Yamaha FZ-tråden

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Är det någon som har en avgassystem till salu? (Som godkänns av besiktningen).

Mitt nuvarande ligger inte ens i närheten för att klara kraven. Det var det som följde med hojen och original följde tyvärr inte med.

Kolla om du kan köpa en db-killer till ditt befintliga avgas. Jag har själv ett Yoshimura-slipon (osäker på om katten är kvar eller ej, tror dock att den är det) och den gick igenom besiktningen utan problem, fick inte ens någon kommentar om det.
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Kolla om du kan köpa en db-killer till ditt befintliga avgas. Jag har själv ett Yoshimura-slipon (osäker på om katten är kvar eller ej, tror dock att den är det) och den gick igenom besiktningen utan problem, fick inte ens någon kommentar om det.

DB-killers sitter i, men det låter som faan ändå. Kommer inte komma nära de 95 db som gäller vid 5500 rpm.
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Ett lite långt inlägg men förhoppningsvis glädjer det någon :)

Blev riktigt sugen på quickshifter när Arn87 tog upp det tidigare i tråden. Priset för den från Dynojet var dock lite väl i mina ögon men jag har hittat ett alternativ i Tyskland (ev. Slovakien, lite osäkert) som jag kan rekommendera.

Jag har köpt från PK-Power och priset landade på 1255 kr inkl. frakt, jämfört med ca 3500 kr för Dynojets variant i Sverige. Funktionen är precis densamma och den kopplas in i befintlig power commander.
FZ1 står ej med i listan över kompatibla hojar men han har det som behövs. Observera att det ska vara en sensor av typen "pull" till FZ1.

Beställde den genom att helt enkelt skicka €125 via PayPal då hans eBay-auktioner (länk) hade gått ut.
Har var överlag lite seg på att svara på mailen. Framförallt fick jag först inget svar när jag hade skickat pengarna vilket var lite oroväckande men efter en påminnelse visade det sig att det inte var något problem och att han faktiskt hade skickat den omgående efter att jag betalat. Det tog ganska precis en vecka innan jag fick ett rekommenderat brev med följande:

View attachment 437381

Skruvade helt ihop de båda stagen vilket gjorde det hela enklare att montera. Det var dessutom fortfarande utan problem tillräckligt med justermöjlighet både vid sensorn och växelspaken. Inga problem att montera egentligen men lite mindfuck blev det då vissa gängor är vänster och andra höger, men det passar endast på ett sätt i slutändan.

Fick inte med några installationsanvisningar men kablarna kopplas in i port 3 och 4 i power commandern (i PCV i alla fall), spelar ingen roll i vilken ordning. Vet inte om det hade gått att trycka in kontakterna men de verkade vara för stora så jag klippte bort dem och skalade kablarna själv. Glöm ej att sedan koppla in datorn i power commandern och aktivera quickshiftern.

Till slut blev det såhär:

View attachment 437382

Kör just nu 65ms kill time mellan 1-2, 50ms på övriga. Ska laborera mer med dessa framöver men detta verkar fungera bra i alla fall.

Känns inte riktigt bra om jag vrider mycket/fullt på gasen och växlar under typ 8000 varv, men om jag inte gasar så mycket så är det riktigt behagligt. Framförallt så fungerar det riktigt jäkla bra att gasa fullt, varva max och bara lyfta foten när man ska i med nästa växel :)

Tjipp, jag har installerat precis samma på min båge nu, har dock inte hunnit köra något än.. har du labbat något mer med tiderna? Isf skulle du kunna tänka dig att dela med dig? :)
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
DB-killers sitter i, men det låter som faan ändå. Kommer inte komma nära de 95 db som gäller vid 5500 rpm.

Jag tyckte att min lät mycket när jag körde med db-killern i men jämfört med när jag tog ur den så lät den nog faktiskt inte så mycket egentligen. Som sagt, inte ens en kommentar om ljudet på besiktningen så jag hade provat om jag var du :)

Tjipp, jag har installerat precis samma på min båge nu, har dock inte hunnit köra något än.. har du labbat något mer med tiderna? Isf skulle du kunna tänka dig att dela med dig? :)

Jag testade lite olika men upplevde faktiskt ingen större skillnad så jag kör samma som tidigare, 65ms mellan 1 och 2 så att man inte får i friläge (vet knappt om jag provat något annat men läste mig nog till detta och det har fungerat bra) och sedan 50 på resten. Tycker det funkar bra överlag men kanske skulle provat att laborera lite igen. Tror jag var nere på 30ms på de högre växlarna och den växlade hela tiden utan problem. Vet inte om risken att något går sönder ökar om man klipper kortare men eftersom det ibland känns som att den klipper för länge så borde det ju vara bättre med kortare bryttid.

Det fungerar dock utmärkt på full gas och varv. På lägre varv får i alla fall jag tänka lite hur jag använder den då det inte känns så snällt alltid. Lättar man dock bara lite på gasen så blir det mycket bättre.

Du får gärna berätta vad du tycker sen :)
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Jag testade lite olika men upplevde faktiskt ingen större skillnad så jag kör samma som tidigare, 65ms mellan 1 och 2 så att man inte får i friläge (vet knappt om jag provat något annat men läste mig nog till detta och det har fungerat bra) och sedan 50 på resten. Tycker det funkar bra överlag men kanske skulle provat att laborera lite igen. Tror jag var nere på 30ms på de högre växlarna och den växlade hela tiden utan problem. Vet inte om risken att något går sönder ökar om man klipper kortare men eftersom det ibland känns som att den klipper för länge så borde det ju vara bättre med kortare bryttid.

Det fungerar dock utmärkt på full gas och varv. På lägre varv får i alla fall jag tänka lite hur jag använder den då det inte känns så snällt alltid. Lättar man dock bara lite på gasen så blir det mycket bättre.

Du får gärna berätta vad du tycker sen :)

Svängde förbi min mek idag å frågade lite ang ställtiden på qs:en han tyckte jag skulle köra på 65ms rätt över, sagt å gjort så aktiverade jag qs i pc5an å ut å körde en sväng, allt lirade perfekt växlar kanonfint särskilt vid fullt ös.. å det är väl där man vill ha det :) jag är helnöjd iaf. Dock så har jag fått problem med vobbel sedan jag sänkte styret.. (antar att det beror på det iaf,) för det lirade perfekt innan, någon som har något förslag på vad det kan bero på? Eller är det bara å smälla dit en styrdämpare
 

Exxo_11

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Ronneby
Hoj
04,Yamaha r1
Kör idag en mt09 men är sugen på något större hoj & har fastnat för
någon som kört bägge & kan uttala sig lite?

Finns här någon i Blekige som har en fz8 som man skulle kunna kika på?
närmaste på firma ligger 30mil bort..
 

Sablar

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2018
Hoj
Yamaha Fz8-s
Kör idag en mt09 men är sugen på något större hoj & har fastnat för
någon som kört bägge & kan uttala sig lite?

Finns här någon i Blekige som har en fz8 som man skulle kunna kika på?
närmaste på firma ligger 30mil bort..

Jag har en Fz8-s, i blekinge.

Jag har ej kört Mt09, så kan ej uttala mig om det
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Någon som vet av lite värre broms-ok eller bromspump, styrdämpare till vettig summa samt vilken modell av öhlins fjädrar man bör sätta i gaffeln fram för gatubruk till Fz1-n 06?
 

finntrollet

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2017
Ort
Västerås
Hoj
Honda NC750X -17
Då jag har bytt hoj och frugan som tog över FZ6:an inte riktigt gillade ljudet på GPR Ghost-slipon så finns det ett sånt till salu om man är sugen.

Hojen ser ut som original med systemet på, så Givi-topbox/sidofästena fungerar finfint. :)
Systemet har inte gått speciellt många mil.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Någon som vet av lite värre broms-ok eller bromspump, styrdämpare till vettig summa samt vilken modell av öhlins fjädrar man bör sätta i gaffeln fram för gatubruk till Fz1-n 06?
Jag bytte bromspump till en från Yamaha R1. Jag tog ifrån 2005 men det är samma upp till minst 2008. Då får du bättre och mer precis känsla i bromsen.

Vill du även ha bättre fjädring och bättre bromsok så kan du byta till R1 gaffel. 07-08 har jag för mig att folk brukar använda. Hårdare, mer inställningar och 6-kolvok.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Och ingen abs
Jag bytte bromspump till en från Yamaha R1. Jag tog ifrån 2005 men det är samma upp till minst 2008. Då får du bättre och mer precis känsla i bromsen.

Vill du även ha bättre fjädring och bättre bromsok så kan du byta till R1 gaffel. 07-08 har jag för mig att folk brukar använda. Hårdare, mer inställningar och 6-kolvok.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du behöver inte öhlins fjädrar för gatkörning. Den gaffeln är bra nog till och med för bana. Jag bytte bara olja i den till 7,5 vikts(50/50 blandning) och det blev helt perfekt. Då väger jag runt 105 + utrustning.
Vill du ha bättre bromsar köp en bättre hoj. FZ1:an är en tung gammal hoj nu med dagens mått mätt.

Vill du skruva lite och få den att gå betydligt bättre så gör chassimoddar. Förlängd Nitron dämpare bak(7k), upp med gaffeln I kronan 10-15mm, 55-däck bak
Och ingen abs

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
Men då är det fortfarande att du investerar 7k i en hoj som är värd 40. Å andra sidan går den då mycket bättre i kurvorna, så då slipper du bromsa så hårt.
Du kan annars bara slänga på lite bättre pads, typ ebc hh sintered

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Last edited:

hansn83

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2018
Ort
RÖNNÄNG
Hoj
Yamaha FZ1-N
Hejsan.
Jag lånar din tråd lite, är ni här och vet ej riktig hur hemsidan fungerar, och behöver hjälp med skylthållaren på min Yamaha FZ1-N från 2008, har idag original och det vill jag få bort, men har svårt att välja, kan ni va snälla och rekommendera en till mig??

Tack på förhand.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Hejsan.
Jag lånar din tråd lite, är ni här och vet ej riktig hur hemsidan fungerar, och behöver hjälp med skylthållaren på min Yamaha FZ1-N från 2008, har idag original och det vill jag få bort, men har svårt att välja, kan ni va snälla och rekommendera en till mig??

Tack på förhand.
Man kan ganska lätt göra en själv men vill man göra det enkelt för sig så funkar R&G kanon. Ända jag valde att göra var att vinkla om hållaren lite för att få snyggare stuk på den.

https://www.ebay.com/itm/R-G-RACING...507468?hash=item489763388c:g:WQUAAOSwo~1apGEQ

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Skaffade mig en FZ6s -05a nu under hösten.
Det sitter original avgas på nu men tänkte jag skulle byta till något som låter lite roligare under vintern.
Vad har ni för avgassystem på era hojar?
Finns en jäkla massa lågbudget system på ebay för VÄLDIGT lite pengar men hittar ingen direkt information om dom.
Känns väll lite sådär att sätta dit något skit när det endå är lite pyssel att montera dit det på hojen.
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Varför jag frågar är för en kommande sfro besiktning av min turbo Fz1 men då behöver jag göra vissa ändringar.
 

Mrpiteå

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2018
Ort
Ludvika
Hoj
2004 , Yamaha Fz6 N
Hallojsan, jag är lycklig ägare till en 04:a fz6-n .. jag har 2 frågor (för tillfället) , jag tänkte mig på att få dit nå slutburkar.. beställde ett mellanrör från kina, mkt nöjd med detta... nu till burkarna, nån som testat kina burkar ? Dom ser ju riktigt nice ut... men nån erfarenhet där ??

Sen har jag tanken på lack, men skulle vilja testa mina nya kopierade nycklar... då det är insprutning å pumpen sitter i tanken, kan man typ sätta en flaska till soppa tanken å få ett tryck så den bara startar eller är det bara dumheter ?
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Provar igen efter som förra inlägget inte blev något inlägg...

Vad kör ni med för olja i era FZ1?
Jag hittade motul 7100 till ett vettigt pris inför förra säsongen så jag körde på det. Tycker dock att växlingen blev "klonkigare" än vad det var med den oljan som var i när jag köpte den. Kommer ej ihåg exakt vad han sade men det var någon "mack-olja".
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top