Yamaha FZ-tråden

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Aaaah där kom den... fz tråden som jag själv funderade på att starta.
Började nästan fundera på om jag var ensam på sh i sthlm och köra fz6.
Tror dock att jag kan ha mött Zacke ett antal gånger på nynäsvägen
(om din är blå dvs).

Brukar åka ut till Denada Offroad i Länna och Yamaha i Haninge med jämna mellanrum så det är mycket möjligt att det är mig du mött, min är blå.

Vill också flagga för http://www.fz6-forum.com för lite olika mods. En kille där har en egen sida som är rätt trevlig. http://members.shaw.ca/fazed/mods.htm

Har precis satt på ett par GPR slipon, och fick ett väldigt gött sound. Tyvärr kändes den lite bluddrig, men efter en justering av exhaust gas volume enligt manualen (sid 3-21) med 2 pinnar upp så går den kanon.

Har även beställt ett högre kåpglas från http://www.bs-motoparts.com/index.php?language=en som jag väntar på. Jag är 187 lång och får fartvinden rätt i plytet, så jag hoppas det ordnar sig med nytt kåpglas.

Tog även bort centralstödet, vilket gav en clean look...

Vore kanon med en FZ-träff!

Jag har min strypning kvar... Den är tydligen strypt på några olika ställen. Bland annat annan mappning i motorn samt att gashantaget inte går att vrida fullt för att öppna (typ trotteln... Vet inte vad det kallas när det är insprut) fullt. Det sista borde vara ganska lätt fixat... Mappningen lite värre om man inte har rätt dataprogram samt vet vad man gör...

/D

Enligt Yamaha handlaren i Haninge kostar det ungefär lika mycket att ta bort stypningen som att lägga till mellanskillnaden och köpa en S2, han menade att det är en annan TPS, annan databox osv. De handlare som säger att de tagit bort strypningen vid leverans ljuger troligtvis rätt hårt....
 
Last edited:

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Nu är tiden kanske mogen för en FZ tråd, startade själv en för ett tag sen fast den dog antagligen innan nån hann upptäcka den.
Min FZ1:a har gått lite drygt 300 mil och är kanonnöjd. Sitter ett Arrow slip-on på den. Har bytt den fula orginal-skylthållaren och satt på vita miniblinkers.
 

Jonta

Naken hoj..
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Iggesund
Hoj
Yamaha FZ1-N
Najs med en FZ-tråd!

Har själv ca 20 mil till första service på min FZ1-N.
Är lite sugen på att montera ett nytt blås, så man får
lite trevligare ljud (och vrid?). Har någon ett tips på
ett som funkar?

Jag köpte också GPR slipon till min och det är värt varje öre när man lyssnar på ljudet. Gav 4400 kr hos bikeshop. Men det är inte bara för ljudet du ska handla ny burk..skulle tippa på att du tappar närmare 7 kg på hojen. Original burken var en riktigt tung pjäs uppskattat runt 9-10 kg,nya burken vägde 3 kg så det är en viss skillnad.
 

Bifogat

  • CAY1A567.jpg
    CAY1A567.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,223
  • CAM3IB28.jpg
    CAM3IB28.jpg
    57.6 KB · Visningar: 956

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag köpte också GPR slipon till min och det är värt varje öre när man lyssnar på ljudet. Gav 4400 kr hos bikeshop. Men det är inte bara för ljudet du ska handla ny burk..skulle tippa på att du tappar närmare 7 kg på hojen. Original burken var en riktigt tung pjäs uppskattat runt 9-10 kg,nya burken vägde 3 kg så det är en viss skillnad.

Så sant. Ska genast inhandla...
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Den som hade råd med en FZ1 ändå... jag får växa till mig några år och börja tjäna lite mer deg. Dom är sjukt snygga!!

Har fått några gliringar idag av polarna för att man kör en touringhoj... men det bjuder jag på. Man ska köra vad man har råd med.

Slänger med bilder på mitt Leo, taget med telefonen så kvalitén är inte den bästa.
 

Bifogat

  • FZ6Leo.jpg
    FZ6Leo.jpg
    132 KB · Visningar: 798
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Håller med om att FZ1 är sjukt snygg och dessutom j**igt skön att köra. Har provkört både med kåpa och naken och gillar båda modellerna.

Fick du göra några justeringar när du slängde på Leosystemet eller fungerade det rakt av?

Är det verkligen inte fler som kör FZ????
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Håller med om att FZ1 är sjukt snygg och dessutom j**igt skön att köra. Har provkört både med kåpa och naken och gillar båda modellerna.

Fick du göra några justeringar när du slängde på Leosystemet eller fungerade det rakt av?

Är det verkligen inte fler som kör FZ????

Jag gjorde inga justeringar alls... men jag tycker den går mycket bättre nu än innan... det känns som den går renare. Inte så att det känns någon direkt skillnad i acc eller så... utan bara att den mår bättre av att ha fritt flöde.

Orginal systemet vägde satan, så jag har säkert sparat in 3-4 kg
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Jag gjorde inga justeringar alls... men jag tycker den går mycket bättre nu än innan... det känns som den går renare. Inte så att det känns någon direkt skillnad i acc eller så... utan bara att den mår bättre av att ha fritt flöde.

Orginal systemet vägde satan, så jag har säkert sparat in 3-4 kg

Ja, orginalsystemet väger bly:D .
Har du DBkiller i ditt system? Bytte du katten?
Jag tog bort katten, monterade mina GPRslipon och tog bort snorkeln i luftburken. Jag upplevde att den gick riktig snålt och smällde i rören när jag släppte av på gasen.:va . Den stod även och vandrade på tomgång. När jag sen justerade Exhaust Gas Volume började den gå riktigt bra och nu går den upp på slangen utan problem.:tummenupp
 

Lynx

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2 hjul , styre och en motor
Den som hade råd med en FZ1 ändå... jag får växa till mig några år och börja tjäna lite mer deg. Dom är sjukt snygga!!

Har fått några gliringar idag av polarna för att man kör en touringhoj... men det bjuder jag på. Man ska köra vad man har råd med.

Slänger med bilder på mitt Leo, taget med telefonen så kvalitén är inte den bästa.

Hur mycket fick du ge för ditt LeoVince??? Måste skaffa ett lite mulligare ljud i min oxå... Börjar bli trött på orginalljudet....

/danne
 

jorgst

YAMAHA BROTHERS
Gick med
19 Apr 2007
Ort
dala
Hoj
yamaha FZ 6
1300:- pröjsade jag för min 100mila service.

Ni andra som har 07:an har ni strypningen kvar?? Om inte blev det någon större skillnad???
Den effekt där finns räcker iofs länge till mig, men det låter ju inget bra och säga att den är strypt. :tungan

Ta bort gas stoppet det blir en markant skilnad.
Har själv gjort det varvar ur mycket fortare.
har även monterat ett DEVIL system för den lät ju som en trimmad elmotor innan:D
 

micke70

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
östergötland
Hoj
snart r1 09
Najs med en FZ-tråd!

Har själv ca 20 mil till första service på min FZ1-N.
Är lite sugen på att montera ett nytt blås, så man får
lite trevligare ljud (och vrid?). Har någon ett tips på
ett som funkar?

Jag köpte ett yoshimura system grymt ljud
 

Bifogat

  • PICT3645ny.JPG
    PICT3645ny.JPG
    67.2 KB · Visningar: 486
  • PICT3659ny.JPG
    PICT3659ny.JPG
    70.6 KB · Visningar: 428
  • PICT3663ny.JPG
    PICT3663ny.JPG
    68.3 KB · Visningar: 422
  • PICT3672ny.JPG
    PICT3672ny.JPG
    58.2 KB · Visningar: 396
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
...jag har en med. Förra året var man rätt ensam men det finns lite fler nu (FZ1) Körde FZ6-s 05. Är man hedersmedlem i tråden då?:tungan
 

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Yamaha R6
Hur mycket fick du ge för ditt LeoVince??? Måste skaffa ett lite mulligare ljud i min oxå... Börjar bli trött på orginalljudet....

/danne

4500 plus typ 200 i frakt... burkarna, ersättningsrör för katten och skylthållare.

Beställde av Arnold på blocket, han heter FazArni här på SH. Trevlig kille som verkar vara att lita på, inga problem alls. Det tog typ 8-9 dagar för mig att få systemet för han hade inget på lager.

Jag är inte någon expert på att meka hoj, men jag lyckades få dit systemet på 2h typ, det var bara att följa sprängskissen.

Nu har jag plockat ur insatserna och tycker att det låter bra... framför allt så sparade man in några kilo på orginalsystemet.
 

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Hur är vridet egentligen i de där hojjarna (fz1) ?
Om man jämför med en modern 1000cc sporthoj?

Kalasfina hojjar!
 

micke70

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
östergötland
Hoj
snart r1 09
Hur är vridet egentligen i de där hojjarna (fz1) ?
Om man jämför med en modern 1000cc sporthoj?

Kalasfina hojjar!

Det är motorn från R1-05 som man har jobbat lite med , Jag har haft både 04 och 06 R1 jag tycker att det är svårt att jämnföra hojarna pga att man sitter så olika .
Den stora skillnaden tycker jag är att Fz1 är så bekväm och ett stort plus, den har vagnskadeförsäkring.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hur är vridet egentligen i de där hojjarna (fz1) ?
Om man jämför med en modern 1000cc sporthoj?

Kalasfina hojjar!

Ca 2000 rpm tidigare ligger vridmax, jämfört med R1. Motorn i FZ1 har andra kammar, 40% tyngre vev och lägre komp än R1.
 

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ingen...
Med andra ord är den betydligt tröttare än r1an? är det så du menar?
Är det en lekvänlig hoj, då tänker jag mest på stoppies och lite bakhjulsåka?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top