Förbannade skator!!!!!

Mcbrud

Guest
Har ett sånt jädrans problem med skatorna hemma där jag bor. Finns ett tjugotal som bor där året om och blir hela tiden flera. Inte så kul att bli väckt klockan halv fem på morgonen av ett hemskt kraaaaaa-kraaaa-kraaaaaaaaa!!! som gör att man bara vill ta fram en hagelbössa och peppra kräken!!! :mad:
Dessutom attackerar dom katterna i trakten och skräpar ner överallt... skadedjur är vad dom är!!!
Tyvärr så får man inte skjuta inne i ett villaområde, varken med pistoler eller något annat i den stilen...
så vad ska man göra för att bli av med dessa irriterande pestfåglarna?!!! :confused:
Gift har vi oxå funderat på, men gav genast upp den tanken eftersom det skulle påverka andra småfåglar och djur som inte alls förtjänar det..
Nu tycker väl vissa av er att jag är hemsk, men de blir hela tiden fler och fler eftersom de varje år kommer tillbaka till samma ställe och föder ungar. Är ett rent helvete om jag ska utrycka mig så!!!!!
'
Någon som har nån idé på hur man kan bli av med skadedjuren?? :(
 

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Honolulu, Hawaii
Hoj
Såldes för att betala studier på Hawaii
Vet inte vart fåglarna håller till men om det är så att de sitter på balkongen kan man dra en fiskelina ca 2 cm ovanför räcket. Funkade när jag hade problem med fåglar som satt på mitt balkongräcke och sket på balkongen. Lättare än att göra rent :tummenupp . De kom i alla fall inte tillbaka.


EDIT: Vet dock inte om det får tyst på dom
 

Mcbrud

Guest
Vi har en lite större trädgård som går längs med hela huset och skatorna gillar väldigt mycket att sitta på morgonen vid fönstrerna och hålla morgonserenader... inte så kul...
Vi har ingen balkong utan en altan och dom sätter sig på trädgårdsmöblerna eftersom dom är närmare huset och kraxar...
Om man ska ringa till kommunen och dom ska komma och ta död på dom kostar det en jäkla massa pengar plus att det inte är säkert att man tar död på alla...
har fundrat på att ta på sig rejält med skyddskläder (typ mchjälm m.m) och riva bona... men ett bo sitter högst upp i ett 30 meter högt träd!! lite svårt att komma åt det då...

Höll på att få spatt nu för en stund sedan när en skata nästan kom in genom den öppna altandörren!!! Flög upp och skrek som en tok!!!
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Luftgevär.
 

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Fyll nånting som skator äter med råttgift och se till att de får i sig det.
Fällor är igen bra idé, kråkfåglar e smarta som fan och det tar veckor av förberedelser innan man kan använda en sån fälla effektivt.
Kasta (molotov) cocktails på bona.
Spruta sönder dem med högtryckstvätt.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Doppa brödbitar i metanol eller diesel eller nått annat trevligt... råttgift som någon sa funkar rätt fint det med om du bara hittar ett lämpligt sätt att få i dem det. Använder du någon form av sprit för att ta kål på dem så var beredd att få torka skit över hela kvarteret dock... :crash

När man väl tagit död på en, så kan man hänga upp den som varning för de andra, då slipper man dem.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Du kan få låna min attackkatt Gösta... Hade ett gäng duvor som tyckte att det var ok att snickra ett bo på min balkong.
Efter att jag flera gånger kastat skor och andra föremål efter pinnplockarna kom jag på att jag hade en kattfan.

-"Se så Gösta, på han bara" och efter en lätt knuff i baken så dök han på duvorna utan förvarning. Den ena flaxa iväg direkt men den andra fick han in en höger eller två på samt ett och annat njurslag.

Matchen var ohyggligt ojämn och inte särskilt spännade, men likväl en seger som var värd en hel burk med whiskas.

/ helt optimalt

ps. Båda pippifåglarna överlevde utan synliga skador men kom aldrig mer tillbaks.
 

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Själv brukar jag ta till min kompis som har kaliber 12. MEN som tidigare nämnts så är dom kräken smarta så man brukar inte trotts mycket smygande ta mer än 2-3 fridstörare av daga per år men sedan fattar kompisarna vinken och kommer inte tillbaka förrän året efter.

Ge för i hela friden faan i att förgifta kräken. Om nu bara skator äter vad som nu förgiftas vilket är mycket tveksamt så kommer dom trilla ner och dö så småningom och blir då mat åt någon som i sin tur blir förgiftad, det kan vara DIN katt.

MVH
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Macke skrev:
Word! :tummenupp

Dom kan vara lite svåra att ta kål på när dom är lite på håll, men kommer man nära räcker det med en fullträff så är det en skata mindre...

W.O.R.D! :D

Helt klart, man måste komma lite närmare så fixar det sig, jag sköt en kråka med luftgevär på några meter ungefär. Stack ut pipan lite, BRAAAAAAAAAP!!! lät det så var det en kråka mindre, med ett jävla liv utanför av alla andra kråkor och skator som var där... :D
 

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag glömde nämna att dom har en tendens att gå till anfall när man tar död på deras kompisar så ni med luftgevär får vara snabba med omladdningen
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Skator är ju helt tokiga. Ibland får man ducka här när de kommer på inflygningen förbi balkongen. Katterna vågar sig inte på dem heller, men däremot skitstora kaniner kommer de hemdragandes med.
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Är det bara jag som tycker det är otroligt grymt och oansvarligt att skjuta på fåglar med luftvapen? Jag menar, chansen att man skadeskjuter det stackars djuret är rätt stor. Om ni nu prompt ska ha ihjäl fåglarna, se till att en RIKTIG jägare med ett RIKTIGT gevär sköter saken...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Alla fåglar är skadedjur, så köp en slangbella och ladda den med dank, eller så skjuter du dem med luftgevär laddat med pil :fakta

Fast ge dem inte gift för tar en katt fågeln innan den dör elelr när den är död så har du snart en död katt och det vill vi INTE vara med om!!!!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
12 kalibrig Bränneckekula :crash

Elefantstudsare :)

357 Magnum :cool:

Eller slangbella.... leta upp ver de bor och ta kål på moderholken så sätter du de andra i obalans och sen är det till att samordna grannarna för en explosiv motattack utan dess like.

750RR
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top