Yamaha FZ-tråden

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Jag skulle vilja byta till stålomspunna bromsslangar. XLmoto har, men tydligen inte till FZ1. Någon som har koll på bra slangar till vettigt pris, eller om XLmoto har till en annan modell som passar på FZ1?
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Har frågat detta tidigare, men testar igen.
Har lite problem med ABS på min fz1-n 2008. Ibland, när man kommer över ca 50Km/h så börjar abs lampan lysa. Startar om hojjen och så kan man köra under 50 igen utan att den börjar lysa.

Återställer felkoderna och så kan det fungera ett tag att åka över 50, men så kommer det tillbaka.
Kommer inte ihåg felkoden exakt nu, men något i stil med att ecu'n inte får kontakt med givaren.

Har bytit givare, haft den inlämnad påyamaha center i v-ås. De trode att det var något konstigt med ecu'n.
Någon som har några tips på vad som kan vara knas, och hur man fixar? Kan det hjälpa med en flashning av ecu'n?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tjo! Har haft hojen ute nu nästan en månad och får dåligt med napp, lite trött på att ha den ståendes nu och börjar undra om den är galet prissatt.

https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_fz1_s_fazer/83361355

Ligger ute för 48' men med prutmån och jag hade tänkt släppa den för 45. Det som är dåligt med den är att den står inför stor service om 300 mil och att den inte har abs.

Vad tycker ni?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tjo! Har haft hojen ute nu nästan en månad och får dåligt med napp, lite trött på att ha den ståendes nu och börjar undra om den är galet prissatt.

https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/yamaha_fz1_s_fazer/83361355

Ligger ute för 48' men med prutmån och jag hade tänkt släppa den för 45. Det som är dåligt med den är att den står inför stor service om 300 mil och att den inte har abs.

Vad tycker ni?
Tror tyvärr den ligger för högt. Jag fick 48 för min 2007:a förra sommaren. Den var den nakna varianten och hade massor med lullull på, ecu-flash, pc5 mappad, system, Quick shift, bytt styre mm. Hade gått 2600. Dessa hojar är tyvärr inte så eftertraktade dessutom av någon anledning. Mvh

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Last edited:

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Det är bara de som har koll på vad Fz1 går för som vill köpa dom. Har även kommit många populära hojar på marknaden som Mt09, Z900 som är väldigt eftertraktade för nya motorcyklister :)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det är bara de som har koll på vad Fz1 går för som vill köpa dom. Har även kommit många populära hojar på marknaden som Mt09, Z900 som är väldigt eftertraktade för nya motorcyklister :)
Om du inte får sålt den så ligger den för högt för rådande marknadsläge. Byt in den alt sänk en tusenlapp i veckan

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
För dyr! Det är det enkla svaret. Fick släppa min Fz1 - 09 med 1400 mil på mätaren för 49 kr för 2 år sedan.
Ev köpare kan iaf glädja sig med att hen får väldigt mkt hoj för pengarna...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tyvärr för dyr ja.

En 2007a med 3700 mil och snart storservice mm. som går på 6-8000 tusen då det är stor koll med ventiler och rubbet nu och eventuella andra byten av slitagedelar och det kan snabbt ticka iväg i pengar. Tror man idag får nöja sig med 35-40 för en där storservicen inte är gjord.

Hade det varit min så hade jag servat den nu. Kört denna säsongen också och sålt den nästa år istället. Risken är att du får sälja den billigt nu dvs. runt 30-35 kanske eller inte får sålt den alls. Tråkigt nog så är denna hojen inte så populär av någon anledning. Jag tycker den är kanon och speciellt med ECU-flash. :kär
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Den servicen går väl på typ 6000 spänn va?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Den servicen går väl på typ 6000 spänn va?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Tror det är något sånt. Kommer inte ihåg exakt men har för mig att min landade där någonstans runt 6-8. Så man får nog räkna med att pruta minst det.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Släppte min fz1-n för 42,000 i november med 3,450 mil på mätaren. Gav själv 44,000kr för den tre år tidigare, så nöjd med det. Min var den inte lika fullt eftertraktade blå, men var ordentligt utrustad och i kanonskick.

Skickat från min H8266 via Tapatalk
 

Pixeln

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2016
Ort
MÖLNDAL
Hoj
Ducati ST2 1998
Letar en FZ6-F med ABS

Sålde min Triumph 955i och letar efter en hoj med ABS, budget runt 30 K ungefär med lite mer hästar i än en ER6-F, SV650, osv.

Spanat runt rätt länge och FZ6 verkar vettig med sina 90 +hk och ABS.

Hittat en på blocket som jag har tänkt kolla på, men hur är serviceintervallerna?
Förstår att en större service är runt 3700 mil, men hur är det innan och efter?

Något mer man ska tänka på att kolla som är specifikt för modellen?

Är det någon som har en som ska säljas kan ni hojta till.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kan inget om fz6 men kan gå verkligen rekommendera storebror fz1! Går mjukt i 30 km/h och som ett monster om du piskar den. Inte mycket som kan gå fel :rock
Försäkringspremien är mer än godkänd också för effekten. Är du runt 25 och bor på landet så rekommenderar jag dig att kolla med både Svedea och Bilsport & mc. tjöp!
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Har frågat detta tidigare, men testar igen.
Har lite problem med ABS på min fz1-n 2008. Ibland, när man kommer över ca 50Km/h så börjar abs lampan lysa. Startar om hojjen och så kan man köra under 50 igen utan att den börjar lysa.

Återställer felkoderna och så kan det fungera ett tag att åka över 50, men så kommer det tillbaka.
Kommer inte ihåg felkoden exakt nu, men något i stil med att ecu'n inte får kontakt med givaren.

Har bytit givare, haft den inlämnad påyamaha center i v-ås. De trode att det var något konstigt med ecu'n.
Någon som har några tips på vad som kan vara knas, och hur man fixar? Kan det hjälpa med en flashning av ecu'n?

Har haft samma problem på min FZ-1 2007, senast idag! Dock bara när jag gasar ordentligt, men slår man av tändningen och på igen så slocknar den. Gjorde ett besök på Sölles i Ystad i somras, men då hade den slocknat... Vid kontakt med Yamaha så var det inget de kände till som ett vanligt problem. Får kolla vid tillfälle!
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Köpte mig en FZ6s sent i höstas mest för att prova på hur det är med en rad4a.
Har haft V-tvin, paralelltwin stånka och 3cyl men aldrig en rad4a.
Hur som så tyckte jag inte riktigt om det dom första milen men nu är jag helt förälskad i min lilla 600..
Den fungerar ju till det mesta.
Man sitter upprätt och bekvämt och motorn drar på ganska bra tycker jag ändå.
Kvick på småvägar.
Det ända som skulle kunna vara bättre är fjädringen som har väldigt begränsade inställningsmöjligheter men så länge man kör efter förmåga så fungerar det ju.

Så till min fråga
Hur använder ni era hojar?
Bombar ni konstant?
Tourar?
Småfiser på småvägar?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
När jag hade min jobbpendlade jag på den, åkte på touringresor i Norge och Baltikum. Och rullade lite Bulten :).

attachment.php
 
Last edited:

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare. Ska byta stift på kompisens -07. Har ni några tips på hur man går till väga (framförallt för att får ur dom)?dom verkar sitta rätt krångligt till.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Tjenare. Ska byta stift på kompisens -07. Har ni några tips på hur man går till väga (framförallt för att får ur dom)?dom verkar sitta rätt krångligt till.
Jag bytte mina samtidigt som jag monterade ett "block of kit" till AIS:en. Då tog jag ner kylaren om jag inte minns fel. Vet inte om man måste det men det underlättar massor. Lycka till.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Okey. Antar att du tog av tank, luftfilterboxen m.m samt kylare då. Vilket verktyg använde du för cylinder 1 och 4? Ais är för om man bytt avgasystemet va?
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
absproblem med kompisen fz1 -07. efter batteriet dog och de byttes ut till nytt så har abslampan börjat lysa. först blinkar den några gånger och sen går över till fast sken. tydligen så har detta hänt andra innan om jag fattat de rätt. någon som vet hur man kan lösa de eller vad som kan ha hänt?
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top