 kugg mer bak, undertail, hugger, Yamaha craschpuckar, Yamaha pkt.håll., mindre reg.skylt, infällda blinkers fram, mindre blinkare bak, Öhlinsdämp.bak och fjädrar fram, Michelin Pilot Power............:tummenupp

Till salu....tror jag. Vill ha både Fazer:n och sportigare hoj men ekonomin är kass.
 

Bifogat

  • IMG_1903.JPG
    IMG_1903.JPG
    45.9 KB · Visningar: 349
  • K-kulle566.jpg
    K-kulle566.jpg
    79.7 KB · Visningar: 430
  • IMG_1918.JPG
    IMG_1918.JPG
    50.9 KB · Visningar: 328
Last edited:

magneten

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha Fazer 1000, SeaDoo GSX RFI, Kinamoto, IW23
Kul att se så många Fazer ägare. Jag funderar på att montera på ett highpipe på min Fazer. Någon som gjort det tidigare som vet om det är mycket bök med det? Någon som har tips vad som låter "karamell gott" på en fazer? Micron eller? Vad får man pynta för en ommappning?:tummenupp

Här kommer även en bild på min skönhet.

Kan starkt rekomendera ett micronsystem lät helt underbart på min, ända tills...... Hmm fick nog lite highpipe utseende efteråt faktiskt :/

Monterade på originalburken och jösses vilket trist ljud, om man nu ens kan kalla det för ljud :(

Någon som har ett originalstyre liggandes kanske ?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top