Generator hjälp R1

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Har lite bekymmer med min r1 99:a
gissar att generatorn är på bommen för batteriet laddar ur sig hela tiden, är inga problem att köra efter att jag sprunget igång hojen. Batteriet är ett nytt gelbatteri så jag tror inte det är fel på det. När jag mäter över batteriet så har jag 12,2v(samma när motorn är av) Jag trodde först att regulatorn var kass så jag köpte en begagnad men det va samma värde... så då undrar jag om jag har missat något ? finns det inte ett ladd relä??, som ska slå till när motorn startar och stänga när motorn stänger(är jag fel på det) kanske har det reläet dött och laddar inte... ?? eller är bara generatorn kass !

Hur bär jag mej åt, kollade priset på en ny generator... 3000 spänn !! Hutlöst!!!

Vad tror du ?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Vid 5000 varv så ska du ha ca 14 volt över polerna på batteriet. Kan ju vara nån kabel som gett upp, kolla efter skador på höljet och kolla kontakt stycket som kommer från generatorn upp till kabelstammen. Om generatorn är paj så har jag en liggandes du kan få köpa för halva ny priset, bara att PM:a om du ska ha den.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Vid 5000 varv så ska du ha ca 14 volt över polerna på batteriet. Kan ju vara nån kabel som gett upp, kolla efter skador på höljet och kolla kontakt stycket som kommer från generatorn upp till kabelstammen. Om generatorn är paj så har jag en liggandes du kan få köpa för halva ny priset, bara att PM:a om du ska ha den.

hmmm tror inte att det kan blivit något brott på kabeln, men ska självklart kolla, annars kan man väl ta bort kåpan och mäta ohmtalet på något vis. men då blir det oljebyte oxo eller :confused:
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hade samma problem med min CBR929. Det var lättare att mäta upp felet än vad jag först trodde, när jag sen plockade bort generatorn så såg jag brott i lindningen på ett ställe.

Beställde ny generator från http://www.electrexworld.co.uk/. Gick på 1200 SEK inkl. frakt o porto, 5 dagars leveranstid, vilket får anses OK. De var mycket hjälpsamma.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Hade samma problem med min CBR929. Det var lättare att mäta upp felet än vad jag först trodde, när jag sen plockade bort generatorn så såg jag brott i lindningen på ett ställe.

Beställde ny generator från http://www.electrexworld.co.uk/. Gick på 1200 SEK inkl. frakt o porto, 5 dagars leveranstid, vilket får anses OK. De var mycket hjälpsamma.

Aha, låter bra, och dessa funkar precis som en orginal då ?
varför går dom istönder igentligen ? förslitning ? bara det inte händer igen
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Aha, låter bra, och dessa funkar precis som en orginal då ?
varför går dom istönder igentligen ? förslitning ? bara det inte händer igen

På 929orna är det tydligen ett vanligt fel att just generatorn blir skadad och sedan lätt bränns om den varit omkull någon gång och slagit i generatorkåpan. Annars kan de väl sota igen.. 1. mät upp den, 2. skruva isär o kika!

Jepp, fungerar precis som original. Enda felet var en skruvskalle som var för stor på electrexworlds ex som jag fick byta ut mot originalskruven.
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
behöver jag något speciellt verktyg för att ta bort generatorn ?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
behöver jag något speciellt verktyg för att ta bort generatorn ?

Om jag var du skulle jag mäta upp generatorn först, annars kanske du måste byta packningen under kåpan på köpet?

Någon annan får svara om verktygen, min R1a gick aldrig sönder innan den blev stulen ;)
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Om jag var du skulle jag mäta upp generatorn först, annars kanske du måste byta packningen under kåpan på köpet?

Någon annan får svara om verktygen, min R1a gick aldrig sönder innan den blev stulen ;)

ok, får testa det ? men var mätar man då ?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
behöver jag något speciellt verktyg för att ta bort generatorn ?
en avdragare behöver du, sen ett verktyg som håller svänghjulet på plats samtidigt som du demonterar skiten, verktyget byggde jag själv, enkelt, bara tog ett plattjärn o borrade två hål uppmätt efter diametern på svänghjulet, sen fäste jag två bultar som fungerade som piggar i hålen på svänghjulet, nu var det lätt o hålla svänghjulet stilla medan jag skruvade in avdragaren!
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Får Du igång motorn med nyladdat batteri? Får Du inte det så kolla kablarna (jordningen batteri, ram, motor)
Kollat dioderna? så att Du inte har "avbrott" i någon alt kortslutning.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
en avdragare behöver du, sen ett verktyg som håller svänghjulet på plats samtidigt som du demonterar skiten, verktyget byggde jag själv, enkelt, bara tog ett plattjärn o borrade två hål uppmätt efter diametern på svänghjulet, sen fäste jag två bultar som fungerade som piggar i hålen på svänghjulet, nu var det lätt o hålla svänghjulet stilla medan jag skruvade in avdragaren!

Måste man plocka bort svänghjulet på r1an?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
För att få av svänghjulet behöver du en avdragare

jag har en liggandes om du behöver låna, men annars så kan du köpa den på yamahacenter, kostade 70:- om jag inte missminner mig

bakom svänghjulet sitter sedan en platta med spolar (statorn)
denna brukar visst gå åt helvete på R1 98-01
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
För att få av svänghjulet behöver du en avdragare

jag har en liggandes om du behöver låna, men annars så kan du köpa den på yamahacenter, kostade 70:- om jag inte missminner mig

bakom svänghjulet sitter sedan en platta med spolar (statorn)
denna brukar visst gå åt helvete på R1 98-01

alright så blir det till att mecka... yamhacenter i helsingborg ? kanske har på mchuset i malmö oxo...

en avdragare behöver du, sen ett verktyg som håller svänghjulet på plats samtidigt som du demonterar skiten, verktyget byggde jag själv, enkelt, bara tog ett plattjärn o borrade två hål uppmätt efter diametern på svänghjulet, sen fäste jag två bultar som fungerade som piggar i hålen på svänghjulet, nu var det lätt o hålla svänghjulet stilla medan jag skruvade in avdragaren!

alright, tack för tipset!

Får Du igång motorn med nyladdat batteri? Får Du inte det så kolla kablarna (jordningen batteri, ram, motor)
Kollat dioderna? så att Du inte har "avbrott" i någon alt kortslutning.

får igång motorn med nyladdat batteri svar ja... har inte kollat dioder... vilka och var sitter dom ?

kan jag mäta ifall generatorn är kass utan att ta av generator kåpan ?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top