Yamaha FZ-tråden

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Bytte TPS på min i maj.


(Samtliga årsmodeller fram till 2007. Privatimporterade Yamaha får ingen återkallelse.)


Text: Jimmie_Obom

Jag ger mig fanken på att dom har tappat bort mig. Min hoj är nämligen en
tidig hoj som Yamaha har haft som demohoj för journalister och andra
mc-handlare....
 

Mozzer

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZ6-N
1300:- pröjsade jag för min 100mila service.

Ni andra som har 07:an har ni strypningen kvar?? Om inte blev det någon större skillnad???
Den effekt där finns räcker iofs länge till mig, men det låter ju inget bra och säga att den är strypt. :tungan

Jag har inte strypningen kvar men, men har inte åkt hojen med strypningen i så jag kan inte säga hur stor skillnaden är :p . Men jag åker iaf fall ifrån dom andra FZ6:erna jag mött på stan.
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Jag ger mig fanken på att dom har tappat bort mig. Min hoj är nämligen en
tidig hoj som Yamaha har haft som demohoj för journalister och andra
mc-handlare....

Ring Yamaha och begär att de kollar ditt regnummer. TPSen kostar väl runt 2500:-, så det verkar ju inte så trevligt att behöva stå för kalaset själv.
Dessutom kan det ju va bra att få den bytt innan den pajar, polaren råkade ut för att hojjen dog när han slog av på gasen i rätt hög fart....
 

Mozzer

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZ6-N
Tjo!

Undrar om någon kör med GPR på sin FZ6 och om det låter bra och går bra elr om det varit nått strul?

Sen tänkte jag byta styre och speglar på hojen och vill ha lite tips på vart man hittar schyssta grejor?
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Tjo!

Undrar om någon kör med GPR på sin FZ6 och om det låter bra och går bra elr om det varit nått strul?

Sen tänkte jag byta styre och speglar på hojen och vill ha lite tips på vart man hittar schyssta grejor?

Jag kör med GPR på min FZ6, men var tvungen att stoppa i DBkillers för det lät så förbannat mycke. Köpte mina beggade för 1700:-. Dock saknades några fjädrar och fästen som jag fick koplettera med.

Styre och speglar har jag ingen aning om var man får tag på, men det är väl bara att Googla.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Om du har en fet plånbok så har rizoma helt underbara prylar...
http://www.rizoma.com/

ps. om någon vill skänka mig ett par av deras fotpinneset så är det helt okey ;)
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Är det några FZ:eek:r som åker till Barkaby ikväll.
Enligt SMHI ska det ju inte regna, men det hinner väl ändra sig...
Killen med bromsbänken ska vara där...
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Hmm det skulle ha varit kul om det inte vore just idag 'typ'.
Släng upp din på bromsbänken, skulle vara kul att se vad den levererar
för siffror med dom mods du har.
(Vad tar han för att bromsa en hoj föresten?)
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Hmm det skulle ha varit kul om det inte vore just idag 'typ'.
Släng upp din på bromsbänken, skulle vara kul att se vad den levererar
för siffror med dom mods du har.
(Vad tar han för att bromsa en hoj föresten?)

Skulle slängt upp den i bänken, men det var kö på 3 hojjar när jag kom och han var inte klar med dessa när jag drog....:va
PM:ar dig ang. kostnad.
Men det var djävligt kul att köra, men tråkigt att jag inte såg en enda FZhoj.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Dom/vi är osynliga i trafiken också ju ;)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har kört min gamla R1-01:a (med 132 bakhjulshästar) mot en ny FZ1-07:a för någon månad sedan. Vi la oss jämnsides i sakta fart på 2:ans växel och drog på. Vi ansåg att FZ1:an borde ha bäst chans från 2:an och uppåt mot 120 km/h i och med den relativt låga utväxlingen på 2:an kontra R1:ans.

Vi körde ett par gånger eftersom vi båda blev mycket förvånade över resultatet. Trots att FZ1:an hade ett yoschimura slipon (vilket skall ge nästan 10 hk till på FZ1:an) spelade R1:an och FZ1:an i helt olika divisioner. FZ1:an hade inte ens en liten chans att hänga på, inte ens från 30 km/h. Den bara försvann i backspegeln och desto fortare det gick desto större blev skillnaden. Vi tyckte båda att det var mycket märkligt att skillnaden var så stor direkt från låga hastigheter med tanke på den prestanda FZ1:an skall ha på pappret.

Därefter körde jag FZ1:an ett par turer och kan bara säga att den är en kanonfin hoj att köra rundor på, man sitter bra och den är skön att köra rundor på. Men jämfört mot R1:an är den en touring maskin på gott och ont. Jag bytte precis ut min R1-01:a mot en R1-07:a vilket gör att man kan jämföra samma årsmodell mellan FZ1:an och R1:an. Kan ärligt säga att det är en enorm skillnad, vilket tyvärr också återspeglar sig i försäkringspremien.

Ni skall vara nöjda med era FZ1:eek:r, de är förnuftiga hojar och sköna och lugna att köra. En R1:a är dock en R1:a om det nu är det man eftersträvar.

/D.

Kanske inte så konstigt ändå, den FZ1 Bike testade vill jag minnas bänkades till 126 hästar (f.ö lika många som min gammelfazer hade när den bänkades). Dina 132 plus ca 25 kilo mindre vikt och riktiga kammar borde lämna en fz1 i dimman om du frågar mig.

För övrigt hörde jag någonstans att den VERKLIGA anledningen till att fz1 inte fått R1:ans kammar med mera ska bero på att man tydligen behöver bygga motorn med mer magnesiumdetaljer för att få den att klara trimningsgraden och det är dyrt. (med "klara" får man väga in att Yamaha lämnar garanti på grejorna)
Det är med andra ord av snikenhet och inte av vänlighet Yamaha förärar oss med mindre effekt.

Att ett slipon skulle ge tio hästar tvivlar jag på, kanske fem-sex.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Själv är jag helnöjd med den effekt jag får ut av min FZ-1.

Ok, man kanske blir lämnad i gruset av R1 och ett gäng andra
racehojar men annars kan man ju inte klaga på motorn..

Det sitter ju trots allt ingen kåpa på den.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Ja, och i den här tråden oxå....:gnissla

Update:
3000 mila servicen är nu gjord + fick min tps bytt efter samtal
med Yamaha. Passade även på att få nya tändstift eftersom
dom inte bytte vid 2000 mila.

Dagens ris:
Den mekaniker som skruvade på oljeavtappningsbulten
för hand utan att dra den med nyckel... Som tur var märkte jag att
det blev pölar under hojen och kunde efterdra den själv.

Dagens jag mötte Lassie:
Mötte en svart fz6-s på Torvallavägen, åkte dock själv bil just då
och kunde inte hälsa :D
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Kanske inte så konstigt ändå, den FZ1 Bike testade vill jag minnas bänkades till 126 hästar (f.ö lika många som min gammelfazer hade när den bänkades). Dina 132 plus ca 25 kilo mindre vikt och riktiga kammar borde lämna en fz1 i dimman om du frågar mig.

För övrigt hörde jag någonstans att den VERKLIGA anledningen till att fz1 inte fått R1:ans kammar med mera ska bero på att man tydligen behöver bygga motorn med mer magnesiumdetaljer för att få den att klara trimningsgraden och det är dyrt. (med "klara" får man väga in att Yamaha lämnar garanti på grejorna)
Det är med andra ord av snikenhet och inte av vänlighet Yamaha förärar oss med mindre effekt.

Att ett slipon skulle ge tio hästar tvivlar jag på, kanske fem-sex.

De hade en utförlig test i Bike eller MC nytt där de testade olika slipon på FZ1:an och Youschimura sliponet gav otroligt nog ca 10 hk mer på bakhjulet. Tror det blev 146 bakhjulshästar vilket gav nästintill samma vikt effekt förhållande som jag hade på min gamla R1:a. Det var därför vi båda blev så förvånade när min R1:a var såpass överlägsen även i låga farter. Min kompis skall upp i bänken med sin bara för att se att allt står rätt till.

Angående TPS:en. Jag har fått ca 10 stopp med min R1-07:a på 300 mil. En av stoppen gav nära marken känsla då hojen dog precis då jag körde ut vid en väjningsplikt. Körde ut, skulle dra på och märkte att motorn stannat:gnissla . Ringde själv till YC och de bad mig komma in och få den bytt.

/D.
 

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2 hjul , styre och en motor
Update:
3000 mila servicen är nu gjord + fick min tps bytt efter samtal
med Yamaha. Passade även på att få nya tändstift eftersom
dom inte bytte vid 2000 mila.

Dagens ris:
Den mekaniker som skruvade på oljeavtappningsbulten
för hand utan att dra den med nyckel... Som tur var märkte jag att
det blev pölar under hojen och kunde efterdra den själv.

Dagens jag mötte Lassie:
Mötte en svart fz6-s på Torvallavägen, åkte dock själv bil just då
och kunde inte hälsa :D

Tja!

Det måste nog varit mig som du mött på Torvallavägen!!! Bor du oxå i trakten?

/Danne

By the way.... Var har du fått tag på det mörka kåpglaset??? Grymt snyggt!
 
Last edited:

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2 hjul , styre och en motor
De hade en utförlig test i Bike eller MC nytt där de testade olika slipon på FZ1:an och Youschimura sliponet gav otroligt nog ca 10 hk mer på bakhjulet. Tror det blev 146 bakhjulshästar vilket gav nästintill samma vikt effekt förhållande som jag hade på min gamla R1:a. Det var därför vi båda blev så förvånade när min R1:a var såpass överlägsen även i låga farter. Min kompis skall upp i bänken med sin bara för att se att allt står rätt till.

Angående TPS:en. Jag har fått ca 10 stopp med min R1-07:a på 300 mil. En av stoppen gav nära marken känsla då hojen dog precis då jag körde ut vid en väjningsplikt. Körde ut, skulle dra på och märkte att motorn stannat:gnissla . Ringde själv till YC och de bad mig komma in och få den bytt.

/D.

Har en FZ6 -07:a men visste inte att TPS:en skall bytas även på dessa... Gäller det alla 07:eek:r? Har inte fått nått brav från YC iaf...

/Danne
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Har en FZ6 -07:a men visste inte att TPS:en skall bytas även på dessa... Gäller det alla 07:eek:r? Har inte fått nått brav från YC iaf...

/Danne

När jag pratade med YC så sa dom att de som får brev hem ska in och byta, resten av oss som inte får brev kan vara lugna.

Usch, jag mår lite dåligt när jag vet hur lite jag har kört de 2 senaste veckorna. Jobbat, bor för nära jobbet så jag har ingen anledning att köra hoj dit...

Men i helgen hoppas jag på att det blir några mil... jag är sugen på en R6a. Känner att jag vill ha lite obekvämare körställning nu när jag är ung och frisk:D

Räknar inte med att sälja hojen i år, får ta det till våren.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Tja!

Det måste nog varit mig som du mött på Torvallavägen!!! Bor du oxå i trakten?

Uppvuxen på Vallavägen så jag var och besökte mina () bor fortfarande
kvar i krokarna dock närmare stan.

By the way.... Var har du fått tag på det mörka kåpglaset??? Grymt snyggt!

Köpte det faktiskt beggat (aldrig monterat) av en kille här på SH.
Det är ett puig kåpglas och jag är toknöjd med det. Enda som jag har
märkt som är sämre är att med orginalkåpan så kunde jag klämma
in en liten läsk flaska mellan instrumenthuset och glaset. Det går inte
numera...

Var det förresten dig jag mötte i kväll också?. Åkte från Rosenhill mot
Nynäs på 225:an och mötte en svart fz6-s.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top