Yamaha FZ-tråden

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Får man fråga hur långa Ni är.
Är 184 cm lång, innbillar mig att jag är får lång för en fz6, men när jag provkörde så kände jag inte att jag var för lång.
Mitt mått för lagom höjd för mig är offroad hojar.

Sneglade också en del på Aprilia Shiver på mc mässan i vintras. Men den kostar ju 84 :- och en FZ6 kostar 64:- och kan man ta bort strypningen så får man ju lika många hästar.

Så då verkar ju fz6 mer prisvärd
Mvh
/Magnus

Är 182 cm lång och den är inte för liten för mig. Tycker jag sitter väldigt bra faktiskt. Strypningen är busenkel att få bort, se tidigare inlägg i tråden hur du gör. Fixat på någon minut bara.

/Kim
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Ni som tagit bort strypningen på Era FZ-6N tycker Ni att draget på lägre varv är bättre nu?

Sen körskolan har jag bara kört twin, där räcker det ju att man vrir på gasen så får man bra drag.

Jag vill inte stå och tokvarva vid en rödljus, bara för att kunna komma iväg snabbt när det blir grönt.

Det tycker jag var nackdelen när jag provkörde FZ6-n låg jag tex på 3:an i lagom fart och drog gasen i botten så blev det ju inte riktigt något g-kraft känsla när den sakta ökade farten.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Ni som tagit bort strypningen på Era FZ-6N tycker Ni att draget på lägre varv är bättre nu?

Sen körskolan har jag bara kört twin, där räcker det ju att man vrir på gasen så får man bra drag.

Jag vill inte stå och tokvarva vid en rödljus, bara för att kunna komma iväg snabbt när det blir grönt.

Det tycker jag var nackdelen när jag provkörde FZ6-n låg jag tex på 3:an i lagom fart och drog gasen i botten så blev det ju inte riktigt något g-kraft känsla när den sakta ökade farten.

FZ6 är ju kända för att vara "klena" på lägre varv. Vill man ha ut effekten så måste
man köra på lägre växlar helt enkelt för att få den där g-krafts känslan som du pratar om.

På tal om längd... 188cm
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Ok tack för all info.
Var från början helt inställd på en Kawa Versys, men sen fick jag upp ögonen för FZ6. Ska provköra S2 för att känna på motorn i den.

Verkar ju även som min längd inte är några problem.

/Magnus
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Annars borde det väl funka rakt av på med ett 22,2mm styre istället för fatbar? Det är väl samma bredd som sitter original på hojen om jag inte har helt fel?! Har själv tänkt nu i början av veckan testa att montera på ett Jax X9 styre på hojen.

Mvh Jocke
nån som vet vart de finns billiga styrfästen till fatbars som passar fz1-n
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Har nu kört 260 mil med min FZ-1 och det känns som den börjar "släppa" nu... Svarar bättre på gas osv.. Kan också bero på att nu sitter det Yoshi TRC kolfiber på. :yoparty Vilket ljud.. Och då har jag insatsen kvar i ändå, vill vara en bra granne.....

Helt underbart att komma med höga varv och släppa rullen och bara lyssna på hur det gurglar ur kolfibern !!

Köpte tidningen Motorrad igår och där utför de en del modifieringar på en FZ1 och värderar dessa. Helt klart blir det omdrevning fram nu.. Billig mod som "ger" mer kraft.. Att man tappar lite toppfart känns som "so what".

//cage
 

PuttePK

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Semeste & Gotland Ring på Söndag underbart....

Ja då bär de av Hojen packas ikväll för tests körning fullpackad och Snårpan på där bak för att se att allt funkar som de skall. Sen färjan från Nynäs till "Grannens" vandrar hem för en härlig middag...sova lite:näsblod Sen upp frukost och till på Banan...de har man längtat efter ett helt år, Ny fixar och bankad hoj men en hel del men kraft de skall bli kannnoooonnnnn.

Hare bra alla SH are vi kanske syns på banan???
Allmänhetens Klörning KL:1200 - 1800

PauttePk:D :D :tummenupp :tummenupp :tuttar
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
hmmmm

E inte så duktig på motorer mm..

-men e man lite "blåst" om man gått o köpt 98 hk modellen? :confused:

såg en säjes annons på blocket där de "är jätte lätt att få 78 hk till 98"

o 78 hk modellen e ju bra mkt billigare i inköp & försäkring
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vad kör ni med för däck på era fz6?

Har testat Bridgestone BT020, BT021 och Metzler Roadtech Z6.

Mest nöjd med Metzler och kört med dem de senaste bytena.
Sämst är BT020, varar inte länge och värdelösa vid regn.

Funderar på att prova Metzler Racetech för att kunna köpa bankörda däck. Någon som vet hur dessa är på en fz6?

E inte så duktig på motorer mm..

-men e man lite "blåst" om man gått o köpt 98 hk modellen? :confused:

såg en säjes annons på blocket där de "är jätte lätt att få 78 hk till 98"

o 78 hk modellen e ju bra mkt billigare i inköp & försäkring

78hk varianten kom 07, alla tidigare har 98hk. -07 kom också fz6 s2 som har kvar sina 98hk men har också ABS, annan sadel, sving och instrumentpanel.

Så man får lite annat än 20hk om du menar nyköp. Men att köpa beg. -06 när man kan hitta en beg. -07 för samma pris kan ju vara lite dumt.
 
Last edited:

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Hej, har en snabb fråga bara. Säger dom nått på service om man slängt på ett slip-on system?
 

wenga

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2008
Ort
stockholm
Hoj
05, Yamaha fz6s
Tjena grabbar och tjejer! Jag har en fråga då jag behöver sälja min fz6s-05 orginal 750 mil omgående för runt 50k. (saker kostar mer än vad jag trott;) Vart skall jag sätta in annons någonstans? tips?

Ha det gott på vägarna i sommarvärmen!
 

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
FZ1-N -08
Tjena grabbar och tjejer! Jag har en fråga då jag behöver sälja min fz6s-05 orginal 750 mil omgående för runt 50k. (saker kostar mer än vad jag trott;) Vart skall jag sätta in annons någonstans? tips?

Ha det gott på vägarna i sommarvärmen!

blocket.se?
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Omdrevning FZ1

I garaget liger det nu ett 16 tänders drev som skall på hojen för att få lite mer kraft i backen... 199:- på lokala handlaren fick man böta..

Har nån bytt framdrevet på sin FZ1?? Som jag förstått sitter det en 36mm mutter som enkalst lossats med muttermaskin!?!?!? Vissa säger att det går bra med en 2'4' planka genom bakdäcket och 1:ans växel och fotbroms! Vet inte om jag vill sätta en planka som mothåll på svingen...:va

Ingen som har installerat Speedo Healer? Kommer nog införskaffa en sån i samband med drevbyte, så man får rätt hastighet och trippmätarvisning.

Jag passerade 300 mil häromdagen under en BKK-körning på gokartbana, men kommer anmäla mig till Gelleråsen igen... Så mkt roligare på stor bana..

//cage
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Rensa bakdelen

Hej alla,

Som internetpappa till en av mina odugliga kompisar har jag en fråga till er. Kompisen har skaffat en FZ6S-08 och slängt på ett par schyssta Devildämpare men faktum är ju att lappen där bak är otroligt överdimensionerad, så det måste fixas.

Har ni hittat undertail till FZ6 någonstans? Jag hittar endast en på redracingparts.com... måste väl finnas mer ställen?

Han har också fått idén att misshandla sin hoj med packväskor ( jävla touring människa ) men det har jag satt stopp för. Men tänkte ändå fråga om någon köpt en bagster/tankväska och hur mycket den kostade samt vart?

Tack på förhand!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top